Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2005, 12:49
Verwijderd
Hallo allemaal,

Ik heb jullie hulp heel erg hard nodig. Volgend jaar ben ik van plan de universitaire studie criminologie te gaan volgen. Deze studie is zo populair geworden, dat er sinds dit jaar een "numerus fixus" voor geldt. (voor de mensen zonder latijn, dit is een loting) Ik woon in het zuiden van Nederland en ik zou in principe ook kunnen kiezen voor dezelfde studie in België. Nu hoop ik dat jullie je ervaringen, ideeën of gedachten willen delen, zodat ik een beetje een idee krijg, waarom ik juist wél of juist niet naar België moet gaan!

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2005, 12:56
Verwijderd
In Antwerpen bv is het gemakkelijker om een kamer te krijgen dan in een studentenstad in Nederland.
Dat zou voor mij iig een belangrijke reden zijn om wel voor Antwerpen te kiezen.

Verder: je krijgt gewoon je studiefinanciering + ovvergoeding als je in Antwerpen (ik noem maar wat hoor) gaat studeren


Studiekosten

studiegeld (voor een 'voltijdse' opleiding tussen 54 en 66 studiepunten)

niet-beursstudent 505 EUR
bijna-beursstudent 306,70 EUR
beursstudent 80 EUR
boeken en cursussen

afhankelijk van studierichting
minimum 250 EUR
maximum 400 EUR
vervoer: afhankelijk van de woonplaats en het vervoermiddel
huurprijs kamer: op jaarbasis gemiddeld 2 000 EUR (de huurprijs van een studio ligt hoger
Leefkosten
voeding: de prijs van een dagschotel in het universitair restaurant is 2,80 EUR à 3,40 EUR
ontspanning: afhankelijk van de activiteiten die je verkiest


enn.. dit ziet er ook al een stuk aantrekkelijker uit dan 1500 euro collegegeld in NL


Verder weet ik natuurlijk niet of de studie inhoudelijk veel verschilt van Criminologie in NL.
Ik zou iig niet voor Nederland kiezen voor de studenten, de sfeer of het onderwijs. Ik denk dat je dan aan Belgie wel zeker een gelijke hebt.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 13:44
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Financieel gezien kan je beter in Belgie gaan studeren. Ik heb zelf ook een jaar in Belgie gestudeerd maar ik vond het verschil qua onderwijssysteem te groot. Als je de tweede fase gewend bent dan is het echt lastig om weer te moeten leren blokken en gewoon een hoofdstuk neer te kunnen pennen en mondelinge examens te kunnen maken enzo. De mentaliteit bij het studeren is er gewoon heel anders. Ik vond Belgie een ontzettend leuk land en vond het heel erg jammer dat ik er weg 'moest' omdat het niet ging met mijn studie maar ik vond de overgang te groot. Ik kon het niet. Neem dat dus zeker ook mee in je overweging.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 13:57
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-10-2005 @ 14:44 :
Financieel gezien kan je beter in Belgie gaan studeren. Ik heb zelf ook een jaar in Belgie gestudeerd maar ik vond het verschil qua onderwijssysteem te groot. Als je de tweede fase gewend bent dan is het echt lastig om weer te moeten leren blokken en gewoon een hoofdstuk neer te kunnen pennen en mondelinge examens te kunnen maken enzo. De mentaliteit bij het studeren is er gewoon heel anders. Ik vond Belgie een ontzettend leuk land en vond het heel erg jammer dat ik er weg 'moest' omdat het niet ging met mijn studie maar ik vond de overgang te groot. Ik kon het niet. Neem dat dus zeker ook mee in je overweging.
Waar zat dan het grootste verschil in? Het is en blijft toch net zo zelfstandig werken als je in de tweede fase gewend bent? Of is het juist meer geleid en ben je verplicht dingen op een bepaald tijdstip af te maken? Ik heb idd al veel over de mentaliteit van het studeren gehoord, maar ik heb altijd gedacht dat de tweede fase juist zo zelfstandig was!
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 14:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mja, je bent wel zelfstandig maar het is allemaal nog heel traditioneel, veel hoorcolleges, weinig werkcolleges (en eventueel practica) en dan ook nog zelfstudie thuis. Ik had iedere dag van acht tot vijf les en dan zou ik daarnaast nog zelfstudie moeten doen maar ik had daar gewoon echt geen tijd meer voor. Je kan dus veel minder je eigen tijd indelen en het is ook heeel veel minder gericht op vaardigheden maar veel meer echt nog op theoretische kennis en dat was ik echt niet meer gewend.

Het grootste verschil lag hem er denk ik in dat je daar gewoon veel meer echt nog hoorcolleges heb en echt theoretische kennis moet vergaren en veel minder moet leren toepassen enzo. Zoals je leerde op het vwo met de tweede fase kom je daar echt niet ver. Dan leer je dingen waar ze daar totaal geen waarde aan hechten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 14:06
Verwijderd
Hoe zag een normale schooldag in belgië er dan uit in vergelijking met een schooldag in Nederland?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-10-2005 @ 15:01 :
Mja, je bent wel zelfstandig maar het is allemaal nog heel traditioneel, veel hoorcolleges, weinig werkcolleges (en eventueel practica) en dan ook nog zelfstudie thuis. Ik had iedere dag van acht tot vijf les en dan zou ik daarnaast nog zelfstudie moeten doen maar ik had daar gewoon echt geen tijd meer voor. Je kan dus veel minder je eigen tijd indelen en het is ook heeel veel minder gericht op vaardigheden maar veel meer echt nog op theoretische kennis en dat was ik echt niet meer gewend.

Het grootste verschil lag hem er denk ik in dat je daar gewoon veel meer echt nog hoorcolleges heb en echt theoretische kennis moet vergaren en veel minder moet leren toepassen enzo. Zoals je leerde op het vwo met de tweede fase kom je daar echt niet ver. Dan leer je dingen waar ze daar totaal geen waarde aan hechten.
Ik ben trouwens van plan om naar Leuven te gaan, misschien weet je ook iets over die stad??
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 18:47
Goede Fee
Avatar van Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Jive. schreef op 09-10-2005 @ 15:16 :
Ik ben trouwens van plan om naar Leuven te gaan, misschien weet je ook iets over die stad??
Wat grappig! Ik zit met précies hetzelfde 'probleem'. Ik woon ook in het zuiden van Nederland, wil ook Criminologie gaan studeren en eigenlijk vind ik België (Leuven!) ook wel een goede oplossing.

Dus ik lees lekker mee in dit topic.

@ Jive.: In welke stad zou je in Nederland gaan studeren?
__________________
<3

Laatst gewijzigd op 09-10-2005 om 18:51.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Goede Fee schreef op 09-10-2005 @ 19:47 :
Wat grappig! Ik zit met précies hetzelfde 'probleem'. Ik woon ook in het zuiden van Nederland, wil ook Criminologie gaan studeren en eigenlijk vind ik België (Leuven!) ook wel een goede oplossing.

Dus ik lees lekker mee in dit topic.

@ Jive.: In welke stad zou je in Nederland gaan studeren?
Hé wat toevallig! In welke plaats woon je dan precies? Ik heb 1 jaar lang gedacht dat ik naar Rotterdam wilde gaan, maar toen ik daar kwam was er helemaal geen sfeer te vinden! Toen kwam ik erachter dat het qua reistijd niet uitmaakte of ik in Nederland en in België ging studeren. Na wat mailtjes met de Universiteit in Leuven, bleek dat je als Nederlandse student gewoon aan de slag kon in België. De studiefinanciering blijft gewoon, je krijgt een vervangende OV-kaart (bepaald bedrag per maand), in Nederland geldt een loting en in België niet, het vinden van een kamer in bijv. Leuven is geen enkel probleem en de studiekosten zijn beduidend lager. Dit zijn voornamelijk de voordelen om naar België te gaan en dit ben ik nu ook van plan. Ik ben alleen nog benieuwd naar de meningen en ervaringen van wat andere mensen. Ik ben ook wel benieuwd wat jij dan van plan bent
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb in Leuven gezeten dus mijn ervaringen zijn eigenlijk puur op de KULeuven gericht. Leuven is op zich een hele leuke stad maar je moet er niet in het weekend of de vakanties gaan zitten want dan vereenzaam je echt. Alle Belgen gaan alle weekenden en vakanties naar huis. Ze zitten doordeweek voor hun studie op kot maar wonen daar absoluut niet, dat doen ze echt nog thuis. Houd daar dus zeker rekening mee.

Hoe een schooldag er daar uit zag, ik zal een paar voorbeeldjes geven want het verschilde soms wel:

Belgie:

Dag 1:
8.00 - 13.00: twee hoorcolleges van twee en half uur per stuk (dus twee vakken)
13.00 - 14.00 vrij (middagpauze)
14.00 - 17.00 practicum of werkcollege (omdat ik biomedische wetenschappen deed had ik die voor Belgie nog wel vrij veel)

Dag 2:
9.00 - 13.00: twee hoorcolleges, een van anderhalf uur en een van twee en half uur (twee vakken)
13.00 - 14.00 vrij (middagpauze)
14.00 - 16.00: hoorcollege van twee uur (een vak)
16.00 - 18.30: vrij
18.30 - 21.00: hoorcollege van twee en half uur (een vak)

Ze vullen je dagen echt wel helemaal op. Ik was eigenlijk de hele week wel op de uni, in het tweede semester iets minder overdag maar toen had ik wel vaak 's avonds les, vaak twee keer per week ofzo. Je kan in theorie van 8.00 tot 22.00 uur les hebben en van die mogelijkheid maken ze ook echt wel gebruik en zeker niet uitzonderlijk. Examens zijn ook vaak op onmogelijke tijden (vanaf 8.00 uur of juist tot 22.30 uur).

Ik studeer nu Biologie en medisch laboratoriumonderzoek in Nederland (Rotterdam, HBO) en daar is mijn dag bijvoorbeeld als volgt:

Nederland:

Dag 1:
11.45 - 13.15: werkcollege
13.15 - 15.55: hoorcollege

Dag 2:
8.30 - 10.00: hoorcollege
10.15 - 11.40: hoorcollege
11.45 - 13.10: werkcollege
14.00 - 17.55: practicum

Ook wel af en toe lange dagen dus maar veel afwisselender, je zit niet de hele dag alleen maar in de collegebanken maar bent ook zelf echt nog actief met de lesstof bezig. Persoonlijk denk ik dat dat een betere manier is om iets te leren (dat geldt zeker voor mij)

Ik wil jullie niet afschrikken om naar Belgie (Leuven) te gaan maar laat je alsjeblieft niet leiden door alleen de positieve punten (goedkoper, makkelijk op kamers enzo) maar kijk ook echt of het onderwijssysteem je ligt. Ik lag daar echt mee overhoop en dat is zo zonde. Zorg dat je goed weet waar je aan toe bent en realiseer je ook dat ook al is het 'maar' Belgie dat het toch een ander land is met andere gewoonten en gebruiken en een andere cultuur.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:32
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wat misschien ook nog handig is om te weten is dat ze in Leuven niet zo staan te springen om alle Hollanders die denken dat ze wel 'even in Leuven komen studeren'. De studenten zelf gaan meestal nog wel maar de meeste proffen hebben al zo veel Nederlanders zien komen en gaan die denken dat ze het daar wel even maken. Het is echt hard werken en dan is het nog normaal dat 70% van de studenten het niet haalt. De examens zijn meestal mondeling en de meeste proffen horen snel genoeg dat je uit Nederland komt en houden dat ook wel in hun achterhoofd bij hun beoordeling.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Ik wil jullie niet afschrikken om naar Belgie (Leuven) te gaan maar laat je alsjeblieft niet leiden door alleen de positieve punten (goedkoper, makkelijk op kamers enzo) maar kijk ook echt of het onderwijssysteem je ligt.
Bij mij is het zo dat wanneer ik gestuurd wordt beter presteer. De tweede fase is harstikke leuke natuurlijk, zelf plannen en huiswerk maken wanneer je dat zelf wilt. Maar wanneer ze zeggen dat ik iets op een bepaalde datum in moet leveren dan is het de avond van te voren tot 2 uur 's ochtends doorwerken. Dit heeft natuurlijk wel te maken met mentaliteit en inzet, maar toch denk ik dat ik beter leer en werk op de ouderwetse manier. Voor mij zou een Belgische universiteit vele malen beter zijn!

Ik zeg dit nu omdat ik dat baseer op het onderwijs in Nederland, maar misschien weet ik volgend jaar niet hoe snel ik weer terecht kan op een Nederlandse universiteit. Op dit moment ga gewoon het wilde avontuur aan, en stort mijzelf na de zomervakantie in het Belgische studentenleven!
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:47
Verwijderd
Citaat:
De examens zijn meestal mondeling en de meeste proffen horen snel genoeg dat je uit Nederland komt en houden dat ook wel in hun achterhoofd bij hun beoordeling.
Om eerlijk te zijn lijkt me dit wat overdreven. Tuurlijk haken er veel Nederlandse studenten voortijdig af, dit heeft dan alles te maken met het verschil in onderwijs. De professoren zullen niet iemand afrekenen op zijn of haar land van herkomst. Wanneer je naar België toe gaat met het idee, " dat doe ik wel even", dan zit je zeker fout. Want je bent zelf degene die een oordeel van een professor positief of negatief maakt.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 09-10-2005 @ 20:41 :
[B]

Bij mij is het zo dat wanneer ik gestuurd wordt beter presteer. De tweede fase is harstikke leuke natuurlijk, zelf plannen en huiswerk maken wanneer je dat zelf wilt. Maar wanneer ze zeggen dat ik iets op een bepaalde datum in moet leveren dan is het de avond van te voren tot 2 uur 's ochtends doorwerken. Dit heeft natuurlijk wel te maken met mentaliteit en inzet, maar toch denk ik dat ik beter leer en werk op de ouderwetse manier. Voor mij zou een Belgische universiteit vele malen beter zijn!

Ik zeg dit nu omdat ik dat baseer op het onderwijs in Nederland, maar misschien weet ik volgend jaar niet hoe snel ik weer terecht kan op een Nederlandse universiteit. Op dit moment ga gewoon het wilde avontuur aan, en stort mijzelf na de zomervakantie in het Belgische studentenleven!
In Belgie wordt je juist totaal niet gestuurd. Je moet echt alles zelf maar uitzoeken. Ik heb in het hele jaar misschien twee keer iets moeten inleveren op een bepaalde datum. Verder heb je maar twee keer in het jaar examens dus echt veel druk zit er niet achter. Je moet veel zelfdiscipline hebben.

Je moet het verder helemaal zelf weten want het is jouw keuze. Ik heb er zelf erg veel van geleerd en ook waarde leren hechten aan het Nederlandse onderwijssysteem. Ik wil alleen wel zeggen: Denk er goed overna, Leuven is alles behalve ideaal. Alles heeft zijn voor en nadelen. Studeren in Belgie is goedkoper dan in Nederland maar heeft dan wel weer andere nadelen (die ik al verschillende keren genoemd heb bijvoorbeeld). Ik ken heel veel mensen uit Nederland die in Leuven begonnen zijn maar heel weinig die ook daadwerkelijk verder zijn gekomen dan het eerste jaar en nog minder die het ook daadwerkelijk afgemaakt hebben. Het is jouw keuze maar staar je niet blind op de voordelen. Een jaar verkeerd kiezen is wellicht duurder dan in Nederland studeren ipv in Belgie.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:51
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 09-10-2005 @ 20:47 :
Om eerlijk te zijn lijkt me dit wat overdreven. Tuurlijk haken er veel Nederlandse studenten voortijdig af, dit heeft dan alles te maken met het verschil in onderwijs. De professoren zullen niet iemand afrekenen op zijn of haar land van herkomst. Wanneer je naar België toe gaat met het idee, " dat doe ik wel even", dan zit je zeker fout. Want je bent zelf degene die een oordeel van een professor positief of negatief maakt.
Het is echt zo dat proffen hun oordeel niet alleen baseren op jouw kennis maar ook op jouw achtergrond, kleding en weet ik het nog meer. Dat is gewoon zo met mondelinge examens, of het nou bewust of onbewust is. Ik heb een examen EHBO gehad en daarbij kregen alle Nederlandse studenten een vraag over het Nederlandse 112-systeem wat wij dus niet behandeld hadden maar wat ze volgens de prof wel moesten kennen maar ze logischerwijs niet wisten omdat dat nooit behandeld was.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Denk er goed overna, Leuven is alles behalve ideaal. Alles heeft zijn voor en nadelen.
Oké ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ben van plan er helemaal voor te gaan! Verschillende vrienden en familieleden hebben ook de overstap gemaakt naar een Belgische universiteit. En die personen zijn stuk voor stuk géén "studiebollen". En toch hebben ze het enorm naar hun zin en presteren ook nog eens goed! Een ervaring is vaak persoonlijk en per persoon weer verschillend. Ik staar me zeker niet blind op de voordelen, ik ben al 3 jaar bezig ben het bekijken van de voor- en nadelen.

Het onderdeel van het wel of niet zelfstandig werken is ook nog niet helemaal duidelijk. Ik heb het neit goed uitgelegd denk ik. Bij ons op school werkt het zo, dat de leraar zegt dat je een bepaald hoofdstuk op een bepaalde dag moet kennen, maar de leraar komt er niet meer op terug en gaat ervan uit dat iedereen dat geleerd heeft. Dat is voor mij té veel vrijheid en werkt dus ook niet. Wanneer ze zeggen dat ik iets moet kennen op een bepaalde dag en ze komen daar ook op terug moet ik idd gaan plannen en eraan werken. Het onderwijs in België zal wennen zijn voor een Nederlander, maar niet onmogelijk!
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 20:00
merels
Avatar van merels
merels is offline
aaah ik zit ook zo te twijfelen qua steden, Amsterdam of Antwerpen
amsterdam lijkt mij veelzijdiger en ik denk dat ik daar meer levenservaring opdoe, antwerpen lijkt me gewoon gezelliger
__________________
lekker oppervlakkig maar weer
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 20:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 09-10-2005 @ 20:59 :
Het onderdeel van het wel of niet zelfstandig werken is ook nog niet helemaal duidelijk. Ik heb het neit goed uitgelegd denk ik. Bij ons op school werkt het zo, dat de leraar zegt dat je een bepaald hoofdstuk op een bepaalde dag moet kennen, maar de leraar komt er niet meer op terug en gaat ervan uit dat iedereen dat geleerd heeft. Dat is voor mij té veel vrijheid en werkt dus ook niet. Wanneer ze zeggen dat ik iets moet kennen op een bepaalde dag en ze komen daar ook op terug moet ik idd gaan plannen en eraan werken. Het onderwijs in België zal wennen zijn voor een Nederlander, maar niet onmogelijk!
Ik denk dat het voorbeeld wat jij geeft net zo is als het in Leuven gaat. Je wordt verondersteld dat je de stof leert die in het hoorcollege behandeld is maar opdrachten daarover heb ik het hele jaar nog nooit gezien. Je moet zelf zorgen dat je het bijhoudt en een half jaar later op het examen kunt neerpennen. Net zoals jij aangeeft was dat voor mij teveel vrijheid. Je kunt het je niet veroorloven om eens een weekje niets te doen omdat de stof teveel is en zich dan alleen maar opstapelt.

Het zal heus niet onmogelijk zijn maar het is zeker wennen en ik wil gewoon dat niemand dat onderschat. Ik zat vorig jaar met tegen de 30 Nederlanders in Leuven en voor zover ik weet zit iedereen inmiddels terug in Nederland om hier wat anders te studeren. Nou wil ik best geloven dat jij je er voor wil inzetten maar je maakt mij ook niet wijs dat er van ons 30'en niemand was die dat ook van plan was.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-10-2005, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Nou wil ik best geloven dat jij je er voor wil inzetten maar je maakt mij ook niet wijs dat er van ons 30'en niemand was die dat ook van plan was.
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar een aantal weken geleden heb ik het er met mijn decaan over gehad. Dat is iemand die objectief over een bepaald onderwerp kan praten. Jij hebt natuurlijk al het één en andere meegemaakt en dat is ook wel belangrijk, maar toch anders. Volgens hem is een opleiding volgen in België geen enkel probleem, mits je er voor wilt werken.

Uit jou verhaal begrijp ik dat je je niet aan kon passen aan de manier van onderwijs. Hier heb ik het met hem ook over gehad. Er zit idd een wezelijk verschil tussen de Universiteiten in Nederland en België, maar als jij als student er hard voor wilt werken dan is dat geen enkel probleem.

Ik wil criminologie gaan studeren en die studie ik heel anders opgebouwd dan een exacte, of op biologie gerichte studie.

Maar goed....
ik heb het idee dat ik in een cirkelredenering terecht kom en argumentatiefouten moet je ten alle tijden zien te voorkomen.

Ik ben blij met jou kritek op het belgische onderwijs, het zet me zeker aan het denken! Maar je hebt me toch niet helemaal kunnen overtuigen. Ik mis hier er daar wat duidelijke argumenten...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 20:22
merels
Avatar van merels
merels is offline
ik vind de site van de universiteit van antwerpen wat onduideliijk. overzicht opleidingen
kan iemand precies uitleggen hoe ik dit moet zien?
ik wil gewoon een overzicht van opleidingen en eventueel welke masters er daarna gekozen kunnen worden.
__________________
lekker oppervlakkig maar weer
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 20:29
Verwijderd
Volgens mij moet je het niet te ver zoeken...

De opleidingen die je ziet staan, dat zijn de opleidingen die aan de Universiteit van Antwerpen worden onderwezen. De letters erachter geven aan in of het Franstalige, Engelstalige of Interuniversitaire studies zijn.

Waar ben je naar op zoek, of wat wil je precies weten?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 20:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 09-10-2005 @ 21:20 :
Ik begrijp wat je bedoelt. Maar een aantal weken geleden heb ik het er met mijn decaan over gehad. Dat is iemand die objectief over een bepaald onderwerp kan praten. Jij hebt natuurlijk al het één en andere meegemaakt en dat is ook wel belangrijk, maar toch anders. Volgens hem is een opleiding volgen in België geen enkel probleem, mits je er voor wilt werken.

Uit jou verhaal begrijp ik dat je je niet aan kon passen aan de manier van onderwijs. Hier heb ik het met hem ook over gehad. Er zit idd een wezelijk verschil tussen de Universiteiten in Nederland en België, maar als jij als student er hard voor wilt werken dan is dat geen enkel probleem.

Ik wil criminologie gaan studeren en die studie ik heel anders opgebouwd dan een exacte, of op biologie gerichte studie.

Maar goed....
ik heb het idee dat ik in een cirkelredenering terecht kom en argumentatiefouten moet je ten alle tijden zien te voorkomen.

Ik ben blij met jou kritek op het belgische onderwijs, het zet me zeker aan het denken! Maar je hebt me toch niet helemaal kunnen overtuigen. Ik mis hier er daar wat duidelijke argumenten...
Je hebt gelijk dat je met een studie als criminologie waarschijnlijk minder problemen oploopt dan bij een studie als biomedische wetenschappen. Als ik weer in Belgie zou gaan studeren dan zou ik een studie kiezen waarbij je zo weinig mogelijk voorkennis (en dan vooral zo weinig mogelijk wiskunde) nodig hebt. Daar ligt namelijk een groot deel van het probleem. Je voorkennis is absoluut anders dan die van de Belgen en daardoor heb je in het begin niet alleen moeite met wennen maar ook moeite met dat inhalen. Ik denk dat dat bij criminologie minder zal zijn dan bij biomedische wetenschappen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 20:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
merels schreef op 09-10-2005 @ 21:22 :
ik vind de site van de universiteit van antwerpen wat onduideliijk. overzicht opleidingen
kan iemand precies uitleggen hoe ik dit moet zien?
ik wil gewoon een overzicht van opleidingen en eventueel welke masters er daarna gekozen kunnen worden.
Volgens mij is het zo dat de vetgedrukte termen de bacheloropleidingen zijn en de normaalgedrukte termen eronder de daarbij behorende masters of keuzerichtingen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 20:35
merels
Avatar van merels
merels is offline
Dan nog snap ik er weinig van eerlijk gezegd. Het staat allemaal zo door elkaar heen.
__________________
lekker oppervlakkig maar weer
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 21:27
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
Ik ben ook aan het twijfelen of ik nou iets in België moet gaan doen of toch in Nederland. Het gaat om de studie Diergeneeskunde. Ik zou juist voor België gaan omdat het maar daar veel leuker lijkt om te studeren. Ik moet dan ook wel op kot.

Ik had eigenlijk niet gedacht dat er zoveel verschillen waren tussen hier en België in de studie zelf.

Laatst gewijzigd op 09-10-2005 om 21:29.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-10-2005, 22:03
fractuur
fractuur is offline
@Jive.: Jij vergelijkt wel heel erg met je middelbare school. Doe dat alsjeblieft niet. Om het even of je in NL of B gaat studeren, het studentenleven zit heel anders in elkaar. Daar lijkt geen middelbare school op. Zie de middelbare als de middelbare die je dit jaar (hoop ik voor je) met goed gevolg afsluit, en dan komt er een nieuw hoofdstuk. Het is een hele andere manier van leven en plannen..
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 22:21
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 09-10-2005 @ 23:03 :
@Jive.: Jij vergelijkt wel heel erg met je middelbare school. Doe dat alsjeblieft niet. Om het even of je in NL of B gaat studeren, het studentenleven zit heel anders in elkaar. Daar lijkt geen middelbare school op. Zie de middelbare als de middelbare die je dit jaar (hoop ik voor je) met goed gevolg afsluit, en dan komt er een nieuw hoofdstuk. Het is een hele andere manier van leven en plannen..
Fractuur... Daar ben ik me ook volledig van bewust! Ik heb zelf 2 jaar op een Belgische middelbare school gezeten. En ik vergelijk mijn ervaring op de Belgische school, met die van de Nederlandse school. Ik weet ondertussen na veel open dagen hoe het er op een Nederlandse en Belgische universiteit aan toe gaat, dus ik denk dat ik wel recht van spreke heb
Met citaat reageren
Oud 09-10-2005, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Ik had eigenlijk niet gedacht dat er zoveel verschillen waren tussen hier en België in de studie zelf.
Om eerlijk te zijn ben ik door dit forum ook een aantal nieuwe dingen te weten gekomen. Orientatie is nog steeds een belangrijk onderdeel van je studiekeuze. Mijn voorkeur ligt nog steeds bij een Belgische universiteit...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 10:58
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 09-10-2005 @ 23:21 :
Ik weet ondertussen na veel open dagen hoe het er op een Nederlandse en Belgische universiteit aan toe gaat, dus ik denk dat ik wel recht van spreke heb
Ik zou er niet vanuit gaan dat een open dag echt een realisische afspiegeling is van hoe het er op een universiteit aan toe gaat.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Ik zou er niet vanuit gaan dat een open dag echt een realisische afspiegeling is van hoe het er op een universiteit aan toe gaat.
Maar wees nu eens reeel, waar zijn die open dagen voor bedoeld. 3 jaar lang lopen je mentor en decaan te hameren dat je genoeg open dagen moet bezoeken om een idee te krijgen van hoe het er bij een universiteit aan toe gaat. Waneer je nu zegt dat een open dag geen realistische afspiegeling is, vraag ik me toch echt af waar ik mijn keuze voor een universiteit op moet bazeren. Dan blijft er toch helemaal niets meer over???

Je kan niet afgaan op andermans ervaringen, jij vond Leuven niets, vrienden van mij hebben het er enorm naar hun zin. Ik ben nu al 4 jaar bezig met het (verplichte) vak orientatie studie en beroep (OSB). Wil je mij nu wijsmaken dat al die lessen voor niets zijn geweest? Dat de decaan of mentor geen idee heeft waar hij over praat? Dat lijkt me toch niet!

Sfeer proeven is erg belangrijk, gewoon maar eens kijken hoe het gebouw eruit ziet, hoe de mensen daar zijn enz. D
Dit is wat je bij open dagen doet, tuurlijk laten ze zich van hun beste kant zien en tuurlijk proberen ze zoveel mogelijk nieuwe studenten binnen te halen.

Maar op een gegeven moment moet je keuzes gaan maken en die keuzes baseer je op wat je gezien, gelezen en gehoord hebt. Het is een combinatie van dit alles, en open dagen bezoeken kunnen net zo informatief als het posten van dit soort onderwerpen op forums.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 15:36
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-10-2005 @ 11:58 :
Ik zou er niet vanuit gaan dat een open dag echt een realisische afspiegeling is van hoe het er op een universiteit aan toe gaat.


En al helemaal niet van hoe je leven er volgend jaar gaat uitzien. Er is namelijk nog zoveel meer dan alleen je studie.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 15:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 10-10-2005 @ 16:24 :
Maar wees nu eens reeel, waar zijn die open dagen voor bedoeld. 3 jaar lang lopen je mentor en decaan te hameren dat je genoeg open dagen moet bezoeken om een idee te krijgen van hoe het er bij een universiteit aan toe gaat. Waneer je nu zegt dat een open dag geen realistische afspiegeling is, vraag ik me toch echt af waar ik mijn keuze voor een universiteit op moet bazeren. Dan blijft er toch helemaal niets meer over???

Je kan niet afgaan op andermans ervaringen, jij vond Leuven niets, vrienden van mij hebben het er enorm naar hun zin. Ik ben nu al 4 jaar bezig met het (verplichte) vak orientatie studie en beroep (OSB). Wil je mij nu wijsmaken dat al die lessen voor niets zijn geweest? Dat de decaan of mentor geen idee heeft waar hij over praat? Dat lijkt me toch niet!

Sfeer proeven is erg belangrijk, gewoon maar eens kijken hoe het gebouw eruit ziet, hoe de mensen daar zijn enz. D
Dit is wat je bij open dagen doet, tuurlijk laten ze zich van hun beste kant zien en tuurlijk proberen ze zoveel mogelijk nieuwe studenten binnen te halen.

Maar op een gegeven moment moet je keuzes gaan maken en die keuzes baseer je op wat je gezien, gelezen en gehoord hebt. Het is een combinatie van dit alles, en open dagen bezoeken kunnen net zo informatief als het posten van dit soort onderwerpen op forums.
Open dagen zijn mijns inziens bedoelt om een indruk te krijgen van de universiteit zelf (gebouw, omgeving, stad etc.), de mensen die er rond lopen, de sfeer etc. Ik denk niet dat je open dagen moet gebruiken om een beeld te krijgen van hoe het er aan toe gaat op een universiteit, daar is een open dag ook niet voor bedoeld, daarvoor zijn er dingen als meeloopdagen, proefstuderen etc (en die zijn er idd niet in Belgie en daarom is het daar ook moeilijker kiezen). Sfeer proeven is zeker belangrijk en dat kan ook prima op een open dag maar je kan op een open dag niet afleiden hoe het er op een universiteit aan toe gaat. Op een open dag gaat het eenvoudigweg niet zoals het alle andere dagen van de week wel gaat. Dat proberen ze in de meeste gevallen ook niet na te bootsen. Een open dag is meer bedoeld om idd sfeer te proeven, informatie te verzamelen en eens te praten met de mensen die er dagelijks rondlopen.

Ik vind het jammer dat jij uit al mijn verhalen heb geconcludeerd dat ik Leuven niets vond. Dat is niet waar. Ik heb het er een jaar ontzettend naar mijn zin gehad en dat werd zeer zeker niet alleen bepaald door het onderwijs daar maar ook door de sfeer, de mensen om me heen, de stad etc. Dat ik er uiteindelijk voor gekozen heb om te stoppen met mijn studie daar kwam (vooral) omdat het onderwijssysteem me niet lag en ik een groot gebrek aan (gewenste) voorkennis had. Ik heb nooit besloten om mijn studie daar te beeindigen omdat ik Leuven, de KUL of mijn studie niets vond.

Ik zeg niet dat open dagen, lessen studiebegeleiding en gesprekken met mentoren en decanen voor niets zijn geweest. Alles heeft zijn waarde maar je moet alles wel de waarde toekennen waar het voor bedoelt is. Je moet niet naar een open dag gaan met als doel te kijken hoe het er op een universiteit aan toe gaat, net zo min je naar je docent Nederlands gaat om te vragen hoe de studie Engels in elkaar zit (bij wijze van spreken ).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 15:54
Verwijderd
Om eerlijk te zijn, denk ik dat we enorm van het onderwerp zijn afgedwaald. Het ging me in eerste instantie om het verschil tussen Nederland en België. Waar we het nu over hebben zijn de voorbereidingen, het kiezen en het maken van de overstap naar een universitaire studie. Dit heeft betrekkig op iedere studie ongeacht welke of waar die gegeven wordt.

De mogelijkheid dat ik een foute keuze maak, zit nog wel in mijn achterhoofd maar dat heb ik allang achter me gelaten. Het is bijna de tijd om definitief iets te gaan kiezen. En ik weet dat zoveel procent van de scholieren achteraf een verkeerde keuze maakt, maar dit is een onderdeel van het opgroeien. Vallen en opstaan.

Deze keuzes kan je nooit helemaal 100% verantwoorden of bevestigen en dat is ook niet de bedoeling. Ik ga volgend jaar naar Leuven, vol goede moed. Valt het me tegen, dat ga ik het jaar daarop terug naar Nederland. Valt het me mee, dan heb ik het daar waarschijnlijk enorm naar mijn zin!

Ik vind het jammer dat het jou (en de dertig andere leerlingen) niet is gelukt, om de studie in Leuven te volgen. Maar wie niet waagt, wie niet wint! Ik maakt geen keuzes met de gedachte dat ik het toch niet haal, néé ik maak keuzes met een instelling waaruit blijkt dat ik er zin in heb en er voor wil gaan werken! Faalangst komt bij dit onderdeel niet in mijn woordenboek voor...

Ik ben trouwens wel heel blij met jou kritische houding, het zet me aan het denken en het geeft ook eens een ander beeld, dat op een open dag of bij je decaan niet te vinden is!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 16:22
Goede Fee
Avatar van Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
Jive. schreef op 09-10-2005 @ 20:04 :
Hé wat toevallig! In welke plaats woon je dan precies? Ik heb 1 jaar lang gedacht dat ik naar Rotterdam wilde gaan, maar toen ik daar kwam was er helemaal geen sfeer te vinden! Toen kwam ik erachter dat het qua reistijd niet uitmaakte of ik in Nederland en in België ging studeren. Na wat mailtjes met de Universiteit in Leuven, bleek dat je als Nederlandse student gewoon aan de slag kon in België. De studiefinanciering blijft gewoon, je krijgt een vervangende OV-kaart (bepaald bedrag per maand), in Nederland geldt een loting en in België niet, het vinden van een kamer in bijv. Leuven is geen enkel probleem en de studiekosten zijn beduidend lager. Dit zijn voornamelijk de voordelen om naar België te gaan en dit ben ik nu ook van plan. Ik ben alleen nog benieuwd naar de meningen en ervaringen van wat andere mensen. Ik ben ook wel benieuwd wat jij dan van plan bent
Ja hè! Ik woon in Noord Limburg, in de buurt van Venray.
Ik was er in het begin ook helemaal over uit dat ik naar Rotterdam zou gaan (Amsterdam vond ik te groot en Leiden kende ik helemaal niet). Mijn ouders waren helemaal enthousiast; daar kon ik gemakkelijk een kamer krijgen, familie woonde in de buurt én ik kon eventueel Rechten en Criminologie samen doen. Maar toen ben ik bij zo'n meeloopdag geweest in Rotterdam en de universiteit viel me eigenlijk best wel tegen. Stiekem wil ik het liefst in een beetje studentenstad studeren. Dus toen ging ik eens verder kijken dan Nederland en kwam ik bij Leuven uit. Een vriendinnetje van mij gaat volgend jaar Geneeskunde studeren daar, dus die vond het allang leuk dat er nóg iemand naar Leuven wilde. Maar ik ben nog niet in Leuven geweest...
Dus ik schrijf me denk ik gewoon in in Nederland en dan ga ik in februari/maart naar de Opendag van de universiteit van Leuven. Als dat me heel erg bevalt dan kies ik voor Leuven, en anders dan wordt het toch Rotterdam.
__________________
<3
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 16:32
Azzurra
Azzurra is offline
hee! mijn ervaringen tot nu toe zijn anders! ik zit in het eerste jaar arabistiek en islamkunde aan de ku leuven. Ik heb 13 college uren per week en daarnaast wordt er verwacht dat ik thuis zelf studeer. Ik vind dat je dat ook moet kunnen verwachten van iemand die aan de universiteit studeert! tot nu toe is het heel leuk! ik ben juist blij dat de verwachtingen en het studietempo hoog zijn, het is geen middelbare school meer he Ik vind dat de begeleiding best goed is, niet betuttelend, geinteresseerd, persoonlijk. iedereen heeft een gesprek met de mentor aan het begin van het jaar, en voor en na de examens. mijn hoofd vak is nu arabisch, en daarvoor moet ik 80 woordjes per week leren. Daarvoor hebben we testjes, om te kijken voor jezelf of je de woorden kent, en goed hebt geschreven (vanwege het andere alfabet). ook krijgen we hulp bij de uitspraak.

mijn gemiddelde dag:


11-13 college
13-14 lunch pauze
14-16 college
16-20 eten en niets doen
20-? zelf studeren/sporten/uitgaan


@daantje, ik vind dat je wel erg negatief doet (overdreven), het zal ook wel per studierichting verschillen he dat het nou toevallig voor jou niks was
__________________
Violins and Happy endings
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 17:01
Verwijderd
Citaat:
hee! mijn ervaringen tot nu toe zijn anders! ik zit in het eerste jaar arabistiek en islamkunde aan de ku leuven. Ik heb 13 college uren per week en daarnaast wordt er verwacht dat ik thuis zelf studeer. Ik vind dat je dat ook moet kunnen verwachten van iemand die aan de universiteit studeert! tot nu toe is het heel leuk! ik ben juist blij dat de verwachtingen en het studietempo hoog zijn, het is geen middelbare school meer he.

@daantje, ik vind dat je wel erg negatief doet (overdreven), het zal ook wel per studierichting verschillen he dat het nou toevallig voor jou niks was
Ik ben blij dat er ook nog andere mensen zijn met andere ervaringen. Dit maakt nog maar eens duidelijk dat iedereen verschillende opvattingen kan hebben over dezelfde Universiteit.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-10-2005, 17:21
Azzurra
Azzurra is offline
http://www.kuleuven.be/onderwijs/aan...C_50289129.htm

hier kun je trouwens zien welke vakken (en wat ze inhouden als je op het blauwe nummer klikt) je krijgt in welk jaar als je criminologie doet in leuven, en als je op uurrooster klikt kun je het rooster van de eerste jaars ook bekijken.
__________________
Violins and Happy endings
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 17:29
Morri
Morri is offline
Ik zit er ook over te denken om naar Leuven te gaan, ik zou daar dan Taal- en Letterkunde gaan studeren (waarschijnlijk Latijn en Grieks).

@Azzurra: ik denk dat een exacte richting zoals biomedische wetenschappen (wat Daantje gedaan heeft) bijna niet te vergelijken is met een alfa opleiding. Alhoewel ik ook heel bang ben dat ik te maken krijg met een grote achterstant, plus dat ik vind dat ze in Leuven niet zoveel masters aanbieden als in Nederland.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Alhoewel ik ook heel bang ben dat ik te maken krijg met een grote achterstant, plus dat ik vind dat ze in Leuven niet zoveel masters aanbieden als in Nederland.
Volgens mij bestaat er altijd wel een kans dat je met een achterstand op een Universiteit verschijnt. Dit zit niet in het verschil tussen Nederland en België. Ik weet dat er voornamelijk bij de technische en biologischs studies, studenten zijn die beginnen met een achterstand. Vandaar dat ze in het begin van het jaar een toets/test moeten maken om te kijken of ze wel of geen extra lessen nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 18:09
Morri
Morri is offline
Nou, volgens mij krijgt men in het secundaire onderwijs in Belgie heel wat meer Latijn en Grieks dan wij in Nederland. Vandaar.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 18:31
Verwijderd
Ja, daar heb je volgens mij wel gelijk in! Maar ze bieden toch wel extra lessen aan? (voor degene die een slecht punt hebben voor de orientatietest) Zover ik weet gebeurt dat op de meeste Universiteiten.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 18:33
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Azzurra schreef op 10-10-2005 @ 17:32 :

@daantje, ik vind dat je wel erg negatief doet (overdreven), het zal ook wel per studierichting verschillen he dat het nou toevallig voor jou niks was
Je hoeft niet zo te rologen hoor, ik weet niet wat je daar mee wil bereiken maar mijn mening verandert er niet door. Dat jij het daar (nog) niet mee eens bent daar kan ik niets aan doen.

Ik denk dat je mening dit jaar nog wel eens heel erg kan veranderen. In de eerste paar weken van het academiejaar was ik uiteindelijk ook bijna alleen maar positief, dat is ook logisch denk ik. Ik wil wel eens horen hoe je erover denkt na de semesterexamens in januari want dan weet je pas echt wat er nou eigenlijk van je verwacht wordt.

Citaat:
Morri schreef op 10-10-2005 @ 18:29 :
@Azzurra: ik denk dat een exacte richting zoals biomedische wetenschappen (wat Daantje gedaan heeft) bijna niet te vergelijken is met een alfa opleiding. Alhoewel ik ook heel bang ben dat ik te maken krijg met een grote achterstant, plus dat ik vind dat ze in Leuven niet zoveel masters aanbieden als in Nederland.
Daar ben ik het zeker mee eens. Het verschil tussen alpha en beta studies is groot. Zeker als je kijkt naar de benodigde voorkennis. Het is logische dat je voor een studie als arabistiek minder specifieke voorkennis nodig hebt dan voor een studie als biomedische wetenschappen, vandaar dat je met die laatste richting zeker in het begin al sneller in de problemen komt.

Grieks en Latijn hebben ze (zeker Latijn) in Belgie vaak al erg veel gehad, omdat het niet zoals in Nederland een 'extraatje' is.

Citaat:
Jive. schreef op 10-10-2005 @ 18:36 :
Volgens mij bestaat er altijd wel een kans dat je met een achterstand op een Universiteit verschijnt. Dit zit niet in het verschil tussen Nederland en België. Ik weet dat er voornamelijk bij de technische en biologischs studies, studenten zijn die beginnen met een achterstand. Vandaar dat ze in het begin van het jaar een toets/test moeten maken om te kijken of ze wel of geen extra lessen nodig hebben.
Behalve bij de studies geneeskunde en tandheelkunde (en sommige kunstrichtingen) is er in Belgie nergens een ingangsexamen of verplichte vakken. Je mag altijd instromen maar mede daardoor valt wel rond de 70% van de studenten in het eerste jaar af.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 18:44
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 10-10-2005 @ 19:31 :
Ja, daar heb je volgens mij wel gelijk in! Maar ze bieden toch wel extra lessen aan? (voor degene die een slecht punt hebben voor de orientatietest) Zover ik weet gebeurt dat op de meeste Universiteiten.
Extra lessen waren er in Leuven lang niet bij alle studies en lang niet van alle vakken. Bij biomedische wetenschappen kon je bijvoorbeeld alleen een vakantiecursus scheikunde doen maar niet van wiskunde of natuurkunde of biologie.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Behalve bij de studies geneeskunde en tandheelkunde (en sommige kunstrichtingen) is er in Belgie nergens een ingangsexamen of verplichte vakken. Je mag altijd instromen maar mede daardoor valt wel rond de 70% van de studenten in het eerste jaar af.
Dit was eigenlijk ook niet wat ik bedoelde. Ik weet dat de studenten bij de opleiding bouwkunde de eerste week dat ze lessen kregen, een toets moesten maken over wiskunde en een toets over natuurkunde. Wanneer ze een voldoende haalden, zaten ze op het goede niveau. Was dit niet het geval en haalden ze een onvoldoende, dan werden ze verplicht (extra) lessen te volgen op net als de rest bij te lopen.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 19:15
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 10-10-2005 @ 20:13 :
Dit was eigenlijk ook niet wat ik bedoelde. Ik weet dat de studenten bij de opleiding bouwkunde de eerste week dat ze lessen kregen, een toets moesten maken over wiskunde en een toets over natuurkunde. Wanneer ze een voldoende haalden, zaten ze op het goede niveau. Was dit niet het geval en haalden ze een onvoldoende, dan werden ze verplicht (extra) lessen te volgen op net als de rest bij te lopen.
Die toets die jij bedoelt bij oa bouwkunde (bij burgerlijk ingenieur in het algemeen, dus niet alleen bouwkunde) is een of twee jaar geleden afgeschaft.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Die toets die jij bedoelt bij oa bouwkunde (bij burgerlijk ingenieur in het algemeen, dus niet alleen bouwkunde) is een of twee jaar geleden afgeschaft.
Sorry, maar je gaat me nu toch niet wijsmaken dat een vriendin van mij 3 weken geleden niet zo'n toets heeft moeten maken...
Wat ik net heb geschreven baseer ik hierop. Ze heeft in geuren en kleuren lopen vertellen hoeveel mensen geen voldoende hebben gehaald en hoe blij ze was dat ze de vrijdag dan toch de hele dag vrij zou zijn! Het lijkt me dus niet dat ze die toets heeft moeten maken, terwijl het 2 jaar geleden is afgeschapt.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 19:24
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 10-10-2005 @ 20:21 :
Sorry, maar je gaat me nu toch niet wijsmaken dat een vriendin van mij 3 weken geleden niet zo'n toets heeft moeten maken...
Wat ik net heb geschreven baseer ik hierop. Ze heeft in geuren en kleuren lopen vertellen hoeveel mensen geen voldoende hebben gehaald en hoe blij ze was dat ze de vrijdag dan toch de hele dag vrij zou zijn! Het lijkt me dus niet dat ze die toets heeft moeten maken, terwijl het 2 jaar geleden is afgeschapt.
Drie weken geleden was het academiejaar in Leuven nog niet begonnen, maar soit.......

En dat was in Leuven? Ik kan er anders ook niets aan doen dat van mijn zeven huisgenoten er vier waren die burgerlijk ingenieur studeren in Leuven en dat er daar twee van waren die wel nog zo'n toets gemaakt hebben en twee niet omdat het net afgeschaft was. Als bouwkunde onder de richting architect valt dan zou het nog kunnen, dat is een aparte stroming binnen burgerlijk ingenieur.

Neemt niet weg dat het voor het meerendeel van de studies niet (meer) gebruikelijk is om zo'n instaptoets te maken en daar ging het immers om.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 19:28
Verwijderd
Lieve schat, je hebt helemaal gelijk! Ze studeert in Rotterdam...
Het spijt me dat ik daar niet duidelijk in ben geweest. Hetgeen neemt niet weg dat zo'n instaptoets zoals je die noemt, nog degelijk wordt gebruikt! Misschien niet in Leuven, maar daar hadden we het al niet meer over
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 19:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jive. schreef op 10-10-2005 @ 20:28 :
Lieve schat, je hebt helemaal gelijk! Ze studeert in Rotterdam...
Het spijt me dat ik daar niet duidelijk in ben geweest. Hetgeen neemt niet weg dat zo'n instaptoets zoals je die noemt, nog degelijk wordt gebruikt! Misschien niet in Leuven, maar daar hadden we het al niet meer over
Bij mijn weten ging dit topic over studeren in Belgie en over ervaringen daarmee. Maar goed, nu snap ik iig waar jij die informatie vandaan hebt.

Die toetsen worden idd in Nederland nog wel gebruikt maar de persoon die wou weten of ze veel achterstand had die wou het toch juist weten over hoe dat in Belgie zat?

Naja, goed we weten nu iig nog een verschil tussen Nederland en Belgie, hier wordt het idd nog wel gebruikt (ik had zelf een instaptoets Engels) maar in Belgie wordt het niet of iig nog maar zeer schaars gebruikt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 19:38
Verwijderd
Om even over te stappen op een andere onderwerp...

Hoe was het om op kot te wonen en hoe bevalt het nu in Nederland...

Ik ben bang dat als we doorgaan op de vorige onderwerpen, deze topic eingdigt in een verschrikkelijk drama

(overige opmerkingen en vragen zijn natuurlijk nog steeds welkom)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.