Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2003, 15:24
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Vraag lijkt me duidelijk...
Is het trouwens erfelijk?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2003, 15:30
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Volgens mij een hele hoop..
Maar goed, als je omgeving
constant opmerkingen over je uiterlijk maakt,
of er iig heel erg op geconcentreerd is.
(dansers bijv)
Of als je constant naar tv programma's
kijkt, en jezelf met een superslank iemand
gaat vergelijken..
Of.. of.. dr zijn ws zo ontzettend veel redenen..
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 15:48
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Volgens mij is de belangrijkste oorzaak jezelf willen bewijzen tegenover jezelf en anderen en aandacht vragen...

'Hoe kleiner je bent, hoe meer mensen je zien' <-- Uit Maanmeisje van Kjirsti Scheen
__________________
Lief zijn!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 16:02
moenbase
Avatar van moenbase
moenbase is offline
Zoeken naar een nieuw houvast een doel dat je wél bereiken kunt. Eisen aan jezelf blijven stellen. Wanneer je je doel bereikt hebt steeds weer een nieuw doel neerzetten dat je zal bereiken zonder heel erg veel moeite.
Meestal is er een verandering plaatsgevonden in je leven.
Bijvoorbeeld: Je woont in een mooie omgeving en je hebt veel vrienden (het 'gelukkige-leven'). Vervolgens ga je bijvoorbeeld verhuizen en zie je je vrienden nooit meer. Vroeger had je een goed houvast aan je vrienden, hen kon je vertrouwen, maar, zij zijn er nu niet meer. Vervolgens probeer je te zoeken naar iets anders dat goed en vertrouwd voelt. Dat kan lijden tot anorexia. Namelijk doordat je dan weer iets gevonden hebt waar je je goed bij voelt, je hebt een nieuw houvast en je stelt daar eisen aan ("ik wil niet meer dan 50 kilo wegen"). Zo kan het een obsessie worden als je vind dat je het niet voldoende is voor jezelf. Dus dan denk je zoiets van "hm, 50 is toch wel erg veel, ik wil 45 wegen". Zo kun je dus aan de gang blijven.
Dit is overigens 1 van de vele mogelijkheden...
Maar, volgens mij heeft het altijd te maken met een (drastische) verandering in je leven.
__________________
Ik ben die uitzondering. "Rubbish, you're the one who's doomed to sink!"
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 16:20
wicce
Avatar van wicce
wicce is offline
anorexia heeft niet zomaar oorzaken. het is ontzettend moeilijk om het te bepalen. Anorexia wordt vaak beschreven als de ziekte waarbij je jezelf uithongert. Dat het daarom gaat, maar het slechts een symptoon van de ziekte, en dat is wat mensen vaak niet begrijpen. daarom is het ook niet erfelijk. Anorexia is een manier van afreargeren. Meisjes stoppen met eten omdat ze daar controle over hebben. als hun leven overhoop ligt, met de familie slecht gaat of geen aandacht krijgen dan gaan ze zich keren naar de dingen waar ze wel controle over hebben. meisjes met anorexia zijn ook vaak erg perfectionistisch.

Ze halen ook vaak goede resultaten of school etc. Een oorzaak is dus niet zomaar in te stellen, het kan echt vanalles zijn en ik verzeker je dat dit per persoon verschilt. ze zullen elkaar wel herkennen in elkaars verhalen omdat het hetzelfde gevoel geeft. anorexia is zo moeilijk te verklaren omdat men vaak uitgaat van de lichamelijke symptonen, als deze er zijn. bij anorexia kan dit beter niet, het heeft geen nut.

het is een signaal maar geen reden. daarom kan je iemand met anorexia niet dwingen te eten of iets dergelijks, dan breng je de ziekte misschien zelfs wel verder opweg.

anorexia gaat over controle..
en er zijn natuurlijk ook meisjes met anorexia die het niet met mij eens zijn want zoals ik al zei: bij iedereen ligt dit anders.

en van dat dansen hoeft niet te kloppen want ik zal je iets opmerkelijks vertellen. ik kende een meisje dat anorexia had en ze zat ook op ballet. het ballet nam haar aandacht van haar anorexia AF. ze hadden ook nog eens een minimum gewicht maar dacht was niet eens de grootste reden. Ze vond het leuk en haar aandacht was ergens anders, ze werd er mooi door, het was een grote motivatie om positief over zichzelf te denken, en dat is wat je dan nodig hebt.
bij sommige meisjes zal het dansen wel hebben geleid tot een eetprobleem, maar bij dit meisje in ieder geval niet. spring bij deze ziekte dus niet naar je conclusies.
__________________
~~ whoever saves one life, saves the world entire ~~
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 18:02
SomeDay
SomeDay is offline
het is verschillend waardoor mensen anorexia krijgen
meestal door een drastische verandering maar kan ook door tv komen etc... het verschilt zo erg per persoon
maar bij mensen met anorexia draait het inderdaad niet alleen om het eten en het afvallen maar ook om aandacht etc...
er zit zoveel meer achter en daardoor is het heel moeilijk om de oorzaak te vinden en het op te lossen
__________________
Some day ill fly away
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 20:45
Verwijderd
Citaat:
-Meisje- schreef:
Vraag lijkt me duidelijk...
Is het trouwens erfelijk?
Het meeste is al gezegd, denk ik. Maar om ook op je laatste vraag te antwoorden; ik heb pas ergens gelezen dat het ook erfelijk kan zijn. 'k zal het ff voor je opzoeken op inet.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Schoonheidsideaal versus aanleg
De wetenschappelijke houding ten opzichte van eetstoornissen, en met name met betrekking tot anorexia, is de laatste jaren sterk veranderd. Jarenlang is gedacht dat anorexia een keuze was van het meisje (beduidend meer meisjes dan jongens) om te voldoen aan het schoonheidsideaal, als reactie op seksueel misbruik, als verzet tegen de ouders of als weigering om volwassen te worden. Er werd gedacht dat het een typische cultuurziekte was van de westerse culturen. Inmiddels komt onderzoek na onderzoek vrij dat al deze sprookjes afbreekt. Geen schoonheidsideaal dus. Maar wat dan? Duidelijk wordt dat er bij anorexia en ook bij de andere twee eetstoornissen aanleg een belangrijke rol speelt. Er zijn drie elementen ontdekt: het Agoeti-gen, een gen dat een erfelijke belasting voor anorexia doorgeeft; het SLC-1 molecule, een molecule in de hersenen dat de hoeveelheid in te nemen voedsel reguleert; en ghrelin, het eetlusthormoon dat de eetlust reguleert.
In de benaming van de stoornissen zie je het 'oude' denken terug. Bij anorexia en boulimia werd altijd de term 'nervosa' toegevoegd om duidelijk te maken dat het om een psychisch verschijnsel ging. Aan obesitas werd in de psychiatrie en de psychologie niet eens aandacht geschonken.

<...>

Niet alle eetstoornissen zijn in aanleg bepaald. Sommigen zijn door omgevingsfactoren beïnvloed, maar zelfs dan moet daaronder de mogelijkheid tot deze stoornis aanwezig zijn. Als de eetstoornis hardnekkig is, ligt het meer voor de hand dat aanleg een belangrijke rol speelt. De meeste mensen denken dat als er aanleg in het spel is, je er niets aan kan doen, tenzij iemand een medicijn ontdekt. Toch is dat niet zo. Als iets in de aanleg zit, moet je er anders mee omgaan dan wanneer je weet dan het door een omgevingsfactor komt.
De behandeling van anorexia is, op enkele details na, in verschillende klinieken, ziekenhuizen en behandelkamers vaak hetzelfde: als het gewicht te laag is opnemen, eis dat er een pond per week wordt aangegeten, beloning voor gewichtstoename in de vorm van privileges en als de situatie moeilijk wordt straf voor gewichtsverlies en gebrek aan gewichtstoename. Als het gewicht veel te laag is dan in het ziekenhuis aan de sonde.
Bij boulimia is er vaak geen sprake meer van ernstig ondergewicht, en was de behandeling gericht op psychische factoren. Inmiddels is er voor boulimia ook een succesvolle gedragstherapie ontwikkeld waarbij de drang tot een eetbui gedoofd wordt. Voor obesitas zijn allerlei gewichtsbeheersende technieken ontwikkeld. Het grote probleem bij anorexiabehandelingen is ten eerste dat er een opname nodig is en mensen uit hun gewone leven raken en ten tweede dat er veel terugval is of dat er boulimia ontwikkeld wordt. Na de publicatie van mijn boek (De lijn kwijt) wordt ik geconfronteerd met talloze vrouwen van vijfentwintig en ouder, zelfs over de veertig die niet meer extreem laag zitten wat hun gewicht betreft, maar door eten geterroriseerd worden. Ze hebben opnames achter de rug en zijn zogenaamd van hun eetstoornis af, maar hun leven wordt door eten/niet-eten volledig in beslag genomen. Vele mensen met anorexia komen in boulimia terecht en proberen zo hun gewicht onder controle te houden. Bij obesitas is het terugvaleffect bekend geworden onder het jojo-effect.

Als je eetstoornissen vanuit de aanleg bekijkt, zoals ik doe, dan ga je ervan uit dat er bij anorexia het signaal uit de hersenen Je hebt genoeg gegeten, te vroeg komt; bij obesitas dat dit signaal te laat komt en dat iemand met boulimia als het ware een te gevoelig afgestelde 'motor' heeft. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat dit met het SLC-1 molecule te maken heeft. Het betekent dat bij anorexia de meisjes het gevoel hebben dat ze genoeg eten, en iedereen om hen heen eet meer. Hen dwingen genoeg te eten, is vergelijkbaar met iedere dag een kerstdiner voor mensen zonder eetstoornis. Bij obesitas betekent het feitelijk genoeg te eten, het vragen om altijd honger te lijden.
De rest van het artikel is te vinden op http://leerlingzorg.kennisnet.nl/nie...oornissen.html
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 21:05
gothicje
gothicje is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
De rest van het artikel is te vinden op http://leerlingzorg.kennisnet.nl/nie...oornissen.html
ikke heb het ff snel gelezen (dus niet precies), maar het komt er dus op neer dat sommige eetstoornissen erfelijk zijn...
hum misschien heeft mijn omgeving dan toch gelijk,NOT
mijn zus heeft anorexia en ik ben ook heel dun en daardoor denkt iedereen dat ik ook anorexia heb...
nou ja nou moet ik zeggen dat ik vrij veel met mijn lichaam bezig ben (maar ja welke puber is dat nou niet), maar nee ik heb geen eetstoornis...
tis maar goed dat mijn moeder dat stukje niet gelezen heeft want dan zou ik meteen naar een therapeut gestuurd worden
__________________
since you've been gone
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 21:55
Outrageous
Avatar van Outrageous
Outrageous is offline
Mensen met anorexia staan over het algemeen niet erg sterk in hun schoenen, dit kan een oorzaak zijn. Verder komt het ook vaak voor dat mensen deze ziekte ontwikkelen om controle te hebben over 1 bepaald aspect van zichzelf. Dit zijn wel zo ongeveer de twee belangrijkste redenen. Onbewust kan het ook een poging tot zelfmoord zijn. Je wordt steeds dunner en 'verdwijnt' dus eigenlijk steeds meer, tot je op een gegeven moment werkelijk overlijdt. Al met al heeft het vaak gewoon met een negatief zelfbeeld te maken.
__________________
It just won't do, without you..
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 22:13
NaNaNa
NaNaNa is offline
Een vriendin van me heeft er mee geworsteld en bij haar was de reden, is ze uiteindelijk achtergekomen, dat ze ergens controle over wilde hebben. Ze raakte langzaam de controle over haar leven kwijt. Haar ouder gingen scheiden, school ging kut, het ging uit met haar vriendje en ze kon er niets aan doen. Ze zocht iets wat zij kon regelen... En dat werd haar eetgedrag.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 05:30
Verwijderd
opmerkingen van mensen om je heen over je uiterlijk
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 07:29
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Te weinig of niet genoeg voedend eten. De oorzaak daar weer van is over het algemeen een diepgewortelde emotionele onzekerheid over het uiterlijk.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Notorious K.I.M schreef:
Mensen met anorexia staan over het algemeen niet erg sterk in hun schoenen, dit kan een oorzaak zijn.

Hmm ik weet niet precies wat je bedoelt met 'niet sterk in hun schoenen staan'. Als j daarmee wil zeggen dat ze niet egt zelfverzekerd in het leven staan, heb j denkik wel gelijk. maar qua doorzettingsvermogen enzo zijn het IJZERsterke mensen.. en dat maakt dat ze een egt gevaar voor zichzelf zijn... enn egt algemene oorzaken vinden lijkt mij praktisch onmogelijk.. iedereen is nl anderss dusja.. magoed dat was al gzegd..
ow, aand8 vindik ook een btje n moeilijk punt, heeeel veel meisjes met een eetprobleem doen er ALLES aan om dat niet op t laten vallen, om te zorgen dat niemand er ooit achter komt. kun j niet egt aand8 vragen noemen vlgns mij.. enn: het hoeft LANG niet altijd samen te hangen met onzekerheid over j uiterlijk, btje een misunderstanding gloofik



xxPlu
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 20:11
thamasterin
thamasterin is offline
hey hey...
ik denk ook dat anorexia iets met jezelf te maken heeft..
ikzelf zit nu op een randje en ik ben zover gekomen omdat
vaak tegen me werd gezegt dat ik lelijk was en dat ik
van uiterlijk moest veranderen..
maar wat er moest veranderen zeiden ze me niet...
dus ik was bang dat het eraan lag dat ik dik was..
ik vond mezelf ook altijd dik (terwijl ik het nie ben)
toen ben ik gaan afvallen en op een gegeven moment
kon ik niet meer ophouden...
en dat is gewoon meestal de oorzaak....
je moet niet naar andere luisteren wat ze van je denken je bent mooi zoals je bent.........
__________________
Oowashakawawa...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 20:33
A*
Avatar van A*
A* is offline
Gewoon, de omgeving en perfectionisme.
Mij lijkt aandachtvragen niet echt n oorzaak, want de meeste mensen met n eetprobleem of anorexia vertellen dat liever niet.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 10:38
wicce
Avatar van wicce
wicce is offline
Citaat:
A* schreef:
Gewoon, de omgeving en perfectionisme.
Mij lijkt aandachtvragen niet echt n oorzaak, want de meeste mensen met n eetprobleem of anorexia vertellen dat liever niet.

het is ook een manier van onbewust aandacht vragen. Vaak wordt aandacht vragen in een negatief daglicht gesteld, beetje verwend achtig, maar aandacht is echt cruciaal voor iemands leven en dit geld voor bijna iedereen. Bij anorexia vraag je dan ook niet bewust aandacht van, hey kijk mij eens down hill gaan maar het is eerder een onbewust singaal dat iemand naar een ander probeert over te brengen.. het is een mogelijkheid..
__________________
~~ whoever saves one life, saves the world entire ~~
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 19:47
Sleepingsun
Avatar van Sleepingsun
Sleepingsun is offline
Ik heb laatst een artikel over anorexia gelezen en daar hadden ze ook een test gedaan over wat de meest voorkomende oorzaken zijn.. Daar bleek uit dat een groot deel van de mensen met anorexia met verkrachting/aanranding in aanraking zijn gekomen.. Ik denk dat dit dan ook weer te maken heeft met het niet 1 meer kunnen worden met je lichaam..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-01-2003, 23:08
A*
Avatar van A*
A* is offline
Citaat:
Frummel schreef:
Ik heb laatst een artikel over anorexia gelezen en daar hadden ze ook een test gedaan over wat de meest voorkomende oorzaken zijn.. Daar bleek uit dat een groot deel van de mensen met anorexia met verkrachting/aanranding in aanraking zijn gekomen.. Ik denk dat dit dan ook weer te maken heeft met het niet 1 meer kunnen worden met je lichaam..
ja klopt denk ik.
Je walgt van jezelf en je lichaam kan je niks meer schelen
iemand heeft je pijn gedaan op n walgelijk manier en daardoor voel je minderwaardig
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 23:18
Verwijderd
Citaat:
Frummel schreef:
Ik heb laatst een artikel over anorexia gelezen en daar hadden ze ook een test gedaan over wat de meest voorkomende oorzaken zijn.. Daar bleek uit dat een groot deel van de mensen met anorexia met verkrachting/aanranding in aanraking zijn gekomen.. Ik denk dat dit dan ook weer te maken heeft met het niet 1 meer kunnen worden met je lichaam..
lijkt me nogal onlogisch, met anorexia wil je voldoen aan t beeld dat jij mooi vind, de meeste meisjes willen niet meer mooi zijn, als ze zoiets hebben meegemaakt(ik heb t een tijdje wel zo gehad) lijkt em een beetje tegenstrijdig
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 23:21
A*
Avatar van A*
A* is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
lijkt me nogal onlogisch, met anorexia wil je voldoen aan t beeld dat jij mooi vind, de meeste meisjes willen niet meer mooi zijn, als ze zoiets hebben meegemaakt(ik heb t een tijdje wel zo gehad) lijkt em een beetje tegenstrijdig
iedereen wilt mooi zijn, maar mensen met anorexia weten heus wel dat t slecht is. Dus ze doen t omdat ze mooi willen zijn maar tegelijkertijd niet om hun gezondheid kunnen schelen
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 23:43
Verwijderd
Citaat:
A* schreef:
iedereen wilt mooi zijn, maar mensen met anorexia weten heus wel dat t slecht is. Dus ze doen t omdat ze mooi willen zijn maar tegelijkertijd niet om hun gezondheid kunnen schelen
dat met hun gezondheid kan ik snappen, maar ik legde echt de link tussen iets hebben wat jongens willen en dat dus wegnemen, omdat ik geen herahlingen wil(de)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 07:37
Sleepingsun
Avatar van Sleepingsun
Sleepingsun is offline
Citaat:
A* schreef:
iedereen wilt mooi zijn, maar mensen met anorexia weten heus wel dat t slecht is. Dus ze doen t omdat ze mooi willen zijn maar tegelijkertijd niet om hun gezondheid kunnen schelen
Ik denk dat ze in het begin helemaal niet weten dat het slecht is waar ze mee bezig zijn.. ontkenningsfase ofzo...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 07:40
Sleepingsun
Avatar van Sleepingsun
Sleepingsun is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
lijkt me nogal onlogisch, met anorexia wil je voldoen aan t beeld dat jij mooi vind, de meeste meisjes willen niet meer mooi zijn, als ze zoiets hebben meegemaakt(ik heb t een tijdje wel zo gehad) lijkt em een beetje tegenstrijdig
Ik vind het juist wel een logish gevolg... Ik bedoel, anorexia is gewoon jezelf pijnigen dat je niet mag eten.. Ik vind het meer een kwelling naar jezelf toe.. En zo dun is nou ook weer niet mooi en ik denk dat ze dat wel weten.. Ik denk dat dat nog best verschillend ligt, of je juist aan het beeld wil voldoen dat jij mooi vind of dat je juist niet mooi wil zijn, want dat kan natuurlijk op die manier.. Nouja hoe dan ook, kep ook alleen maar het artikel gelezen en verder weet ik er ook niet zo heel veel van..
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 09:54
A*
Avatar van A*
A* is offline
Citaat:
Frummel schreef:
Ik denk dat ze in het begin helemaal niet weten dat het slecht is waar ze mee bezig zijn.. ontkenningsfase ofzo...
hoeft niet..
Ze zullen t alleen nooit toegeven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2003, 10:56
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
tukkerterror schreef:
Volgens mij is de belangrijkste oorzaak jezelf willen bewijzen tegenover jezelf en anderen en aandacht vragen...


De meeste mensen met anorexia zijn er zelf niet van bewust dat ze "fout" leven, dus zal het ook 9 van de 10 keer NIET aandacht trekken zijn!


AB.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 17:48
Verwijderd
De meeste mensen die anorexia hebben komen daar niet mee naar 'buiten' iig niet zomaar, ik denk dus niet dat het echt aandacht trekken is, in de meeste gevallen iig niet, denk ik. Jezelf bewijzen denk ik vaak wel, je hebt de controle over iets, je kunt dan iig iets enz. Als er één 'makkelijke' oorzaak voor was hadden vast niet zoveel mensen er last van.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 21:12
Sleepingsun
Avatar van Sleepingsun
Sleepingsun is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
De meeste mensen die anorexia hebben komen daar niet mee naar 'buiten' iig niet zomaar, ik denk dus niet dat het echt aandacht trekken is, in de meeste gevallen iig niet, denk ik. Jezelf bewijzen denk ik vaak wel, je hebt de controle over iets, je kunt dan iig iets enz. Als er één 'makkelijke' oorzaak voor was hadden vast niet zoveel mensen er last van.
Als het een vorm van aandacht trekken zou zijn, dan zou het wel een heel extreme manier zijn.. Er overlijden zelfs mensen aan, dus dat lijkt me ook niet nee..
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 14:29
SomeDay
SomeDay is offline
Citaat:
Frummel schreef:
Als het een vorm van aandacht trekken zou zijn, dan zou het wel een heel extreme manier zijn.. Er overlijden zelfs mensen aan, dus dat lijkt me ook niet nee..
ik heb een zus die anorexia heeft en bij haar is het zeker een vorm van aandacht trekken
kijk het is natuurlijk wel zo mensen met anorexia kiezen er niet voor om anorexia te krijgen, maar toch
ze is heel jalours als ik aandacht krijg etc, ik kan het niet echt uit leggen maar anorexia is echt een vorm van aandacht willen
ik ben een boekje aan het lezen over iemand die anorexia heeft gehad door de hel van anorexia heet het geloof ik...
door dat boekje snap ik alles nou veel beter, tip voor iedereen die er gewoon meer over wilt weten of een familie lid ofzo heeft met anorexia...
__________________
Some day ill fly away
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 20:56
Kevertje!
Kevertje! is offline
ik heb net een heel profielwerkstuk over eetstoornissen gamaakt!!!!
als iemand interesse heeft, hoor ik het wel!!
gebruikte vakken voor het pw: geschiedenis en biologie
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 21:36
-Meisje-
Avatar van -Meisje-
-Meisje- is offline
Ik moest ook een hoofdstuk schrijven over de oorzaken van anorexia, dermee da'k t is navroeg

Kzal t ff kopieren:

Oorzaken van anorexia nervosa

De juiste oorzaken van anorexia nervosa zijn onbekend en in ieder geval complex. Biologische, psychologische, culturele en sociale factoren spelen een rol in het ontstaan van deze eetstoornis. De factoren die momenteel het vaakst genoemd worden zijn de culturele nadruk op slankheid, persoonlijkheidsfactoren zoals weinig zelfvertrouwen, problematische verhoudingen in het gezin en biologische factoren, zoals de aanleg voor vetzucht of de aanleg voor een affectieve persoonlijkheidsstoornis.

1 Biologische factoren:
1.1 Erfelijkheid:
Er is aangetoond dat er vermoedelijk een erfelijk aanleg is om anorexia nervosa te ontwikkelen.
Bij eeneiige tweelingen blijkt dat wanneer één van de kinderen anorexia ontwikkelt, de kans ook groter is dat de tweelingzus ook anorexia ontwikkeld dan bij twee-eiige tweelingen. Er lijkt ook een verhoogd risico te bestaan bij het nageslacht van anorexiapatiënten.
Onderzoek heeft tevens een samengaan van affectieve stoornissen zoals depressie en anorexia nervosa aangetoond. Bij een subgroep van anorexiapatiënten zou er dus een genetische link bestaan met het optreden van een depressieve stoornis bij één of beide ouders of andere gezinsleden.
Ook is er vastgesteld dat zowel de BMI als de verdeling van het lichaamsvet sterk genetisch bepaald is. Aangezien een hoog BMI evenals hoge vetconcentraties op billen, buik, dijen en heupen, belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een eetstoornis, ondersteunen deze bevindingen verder invloed van erfelijke factoren in de ontwikkeling van anorexia en andere eetstoornissen.
Ook het samengaan van bepaalde persoonlijkheidskenmerken zoals perfectionisme, obsessief gedrag, afhankelijkheid, vermijdende instelling,… kan een oorzaak zijn voor het ontwikkeling van een eetstoornis en er wordt gesuggereerd dat bepaalde typisch anorectische persoonlijkheidskenmerken genetisch doorgegeven kunnen worden.

Hoewel al deze vaststellingen nog geen hard bewijs vormen voor en erfelijke oorzaak van anorexia nervosa, wijzen ze toch op de aanwezigheid van een zekere erfelijke gevoeligheid voor de ontwikkeling van anorexia. We zouden dus kunnen concluderen dat de erfelijke constitutie in bepaalde gezinnen het risico op het ontwikkelen van een eetstoornis kan verhogen.

1.2 Lichamelijke factoren
Kleinere porties eten heeft onvermijdelijk tot gevolg dat de maag kleiner wordt. Bovendien begint de verkleinde maagspier trager te werken en wordt dus luier. Hierdoor zal de patiënte steeds kleinere porties gaan eten, omdat de maag grote porties niet meer aankan (wanneer grotere porties worden gegeten, voelen ze zich snel vol of misselijk). Ook de darmen worden luier en gaan trager werken (dit leidt tot constipatie). Deze lichamelijke veranderingen zijn misschien niet rechtstreeks de oorzaak van anorexia, maar ze spelen wel een belangrijke rol bij het instandhouden van de eetstoornis.

2 Psychologische factoren
2.1 De angst om dik te worden/blijven
Het cognitief-gedragstherapeutische model ziet de angst om dik te zijn als de voornaamste verklaring voor het ontstaan van een eetstoornis. Centraal in dit model staat dat jonge meisjes diëten vanuit de specifieke angst om dik te worden of dik te zijn. Op deze wijze vermijden ze als het ware om geconfronteerd te worden met hun angst om veel te wegen of dik te zijn. Anorexiapatiënten proberen dus op hun typische wijze om hun angst te dik te zijn te vermijden, en dit doen ze onder andere door geen hoogcalorische voeding te eten en heel actief bezig te zijn om overtollige calorieën te kunnen verbranden.

2.2 De angst om het kind-zijn op te geven en vrouw te worden
Binnen het model van de psychoanalyse staat de relatie tussen moeder en kind centraal. De verandering van kind naar vrouw kan als een enorme bedreiging ervaren worden. De prille vrouw kan het gevoel hebben om niet voorbereid te zijn op het zich losmaken van het ouderlijke nest of de bijzondere band met moeder en/of vader. Bovendien kunnen ook de contacten met leeftijdsgenoten niet goed lopen. Hierdoor voelen vele meisjes zich onzeker en blijven ze afhankelijk van het gezin.
Door vermagering gaat men de confrontatie met het vrouwelijk lichaam (borsten en bredere heupen) uit de weg en wordt het alsook een psychologisch probleem, namelijk de angst voor volwassenheid.

2.3 Een verkeerd zelfbeeld
Deze verklaring komt ook uit de cognitieve gedragstherapie. Centraal hier is de idee dat verkeerde opvattingen over voeding, diëten en gewichtscontrole, alsook een misvormde lichaamsbeleving en gebrekkige vaardigheden bij het oplossen van problemen, een belangrijke rol spelen bij het ontstaan en instandhouden van de eetstoornis.
Ondanks hun veel te lage gewicht, vinden de meeste anorexiapatiënten dat ze veel te dik zijn en hebben met andere woorden vaak erg bijzondere gedachten over hun lichaam, voeding en eetpatroon.
Lange tijd heeft men gedacht dat anorexiapatiënten een soort perceptiestoornis hadden, een stoornis in de waarneming van hun lichaam. Inmiddels is er aangetoond dat de meeste patiënten erg accuraat hun lichaamsomvang kunnen inschatten en dat deze veronderstelling dus niet juist is. Het probleem ligt immers meer op het niveau van de beleven. Hoewel ze een correct beeld hebben van hun lichaam, beleven en evalueren ze hun lichaam of bepaalde delen ervan als te dik. Door deze gestoorde lichaamsbeleving, kan het totale lichaam als ‘dik’ ervaren worden.
Opvallend is ook dat de zelfwaardering en het gevoel van eigenwaarde bij patiënten met anorexia volledig afhangen van hun gewicht. Anorexiapatiënten koesteren regelmatig het gevoel superieur te zijn, daar ze trots zijn op hun magere lichaam en zich opperbest voelen wanneer hun gewicht gedaald is. Wanneer het gewicht toeneemt, voelen ze zich angstig en onrustig, niet goed in hun vel, ze zijn gefrustreerd en prikkelbaar en hun zelfvertrouwen krijgt een enorme deuk.

2.4 Belastende levenservaringen
Het optreden van anorexia kan vaak te maken hebben met belastende ervaringen die de patiënt ervaart.

*Emotionele verwaarlozing: aan je lot worden overgelaten, niet genoeg affectie krijgen,…
*Emotioneel misbruik: vernederd of bespot worden, uitgelachen en/of geplaagd worden, onterecht gestraft worden, bedreigd worden,…
*Familiaal belastende situaties: alcoholverslaving of depressie in het gezin, overlijden van een familielid, ernstige financiële problemen,…
*Lichamelijke mishandeling: geslagen of op een andere manier gepijnigd en/of verwond worden,…
*Hinderlijke seksuele toenadering: seksuele voorstellen of toenadering die niet uitmondt in seksueel contact,…
*Seksueel misbruik: tegen je wil seksuele handelingen moeten ondergaan en/of verrichten,…

Onderzoek naar het optreden van belastende ervaringen bij eetstoornissen leert ons dat tussen de 20 en 50% van de patiënten ernstige belastende ervaringen heeft meegemaakt. Incest zou bij ongeveer 20% van de patiënten voorkomen. Deze negatieve gebeurtenissen veroorzaken als het ware de eetstoornis. De vermagering kan dan bijvoorbeeld gezien worden als een manier om het lichaam seksueel onaantrekkelijk te maken na seksueel misbruik.

2.5 Gezinsfactoren
De anorexia van iemand is een uiting dat er binnen het gezin iets fout loopt in de manier van omgaan met elkaar en de wijze van communiceren. Bepaalde gezinskenmerken waarvan men vermoed dat ze kans vergroten op de ontwikkeling van een eetstoornis zijn:

*Aanwezigheid van depressie, alcoholverslaving of eetstoornis bij één of beide ouders
*De aanwezigheid van ernstige spanningen en conflicten tussen de ouders
*Sterke conflictvermijding
*Afwezigheid van open communicatie
*Een gespannen sfeer
*Een opvoeding die de nadruk legt op presteren en succes
*Een sterke binding tussen het anorectische kind en één ouder, en tegelijkertijd een grote afstand tot de andere ouder

3 Sociaal-culturele verklaringen
Hierover vindt u meer in het hoofdstuk “Welvaartsziekte en anorexia in de media”.


Bronnen

Bremer, R. (n.d.). Eetstoornissen: De meest gestelde vragen
over eetstoornissen helder en overzichtelijk beantwoord.
Baarn: Tirion.
Spanjers, T. (1994). Hier ben ik: Over anorexia en bulimia
nervosa. Amsterdam: VITA.
Verlinden, J. (2000). Anorexia nervosa overwinnen. Tielt:
Lannoo.
Wat zijn de oorzaken van een eetstoornis? (n.d.). Geraadpleegd
4 januari, 2003, van http://www.eetstoornis.be.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 06:23
Sleepingsun
Avatar van Sleepingsun
Sleepingsun is offline
Citaat:
SomeDay schreef:
ik heb een zus die anorexia heeft en bij haar is het zeker een vorm van aandacht trekken
kijk het is natuurlijk wel zo mensen met anorexia kiezen er niet voor om anorexia te krijgen, maar toch
ze is heel jalours als ik aandacht krijg etc, ik kan het niet echt uit leggen maar anorexia is echt een vorm van aandacht willen
ik ben een boekje aan het lezen over iemand die anorexia heeft gehad door de hel van anorexia heet het geloof ik...
door dat boekje snap ik alles nou veel beter, tip voor iedereen die er gewoon meer over wilt weten of een familie lid ofzo heeft met anorexia...
Ze is jalours als jij aandacht krijgt, maar dat wil nog niet zeggen dat ze aandacht wil trekken, maar meer van onzekerheid.. Ze is bang dat de mensen haar dan toch niet meer zien staan, omdat jij in haar ogen veel meer bent als haar.. Als je zo weinig zelfvertrouwen hebt, is dat een heel logisch gevolg.. Zij heeft het gevoel dat ze niet meer aan een anders wensen voldoet, dus wil ze aan haar eigen ideaalbeeld proberen te voldoen..
Je kunt haar beter zien als iemand die roept "Kijk ben ik nou niet zoals jullie zouden willen, zou ik er nou ook een beetje bij mogen horen?" als iemand die roept van "Ik heb anorexia dus het gaat niet goed met mij, geef al die aandacht maar aan mij"..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah'
Mark Almighty
500 21-11-2006 19:32
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50
Psychologie Anorexia en boulimia, hoe denken jullie erover?
miss-suus
500 25-01-2004 13:44
Lichaam & Gezondheid anorexia/bolumia?!
meissie
44 03-03-2003 18:06
Psychologie Wat heb jij meegemaakt?
iamcj
93 02-03-2003 14:48
Lichaam & Gezondheid dun zijn of willen zijn is ongezond en slecht. dik zijn of willen zijn dan niet?
stella
14 14-08-2002 11:24


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.