Oud 23-07-2009, 09:22
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Op scholieren.com hebben we een onderzoekje gedaan naar wat de meest populaire boeken onder scholieren zijn. Het afgelopen schooljaar was de top 10:

Citaat:
1. Het gouden ei, Tim Krabbé (1984)
2. Twee vrouwen, Harry Mulisch (1975)
3. De aanslag, Harry Mulisch (1982)
4. Afblijven, Carry Slee (1998)
5. De passievrucht, Karel Glastra van Loon (1999)
6. Turks fruit, Jan Wolkers (1969)
7. Komt een vrouw bij de dokter, Kluun (2003)
8. Oorlogswinter, Jan Terlouw (1972)
9. Radeloos, Carry Slee (2003)
10. Het bittere kruid, Marga Minco (1957)
Zie ook: www.scholieren.com/ranglijst

Op zich wel opvallend dat de top drie bestaat uit boeken die allemaal minimaal 25 jaar oud zijn. En dat er volgens mij geen één dik boek tussen zit.

Verrassende lijst?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2009, 09:30
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
In eerste instantie vond ik Oorlogswinter erg verrassend, maar daar is geloof ik een film van gemaakt? En inderdaad opvallend dat er zo weinig recente boeken op staan, scholieren blijven hangen in alsmaar dezelfde dunne klassiekers
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 09:38
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Precies wat Vogelvrij zegt. En verder word ik er ook een beetje treurig van
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 09:57
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Oorlogswinter (en Radeloos ook trouwens) zijn inderdaad verfilmd en daardoor flink gestegen. Twee vrouwen stond eerder zo rond plek 30, maar dat was in 2008 het 'Nederland Leest' boek, van de stichting CPNB.

Ik denk dat de volwassenen / docenten wél blij zijn met het lijstje.

Oh, en om het af te maken. We hebben ook een 'Hotlist' samengesteld, met alleen boeken die de afgelopen 5 jaar zijn uitgekomen.

Citaat:
1 Echte mannen eten geen kaas, Maria Mosterd (2008)
2 Joe Speedboot, Tommy Wieringa (2005)
3 Zomerhitte, Jan Wolkers (2005)
4 De Engelenmaker, Stefan Brijs (2005)
5 Lover of Loser: your choice, Carry Slee (2006)
6 Dreadlocks & lippenstift, Maren Stoffels (2005)
7 Tirza, Arnon Grunberg (2006)
8 De helaasheid der dingen, Dimitri Verhulst (2006)
9 Blauw water, Simone van der Vlugt (2008)
10 Het huis van de moskee, Kader Abdolah (2005)
'Kaas' staat in de totaallijst op 12 en Speedboot op 14.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 10:48
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
In die andere lijst staat Echte mannen eten geen kaas op 12 toch, als hoogste nieuwkomer. Tsja. Grappig dat De Engelenmaker zo hoog staat.

Waarom denk je dat volwassenen & docenten wel blij zijn met het lijstje?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 11:38
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Het is wel goed om te zien dat Het Gouden Ei op één staat, en Twee Vrouwen en De Aanslag zijn ook wel een prettige verrassing. Ik mis Het Behouden Huis, en die onzin van Kluun is ook wel jammer. Gek dat dat überhaupt toegestaan is om op je literatuurlijst te zetten.

En twee keer Carry Slee, .
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 12:48
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Van de top 10 van de scholieren heb ik alleen maar dat boek van Carry Slee gelezen, in groep 7. De rest ken ik allemaal wel maar heb ze nog nooit gelezen, terwijl ik best wel veel lees. Zegt waarschijnlijk iets over mij..maar het zijn boeken die mij gewoon niet aanspreken.

O, en de lijst is niet echt verrassend, vind ik. Omdat de boeken uit die lijst eigenlijk al bekend waren onder scholieren en afgelopen schooljaar door verschillende gebeurtenissen nog bekender zijn geworden. En Het Gouden Ei wordt vaak vermeld in schoolboeken.

Edit: Het tweede boek van Carry Slee heb ik natuurlijk ook gelezen op de basisschool.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 13:59
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Citaat:
Waarom denk je dat volwassenen & docenten wel blij zijn met het lijstje?
Die zeggen natuurlijk: 'Er wordt nog echte literatuur gelezen door de jeugd van tegenwoordig'. Of zoiets.

Wel grappig: we worden hier na het versturen van het persbericht volop gebeld. Ik heb Het Parool, de Volkskrant, Telegraaf, Trouw en de Wereldomroep al aan de lijn gehad en alle nieuwssites melden het ook (waaronder nu.nl en nos.nl).

Operatie geslaagd.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 14:33
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Die zeggen natuurlijk: 'Er wordt nog echte literatuur gelezen door de jeugd van tegenwoordig'. Of zoiets.

Wel grappig: we worden hier na het versturen van het persbericht volop gebeld. Ik heb Het Parool, de Volkskrant, Telegraaf, Trouw en de Wereldomroep al aan de lijn gehad en alle nieuwssites melden het ook (waaronder nu.nl en nos.nl).

Operatie geslaagd.
Maar dat vind ik dus tegenvallen. Want Twee Vrouwen bijvoorbeeld, dat is van Nederland Leest, dat hebben ze dus niet zelf besloten om te lezen en veel van die andere romans zijn dus al vrij oud en vaak nog dun ook, alsof er in de tussentijd niets leukers is verschenen. Het lijstje getuigt van weinig originaliteit en dat is natuurlijk ook logisch, want het is de populairste top tien en zo, maar ik neem toch aan dat volwassenen en docenten verheugder zouden zijn als 'De ontdekking van de hemel' erop zou staan dan 'Twee vrouwen'

O, en dat is wel tof trouwens
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 15:10
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Ik mag toch ook niet hopen dat docenten blij zijn dat er twee keer Carry Slee in staat, want dat zijn basisschoolboeken. Ik vind het echt schandalig dat iemand in 4 vmbo-tl die nog mag lezen voor z'n lijst.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Ik mag toch ook niet hopen dat docenten blij zijn dat er twee keer Carry Slee in staat, want dat zijn basisschoolboeken. Ik vind het echt schandalig dat iemand in 4 vmbo-tl die nog mag lezen voor z'n lijst.
De uittreksels kunnen natuurlijk ook van eersteklassers zijn. Dan moeten er ook al boekverslagen gemaakt worden en ik kan me voorstellen dat die niet snel uit zichzelf naar Vestdijk of Reve grijpen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 17:46
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
En daarnaast: beter dat ze écht die boeken van Carry Slee en Maren Stoffels lezen, dan dat ze helemaal niets lezen en alleen een uittrekseltje in elkaar flansen op basis van de informatie die ze op scholieren.com hebben gevonden
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 19:04
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Citaat:
De uittreksels kunnen natuurlijk ook van eersteklassers zijn. Dan moeten er ook al boekverslagen gemaakt worden en ik kan me voorstellen dat die niet snel uit zichzelf naar Vestdijk of Reve grijpen.
Oh dat was niet op basis daarvan hoor, maar ik ken heel veel mensen die dat nog mogen in 4 TL irl.

Citaat:
En daarnaast: beter dat ze écht die boeken van Carry Slee en Maren Stoffels lezen, dan dat ze helemaal niets lezen en alleen een uittrekseltje in elkaar flansen op basis van de informatie die ze op scholieren.com hebben gevonden
Dat is natuurlijk helemaal waar! Maar ik vind het wel jammer, want er zijn ook wel wat 'makkelijkere' boeken dan Reve en die meuk die goed leesbaar zijn. Maar lezen is beter dan niet lezen.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 19:24
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Dat is natuurlijk helemaal waar! Maar ik vind het wel jammer, want er zijn ook wel wat 'makkelijkere' boeken dan Reve en die meuk die goed leesbaar zijn. Maar lezen is beter dan niet lezen.
Ja, maar het helpt dus al niet, denk ik, als iedereen boeken blijft lezen die 25 jaar oud zijn
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 23-07-2009, 21:29
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Die zeggen natuurlijk: 'Er wordt nog echte literatuur gelezen door de jeugd van tegenwoordig'. Of zoiets.

Wel grappig: we worden hier na het versturen van het persbericht volop gebeld. Ik heb Het Parool, de Volkskrant, Telegraaf, Trouw en de Wereldomroep al aan de lijn gehad en alle nieuwssites melden het ook (waaronder nu.nl en nos.nl).

Operatie geslaagd.
Ik vind dus juist dat er extreem weinig "echte" literatuur wordt gelezen hedentendage. In dat lijstje staat beduidend weinig literatuur en de literatuur die erin staat, is relatief gemakkelijk (denk aan Tim Krabbé) of populair door een heruitgave of iets dergelijks.
Met dat "nieuwe" lijstje ben ik wat blijer, zeker als je kijkt naar zoiets als De engelenmaker. Ik ben van mening dat er genoeg literatuur is om te lezen, zowel oud als nieuw, zowel moeilijk als gemakkelijk. Jongeren verdiepen zich gewoon te weinig/docenten hebben te weinig tijd jongeren hierin te ondersteunen. En helaas, maar waar, jongeren staan er wat minder open voor, althans de meeste jongeren.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2009, 21:36
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Welke zouden er dan éigenlijk in moeten? Rekening houdende met het feit dat scholieren natuurlijk niet per se een pil als 'de ontdekking van de hemel' gaan lezen..
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 02:03
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Grunberg.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 09:26
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Grunberg.


@Simon: Nou, ik las op nu.nl dat Connie Palmen echt ontzettend laag stond, die mag van mij wel ergens in de top tien voorkomen! En verder zou ik vooral meer diversiteit willen, het zou leuk zijn als er iets van een Vlaamse schrijfster wat hoger zou staan en wat nieuwere boeken. En Het Bureau, gewoon omdat het zo fijn is
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-07-2009, 12:30
blauwbilgorgel
blauwbilgorgel is offline
Die boeken uit dat lijstje zijn ook een van de weinige boeken die je mag lezen bij ons op school voor literatuur, dus ja dan is het logisch dat daar meer in wordt gelezen dan in boeken die we niet mogen lezen op school.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 20:50
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Oorlogswinter (en Radeloos ook trouwens) zijn inderdaad verfilmd en daardoor flink gestegen. Twee vrouwen stond eerder zo rond plek 30, maar dat was in 2008 het 'Nederland Leest' boek, van de stichting CPNB.

Ik denk dat de volwassenen / docenten wél blij zijn met het lijstje.

Oh, en om het af te maken. We hebben ook een 'Hotlist' samengesteld, met alleen boeken die de afgelopen 5 jaar zijn uitgekomen.



'Kaas' staat in de totaallijst op 12 en Speedboot op 14.
Stefan Bruijs, Grunberg en Verhulst; dat is wel goed. Deze drie boeken mogen van mij wel in de top 10 terecht komen. Dat zijn boeken die toch wat meer inhoud hebben dan Carry Slee. Omg, Carry Slee. Als ze dan toch Carry Slee willen lezen moeten ze die 'boeken voor volwassenen' (Eva o.a.) maar lezen...

Ik merkte zelf op de middelbare school dat iedereen volgens de standaard literatuurlijst leest die inderdaad de bekende boeken bevat. Krabbe, Reve (Hersenschimmen), Mulisch (De Aanslag, Twee Vrouwen), van Loon (Passievrucht), Dorrestein en dergelijken bevatten. Leerlingen worden inderdaad te weinig geprikkeld om zelf op zoek te gaan naar literatuur. Dit komt natuurlijk ook omdat van onbekende literatuur minder standaard uittreksels te vinden zijn en leerlingen niet zelf willen nadenken bij het schrijven van hun leesverslagen.

De leerlingen lezen teveel van wat het wordt verwacht. Enkele klassiekers oke, maar de meeste boeken die ze lezen zijn te populair en laten ze niet kritisch nadenken. Karel ende Elegast en Max Havelaar moet zo ongeveer iedereen lezen ja en bijna niemand zal dat vrijwillig uitkiezen. Jammer. Ik vind het toch wel logisch dat sommige mensen boeken lezen (literatuur) niet leuk vinden. Ze zijn nooit gestimuleerd léuke en bijzondere boeken te lezen, alleen de standaard 'meuk'.

Daarnaast blijf ik het toch wat jammer vinden dat er geen vertaalde literatuur gelezen mag worden. Dan krijg je natuurlijk wel weer mensen die met Harry Potter enzo aankomen, gut gut. Bij Engels wordt ook wel literatuur gelezen, maar er bestaat zoveel goede Scandinavische, Franse, enz. literatuur waar leerlingen meestal niet in gestimuleerd worden om dat ook eens te lezen. In de 4e klas kwam mijn docent erachter dat ik toch een bovengemiddelde liefhebber van literatuur was en die raadde me toen ook buitenlandse schrijvers aan. Dat vond ik echt leuk, maar helaas bleven de anderen hangen bij boeken van Simone van der Vlugt...
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 21:50
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Scandinavische vertalingen zijn inderdaad erg interessant om te lezen. Maar kun je ons (de jeugd van tegenwoordig) de schuld ervan geven dat we de echte 'literatuur' niet kennen? Hoe moeten wij erachter komen wat de echte literatuur is als dat ons niet verteld wordt. Zelf op onderzoek gaan ja, maar dat wil niet iedereen/bijna niemand. Dus vind ik dat de scholen ons kennis moeten laten maken met literatuur. En bij veel scholen wordt dat ook wel gedaan hoor, er zijn zat scholen die een literatuurlijst hebben met 'echte' literatuur.
Maar leerlingen van het VMBO kun je moeilijk opschepen met zoiets, vrij simpels, als De Kleine Blonde Dood en aangezien er veel meer VMBO leerlingen zijn dan Havo/Vwo is het ook niet verwonderlijk dat de top 10 eruit ziet zoals het er nu uit ziet.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2009, 22:12
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Maar kun je ons (de jeugd van tegenwoordig) de schuld ervan geven dat we de echte 'literatuur' niet kennen? Hoe moeten wij erachter komen wat de echte literatuur is als dat ons niet verteld wordt. Zelf op onderzoek gaan ja, maar dat wil niet iedereen/bijna niemand. Dus vind ik dat de scholen ons kennis moeten laten maken met literatuur. En bij veel scholen wordt dat ook wel gedaan hoor, er zijn zat scholen die een literatuurlijst hebben met 'echte' literatuur.
Dat is ook de taak van de docent, leerlingen prikkelen tot het zelf vinden van literatuur door hen boeken aan te raden die minder afgezaagd zijn dan de standaard literatuur. Nou zijn enkele klassieker zéker niet afgezaagd, maar de huidige tijd kent ook boeken die gelijkwaardig zijn aan de klassiekers. Bij mij op school (vwo) bevatte de literatuurlijst weinig echte literatuur. Tuurlijk, er stond wel wat tussen, maar dat werd vaak overgeslagen. Het klinkt niet bekend en als de docent er verder niet over verteld zal ook geen enkele leerling die boeken lezen, behalve als ze van lezen houden.

Daarnaast heb je gelijk dat de lijst ook wordt bepaald door vmbo-leerlingen, dat moeten we inderdaad niet vergeten. Maar havo/vwo is samen denk ik bijna net zo'n groot aandeel als vmbo en daarvan verwacht je wel wat meer dan Carry Slee.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 00:12
Droomz
Avatar van Droomz
Droomz is offline
Echte mannen eten geen kaas...dat dat uberhaupt is uitgegeven. Zo slecht schreef ik niet eens toen ik net begon.

De meeste boeken ken ik van naam of heb ik gelezen.
Ik vind Kluun trouwens ook niet echt thuishoren op zo'n lijst, maar goed, dat is misschien mijn mening.
__________________
♪ Oefenen is de sleutel tot het ongrijpbare
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 12:55
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Je zou zo'n klas gewoon eens naar de bieb mee moeten nemen en zeggen: nou, ga maar op zoek. Hier zijn de romans, zoek een Nederlandse schrijver uit, achterop staat meestal wel of ze uit Nederland komen en anders kun je hier en hier zien of het vertaald is. Trek gewoon eens wat uit de kast, kijk wat je leuk lijkt.

Ik zie niet in waarom Kluun niet op zo'n lijst thuishoort, eigenlijk. Ja, het leest makkelijk weg, maar dat moet je juist hebben bij middelbare scholieren, het gaat erom dat ze lezen, niet dat ze de moeilijkste boeken lezen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 13:35
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ik zie niet in waarom Kluun niet op zo'n lijst thuishoort, eigenlijk. Ja, het leest makkelijk weg, maar dat moet je juist hebben bij middelbare scholieren, het gaat erom dat ze lezen, niet dat ze de moeilijkste boeken lezen.
En dat het ze aanspreekt. Dat was mijn probleem nogal, veel wat zogenaamt fantastische literatuur is vind ik gewoon niet zo leuk. Ik hou bij films ook niet zo van de dramafilms en bijna alles wat literatuur heet te zijn op de middelbare zou als je er een film van maakt een drama worden. Dat helpt ook niet bij mijn zin om te lezen en lees je het alleen omdat het moet. Wat dan weer je lust om te lezen naar beneden haalt.
Misschien is het geen slecht idee om eigenlijk zoiets te hebben wat bol.com heeft. Als je daar een boek bekijkt krijg je ook wat van "anderen die dit kochten bestelden ook" etc. Een goede leraar weet de goede boeken per leerling aan te wijzen. Maar dan moet zo iemand zelf wel echt veel gelezen hebben en er aardig wat van weten.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2009, 13:44
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Kluun is natuurlijk ook een en al drama Maar ik snap wat je bedoelt, hoor Ieke, het zou gewoon veel beter zijn als jongeren boekverslagen mochten maken over boeken die ze wél leuk vinden. Wat niet betekent dat ze geen nieuwe paden mogen bewandelen, maar juist daarom is het jammer dat iedereen vaak dezelfde boeken maar leest omdat die toevallig op zo'n literatuurlijstje staan...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 14:19
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Daarnaast heb je gelijk dat de lijst ook wordt bepaald door vmbo-leerlingen, dat moeten we inderdaad niet vergeten. Maar havo/vwo is samen denk ik bijna net zo'n groot aandeel als vmbo en daarvan verwacht je wel wat meer dan Carry Slee.
Je verwacht het misschien wel, maar het valt tegen hoeveel VMBO leerlingen echt geïnteresseerd zijn in wat ze lezen en niet enkel lezen om een voldoende te krijgen.

Mijn broer bijvoorbeeld heeft VMBO gedaan en toen hij in de derde zat moest ik hem helpen met zijn boekverslagen omdat hij geen zin had om te lezen en ik Carry Slee al lang al had gelezen..
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 15:18
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Kluun is natuurlijk ook een en al drama Maar ik snap wat je bedoelt, hoor Ieke, het zou gewoon veel beter zijn als jongeren boekverslagen mochten maken over boeken die ze wél leuk vinden. Wat niet betekent dat ze geen nieuwe paden mogen bewandelen, maar juist daarom is het jammer dat iedereen vaak dezelfde boeken maar leest omdat die toevallig op zo'n literatuurlijstje staan...
Kluun is dus ook helemaal niks voor mij Ik bedoelde het vooral als aanvulling op wat je daarna zei. Je kan ook best proberen ze breder te trekken, maar dan moet je er denk ik toch voor zorgen dat je wel blijft in wat ze interresant vinden en wat ze leuk vinden.
Ik heb het bijvoorbeeld erg op fantasy achtige dingen en als ik ga kijken wat ik heb gelezen wat misschien voor mijn Nederlands had gekunt denk ik aan Sterrenjacht van Hella Haasse. Toch anders dan wat ik normaal lees, maar niet meteen van het drama waar de meeste literatuur aan moet hangen en past beter in mijn straatje dan de boeken die ik op de standaard lijsten terugvind. Ik zou dat met veel meer plezier lezen, waardoor het lezen ook weer boeiender wordt en ik sneller weer meer zou lezen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 15:20
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Je verwacht het misschien wel, maar het valt tegen hoeveel VMBO leerlingen echt geïnteresseerd zijn in wat ze lezen en niet enkel lezen om een voldoende te krijgen.
Daarom is het ook belangrijk ze wat te laten lezen over iets wat ze boeiend vinden.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 22:17
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik zie niet in waarom Kluun niet op zo'n lijst thuishoort, eigenlijk. Ja, het leest makkelijk weg, maar dat moet je juist hebben bij middelbare scholieren, het gaat erom dat ze lezen, niet dat ze de moeilijkste boeken lezen.
Als het er alleen maar om gaat dat ze lezen kun je ze net zo goed de Hitkrant geven.
En waarom zouden goede boeken moeilijk moeten zijn? De reden dat Kluun niet in zo'n lijst thuishoort is dat hij geen literatuur schrijft, niet dat hij gemakkelijk weg leest (bovendien is hij gewoon heel slecht, maar dat is subjectiever).
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2009, 10:15
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Ieke: Dan zijn we het dus eigenlijk wel eens Het zou misschien goed zijn als docenten niet alleen een standaard literatuurlijstje hadden, maar ook thematische lijsten, met bijvoorbeeld fantasyachtige romans of spannende literaire romans (nee, niet per se Simone van der Vlugt en consorten ).

Citaat:
Als het er alleen maar om gaat dat ze lezen kun je ze net zo goed de Hitkrant geven.
En waarom zouden goede boeken moeilijk moeten zijn? De reden dat Kluun niet in zo'n lijst thuishoort is dat hij geen literatuur schrijft, niet dat hij gemakkelijk weg leest (bovendien is hij gewoon heel slecht, maar dat is subjectiever).
Waarom vind je Kluun geen literatuur? Wat hij doet met die voetnoten en zo, vond ik nog best origineel en het onderwerp wordt ook niet echt op een standaardmanier geschreven, dus ik zou het niet radicaal geen literatuur noemen.

Ik denk dat het er op middelbare scholen vooral om gaat dat scholieren blijven/ beginnen lezen, ja. Maar dan hoef je ze nog niet de Hitkrant te geven, het gaat er ook om dat ze een heel boek lezen waar ze langer dan een kwartier mee bezig zijn. Wat in afgelopen jaren vaak gebeurd is, is dat jongeren worden afgeschrikt door wat ze moeten lezen voor de literatuurles. Dat zijn dan boeken waar ze totaal niets mee kunnen, waardoor ze meteen maar nooit meer lezen en van mening zijn dat 'literatuur niets voor hen is'. Terwijl er zoveel verschillende boeken zijn! Je moet jongeren wel stimuleren, maar tegelijkertijd moet je ze iets geven waar ze zich mee kunnen identificeren, waar ze plezier aan beleven. Lezen hoort leuk te zijn, geen huiswerk. En als ze dan graag Carry Slee en Kluun lezen, geef ze dan in hemelsnaam Carry Slee en Kluun, maar wijs ze daarnaast andere romans aan die ze misschien ook leuk zouden vinden, maar die misschien net wat minder bekend zijn. En geef gewoon meer literatuuronderwijs, ze hoeven dat allemaal nog niet direct te lezen, dat kan dertig jaar later nog wel, maar dan hebben ze in elk geval een keer van Couperus en Hermans gehoord. En goede boeken hoeven helemaal niet moeilijk te zijn, dat was een beetje mijn punt.

En misschien moeten we ons inderdaad minder vastpinnen op Nederlandse literatuur. Er zijn zoveel leuke, bekende jongerenromans, zoals die van Haddon en Zusak en zo. Of misschien moeten Nederlandse auteurs meer jongerenromans gaan schrijven (o, Carry Slee heeft daar net een poging toe gedaan, toch? Maar dat is zo zonde, want Carry kan veel beter voor kleuters en autobiografisch schrijven. Maar in elk geval probeert ze het!).
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 22:35
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Waarom vind je Kluun geen literatuur? Wat hij doet met die voetnoten en zo, vond ik nog best origineel en het onderwerp wordt ook niet echt op een standaardmanier geschreven, dus ik zou het niet radicaal geen literatuur noemen.
Op die manier met voetnoten omgaan is echt al duizend keer eerder gedaan, maar bij literatuur gaat er niet per se om dat het origineel is. Op de middelbare school wordt er vooral mee bedoeld dat er meer uit het boek te halen valt dan alleen een verhaal; dat er enige complexiteit in de thema's of personages zit. Dat is bij Kluun niet het geval.

Citaat:
Ik denk dat het er op middelbare scholen vooral om gaat dat scholieren blijven/ beginnen lezen, ja. Maar dan hoef je ze nog niet de Hitkrant te geven, het gaat er ook om dat ze een heel boek lezen waar ze langer dan een kwartier mee bezig zijn. Wat in afgelopen jaren vaak gebeurd is, is dat jongeren worden afgeschrikt door wat ze moeten lezen voor de literatuurles. Dat zijn dan boeken waar ze totaal niets mee kunnen, waardoor ze meteen maar nooit meer lezen en van mening zijn dat 'literatuur niets voor hen is'. Terwijl er zoveel verschillende boeken zijn! Je moet jongeren wel stimuleren, maar tegelijkertijd moet je ze iets geven waar ze zich mee kunnen identificeren, waar ze plezier aan beleven. Lezen hoort leuk te zijn, geen huiswerk. En als ze dan graag Carry Slee en Kluun lezen, geef ze dan in hemelsnaam Carry Slee en Kluun, maar wijs ze daarnaast andere romans aan die ze misschien ook leuk zouden vinden, maar die misschien net wat minder bekend zijn.
Geef ze dan gewoon wat goede literaire strips.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 08:36
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Op die manier met voetnoten omgaan is echt al duizend keer eerder gedaan, maar bij literatuur gaat er niet per se om dat het origineel is. Op de middelbare school wordt er vooral mee bedoeld dat er meer uit het boek te halen valt dan alleen een verhaal; dat er enige complexiteit in de thema's of personages zit. Dat is bij Kluun niet het geval.


Geef ze dan gewoon wat goede literaire strips.
Och, dat is bij Kluun toch tot op zekere hoogte ook wel het geval, het is toch in elk geval een complexe situatie: mijn vrouw heeft kanker en hoe moet ik daarmee omgaan? Maar goed, Kluun was natuurlijk ook maar een voorbeeld. Ik denk gewoon dat je niet zo eenduidig kan zeggen wat wel literatuur is en wat niet.

En ja, literaire strips, daar zou zeker ook wat meer aandacht voor mogen komen. Maar degene die ik ken, zijn allemaal niet van Nederlandse oorsprong...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 13:02
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Och, dat is bij Kluun toch tot op zekere hoogte ook wel het geval, het is toch in elk geval een complexe situatie: mijn vrouw heeft kanker en hoe moet ik daarmee omgaan? Maar goed, Kluun was natuurlijk ook maar een voorbeeld. Ik denk gewoon dat je niet zo eenduidig kan zeggen wat wel literatuur is en wat niet.
Ik ook niet, maar op middelbare scholen wordt daar wel een poging toe gedaan.

Citaat:
En ja, literaire strips, daar zou zeker ook wat meer aandacht voor mogen komen. Maar degene die ik ken, zijn allemaal niet van Nederlandse oorsprong...
Dat maakt toch niet uit, als het er alleen maar om gaat dat je scholieren aan het lezen krijgt?
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2009, 10:10
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik ook niet, maar op middelbare scholen wordt daar wel een poging toe gedaan.



Dat maakt toch niet uit, als het er alleen maar om gaat dat je scholieren aan het lezen krijgt?
Ja, daar zijn ze nogal rigide in wat goed is en wat niet en wat literatuur is en wat niet

Nee, dat maakt wat mij betreft ook niets uit, nee. Het lijkt mij wel wat dat leerlingen tien romans (literaire strips mogen dan ook) moeten lezen, waarvan minstens vijf onvertaald.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 01-08-2009, 10:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Het verbaast me niks dat die boeken in de top 10 staan. Bij mij op school was de lijst waaruit we mochten kiezen waanzinnig beperkt. De boeken die voor de gemiddelde middelbare scholier leuk zijn om te lezen mochten allemaal niet, dus moest je wel bij de oh zo geweldige literatuur uitkomen. Aangezien die boeken je totaal niet aanspraken, zocht je naar het boek wat het dunst was om eventueel zelf nog wat van te lezen, of waar de meeste boekverslagen van waren. In beide gevallen kwam je (doorgaans) op dezelfde boeken uit.

Ik zie op het forum ook regelmatig lijstjes langskomen van mensen die punten krijgen voor bepaalde boeken. Je wil er zo snel mogelijk vanaf zijn en dus kiezen mensen een hoogstaand boek wat veel punten op levert (maar het liefst wel erg dun is).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-09-2009, 10:45
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Welke zouden er dan éigenlijk in moeten? Rekening houdende met het feit dat scholieren natuurlijk niet per se een pil als 'de ontdekking van de hemel' gaan lezen..
Beetje late reactie; sorry daarvoor. Hopelijk mag het nog!

Stefan Brijs - De engelenmaker vind ik heel goed leesbaar voor een leerling van de middelbare school. Evenals Boven is het stil van Gerbrand Bakker. En ook inderdaad wat Uice zegt: bepaalde boeken van Grunberg; ik kan me voorstellen dat er leerlingen zijn die dat leuk vinden. Bij ons op de middelbare school was Arthur Japin - Een schitterend gebrek heel populair.
Ik vind het moeilijk om te zeggen wat de MEESTgelezen boeken zouden moeten zijn; daarvoor heb ik er te weinig verstand van. Maar ik ken genoeg boeken die indrukwekkend zijn en van een hoger niveau dan bijvoorbeeld Kluun of Krabbé.
Boeken van Hermans - ik kan begrijpen dat het voor sommige mensen misschien niet "leesbaar" is, maar ik ken vooral veel jongens die die boeken echt fantastisch vinden. Persoonlijk vond ik Nooit meer slapen fantastisch, maar veel mensen gaan ook voor De donkere kamer van Damocles, wat ik me bijzonder goed kan voorstellen. Dan heb je nog, voor de gepassioneerde, dramatische en persoonlijke boeken, bijvoorbeeld sommige boeken van Connie Palmen bijvoorbeeld.
Ach ik kan zoveel voorbeelden noemen. Ik vind het gewoon bijzonder jammer dat jongeren op de middelbare school zoveel literatuur lezen die ik bij de onderlaag van de literatuur plaats, in plaats van dat ze wat meer van de bovenlaag en de betere auteurs lezen. Ik kan me daar behoorlijk druk over maken.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 16:12
Verwijderd
Ik vind het niet vreemd dat boeken voor 12-16 jarigen in die lijst terecht komen, maar dan wel weer vreemd dat dat Carry Slee is, want ze weet wel een spannend, jongeren goed aansprekend verhaal te bedenken maar qua schrijfstijl is het nou niet echt wat je jeugdliteratuur noemt.
Maargoed, het is verder niet echt een verrassende lijst vind ik. Precies wat je zou verwachten: van elke bekende schrijver het dunste boek.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2009, 19:10
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Ik heb geen van die boeken gelezen. Ik heb bijvoorbeeld Wolkenatlas, De Wilde Getallen, Vriend van Verdienste en DroomNummerNegen gelezen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2009, 14:35
Verwijderd
Citaat:
Ik heb geen van die boeken gelezen. Ik heb bijvoorbeeld Wolkenatlas, De Wilde Getallen, Vriend van Verdienste en DroomNummerNegen gelezen.
Maar dat zijn vertalingen (in ieder geval een aantal daarvan) en dat mag toch niet?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2009, 16:53
Allure
Allure is offline
Wat is er eigenlijk mis met het woord populairste.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 15:27
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Citaat:
Maar dat zijn vertalingen (in ieder geval een aantal daarvan) en dat mag toch niet?
Oh oké, dat wist ik niet.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 18:23
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Maar dat zijn vertalingen (in ieder geval een aantal daarvan) en dat mag toch niet?
In de derde van het vwo zijn vertaling nog toegestaan. Vanaf de vierde moeten het echte nederlandse boeken zijn.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2009, 20:04
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Citaat:
In de derde van het vwo zijn vertaling nog toegestaan. Vanaf de vierde moeten het echte nederlandse boeken zijn.
Hmm. Nouja, ik lees genoeg Nederlandse boeken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38.