Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2005, 22:50
botervleug
Avatar van botervleug
botervleug is offline
Ik wil hier een lijst hebben van alle zaken die belangrijk zijn in een gedicht. Ik begin hier, en hoop dat mensen mij aanvullen of beter nog, verbeteren.

- Denk aan wie je schrijft, heb je publiek voor ogen. Als het een onderwerp is waar niemand affiniteit mee heeft, zorg er dan voor dat ze het krijgen.

- Er bestaat niet alleen eindrijm, maar ook beginrijm en klankrijm.

- Probeer oude dingen op een originele manier te zeggen. Maak je er niet vanaf met clichés.

- Verzin eens een onderwerp dat niet te maken heeft met liefde of pijn.

- Ken uw theorie. Weet wat metrum, Jambe en Trochee is, ken de betekenis van de woorden sonnet en limerick etc.

- doe research, lees gedichten van de groten voor inspiratie en onderwijs.

- ...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2005, 11:49
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
- Denk aan interpunctie en spelfouten en dat soort dingen. Omdat dat nu eenmaal prettiger leest.

Mijn maatschappijleraar zei dat het hele leven enkel bestond uit liefde en dood, dat er geen andere onderwerpen waren. Dus dat punt vind ik wat lastig. En mijn theorie ken ik ook al niet, máár in het derde blok krijg ik poëzieanalyse dus dan waarschijnlijk wel
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 13:07
Verwijderd
Ik denk dat je bedoelt wat belangrijk is als je fatsoenlijk wil dichten. In 1 gedicht hoeft dit alles helemaal niet belangrijk te zijn.

- Vloeibaarheid

- Woorden- en klankenspel.

Maar dat zijn dingen die voor mij voorrang hebben. Geen spelfouten enz. natuurlijk ook. Maar eindrijm interesseert me minder, evenals of iemand zijn theorie kent. Ik heb nog best veel theorie in mijn hoofd dwarrelen uit mijn lestijd, maar ik ga echt niet alles onthouden.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 13:53
the YX
the YX is offline
- het is de bedoeling dat het om één of andere reden mooi is om te lezen. zorg dat dat er (voor jou in ieder geval) in zit.

- zorg dat je dicht. dicht als in dichter maken, een grotere intensiteit creeeren. de tekst moet veel meer zeggen dan de woorden die er staan.

- En naast diverse soorten rijm is er ook nog de afwezigheid van rijm, die ook prima kan werken


over kennis van de theorie en kennis van klassiekers ben ik het niet helemaal met je eens. Het maakt het dichten gemakkelijker, maar hetzelfde mooie gedicht kan ook prima zonder geschreven worden. Of jùist daardoor.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 18:18
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
-Let op dat je, denkende aan alle bovenstaande zaken, niet vervalt in een opzichtig 'mooie' schrijfstijl. Gestaag dalen de dikke sneeuwvlokken belicht door het oranje schijnsel van de zon neer op de koude stoep, dat soort onzin. Maak er geen woordententoonstelling van.

-Houd je niet aan regel 1 in dit topic. Fuck je publiek, je schrijft in de eerste plaats over en voor jezelf; of anderen het mooi vinden ontdek je later wel. Het publiek komt naar jou toe, niet andersom.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Groot hoe-schrijf-jij-topic.
Verwijderd
24 07-02-2011 17:43
Verhalen & Gedichten stilstand blijkt vooruitgang
AskMeAnything
4 01-10-2006 18:52
Verhalen & Gedichten Iem één anie lie mie lie? (nat alibi)
Verwijderd
35 28-06-2005 00:00
Verhalen & Gedichten mijn eerste gedicht
Kevin D.
10 20-06-2005 13:14
Verhalen & Gedichten Journey Through Emotions
Verwijderd
13 04-07-2004 13:59
Verhalen & Gedichten [Sonnet] Verbondenheid
Verwijderd
11 22-11-2002 15:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.