Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2014, 10:43
Natos
Natos is offline
Ik moet dus een gedicht analyseren, maar ik ben er niet echt goed. Met andere woorden : ik kom er niet uit. Ik zou alle hulp van jullie waarderen.

Titel: Het sterkste

Sterk is-wie zal het tegenspreken?
De Steen; doch ’t IJzer kan hem breken.

Sterk is het Ijzer; maar het zwicht
Toch voor de laaie Vuurgloed licht.

Sterk is het Vuur; doch ’t moet bezwijken
En voor de kracht des Waters wijken.

Sterk is het Water; maar, hoe sterk,
De Wolken trekken ’t op in ’t zwerk.

Sterk zijn de Wolken; doch de vlagen
Des Stormwinds kunnen haar verjagen.

Sterk is de Storm; maar hoe hij woed’,
De Man spot met zijn overmoed.

Sterk is de Man; die wonderwerker;
Maar toch is vaak de Wijn nog sterker.

Sterk is de Wijn; maar, hoe vol kracht,
De Slaap verwint hem door zijn macht.

Dus moogt ge op Sterkte u niet verheffen;
Iets anders kan u overtreffen.

Ik heb de volgende vragen:
Zit er in het gedicht een metrum of ritme en wordt dit ergens onderbroken? Ik zie wel dat de laatste regel minder lettergrepen heeft dan de één na laatste, terwijl in alle andere strofen de twee regels even veel lettergrepen hebben.

Ik zie dat er vaak puntkomma wordt gebruikt. Heeft dat een doel? En alle voorwerpen hebben een hoofdletter, wat kan dat betekenen?

Volgens mijn leraar zit er ook een enjambement in het gedicht. Ik zou zeggen in de tweede strofe, tussen 'zwicht' en 'toch', maar hij zegt dat er een veel duidelijkere in zit. Zien jullie hem? En als je hem vindt, waarom zou de schrijver dan daar een enjambement gebruiken?

En tot slot: ik denk dat het gedicht wil vertellen dat er altijd wel iets sterker is. Het geeft je een les mee dat je niet te veel op kracht moet focussen. Klopt dit? Ik denk dat de les vooral in de laatste strofe zit, maar ik snap dat niet helemaal, vooral de eerste regel van de laatste strofe niet.

Ik hoop dat jullie wat weten en alvast bedankt voor het helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-05-2014, 17:07
Natos
Natos is offline
Echt heel erg bedankt. Nog een paar vraagjes :
Wat bedoel je met 'De wie uit regel 1 blijkt het lyrisch subject te zijn. Hij spreekt zichzelf tegen!'?

Zou je me het verschil kunnen vertellen tussen metrum en ritme? Een metrum is volgens mij dat beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergrepen met een vast patroon worden afgewisseld. Maar wat is dan een ritme? Op wikipedia staat dat een ritme veel vrijer is. Is het in dit gedicht een metrum of een ritme en waar kan je dat aan zien? Zou het waarderen als je dat kon uitleggen, graag in Jip en Janneke taal (met duidelijk voorbeeld ), zodat ik het ook aan de klas snel kan uitleggen . Ik kan in regel 1 bijvoorbeeld niet echt een metrum of ritme herkennen, maar bij zinnen die met "Sterk" beginnen krijg ik wel gevoel dat er ritme (of metrum ?) in zit. En wat zou de functie van het metrum/ritme kunnen zijn?

Heeft het enjambement in r9 en 10 een functie?

Steen, Ijzer, Vuur, enz. hebben allemaal een hoofdletter, maar waarom? Ik denk zelf dat het zo is, omdat het gedicht ook betrekking kan hebben op mensen (namen met hoofdletter).

Stijlfiguren: Ik zie herhaling, parallellisme (Sterk is) en tegenstellingen
Beeldspraak : Ik denk personificatie in de meeste strofen, bijvoorbeeld dat het ijzer zwicht. Ijzer krijgt dan een menselijke eigenschap. Of dat wolken het water op trekken.

Kan jij misschien nog meer beeldspraak en stijlfiguren in dit gedicht zien en misschien ook zeggen wat de dichter hiermee wil bereiken?

Laatst gewijzigd op 10-05-2014 om 17:27.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2014, 18:51
Natos
Natos is offline
Nogmaals erg bedankt. Ik zou zeggen dat er geen vast metrum is, is dat juist?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen poezie analyse, hulp nodig graag!
lisa_verbeek
6 28-04-2011 23:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekbespreking "La vie à reculons"
designerfox
5 18-04-2007 13:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:26.