Oud 10-06-2004, 17:07
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
hoi,

ik heb de laatste tijd veel info gezocht over eetstoornissen omdat ik er een presentatie over wilde houden en omdat ik een vriendin heb die er een beetje mee zit.
Ik vraag me af wanneer het nu echt een eetstoornis is. Bij anorexia is dat me wel duidelijk, maar boulimia???
Heb je bijvoorbeeld boulimia als je over het algemeen gezond eet en heel erg op je lijn let, maar zo eens in de drie dagen een vreetbui hebt en vervolgens alles eruit gooit? of wordt het pas echt boulimia genoemd als zoiets dagelijks of meerdere keren op een dag voorkomt?

ben benieuwd wat jullie erover denken!
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:15
Verwijderd
volgens mij is het zo:

als je boulimia hebt krijg je idd hele grote vreetbuien. Nietde koektrommel of een zak chips leegeten maar hele bergen eten. Dit gebeurd dan erg vaak.
Het eten geeft je een goed gevoel, maar als het er eenmaal inzit voel je je schuldig. Daarom steken (sommige) patienten hun vinger in de keel om alles eruit te gooien. Ze kunnen ook laxeerpillen gebruiken of ontzettend veel gaan sporten.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:19
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Op deze site staat ook wel veel info.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 17:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wat is een stoornis? Volgens mij heb je al een aardige stoornis als je continu calorieen telt en je je schuldig voelt als je eet.

En natuurlijk is boulimia een stoornis. Je eet dan toch niet zoals het hoort (de hoeveelheid die je lichaam moet hebben)? Dus dan is het een stoornis.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 18:57
Verwijderd
Een stoornis hoeft inderdaad niet alleen boulimia of anorexia te zijn maar een verstoord eetpatroon heb je ook al wanneer je je alleen maar op eten kan focussenen constant bezig bent met calorieen tellen, ook al honger je je zelf niet echt uit (dat kan trouwens wel HEEL makkelijik omslaan naar een 'echte' anorexia).

Heeft het ook een naam als je geen vreetbuien hebt maar wanneer je je schuldig voelt over je eetgedrag en dan je eten uitkotst?
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Moenbloem schreef op 10-06-2004 @ 18:57 :
Heeft het ook een naam als je geen vreetbuien hebt maar wanneer je je schuldig voelt over je eetgedrag en dan je eten uitkotst?
Volgens mij kan dat ook anorexia zijn...of gewoon een eetstoornis...of NAO (Niet Anders Omschreven) of wat dan ook. Volgens mij hebben bepaalde eetstoornissen een flinke overlap. Je kunt ook te gezond eten (orthorexia oid) en je kunt ook normaal eten maar extreem veel sporten (naam ben ik even vergeten) en zo zul je er misschien nog wel een paar hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 19:15
onzeker&anoniem
onzeker&anoniem is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-06-2004 @ 19:00 :
Volgens mij kan dat ook anorexia zijn...of gewoon een eetstoornis...of NAO (Niet Anders Omschreven) of wat dan ook. Volgens mij hebben bepaalde eetstoornissen een flinke overlap. Je kunt ook te gezond eten (orthorexia oid) en je kunt ook normaal eten maar extreem veel sporten (naam ben ik even vergeten) en zo zul je er misschien nog wel een paar hebben.
.. anorexia atletica?
Ik tel altijd mijn calorien, en ik vind mezelf ook een beetje dik.. ik weet dat het wel onzin is maar ik weet niet wat ik eraan moet doen.. ik heb trouwens een bmi van 19.8
__________________
There is another world inside of me...
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 23:11
Verwijderd
Citaat:
onzeker&anoniem schreef op 10-06-2004 @ 19:15 :
.. anorexia atletica?
Ik tel altijd mijn calorien, en ik vind mezelf ook een beetje dik.. ik weet dat het wel onzin is maar ik weet niet wat ik eraan moet doen.. ik heb trouwens een bmi van 19.8
Hoewel je nog jong bent en je bmi dan niet altijd even betrouwbaar is ben je toch aan de lichte kant dacht ik zo. Nou ja, pas je op dat je niet omslaat want ik heb dat ook zelf meegemaakt. Gelukkig is het niet ernstig geworden omdat ik op tijd door had dat ik écht fout bezig was en ik me uit mezelf daar overheen kon zetten maar voor veel mensen is dat ook niet zo makkelijk .

Maar eigenlijk moet dit in het lijntopic.


En je hebt inderdaad best vreemde eetstoornissen, waar imo meer over voorgelicht moet worden
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 00:38
Copycat
Avatar van Copycat
Copycat is offline
Tegenwoordig heb je ook nog orthorexia nervosa. hierdoor is de desbetreffende persoon geobsedeerd door gezonde voeding. Beetje nutteloos info
__________________
Hikikomori {T_T}
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 06:18
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Of atypische anorexia (of atypische boulimia), maar volgens mij
overlapt dat heel erg met NAO. (als het niet 'tzelfde is?)

De criteria voor boulimia zijn niet alleen afhankelijk van de
frequentie voor eetbuien/compenseren ed, volgens mij...
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 13:10
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
onzeker&anoniem schreef op 10-06-2004 @ 19:15 :
.. anorexia atletica?
Ik tel altijd mijn calorien, en ik vind mezelf ook een beetje dik.. ik weet dat het wel onzin is maar ik weet niet wat ik eraan moet doen.. ik heb trouwens een bmi van 19.8
Waarom vertel je je bmi? Waarschijnlijk omdat je zelf al weet dat dit een normale, zelfs wat te lichte, bmi is en je dus gewoon bevestiging zoekt dat je helemaaaal niet te dik bent. Kortom, je wéét dat je niet te dik bent maar voelt je op de 1 of andere manier toch niet lekker. Dat is op zich een goed teken, je beeld is niet helemaal verkeerd. Je bent gewoon te onzeker denk ik.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 18:38
onzeker&anoniem
onzeker&anoniem is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 11-06-2004 @ 13:10 :
Waarom vertel je je bmi? Waarschijnlijk omdat je zelf al weet dat dit een normale, zelfs wat te lichte, bmi is en je dus gewoon bevestiging zoekt dat je helemaaaal niet te dik bent. Kortom, je wéét dat je niet te dik bent maar voelt je op de 1 of andere manier toch niet lekker. Dat is op zich een goed teken, je beeld is niet helemaal verkeerd. Je bent gewoon te onzeker denk ik.
ik ben niet te dik, maar ik heb wel een te dikke buik...
__________________
There is another world inside of me...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 18:46
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Citaat:
Quiana schreef op 11-06-2004 @ 06:18 :
Of atypische anorexia (of atypische boulimia), maar volgens mij
overlapt dat heel erg met NAO. (als het niet 'tzelfde is?)

De criteria voor boulimia zijn niet alleen afhankelijk van de
frequentie voor eetbuien/compenseren ed, volgens mij...
wat is dat precies dan? NAO? en atypisch?
Ik heb daarentegen wel gelezen over binge eating disorder, dit zijn vaak mensen met overgewicht die gewoon vreselijk veel eten en volgens mij niet aan purging (braken) doen.
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 18:52
Verwijderd
Via google kan je ook veel informatie vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2004, 20:58
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Bianca16* schreef op 11-06-2004 @ 18:46 :
wat is dat precies dan? NAO? en atypisch?
Ik heb daarentegen wel gelezen over binge eating disorder, dit zijn vaak mensen met overgewicht die gewoon vreselijk veel eten en volgens mij niet aan purging (braken) doen.
NAO is volgens mij als het overduidelijk is dat je een eetstoornis hebt, maar ze het niet in een hokje kunnen plaatsen...

valt me trouwens nog mee dat er in dit topic ook andere eetstoornissen worden genoemd dan anorexia en boulimia
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 17:22
Bianca16*
Avatar van Bianca16*
Bianca16* is offline
Citaat:
Moenbloem schreef op 10-06-2004 @ 23:11 :

Maar eigenlijk moet dit in het lijntopic.
Uhm, nee, ben ik niet met je eens. Eetstoornissen zijn vaak geeneens het gevolg van een uit de hand gelopen dieet. Kijk naar mensen met anorexia, of die het hebben gehad. Vaak zijn het onzekere mensen die 'gewoon' zichzelf zijn gaan uithongeren omdat ze iets wilden doen wat ze WEL konden en waar ze wel goed in waren. Vaak als gevolg van bijvoorbeeld slechte cijfers op school, ik noem maar wat.

Aan de andere kant is er voor jouw opmerking ook genoeg te zeggen, maar ik vind het zo'n belangrijk onderwerp dat het van mij wel een apart topic mag hebben
__________________
fantasy is what people want, but reality is what people need!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 21:30
Tigerlily
Avatar van Tigerlily
Tigerlily is offline
Je eet dan in een keer super veel.
En dat kun je vaker hebben zo'n buien.
Als je min eet niet als je anorexia hebt of zo maar als je gewoon wil eten kan het ook voor komen dat je, jezelf zo min laat eten dat je zo'n buien krijgt en dan eet je super veel.
__________________
Johnny Depp is een stukje hemel.| en ik ben dyslectisch.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Bianca16* schreef op 12-06-2004 @ 17:22 :
Uhm, nee, ben ik niet met je eens. Eetstoornissen zijn vaak geeneens het gevolg van een uit de hand gelopen dieet. Kijk naar mensen met anorexia, of die het hebben gehad. Vaak zijn het onzekere mensen die 'gewoon' zichzelf zijn gaan uithongeren omdat ze iets wilden doen wat ze WEL konden en waar ze wel goed in waren. Vaak als gevolg van bijvoorbeeld slechte cijfers op school, ik noem maar wat.
Volgens mij zijn het vaak wel uit de hand gelopen lijnpogingen bij mensen met anorexia. En ook wel bij mensen met boulimia. Mensen vinden zichzelf te dik, gaan lijnen, maar slaan door. En dat doorslaan, dat gebeurd idd omdat ze ergens wel goed in willen zijn. Volgens mij hongeren ze zichzelf niet uit omdat ze goed willen zijn in zichzelf uithongeren. Ze hongeren zichzelf wel uit omdat ze willen laten zien dat ze afvallen iig wel kunnen. (Natuurlijk niet iedereen met een es, maar zeker wel een (flink?) aantal, denk ik.) Sommige mensen lukt het niet, zij krijgen eetbuien (en sommige daarvan proberen die eetbuien weer te compenseren).

Ik vind dat eetstoornissen niet echt in het lijntopic thuis horen...het is veel meer dan alleen maar een lijnpoging (eerder meer dan een lijnpoging, als ik nog te volgen ben) en idd niet altijd een lijnpoging.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2004, 22:30
steefos
Avatar van steefos
steefos is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-06-2004 @ 21:40 :
Volgens mij zijn het vaak wel uit de hand gelopen lijnpogingen bij mensen met anorexia.
hmm ja dat was bij wel zo het geval, gelukkig hadden mesne om me heen het op tijd door en ben ik niet volledig doorgeslagen
Met citaat reageren
Oud 13-06-2004, 12:26
Redhair
Redhair is offline
boulimia is meestal iets traumatisch verwerken, maar op de verkeerde manier. Ik heb/had boulimia, en het is gewoon een kwestie van eten, eten, eten, alles eten, en het dan weer uitkotsen zoals ik deed, laxeermiddelen gebruiken of sporten. Boulima is heel moeilijk te herkennen, omdat je dan vaak op het zelfde gewicht blijft. Je kan ook mager worden, maar meestal niet. Als je meer wilt weten mag je me wel pm'en
__________________
Digital ash in a digital urn.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 21:09
woefie
woefie is offline
hoe bereken je je bmi eiglk?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 21:13
Verwijderd
Citaat:
woefie schreef op 14-06-2004 @ 21:09 :
hoe bereken je je bmi eiglk?
Ik doe het altijd op bv. www.sabn.nl of op de site van het voedingscentrum, vind ik makkelijker. Je bent pas 16, dan is bmi nog niet helemaal kloppend...geeft dan alleen een heel klein beetje een indruk, maar meer ook niet.

Bv. http://www.voedingscentrum.nl/mirake...&init=menu3998
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Bianca16* schreef op 12-06-2004 @ 17:22 :
Uhm, nee, ben ik niet met je eens.
volgens mij had moenbloem het alleen over het geval van onzeker&anoniem, en niet over het hele topic ... maar ik kan het ook verkeerd begrijpen
Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 15:42
Kissie88
Avatar van Kissie88
Kissie88 is offline
Als je boulimia hebt, hoef je niet maar een x in de week ofzo het uit te kotsen.. en je schuldig voelen..
het kan ook dat je gewoon de hele dag door veel eet, en zoiets hebt van: ik kots het zo meteen weer uit.. en dat je dus iets van 4/5 x per dag je eten uitkotst..
eerst je ontbijt, gewoon avondeten en tussendoor ook maar door blijft eten..
Maar je neemt je steeds voor dat niet weer te doen, maar dat wil niet.. Op het moment dat je het doet, gebeurt dat en denk je er eigenlijk niet eens aan..

Met citaat reageren
Oud 16-06-2004, 22:40
Drizzt
Drizzt is offline
Citaat:
Bianca16* schreef op 10-06-2004 @ 17:07 :


Ik vraag me af wanneer het nu echt een eetstoornis is.
Dit soort stoornissen worden in de DSM-IV omschreven en laat ik die nu net naast me hebben liggen! Onderstaande komt van een nederlandse site, maar ik heb het vergeleken met de orginele dsm-iv en het komt overeen.

307.1 Anorexia nervosa

A. Weigering het lichaamsgewicht te handhaven op of boven een voor de leeftijd en lengte minimaal normaal gewicht (bijvoorbeeld gewichtsverlies dat leidt tot het handhaven van het lichaamsgewicht op minder dan 85 procent van het te verwachten gewicht; of het in de periode van groei niet bereiken van het te verwachten gewicht, hetgeen leidt tot een lichaamsgewicht van minder dan 85 procent van het te verwachten gewicht).

B. Intense angst in gewicht toe te nemen of dik te worden, terwijl er juist sprake is van ondergewicht.

C. Stoornis in de manier waarop iemand zijn of haar lichaamsgewicht of lichaamsvorm beleeft, onevenredig grote invloed van het lichaamsgewicht, of lichaamsvorm op het oordeel over zichzelf of ontkenning van de ernst van het huidige lage lichaamsgewicht.

D. Bij meisjes, na de menarche, amenorroe, dat wil zeggen de afwezigheid van ten minste drie achtereenvolgende menstruele cycli. (Een vrouw wordt geacht een amenorroe te hebben als de menstruatie alleen volgt na toediening van hormonen (bijvoorbeeld oestrogenen).)

* Specificeer het type Beperkende type: tijdens de huidige episode van anorexia nervosa is betrokkene niet geregeld bezig met vreetbuien of laxeren (dat wil zeggen zelfopgewekt braken of het misbruik van laxantia, diuretica of klysma’s).
* Vreetbuien/purgerende type: tijdens de huidige episode van anorexia nervosa is betrokkene geregeld bezig met vreetbuien of purgerende maatregelen (dat wil zeggen zelfopgewekt braken of het misbruik van laxantia, diuretica of klysma’s).




307.51 Boulimia nervosa

A. Recidiverende episodes van vreetbuien. Een episode wordt gekarakteriseerd door beide volgende:

1. het binnen een beperkte tijd (bijvoorbeeld twee uur) eten van een hoeveelheid voedsel, die beslist groter is dan wat de meeste mensen in eenzelfde periode en onder dezelfde omstandigheden zouden eten;
2. een gevoel de beheersing over het eten tijdens de episode kwijt te zijn (bijvoorbeeld het gevoel dat men niet kan stoppen met eten of zelf kan bepalen wat of hoeveel men eet).

B. Recidiverend inadequaat compensatoir gedrag om gewichtstoeneming te voorkomen zoals zelfopgewekt braken; het misbruik van laxantia, diuretica of klysma’s of andere geneesmiddelen; vasten; of overmatige lichaamsbeweging.

C. De vreetbuien en de inadequate compensatoire gedragingen komen beide gemiddeld ten minste tweemaal per week gedurende drie maanden voor.

D. Het oordeel over zichzelf wordt in onevenredige mate beïnvloed door de lichaamsvorm en het lichaamsgewicht.

E. De stoornis komt niet uitsluitend voor tijdens episodes van anorexia nervosa.

* Specificeer het type: Purgerende type: tijdens de huidige episode van boulimia nervosa is betrokkene geregeld bezig met zelfopgewekt braken of het misbruik van laxantia, diuretica of klysma’s.
* Niet purgerende type: tijdens de huidige episode van boulimia nervosa heeft betrokkene andere inadequate compensatoire gedragingen getoond zoals vasten of overmatige lichaamsbeweging, maar is niet geregeld bezig met zelfopgewekt braken of het misbruik van laxantia, diuretica of klysma’s




Vreetbuien stoornis (Research criteria voor "Binge-eating disorder")

A. Recidiverende episodes van vreetbuien. Een episode wordt gekarakteriseerd door beide volgende:

1. het binnen een beperkte tijd (bijvoorbeeld twee uur) eten van een hoeveelheid voedsel, die beslist groter is dan wat de meeste mensen in eenzelfde periode en onder dezelfde omstandigheden zouden eten;
2. een gevoel de beheersing over het eten tijdens de episode kwijt te zijn (bijvoorbeeld het gevoel dat men niet kan stoppen met eten of zelf kan bepalen wat of hoeveel men eet).

B. De episodes van vreetbuien gaan gepaard met drie (of meer) van de volgende criteria:

1. veel sneller eten dan gewoonlijk;
2. dooreten tot een ongemakkelijk vol gevoel is bereikt;
3. grote hoeveelheden voedsel verorberen zonder fysieke honger te voelen;
4. in eenzaamheid eten uit schaamte over de grote hoeveelheid voedsel, die gegeten wordt;
5. na het overeten walgen van zichzelf, zich depressief of erg schuldig voelen.

C. Merkbaar ongenoegen over de vreetbuien is aanwezig.

D. De vreetbuien komen gemiddeld ten minste twee dagen per week gedurende zes maanden voor.

E. De vreetbuien gaan niet gepaard met regelmatig inadequaat compensatoir gedrag (bijvoorbeeld zelfopgewekt braken; het misbruik van laxantia, vasten of overmatige lichaamsbeweging) en de stoornis komt niet uitsluitend voor tijdens het beloop van anorexia nervosa of boulimia nervosa.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Houden van jezelf (eetstoornis)
Yana
43 27-01-2006 19:23
Psychologie Eetstoornis cultuurgebonden?
Alieke
12 06-11-2003 19:16
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Eetstoornis cultuurgebonden?
Alieke
9 06-11-2003 07:30
Lichaam & Gezondheid Eetstoornis cultuurgebonden?
Alieke
1 05-11-2003 16:04
Psychologie Eetstoornis.
MarMaar
7 03-02-2002 20:49
Lichaam & Gezondheid Eetstoornis
MarMaar
1 31-01-2002 08:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27.