Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2012, 16:56
ladyfreedom
ladyfreedom is offline
haai,
kan iemand me mischien uit leggen hoe mol in elkaar steekt? ik snap er geen snars van..
gr.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2012, 21:26
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
mol is een eenheid.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 10-03-2012, 21:26
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
'Mol' is een bepaalde hoeveelheid deeltjes. Het is heel handig om aan te geven hoeveel deeltjes je van iets hebt. Als je bijvoorbeeld weet dat 2 deeltjes van A met 3 deeltjes van B reageren, kun je wel zeggen 'je moet ongeveer 6 miljoen moleculen A hebben en 9 miljoen moleculen B' maar dat is een beetje onhandig, want die deeltjes zijn superklein en niet te tellen. En met mol neem je gewoon een vaststaande hoeveelheid van heel veel deeltjes (ergens in Binas staat wel hoeveel deeltjes het precies zijn) en dan kun je gewoon zeggen je hebt zoveel mol van dit nodig en dan zoveel mol van dat. En een mol bestaat uit zoveel deeltjes dat het gewoon een normale hoeveelheid wordt dat je af kunt wegen en kunt bekijken enzo (in tegenstelling tot moleculen of atomen zelf).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 11-03-2012, 09:43
ThomasJu
ThomasJu is offline
Heb je zelf al gekeken op internet?

Op Wikipedia staat een mooie uitleg.
Een mol is net zoiets als een dozijn en een gros.

Waar komt die waarde van 6,... * 10^23 nou precies vandaan?

Wikipedia:
Een mol van een bepaalde stof heeft een massa (in gram) die gelijk is aan de massa van het molecuul of het atoom van die stof uitgedrukt in u. Dit heet de molaire massa. Water heeft bijvoorbeeld een molecuulmassa van 18,016 u, dus een molaire massa van 18,016 g·mol . Ofwel: 1 mol water heeft een massa van 18,016 gram.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2012, 12:47
ladyfreedom
ladyfreedom is offline
bedant voor de uitleg alleen ik snap het nog niet helemaal ik heb hier een voorbeeld van een van de vragen die ik dus niet snap:

'vroeger gebruikte men carbidlampen. deze lampen gaven licht doordat gas ethyn, C2H2, erin werd verbrand.
het ethyn ontstond in de lamp als men water op een stukje carbid liet druppelen. de volgende reactie vond plaats:
CaC2 (s) + 2 H2O (l) -> Ca^2+ (aq) +2 OH ^- + C2H2 (g)

a. hoeveel g water reageert met 100 g carbid?

1,0 cm^3 water weegt 1,0 g.
b. hoeveel liter water reageert met 100g carbid?'

ik hoop dat jullie me kunnen helpen...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2012, 13:03
Verwijderd
Laten we met vraag a beginnen. De coëfficienten in de reactievergelijking geven de molverhouding aan. Dit is de verhouding waarin de stof (in mol!) reageert. Stel dat deze verhouding 1:3 is, dan zou er 1 mol van het ene met 3 mol van het andere reageren. Zoek dus eerst de molverhouding van de stoffen die je nodig hebt om de vraag te beantwoorden.

Voor de tweede stap moet je het aantal gram carbid omrekenen naar het aantal mol. Dit moet omdat de molverhouding bekend is, en de massaverhouding niet. Zoals hierboven al uitgelegd gebeurt het omrekenen met de molmassa van de stof. Reken nu dus de molmassa uit, om vervolgens het aantal mol carbid uit te kunnen rekenen.

De stappen die ik beschreven heb zijn de eerste twee, je hebt dan echter nog geen antwoord op je vraag. Toch zou ik zeggen, probeer deze stappen al eens te doen en te kijken of je zelf verder kunt denken. Als het niet (helemaal) lukt, dan horen we het hier wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wie Is De Mol? #1
DeMol
23 21-02-2013 19:23
De Kantine Wie is de mol? #2.1
Biertank 52
4 19-04-2009 22:42
De Kantine Wie is de mol?
Verwijderd
500 22-02-2009 22:33
De Kantine [spel]Wie is de mol?
Verwijderd
122 30-01-2009 13:07
Films, TV & Radio [POOL] Wie Is De Mol?
geen punt.
426 18-03-2005 14:14
De Kantine forumspel : Wie is de Mol??
Verwijderd
500 14-03-2005 16:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.