Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-12-2006, 19:04
Verwijderd
Zo dan maar. Ik vroeg me af of er mensen zijn hier die specifiek last hebben van een winterdepressie. Hoe voel jij je eronder? Heeft een dokter of psycholoog een diagnose gesteld, of vermoed je het alleen maar? Doe je er iets aan, en zo ja, wat?

En ja, ik vermoed dat ik er last van heb. De dokter weet het nog niet zo allemaal. Ze twijfelt uberhaupt aan het depressiegedeelte omdat ik enkel last heb van buien - alleen in zo'n bui van een dag/paar dagen voel ik me echt 'depressief', verder voel ik me okee (alleen ontzettend moe de hele tijd, en dat is natuurlijk ook niet echt positief voor mijn humeur ). Omdat ik echter geen enkele reden heb om 'gewoon' depressief te zijn (geen persoonlijke problemen en het zit niet in mijn aard) en ik me vorige winter precies zo voelde, wederom zonder reden, denk ik zelf dat het eigenlijk wel een winterdepressie moet zijn. En ik heb er erg geen zin in, dus ervaringen uitwisselen/tips is misschien wel nuttig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2006, 21:56
Meinita
Avatar van Meinita
Meinita is offline
Ik heb er zelf geen last van. Ik voel me juist lekkerder in de winter / herfst dan in de zomer.

Ga jij er zelf wat aan doen? Lichttherapie bijvoorbeeld?
__________________
I Gazed Down In The Rivers Mirror
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 09:29
Verwijderd
Mijn moeder dacht dat ik last had van een winterdepressie.
Ikzelf weet het niet.. Volgens mij heb ik wel oorzaken voor een eventuele depressie. Ik moet toch nog een bezoek aan de huisarts brengen, en dan hoor ik het wel.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Meinita schreef op 29-12-2006 @ 22:56 :
Ik heb er zelf geen last van. Ik voel me juist lekkerder in de winter / herfst dan in de zomer.

Ga jij er zelf wat aan doen? Lichttherapie bijvoorbeeld?
Ik weet het nog niet. Denk dat ik even langs een studiepsycholoog ga om te informeren of dat uberhaupt zin heeft, want de dokter deed er nogal twijfelachtig over. Vooralsnog is het plan: heel veel slapen, gezond eten, veel beweging, veel naar buiten en proberen het uit te zitten.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 12:23
-zen-Chris
Avatar van -zen-Chris
-zen-Chris is offline
Ik heb ook altijd erg veel last van winterdepressies. Vreemd genoeg hielp het bij mij op te stoppen met mijn anti depressiva, en de dag erna was ik opeens vrolijk. Eventjes... maar toch, ik heb nu veel minder last van zwaarmoedigheid.

Wat je hier uit op kan maken is misschien dat je de alledaagse routine moet verbreken door andere dingen te gaan doen. Houd je niet te veel bezig met verplichtingen, maar doe de dingen waar je vrolijk van wordt. Dat doe ik tenminste want ik krijg nauwelijks meer iets uit mijn handen.
Dus doe ik het rustig aan, beetje gitaar spelen, spelletje doen, rondje wandelen en zo... Ik denk niet dat er veel tegen te doen is, die winterdepressie, maar je kan het zien als een soort natuurlijke pauze voor je weer aan de slag gaat. Het komt daarom goed uit dat het vakantie is.
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 12:47
Verwijderd
Hm, ik heb sowieso ''last van de winter'', maar dit jaar is het nog geen winterdepressie. Het is ook nooit door een dokter bij me geconstateerd, maar ik vermoed dat ik er vorig jaar een te pakken had. Het voldeed iig wel aan alle criteria en 's zomers/normaal gesproken, voel ik me prima. Eigenlijk precies zoals jij beschrijft.
Nu heb ik af en toe wat buien, maar ik wacht gewoon tot ze overwaaien want ik heb geen zin om naar de dokter of de studiepsycholoog of zo te gaan, dom eigenlijk.
Voor zover ik weet hoef je ook helemaal niet depressief aangelegd te zijn of ''gewoon'' depressief te zijn om vatbaar te zijn voor een winterdepressie, zelfs de symptomen zijn meestal anders (bijvoorbeeld meer eten ipv minder eten), dus ik vind het een beetje raar wat je dokter zegt.
Zoals ik al zei, ik ben te lui om er iets aan te doen maar tot nu toe gaat het wel. Ik ben enorm blij met de warme temperaturen tot nu toe en ik heb het sowieso beter naar mijn zin dan vorig jaar, dus dat helpt. En ik hoop gewoon dat de lente snel komt.
Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 30-12-2006, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Quis schreef op 30-12-2006 @ 13:47 :

Voor zover ik weet hoef je ook helemaal niet depressief aangelegd te zijn of ''gewoon'' depressief te zijn om vatbaar te zijn voor een winterdepressie, zelfs de symptomen zijn meestal anders (bijvoorbeeld meer eten ipv minder eten), dus ik vind het een beetje raar wat je dokter zegt.
Hm, mijn dokter durft/kan/wil eigenlijk gewoon niet zelf een diagnose te stellen en raadt me dus aan om naar een psycholoog te gaan. Ik weet echter niet of ik ook maar iets opschiet met een diagnose, dus ik weet het nog niet helemaal. In ieder geval denk ik dat therapie niet nodig is, want ik zit niet met persoonlijke problemen en ik kan ondertussen behoorlijk goed omgaan met buien. Dus tja.

En ik hoop ook dat de lente snel komt. Nog twee maanden

Citaat:
-zen-Chris schreef op 30-12-2006 @ 13:23 :
Ik heb ook altijd erg veel last van winterdepressies. Vreemd genoeg hielp het bij mij op te stoppen met mijn anti depressiva, en de dag erna was ik opeens vrolijk. Eventjes... maar toch, ik heb nu veel minder last van zwaarmoedigheid.

Wat je hier uit op kan maken is misschien dat je de alledaagse routine moet verbreken door andere dingen te gaan doen. Houd je niet te veel bezig met verplichtingen, maar doe de dingen waar je vrolijk van wordt. Dat doe ik tenminste want ik krijg nauwelijks meer iets uit mijn handen.
Dus doe ik het rustig aan, beetje gitaar spelen, spelletje doen, rondje wandelen en zo... Ik denk niet dat er veel tegen te doen is, die winterdepressie, maar je kan het zien als een soort natuurlijke pauze voor je weer aan de slag gaat. Het komt daarom goed uit dat het vakantie is.
Het probleem is dat ik mijn routine eigenlijk niet kan verbreken. Dat wil zeggen, ik ga werken, dus eigenlijk wordt mijn routine hoe dan ook verbroken. Maar ik kom gewoon niet onder al het 'moeten' uit deze maand; ik moet geld verdienen, ik moet mijn tentamens maken en ik moet werkstukken afmaken, anders mis ik gewoon te veel van mijn studie. Deze vakantie is voor mij dus ook niet echt vakantie
Met citaat reageren
Oud 02-01-2007, 10:03
Lothlan
Lothlan is offline
Citaat:
Morgan schreef op 30-12-2006 @ 13:53 :

Het probleem is dat ik mijn routine eigenlijk niet kan verbreken. Dat wil zeggen, ik ga werken, dus eigenlijk wordt mijn routine hoe dan ook verbroken. Maar ik kom gewoon niet onder al het 'moeten' uit deze maand; ik moet geld verdienen, ik moet mijn tentamens maken en ik moet werkstukken afmaken, anders mis ik gewoon te veel van mijn studie. Deze vakantie is voor mij dus ook niet echt vakantie
Ik zou ook vooral je routine niet verbreken, misschien raak je daar wel meer van uit balans. Ga in ieder geval niet alleen thuiszitten. Probeer veel sociale dingen te doen en laat andere mensen initiatief nemen als je zelf niks wilt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Winterdepressie vs. lichttherapie
Verwijderd
64 23-01-2007 11:53
Lichaam & Gezondheid winterdepressie
otkhus
15 17-11-2004 18:38
Psychologie winterdepressies...
Fantôme
48 25-12-2003 22:01
Psychologie winterdepressie
¤Aylin¤
36 29-04-2003 10:02
Psychologie Winterdepressie...
Parlaatje
2 07-11-2002 19:46
Psychologie winterdepressie
Gwenniej
4 29-04-2002 11:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.