Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2004, 13:44
Autolycus
Autolycus is offline
Ik weet zeker dat het niet normaal is: Bij ons op school word het eindcijfer van frans en duits bepaald door, let wel, slechts een cijfer. We hebben deze 2 weken de laatste schoolexamens, inc. Frans en Duits. De cijfers die we voor deze vakken halen is tegelijk ons eindcijfer. Ik ken een aantal leerlingen op andere scholen en die hebben wel hun punt gebaseerd op meerdere punten. Volgens mij is het zelfs niet eens toegestaan om het zo te regelen. Weet iemand hier meer over, en hoe is het bij jouw op school geregeld?
gr Autolycus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2004, 14:25
Freestyler*
Freestyler* is offline
bij mij:
frans: 2 cijfers
duits: 3 cijfers
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 14:38
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
bij ons is het voor allebei drie cijfers. eentje lijkt me idd een beetje raar. maar ik heb geen idee of dat wettelijk geregeld is.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 14:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Dit gaat niet over het centraal eindexamen en dus hoort het hier niet. Ik denk dat deze het best op S&S past.

Overigens is dit helemaal niet illegaal volgens mij, want ik ken veel meer scholen waarbij frans1 en duits1 met één enkele toets wordt afgesloten. Dat het vervelend is ben ik met je eens, maar volgens mij is er niks illegaals aan.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 15:05
thabomb1986
Avatar van thabomb1986
thabomb1986 is offline
Bij ons zijn fa1 en du1 gebaseerd op 5 periodecijfers maaarrrr
er waren er een paar bij die fa en/of du hadden afgesloten ment een 5 of n 4 en die mochten één vak herkansen en die herkansing gold dan als examencijfer , afgerond op helen...
Dus ik weet niet wet er illgaal aan is....

grtz
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 15:07
Nuck
Nuck is offline
Bij ons werd Duits 1 ook afgesloten met één cijfer, maar als het met de gewone toetsen erbij hoger uitviel, werden die ook meegeteld. Voor Frans 1 waren er 2 toetsen. Illegaal lijkt het me niet.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 15:50
grouch987
grouch987 is offline
Hier in Boxmeer:

fa1:
- luistervaardigheid 25%
- schrijfvaardigheid 25%
- leesvaardigheid 50%

du1
- spreekvaardigheid 25%
- spreekbeurt 25%
- leesvaardigheid 50%

Dus wel degelijk gebaseerd op meerdere punten. Ik betwijfel echter of het echt vast staat dat het uit meerdere punten moet bestaan. Het is inmiddels (bij ons iig niet) geen Centraal Examen en de school kan het dus zelf invullen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 16:43
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
bij mij op school
1e DT: 25%
2e DT: 25%
3e DT: 50%

geld voor Frans1 en Duits1
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 16:49
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
oscarvdb schreef op 07-04-2004 @ 16:50 :
Hier in Boxmeer:

fa1:
- luistervaardigheid 25%
- schrijfvaardigheid 25%
- leesvaardigheid 50%

du1
- spreekvaardigheid 25%
- spreekbeurt 25%
- leesvaardigheid 50%
spreken en luisteren bij fa1 en du1? Das balen

En wij hebben ook wat iemand hierboven beschreef. Aan het eind van 6vwo mogen wij één vak kiezen dat we al hebben afgesloten en dat vak mag je in z'n geheel herkansen.
Het gaat dan dus over du1, fa1, gs1, ma1, anw en bi1 (ik weet niet of literatuur ook mag).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 16:53
Verwijderd
Bij mij op school werden tot vorig jaar voor zowel Frans 1 als Duits 1 twee toetsen gegeven. Beide leesvaardigheid. Het gemiddelde van die twee cijfers bepaalde dan je eindcijfer voor op je examenlijst. Omdat de eerste toets van Duits slecht was gemaakt werd er een beetje gerommeld met de cijfers door een extra toets in te plannen.

Sinds dit jaar is het veranderd, want nu hebben beide deelvakken de invulling van het gehele vak. En daarbij worden er voor elk vak 3 SE-toetsen gegeven.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 16:53
Shadina
Avatar van Shadina
Shadina is offline
Bij mij op school(vwo):

Frans:

SE: 5v luisteren 10%
spreken 10%

6v schrijven 33%
luisteren 24%
spreken 23% +
-------
100%


CE: schrijven 100% (uiteindelijk dus 50%)


Duits:

Se: 5v luisteren 10%
spreken 10%

6v schrijven 15%
luisteren 23%
schrijven 18%
spreken 24% +
-------
100%

Ce: schrijven 100% (uiteindelijk ook 50%)
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 17:50
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Balance schreef op 07-04-2004 @ 17:49 :
spreken en luisteren bij fa1 en du1? Das balen
Wij hebben nu schrijven en luisteren bij fa1 & du1 bij ons op school... Bij fa1 ben ik er mooi onderuit gekomen, maar doordat ik in de 4e ben blijven zitten lukt me dat mooi niet meer met du1... En dat na 3 jaar geen duits gehad te hebben...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 17:57
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Autolycus schreef op 07-04-2004 @ 14:44 :
Ik weet zeker dat het niet normaal is: Bij ons op school word het eindcijfer van frans en duits bepaald door, let wel, slechts een cijfer. We hebben deze 2 weken de laatste schoolexamens, inc. Frans en Duits. De cijfers die we voor deze vakken halen is tegelijk ons eindcijfer. Ik ken een aantal leerlingen op andere scholen en die hebben wel hun punt gebaseerd op meerdere punten. Volgens mij is het zelfs niet eens toegestaan om het zo te regelen. Weet iemand hier meer over, en hoe is het bij jouw op school geregeld?
Ik zal je maar meteen uit je droom helpen. Wat jouw school doet is volkomen legaal. Wat zij afnemen is namelijk een schoolexamen dat zij zelf volkomen vrij mogen invullen! Bij sommige (profiel-)vakken geldt dit niet, maar bij du1 en fa1 wel.

Zij moeten het dan invullen naar de standaard die zij het verstandigst vinden. En zij kiezen dus voor deze. Denk nou niet dat ze je een hak proberen te zetten, want zij hebben er alleen maar baat bij om jou zo snel mogelijk van die school te knikkeren en als zij denken dat dat zo lukt, so be it! Dan moet je er maar op rekenen dat dat zo is... En kom niet aan met verhalen over een slechte dag etc. want dat is gewoon onzin, slechte dagen bestaan met dit soort vaardigheden niet, wel bij natuurkunde en wiskunde, bijvoorbeeld.

Daarnaast is het hier de verantwoordelijkheid van de school en als jij met goede argumenten komt waarom jij vindt dat jij die 5 op je examen niet verdient, kun je daar rustig mee naar ze toestappen. En ik ken het dominicus best wel een beetje, die zijn best bereid om daarover te praten (hoewel ik het een kutschool vind, maar dat terzijde)... Dus, als jij deze verneukt en je denkt dat dat echt veel beter moet kunnen, gewoon naar je leraar, mentor, conrector, whatever!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 18:21
Girl87
Avatar van Girl87
Girl87 is offline
Het schoolexamen Frans 1 en Duits 1 bestaat bij ons uit 1 toets, en die toets bestaat uit een aantal vragen (meerkeuze en open) die over de teksten gaan. (geen woordjes, grammatica o.i.d)

(Wij hebben het hele jaar wel toetsen gehad voor Frans 1 en Duits 1, maar die telden alleen mee voor het rapport. En je moet minimaal een 5,5 staan om examen te mogen doen)
__________________
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen. *Loesje*
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 18:28
Verwijderd
Duits 1 wordt bij ons in de 4e afgesloten. Het SE-cijfer Duits 1 wordt bepaald door 2 repetities, 1 tentamen en 1 CITO-luistertoets. Repetities tellen 1x mee, tentamen 2x, en als ik me niet vergis de CITO-toets een keer of 6. Het gemiddelde bepaalt je eindcijfer Duits 1, dus ook je examencijfer. Als je Duits 2 hebt (net zoals ik, Duits 2 start in de 5e) ligt het geloof ik wat anders, maar dat weet ik niet precies.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 19:40
grouch987
grouch987 is offline
Citaat:
Balance schreef op 07-04-2004 @ 17:49 :
spreken en luisteren bij fa1 en du1? Das balen
Yup
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 14:10
Autolycus
Autolycus is offline
Zoals ik het nu zie, ben ik samen met mijn medeleerlingen hard genaaid door de school. Omdat het niet wettelijk is verplicht mogen ze zelf bepalen waar het eindcijfer op gebaseerd wordt. De meeste mensen hebben bij frans en duits minimaal 2 toetsen die het eindcijfer bepalen, en wij maar weer eentje. Naja, dan ga ik wel weer klagen bij het LAKS of ik stuur gewoon een bezwaarbrief naar school, met handtekeningen van iedereen erop

Dank u allen voor de reacties, mijn vermoedens zijn bevestigd.
greetz Autolycus
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 15:53
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Autolycus schreef op 08-04-2004 @ 15:10 :
Zoals ik het nu zie, ben ik samen met mijn medeleerlingen hard genaaid door de school. Omdat het niet wettelijk is verplicht mogen ze zelf bepalen waar het eindcijfer op gebaseerd wordt. De meeste mensen hebben bij frans en duits minimaal 2 toetsen die het eindcijfer bepalen, en wij maar weer eentje. Naja, dan ga ik wel weer klagen bij het LAKS of ik stuur gewoon een bezwaarbrief naar school, met handtekeningen van iedereen erop

Dank u allen voor de reacties, mijn vermoedens zijn bevestigd.
greetz Autolycus
Dat recht heb je, maar ik denk dat de school liever ziet dat je gewoon eens gaat praten met degene die het bedenkt.

Laat hem of haar met argumenten komen waarom ze denken dat dit het beste systeem is, dan kun jij vertellen waarom je het niet ziet zitten.

Maar waarschijnlijk heb je gewoon herkansingen en herexamens om zo'n cijfer op te krikken hoor... Ik zeg niet dat je daarom niet naar je bestuur moet stappen, maar zo'n ramp is dit niet...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-04-2004, 18:33
idontcare
Avatar van idontcare
idontcare is offline
ik heb dan duits1, havo, en ik heb het vorige week afgesloten.

1 luistertoets (landelijk? CITO)
1 mondeling (met 2 anderen samen dialoogjes voorlezen, tekst voorlezen en dan krijg je ook nog een briefje waarop een paar situaties staan en die moet je dan zeg maar vertalen in het duits, dus hoe jij jezelf in die situaties zou redden enzo)

nou dat was het!

afgesloten met 6,5! whoo hoo!
__________________
hoii
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 19:22
Goede Fee
Avatar van Goede Fee
Goede Fee is offline
Wij hebben voor Frans1:

Periode 1
- Luistervaardigheid
- Schrijfvaardigheid
- Leesvaardigheid

Periode 2
- Luistervaardigheid
- Schrijfvaardigheid
- Leesvaardigheid
- Mondelinge vaardigheid

Periode 3
- Luistervaardigheid
- Schrijfvaardigheid
- Leesvaardigheid

Periode 4
- Luistervaardigheid
- Schrijfvaardigheid
- Leesvaardigheid
- Mondelinge vaardigheid

Laatste periode telt het meest mee, eerste het minst.
Bij Duits ligt het een beetje rommeliger. Daar krijgen we gewoon proefwerken en So's door elkaar heen, daar zit eigenlijk geen duidelijke lijn in! Woow, dat zijn eigenlijk behoorlijk veel punten!
__________________
<3

Laatst gewijzigd op 08-04-2004 om 19:26.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:46
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
idontcare schreef op 08-04-2004 @ 19:33 :
ik heb dan duits1, havo, en ik heb het vorige week afgesloten.

1 luistertoets (landelijk? CITO)
1 mondeling (met 2 anderen samen dialoogjes voorlezen, tekst voorlezen en dan krijg je ook nog een briefje waarop een paar situaties staan en die moet je dan zeg maar vertalen in het duits, dus hoe jij jezelf in die situaties zou redden enzo)

nou dat was het!

afgesloten met 6,5! whoo hoo!
Ik weet niet zeker of het voor HAVO ook geldt, maar op het VWO is een leesvaardigheidstoets voor het SE wel verplicht...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 12:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 09-04-2004 @ 13:46 :
Ik weet niet zeker of het voor HAVO ook geldt, maar op het VWO is een leesvaardigheidstoets voor het SE wel verplicht...
Ja. Havo en vwo zijn compleet verschillend in fa1 en du1.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 13:23
jinx
Avatar van jinx
jinx is offline
Bij mij is het ook duits 1 en frans 1, waar je voor beide maar 1 cijfer krijgt. En als je onder de 3,5 scoort, ben je zo en zo gezakt. En dat is toch vrij vervelend.
__________________
He who goes to bed with itchy but, wakes up with smelly finger.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 13:24
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Balance schreef op 09-04-2004 @ 13:53 :
Ja. Havo en vwo zijn compleet verschillend in fa1 en du1.
Dat vermoeden had ik al jah
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 13:28
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
jinx schreef op 09-04-2004 @ 14:23 :
Bij mij is het ook duits 1 en frans 1, waar je voor beide maar 1 cijfer krijgt. En als je onder de 3,5 scoort, ben je zo en zo gezakt. En dat is toch vrij vervelend.
Daar heb je herexamens en herkansingen voor, maar het kan een vervelend probleem zijn, daar heb je gelijk in.

Echter, een onvoldoende halen voor een leestoets betekent meestal te weinig vaardigheid in hetgeen je gevraagd wordt. Het niveau wat getoetst wordt is vereist om te slagen en indien je te weinig vaardigheid hebt, maakt het niet uit of je 1 of 10 toetsen hebt (hoewel 10 toetsen weer wat extra vaardigheid kan opleveren, indien het probleem ligt bij de hoeveelheid huiswerk die je maakt )
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2004, 13:13
sdekivit
sdekivit is offline
bij ons is het zo dat we voor frans en duits drie schoolonderzoeken krijgen, waarbij de laatste dubbel meetelt. (frans en duits 1)
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 15:17
funkystuff
funkystuff is offline
Bij ons hebben we 3 toetsen voor beide vakken gekregen. alledrie leesvaardigheid.

1e voor 20%
2e voor 30%
3e voor 50%

maar ook hier geldt maak je de laatste klote dan ben je zwaar de lul want dan moet je wel heel erg goede cijfers hebben gehaald voor de eerste twee.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 15:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij ons krijg je zowel voor Duits 1 als voor Frans 1 twee leestoetsen waarvan de eerste 1x meetelt en de tweede 2x.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 16:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik heb ook maar 1 cijfer gehad voor frans, maar dit kwam doordat de docent een lange tijd ziek was en het is in goed overleg gegaan.

Normaal worden er gemiddeld 3 cijfers gegeven geloof ik (op de havo 2 mondelingen en 1 luistertoets, op het vwo 3 leestoetsen).
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 16:26
Verwijderd
Wij kregen bij Frans 1 en Duits 1 één schoolexamen (was een leestekst) en dat was meteen je cijfer. Daarna mochten we één van beiden één keer herkansen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 16:57
Luego
Luego is offline
Wij hebben heel veel toetsen gehad, die samen net zo zwaar telden als het schoolexamen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 20:15
Jarahh
Avatar van Jarahh
Jarahh is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 07-04-2004 @ 15:25 :
bij mij:
frans: 2 cijfers
duits: 3 cijfers
Zit je misschien bij mij op school?
__________________
Why keep your right to remain silent? - Loesje-
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 11:13
ejah
ejah is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-04-2004 @ 18:50 :
Wij hebben nu schrijven en luisteren bij fa1 & du1 bij ons op school... Bij fa1 ben ik er mooi onderuit gekomen, maar doordat ik in de 4e ben blijven zitten lukt me dat mooi niet meer met du1... En dat na 3 jaar geen duits gehad te hebben...
Ik dacht dat je altijd spreken en luisteren had of schrijven en lezen bij fr1 of d1 (is bij VWO netandersom dan bij HAVO). Zo is het tenminste bij ons op school.
__________________
Let there be peace and sunshine all over the world!!
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 11:29
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
ejah schreef op 17-04-2004 @ 12:13 :
Ik dacht dat je altijd spreken en luisteren had of schrijven en lezen bij fr1 of d1 (is bij VWO netandersom dan bij HAVO). Zo is het tenminste bij ons op school.
Nope... Dat mag de school zelf invullen...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 17-04-2004, 17:32
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
ejah schreef op 17-04-2004 @ 12:13 :
Ik dacht dat je altijd spreken en luisteren had of schrijven en lezen bij fr1 of d1 (is bij VWO netandersom dan bij HAVO). Zo is het tenminste bij ons op school.
Vanaf augustus 2003 mag een school in principe alle vaardigheden in Frans 1 en Duits 1 toetsen, het is aan de school zelf hoe ze dat invullen. Dit geldt zowel op de havo als op het vwo.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 00:20
Garfield
Avatar van Garfield
Garfield is offline
bij ons is het bij alle talen
luisteren+spreken+schrijven : 3 = 50%
eindexamen (teksten maken) = 50%
samen vormt dat het eindcijfer van FRA DU en ENG. Ik heb FRA en Du 1,2 want ik heb cm dus. Bij FRa en DU 1 is het dacht ik iets anders gekregeld met die cijfers.
__________________
blow your mind, smoke gunpowder! - get stoned, drink wet cement!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-04-2004, 11:35
Stekki
Stekki is offline
Wij krijgen van beide vakken een stuk of 6 teksten, en daar het gemiddelde van telt als je eindpunt. Wel kun je met één herexamen het hele zooitje wegvagen...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 16:20
W1A
Avatar van W1A
W1A is offline
Bij ons:

Duits1: 2 punten (teksten)
Frans1: 3 punten (Teksten en woorden en een heel kleine beetje grammatica)

Op die punten wordt ons eindpunt gebaseers
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 19:28
V1rus
Avatar van V1rus
V1rus is offline
Vechtal College Hardenberg:

Frans: 5
Duits: 4

Voor beide vakken 1 cijfer lijkt mij niet gezond neej, zoek eens contact via een onderwijs site ofzo.
__________________
.:| Epiphone Les Paul Custom @ Marshall Valvestate |:.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 17:31
Bellenblaas
Avatar van Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:
Balance schreef op 07-04-2004 @ 17:49 :
spreken en luisteren bij fa1 en du1? Das balen
Dit systeem is er gekomen nadat ik fa1 en du1 al heb afgesloten. Ik baal er van dat mijn eindcijfer van fa1 en du1 alleen op lezen is gebaseerd aangezien dat absoluut niet mijn sterkste kant is. Ik heb dus straks 2 schoolexamens en 2 centraal examens die op lezen gebaseerd zijn
Ik had dus liever gezien dat spreken en luisteren gewoon bij de deelvakken had gezeten...
__________________
Home is where the heart is...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19.