Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2002, 11:57
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hoi allemaal!

Vandaag heb ik mijn eerste echte schooldag gehad op de lerarenopleiding. We oriënteerden ons gewoon op het vak, enzo.

Een HBO-opleiding komt erop neer dat je veel aan zelfstudie moet doen. Goed, dat is geen probleem. Maar ik heb te horen gekregen dat ik 3 boeken moet doorspitten in 7 weken, en dan krijg ik er een toets over. In die boeken staan geen vragen, dus ik kan geen vragen maken om de stof een beetje te leren kennen. En we krijgen ook geen klassikale les uit die boeken.

Ik moet het dus helemaal zelf doen, die boeken doorspitten. Maar hoe? Heeft iemand een advies van hoe ik dat het beste kan doen? Wat is de meest effectieve manier om de leerstof heel goed op te nemen binnen 7 weken? Is dat samenvattingen maken, of alles overschrijven, of weet ik veel?

Kunnen jullie me daarover wat advies geven? Alvast heel erg bedankt, het zou me heel erg helpen! Ik wil dit jaar namelijk goed mijn best doen en zo goed mogelijke cijfers halen, dus ik apprecieer jullie advies heel erg!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2002, 12:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Samenvatting maken is toch wel één van de beste manieren om iets goed in je op te nemen!

Als het bijvoorbeeld vrij grote hoofdstukken zijn, kan je van elk hoofdstuk een samenvatting maken.
Vervolgens, als je alle 3 de boeken uit hebt, kan je de samenvattingen nog eens doorlezen.

Probeer alleen niet tijdens het lezen zo'n samenvatting te maken, maar d'r na. Dus eerst een hoofdstuk lezen, en dan pas de samenvatting maken. Want als je het tegelijkertijd doet, heb je vaak heel veel onnodige informatie d'r tussen staan (tenminste, dat heb ík altijd)
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 13:01
miro
Avatar van miro
miro is offline
Nu al beginnen! Ik moest eerst ook 4 boeken doornemen en daar ben ik veel te laat mee begonnen.

Mijn tip:

Elke dag iets doen, een stukje lezen, de belangrijkste punten opschrijven zodat je vanzelf een samenvatting krijgt. Tis lastig maar wel de beste manier.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 13:50
Miess
Miess is offline
Lees de boeken eerst door, zorg dat je alles begrijpt en zoek moeilijke woorden op. Vat daarna per hoofdstuk samen, maak begrippenlijsten.
Ik heb er zelf moet ik zeggen niet heel erg veel ervaring mee aangezien ik wiskunde studeer en het daar dus meer gaat om het toepassen van de stof dan om het reproduceren van de stof. Maar succes!
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 13:52
Verwijderd
Zijn jullie al begonnen?!? Mmmm, ik volgende week pas. Na gut, ik zou zeggen: samenvatting en planning
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 14:00
Verwijderd
Dat moet ik nu dus ook. Ik heb een beetje een eigen leermethode bedacht:

Lees de stof van 1 hoofdstuk door, en markeer of schrijf op een kladblaadje de belangrijke zaken (het liefst telkens 1 woord, termen dus). Wanneer je een term nader toe wil lichten, kan je dat het beste in de kantlijn van het boek doen (of als je niet in je boek wil schrijven, met kleine post-it blaadjes). Je kan na één hoofdstuk best verder gaan met nog een hoofdstuk, maar maak daarna een soort schema.
Ik gebruik hiervoor altijd gekleurd papier, per vak/onderdeel een andere kleur. Schrijf de belangrijke termen erop, met een kleine toelichting. Probeer die toelichting uit je hoofd op te schrijven, als een soort opgave dus. Natuurlijk goed nakijken he Gebruik ook de informatie die op de post-it blaadjes staat.
Zo heb je een vrij korte samenvatting, eigenlijk zonder context, maar als je goed leest heb je die ook niet echt nodig.

Werkt echt goed

Oh ja, en begin natuurlijk op tijd, maak een schema en zorg ervoor dat je ong. 4 dagen van te voren klaar bent bent de 'schema-samenvattingen', zodat je de stof nog door kan nemen uit je schema-samenvattingen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 17:29
Verwijderd
welke lerarenopleiding doe je, als ik vragen mag?

ik wil volgend jaar namelijk lerarenopleiding wiskunde gaan doen, maar als ik lees 3 boeken doorspitten in 7 weken...
ik weet niet of ik dat wel kan...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 17:51
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:
welke lerarenopleiding doe je, als ik vragen mag?
Lerarenopleiding Geschiedenis.

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 07:07
Verwijderd
Citaat:
Ripper schreef:


Lerarenopleiding Geschiedenis.

Ripper
dan hoop ik niet dat je bij wiskunde ook zoveel boeken moet doorlezen...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 09:47
Miess
Miess is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

dan hoop ik niet dat je bij wiskunde ook zoveel boeken moet doorlezen...
Ik denk dat je daar niet erg bang voor hoeft te zijn. Ik studeer zelf ook wiskunde en bij wiskunde gaat het om het toepassen van de stof en niet om het reproduceren. Ik lees zelf de stof altijd even door, daarna snap ik het meestal. Bij wiskunde gaat het dan ook om veel oefenen. Natuurlijk heb je ook vakken waarvoor je wel zult moeten stampen, voor didactiek en misschien ook voor een vak als 'geschiedenis van de wiskunde', maar als hoofdzaak krijg je toch veel wiskunde. Ik studeer zelf wiskunde op universitair niveau, op HBO-niveau zal de inhoud van de stof niet veel anders zijn. Natuurlijk zal de HBO-studie wat moeilijker/zwaarder zijn dan de HAVO, maar dat is toch niet meer dan normaal?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 11:45
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Heb je dat ook nooit eerder gekund op je vorige school?
Samenvatten is voor veel mensen het beste. Je kunt er handigheid in krijgen door het vaak te doen.
Door te samenvatten, lees je de tekst, prent je hem in je hoofd, denk je er even over na, en schrijf je daarna kort een kernzin op van hetgeen je net gelezen hebt en je wilt onthouden.
Daarom heeft het ook geen zin om samenvattingen van iemand anders te leren.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15.