Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2006, 08:05
kusj
kusj is offline
Hoe zit het als je ouders gaan scheiden en je bent (ongeveer) verplicht om op kamers te gaan?

Mijn zus is nu bijna 18 jaar. Maar omdat mijn vader teveel verdiend (en nu dus dat geld nog op allebei mijn ouders naam staat) Kan ze bijna geen studiefinanciering krijgen (250 euro per maand ofzoiets(het minimale))
Daarmee kan ze het niet zomaar redden om op kamers te gaan!, Hoe zou ze ooit aan meer geld kunnen komen?

Ook zit het zo dat mijn moeder bijna geen inkomsten heeft en dat ze onder 'gemeenschap van goederen'(als ik het goed heb) getrouwt zijn, zodat mijn moeder met veel moeite alleen mij nog in huis kan nemen..

Hier zitten we heel erg mee, want van mijn vader krijgt mijn moeder niets..

Zijn er site's etc waar ik meer uitleg hierover kan krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2006, 08:22
saartje19
saartje19 is offline
Echt vervelend voor je, maar over het geld en je ouders en hoe dat precies zit, weet ik niet. Maar het geld dat je zusje krijgt is normaal. Veel mensen bij mij op school zitten ook op kamers en die krijgen hetzelfde bedrag en die moeten ook alles zelf betalen. De enige oplossing is dan een lening bij de IB-groep of gaan werken. Ik zou wel ff op de site van de IB-groep kijken, want misschien staat daar nog nuttige info op. Succes!
__________________
hoy te prometo amor eterno, ser para siempre tuyo en el bien y en el mal
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 09:41
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Jouw vader is verplicht een aantal dingen rond jouw studie voor je te betalen. Weigert hij, dan zou ik eens met de IB-Groep bellen
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 10:59
Verwijderd
De reden dat mensen met rijkere ouders minder stufi krijgen, is dat de ouders ook wel een beetje kunnen bijdragen. Als het goed is heeft je zus een brief van de ib-groep gekregen, of die krijgt ze nog, waarin staat hoeveel jullie ouders moeten bijdragen aan haar studie. De ouderlijke bijdrage plus de studiefinanciering is doorgaans net genoeg voor collegegeld, studieboeken, eten en kamerhuur; om geld voor leuke dingen te hebben kan ze een bijbaantje nemen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 12:12
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-04-2006 @ 10:41 :
Jouw vader is verplicht een aantal dingen rond jouw studie voor je te betalen. Weigert hij, dan zou ik eens met de IB-Groep bellen
Maar dan moet ze toch een rechtszaak beginnen tegen haar vader om geld af te dwingen?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 12:18
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-04-2006 @ 13:12 :
Maar dan moet ze toch een rechtszaak beginnen tegen haar vader om geld af te dwingen?
Hij heeft natuurlijk wel een bepaalde verplichting naar zijn kinderen toe, maar als daar nou écht onmogelijk aan te voldoen is, om bepaalde redenen, kun je in sommige gevallen alsnog aanvullende beurs krijgen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 13:36
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 03-04-2006 @ 13:18 :
Hij heeft natuurlijk wel een bepaalde verplichting naar zijn kinderen toe, maar als daar nou écht onmogelijk aan te voldoen is, om bepaalde redenen, kun je in sommige gevallen alsnog aanvullende beurs krijgen.
Ja. Als ik het goed heb is daar op de ib-g site wel een formulier voor te vinden; voor als je vader weigert ook wat mee te betalen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 16:47
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
zoek een baantje en leen bij de IBG
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 19:07
Maija
Avatar van Maija
Maija is offline
Citaat:
Tiño schreef op 03-04-2006 @ 17:47 :
zoek een baantje en leen bij de IBG
Weet je wel wat je als 18 jarige verdiend??
En meteen in de schulden , teringzooi al dat geld :@
__________________
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 19:14
saartje19
saartje19 is offline
Citaat:
Maija schreef op 03-04-2006 @ 20:07 :
Weet je wel wat je als 18 jarige verdiend??
En meteen in de schulden , teringzooi al dat geld :@
Ik moet ook gewoon werken voor mijn geld en ik denk dat vele anderen dat ook doen. Mijn ouders hebben het geld wel, maar betalen echt niet alles voor mij. Heel veel studenten die ik ken hebben ook een lening en als dat de enige manier is om school te kunnen betalen, dan kan je dat beter wel doen.
__________________
hoy te prometo amor eterno, ser para siempre tuyo en el bien y en el mal
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 19:27
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Maija schreef op 03-04-2006 @ 20:07 :
Weet je wel wat je als 18 jarige verdiend??
En meteen in de schulden , teringzooi al dat geld :@
Nou toch zeker wel minimaal 4 euro per uur(supermarkt) en nog wel meer als je goed doorzoekt.
Er zijn genoeg studenten die lenen, gelukkig hoef ik dat niet en ben ik me ouders dankbaar voor. Maar ze betalen alleen me boeken, collegegeld en ziektekosten.
Maar me ouders hebben me wel al vroeg leren omgaan met geld en de waarde daarvan.
en ach een lening bij de IB-groep is best een asantrekkelijk lening tegen een aantrekkelijk aflossing

grtz
ivo
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 22:09
Verwijderd
Je kan het op een hardheidsclaussule gooien, daar ben ik op het moment mee bezig. Maar dan moet je slecht contact hebben met een van je ouders, en dat is niet het geval denk ik.
Wanneer je ouders scheiden krijgen allebei de ouders een papier dat ze moeten invullen, en via de belasting dienst wordt hun inkomen gecheckt. Je vader zal dan een bijdrage moeten gaan betalen. Dat is ongeveer 200 euro per maand. Met de basisbeurs erbij komt je dan op 450 euro. Daar kan je in principe je huur + eten al van betalen. Dangn og een baantje erbij voor een deel van je studie en voor leuke dingen. Desnoods leen je je studie bij elkaar.

Waarom kan je moeder jou wel in huis nemen maar je zus niet?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 23:01
Verwijderd
Ik zou geen genoegen nemen met een baante voor minder dan 5 euro per uur (als je 18 bent).
Verder hebben veel mensen een lening, en stimuleert de regering het aanvragen van een lening door de rente heel laag te houden (bijna net zo hoog als je rente die je op een spaarrekening vangt bij de bank). Je mag het bovendien in 10 jaar terugbetalen. Dat kan iedereen wel. Je kunt best 150 lenen per maand. Zo'n lening is er trouwens speciaal voor mensen die veel zelf moeten betalen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 08:12
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
lenen bij de ib-groep is simpelweg de goedkoopste vorm van lenen die er momenteel bestaat.

Daarnaast zijn ze gewoon heel redelijk als het op terugbetalen aankomt.

maar in principe moeten de ouders de beurs aanvullen tot het standaardbedrag. In theorie heeft elke student evenveel : een gedeelte beurs, eventueel een aanvullende beurs als de ouders niet zoveel verdienen en anders een ouderbijdrage, eventueel een gedeelte lening of een bijbaantje.

of je doet allebei, je werkt en je leent wat bij, zodat je tijdens je studie normaal kan leven en je op je studie kunt richten.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 09:45
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 04-04-2006 @ 00:01 :
Ik zou geen genoegen nemen met een baante voor minder dan 5 euro per uur (als je 18 bent).
Alsof je dat overal voor het kiezen hebt. Zeker zonder werkervaring hoef je niet op meer te rekenen.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 12:18
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Citaat:
Ivo schreef op 04-04-2006 @ 10:45 :
Alsof je dat overal voor het kiezen hebt. Zeker zonder werkervaring hoef je niet op meer te rekenen.

Promotiewerk, je kan je op al die websites zo inschrijven en als ik wil kan ik iedere zaterdag en een doordeweekse dag voor ze werken dus het is niet dat ze nooit bellen. Het loon is bijna altijd rond de 7.50 bruto
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 17:40
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Ivo schreef op 04-04-2006 @ 10:45 :
Alsof je dat overal voor het kiezen hebt. Zeker zonder werkervaring hoef je niet op meer te rekenen.
Dat is waar. Je moet hogerop klimmen door er lang te werken (ervaring) en steeds een jaartje ouder te worden...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 17:46
Verwijderd
Hoezo, van je vader krijgt je moeder niets? Als jij thuis woont en onder de 18 bent, moet er toch gewoon alimentatie betaalt worden?

Verder inderdaad, die ouderbijdrage. Ik zou als ik je zus was, maar eens even met pa gaan praten. En verder werken en lenen; ik ken genoeg mensen die daarmee rondkomen. (Hoor er alleen niet bij ).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-04-2006, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Ivo schreef op 04-04-2006 @ 10:45 :
Alsof je dat overal voor het kiezen hebt. Zeker zonder werkervaring hoef je niet op meer te rekenen.
Wat je onzin, je bepaalt toch zeker zelf waar je gaat werken??Mijn zusje is 18 en verdient 7 nogwat, terwijl ze administratief werk doet voor een uitzendbureau. Ze is er niet eens voor opgeleid. Ik werkte ook voor een uitzendbureau en kreeg iets meer dan 5 euro.
Als je in een restaurant werkt, krijg je weliswaar minimumloon, maar daar komt veel fooi bij. Ga mij niet zeggen dat er het niet voor het kiezen hebt..
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 19:24
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 04-04-2006 @ 19:12 :
Wat je onzin, je bepaalt toch zeker zelf waar je gaat werken??Mijn zusje is 18 en verdient 7 nogwat, terwijl ze administratief werk doet voor een uitzendbureau. Ze is er niet eens voor opgeleid. Ik werkte ook voor een uitzendbureau en kreeg iets meer dan 5 euro.
Als je in een restaurant werkt, krijg je weliswaar minimumloon, maar daar komt veel fooi bij. Ga mij niet zeggen dat er het niet voor het kiezen hebt..
nou, 'je bepaalt zelf waar je gaat werken' is natuurlijk niet helemaal waar. Immers, er moet wel net werk zijn, en een werkgever moet je aan willen nemen.

waar je woont maakt wat dat betreft ook een hoop uit.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 19:34
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-04-2006 @ 20:24 :
nou, 'je bepaalt zelf waar je gaat werken' is natuurlijk niet helemaal waar. Immers, er moet wel net werk zijn, en een werkgever moet je aan willen nemen.

waar je woont maakt wat dat betreft ook een hoop uit.
Dat laatste is misschien wel van belang inderdaad. Maar ik ben het nog steeds niet met je eens. Als je een beetje normale CV hebt (bezig met vervolgopleiding, jezelf ontwikkelen op verschillende manieren) wordt je in het algemeen aangenomen. Je moet alleen wel je best doen om het beste werk eruit te pikken. (niet op de eerste de beste advertentie reageren).

Wat je niet moet doen (over het algemeen) is
- werken in een winkel of supermarkt
- werken in de horeca, waar je weinig/geen fooi krijgt
- oppassen

Schoonmaken, administratief werk en vooral promotiewerk (call centres etc) worden goed betaald.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 19:43
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 04-04-2006 @ 20:34 :
- werken in een winkel of supermarkt
- werken in de horeca, waar je weinig/geen fooi krijgt
Zal je uit die droom helpen dat de fooien tegenwoordig stukken lager zijn dan vroeger. Dus dat je toch al snel weinig tot geen fooi krijgt. Ga niet werken in een kroeg /cafe dat de prijzen afrond op euro's. De kans dat je fooi krijgt wanneer een biertje 2 euro kost is namelijk nihil terwijl je bij een biertje van 1,90 of 1,80 wel fooi zal krijgen afgerond op 2 euro. Ook heb je meer kans op "hogere fooien" wanneer er op rekening kan worden besteld en er jongeren komen. bij een rekening van 28 euro legt men snel 30 euro en niemand neemt geld terug. Wat ook een aardige fooi op kan leveren.

Supermarkt/Winkel verdiend niet super nee als je begint, maar zodra je promotie maakt word het al wel iets beter en ach ik kom met op me 20ste met 6,27 per uur en secundair goede arbeidsvoorwaarde heel goed rond.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2006, 22:16
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 04-04-2006 @ 20:43 :
Zal je uit die droom helpen dat de fooien tegenwoordig stukken lager zijn dan vroeger. Dus dat je toch al snel weinig tot geen fooi krijgt. Ga niet werken in een kroeg /cafe dat de prijzen afrond op euro's. De kans dat je fooi krijgt wanneer een biertje 2 euro kost is namelijk nihil terwijl je bij een biertje van 1,90 of 1,80 wel fooi zal krijgen afgerond op 2 euro. Ook heb je meer kans op "hogere fooien" wanneer er op rekening kan worden besteld en er jongeren komen. bij een rekening van 28 euro legt men snel 30 euro en niemand neemt geld terug. Wat ook een aardige fooi op kan leveren.
Maar die fooi kan wel een euro of wat, per uur meer opleveren. Dat scheelt dan weer. Het is het verschil van € 4 per uur naar € 5,20 bijvoorbeeld. Meestal krijg je over iets meer betaald als je promotie maakt, dus dat geldt niet alleen voor winkels of supermarkten. Maar bij winkels ga je er wel van uit dat je er langere tijd blijft werken, bijv 2 of 3 jaar, maar wat als je in de tussentijd wat toe bent aan iets anders? Of als je een baan kan vinden die meer aansluit bij je studie?

Laatst gewijzigd op 05-04-2006 om 22:23.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 07:49
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 04-04-2006 @ 20:34 :
Dat laatste is misschien wel van belang inderdaad. Maar ik ben het nog steeds niet met je eens. Als je een beetje normale CV hebt (bezig met vervolgopleiding, jezelf ontwikkelen op verschillende manieren) wordt je in het algemeen aangenomen. Je moet alleen wel je best doen om het beste werk eruit te pikken. (niet op de eerste de beste advertentie reageren).

Wat je niet moet doen (over het algemeen) is
- werken in een winkel of supermarkt
- werken in de horeca, waar je weinig/geen fooi krijgt
- oppassen

Schoonmaken, administratief werk en vooral promotiewerk (call centres etc) worden goed betaald.
knappe redenering; wees overdreven kieskeurig en verwacht dan nog steeds dat je makkelijk aan werkt komt.

Wat is er mis met werken in een winkel ? verdient best redelijk en kan erg leuk werk zijn, afhankelijk van het werk.
Werken in de horeca is gewoon erg gezellig, dus die snap ik ook niet helemaal. Fooien kan tegenwoordig kloppen - dat was vroeger beter. (Nou klink ik als mn opa... )

Oppassen kan ook goed verdienen, als je dat voor vrienden of zo doet. (Zo krijgt mn zus voor een dag oppassen - van acht tot vier - 80 euro, contant. Niet gek hoor.)

Schoonmaakwerk verdient ook wel redelijk, lijkt me, maar ik kan me leuker werk voorstellen. (Hoezo is schoonmaken 'beter' dan winkelwerk ?)

administratief werk is goed betaald, en leuk als je ervan houdt. (Ik hou de boekhouding etc. van de zaak hier bij; ik hou dr niet echt van, maar t moet gebeuren. Ik zou er echter zelf nooit werk in zoeken.) Overigens moet je daar meestal wel iets van papieren voor hebben.

promotiewerk is vaak op tijdelijke basis; echt vast werk heb je er meestal niet aan. Sowieso, buiten-promotie doe je alleen zomers. Het verdient wel goed, daar heb je een punt. Je staat ook voor schut, maar ach, who cares.

Callcenterwerk is alleen echt leuk als het 'gevraagde' telefoontjes zijn of zo; werk waarbij je rond etenstijd mensen opbelt om ze een verzekering aan te smeren lijkt me nou niet bepaald leuk werk.

maar mocht je werk zoeken, en je hebt een rijbewijs, is het ook leuk om werk te zoeken als pakketbezorger bij een vrachtbedrijf, of iets in die richting. Soms worden er ook wel studentchauffeurs gevraagd, die mogen dan in hun vrije tijd 'belangrijke' lui rondrijden.
Ook het ophalen van huurauto's (dan ben je een hiker,geloof ik) kan wel leuk zijn. Verdient goed, en je rijdt nog eens in leuke wagens he.

maar echt, alleen in grote steden vind je als student makkelijk werk. Daarbuiten ben je OF te oud (duurder) of niet vaak genoeg inzetbaar (je moet ook nog studeren he).
Of het zoontje van de directeur krijgt de baan, als je in friesland woont.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 12:27
Verwijderd
Ik merk dat ik bij een aantal mensen een verkeerde indruk hebt gewekt. Wat ik eerder zei over bijbaantjes, dat ik wat ik van anderen heb meegekregen. Jullie kunnen natuurlijk andere ervaringen hebben, prima om dat even bij elkaar te zetten. Maar ik denk niet dat je per definitie kan zeggen dat dingen absoluut onmogelijk zijn. De kans kan misschien klein zijn, maar niets is echt onmogelijk. (Een vriend van mij verdient € 17 euro per uur (bijbaantje) met het begeleiden van gehandicapte jongeren, ik weet het klinkt onmogelijk en als hemel op aarde, maar het is echt zo).

ALs je echt in geldnood zit, is het misschien verstandig om 'gewoon even voor het geld te gaan'. Als uitzendkracht bijvoorbeeld. Je hebt dan geen vast werk, maar je kunt meestal wel veel werken als je wilt. Daarbij wordt je best redelijk betaald. Als je een weekje vrij hebt tussendoor is dit een goede oplossing, of gecombineerd met een andere (vaste) baan. Ik neem aan dat de zus van de topicstarter gaat studeren in een grotere stad (niet per de Randstad) dus daar zal ze ook wel aan een dergelijk baantje kunnen komen. Rondvragen bij vrienden, studiegenoten helpt ook.

Laatst gewijzigd op 06-04-2006 om 12:33.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2006, 12:40
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 06-04-2006 @ 13:27 :
Ik merk dat ik bij een aantal mensen een verkeerde indruk hebt gewekt. Wat ik eerder zei over bijbaantjes, dat ik wat ik van anderen heb meegekregen. Jullie kunnen natuurlijk andere ervaringen hebben, prima om dat even bij elkaar te zetten. Maar ik denk niet dat je per definitie kan zeggen dat dingen absoluut onmogelijk zijn. De kans kan misschien klein zijn, maar niets is echt onmogelijk. (Een vriend van mij verdient € 17 euro per uur (bijbaantje) met het begeleiden van gehandicapte jongeren, ik weet het klinkt onmogelijk en als hemel op aarde, maar het is echt zo).

ALs je echt in geldnood zit, is het misschien verstandig om 'gewoon even voor het geld te gaan'. Als uitzendkracht bijvoorbeeld. Je hebt dan geen vast werk, maar je kunt meestal wel veel werken als je wilt. Daarbij wordt je best redelijk betaald. Als je een weekje vrij hebt tussendoor is dit een goede oplossing, of gecombineerd met een andere (vaste) baan. Ik neem aan dat de zus van de topicstarter gaat studeren in een grotere stad (niet per de Randstad) dus daar zal ze ook wel aan een dergelijk baantje kunnen komen. Rondvragen bij vrienden, studiegenoten helpt ook.
Denk ook niet dat wij zeggen dat hte onmogelijk is natuurlijk h, want er zijn nu eenmaal baantjes die echt goed verdienen (en ze hoeven niet leuk te zijn als je geld wilt.
Maar het zijn er gewoon heel weinig die echt zo goed verdienen
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 20:35
Maija
Avatar van Maija
Maija is offline
Stel je voor je verdient zo'n 200 euro met werken (wat best moeilijk is, maartoch)

200 + 80 euro stufi

85 euro verzekering
150 euro school
25 euro boeken

-----

Je kan wel zeuren over je werken.. maar het is echt HEEL leuk 20 euro per maand over te houden voor andere spullen.

Dan vraag ik me toch af hoe je genoeg geld zou moeten krijgen
__________________
Met citaat reageren
Oud 08-04-2006, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Maija schreef op 07-04-2006 @ 21:35 :
Stel je voor je verdient zo'n 200 euro met werken (wat best moeilijk is, maartoch)

200 + 80 euro stufi

85 euro verzekering
150 euro school
25 euro boeken

-----

Je kan wel zeuren over je werken.. maar het is echt HEEL leuk 20 euro per maand over te houden voor andere spullen.

Dan vraag ik me toch af hoe je genoeg geld zou moeten krijgen
Stel je verdient 4 euro per uur, dan hoef je maar 11 uur te werken voor 200 euro. Best ok toch?
Stel je doet een studie waarbij je maar weinig college hebt (dat komt best vaak voor). Dan kun je wel 15 uur werken als je wilt (dan verdien je circa 250 euro)
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 00:41
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Maija schreef op 03-04-2006 @ 20:07 :
Weet je wel wat je als 18 jarige verdiend??
En meteen in de schulden , teringzooi al dat geld :@
Rijkeluiskindje?


Citaat:
Anneka schreef op 03-04-2006 @ 23:09 :
Je kan het op een hardheidsclaussule gooien, daar ben ik op het moment mee bezig. Maar dan moet je slecht contact hebben met een van je ouders, en dat is niet het geval denk ik.
Wanneer je ouders scheiden krijgen allebei de ouders een papier dat ze moeten invullen, en via de belasting dienst wordt hun inkomen gecheckt. Je vader zal dan een bijdrage moeten gaan betalen. Dat is ongeveer 200 euro per maand. Met de basisbeurs erbij komt je dan op 450 euro. Daar kan je in principe je huur + eten al van betalen. Dangn og een baantje erbij voor een deel van je studie en voor leuke dingen. Desnoods leen je je studie bij elkaar.

Waarom kan je moeder jou wel in huis nemen maar je zus niet?
De IB-groep rekent er alleen mar op, maar niemand kan die man dwingen om zijn dochters studie te betalen...
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 06:22
Orpheo
Avatar van Orpheo
Orpheo is offline
als je pa niet WIL betalen kan je dat kenbaar maken aan de IBG. je moet t echter wel 'bewijzen'.

over werken in horeca; mijn officiele loon is 4 euro. maar met fooi krijg ik toch zeker wel gemiddeld 11 a 12 euro per uur.... so much voor minder fooi dan vroeger! (en ik werk al in de horeca sinds 2001, nog voor het eurotijdperk dus)
__________________
Gitaarbouwer. Schrijver. Vinoloog
http://www.seymourduncan.com/blog/author/orpheo
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 08:59
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Orpheo schreef op 09-04-2006 @ 07:22 :
als je pa niet WIL betalen kan je dat kenbaar maken aan de IBG. je moet t echter wel 'bewijzen'.

over werken in horeca; mijn officiele loon is 4 euro. maar met fooi krijg ik toch zeker wel gemiddeld 11 a 12 euro per uur.... so much voor minder fooi dan vroeger! (en ik werk al in de horeca sinds 2001, nog voor het eurotijdperk dus)
Jeps als je ergens werkt waar mensen "royaal" zijn met fooien kan het best goed oplopen idd maar mijn ervaring is dat dat steeds minder tentjes worden waar mensen echt fooi geven.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 09-04-2006, 09:21
Verwijderd
Citaat:
MB schreef op 09-04-2006 @ 01:41 :
Rijkeluiskindje?




De IB-groep rekent er alleen mar op, maar niemand kan die man dwingen om zijn dochters studie te betalen...

ja ze rekenen er inderdaad alleen maar op, er is niemand die controleerd of jij die allimentatie (om het zo maar even te noemen) krijgt. Ik dacht dat je na een jaar nog iets kan starten onder de naam 'weigerachtige ouders' en een vriendin van mij zei dat je in Gouda bij een instelling het kan afdwingen ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Ervaringen met kamers -> eerste kamer
Geality
14 14-04-2013 21:44
Werk, Geld & Recht geld
Verwijderd
24 03-11-2010 15:58
Liefde & Relatie [Hulp gevraagd] Huisgenoot
mercibeaucoup
4 04-04-2009 20:15
Werk, Geld & Recht [geld] voor mensen die op kamers wonen
x-spekkie-x
49 18-07-2004 15:10
Werk, Geld & Recht het huis uit op je 17e
Zero-Zero
15 05-12-2003 11:05
Werk, Geld & Recht Met hoe veel geld op kamers?
Balance
21 19-06-2003 17:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:13.