Oud 13-10-2007, 14:46
Lord Cromllem
Avatar van Lord Cromllem
Lord Cromllem is offline
Wie is hier allemaal fan van de schrijver Raymond Elias Feist?
Ik ben het boek Magiër van hem aan het lezen en ook heb ik de twee boeken- Vlucht van de nachtraven en Reis door de nacht- al gelezen.
Eigenlijk gewoon uit nieuwsgierigheid wie deze schrijver kent want hij is echt steengoed.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2007, 14:52
Artic King
Avatar van Artic King
Artic King is offline
Ikkke ikke!


Baal alleen dat onze bieb niet alles heeft
__________________
OngetemdeSchrijvers.nl, voor de jónge schrijver!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2007, 16:54
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Ik heb alles in de kast staan en gelezen. Maar zonde dat je boeken die aan het eind van de serie zitten al gelezen hebt.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2007, 18:03
Verwijderd
Waar is het mee te vergelijken? Ik wil er nog wel een keer aan beginnen, maar ik weet niet of het een goed idee is. Terry Pratchett vond ik namelijk helemaal niks en nu ben ik een beetje huiverig.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2007, 19:42
Verwijderd
Awel, Terry Pratchet is een van mijn favorieten vanwege de schitterende humor en de verhalen die je naar binnen zuigen Al moet je hem wel in het engels lezen en hij wordt per boek steeds beter.

Anyhoe, Raymond Feist is mijn absolute nummer 2. Na Jordan was hij de 2e fantasy schrijver die ik las. Eerst de Riftwar sage in het Nederlands uit de bibliotheek gehaald, nu alles in het engels.
Hij heeft gewoon een ontzettend fijne schrijfstijl die heerlijk wegleest, zowel in het Nederlands als in het Engels en een ontzettend rijke wereld met memorabele personages. Ik heb al menigeen die niet ontzettend fantasyfan was er aan geholpen met goed resultaat

Ik heb net het laatste boek van de Legends of Krondor serie uit. Daarnaast ook de Riftwar en Serpentwar series. Binnenkort maar beginnen met Conclave of Shadows

Oh en idd, je moet de serie echt vanaf het begin lezen
Met citaat reageren
Oud 13-10-2007, 19:49
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Waar is het mee te vergelijken? Ik wil er nog wel een keer aan beginnen, maar ik weet niet of het een goed idee is. Terry Pratchett vond ik namelijk helemaal niks en nu ben ik een beetje huiverig.
Ik ben zelf niet zo gecharmeerd van Pratchett, maar ik heb daar maar 1 boek van gelezen. Feist vind ik wel erg aangenaam. Niet al te ingewikkelt, beetje tempo, en gewoon vrij aangenaam. Het is niet bijzonder hoogstaand, maar ik vind dat geen probleem, het is gewoon leuk.

Ik heb hier ongeveer staan waar bepaalde delen/series in het tijdsverloop horen:
http://mies.scholieren.com/users/iek...de%20feist.doc

Elfensprook staat er helemaal los van, dat is zeg maar in onze wereld, terwijl de rest een eigen wereld kent.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 10:19
Lord Cromllem
Avatar van Lord Cromllem
Lord Cromllem is offline
Citaat:
Maar zonde dat je boeken die aan het eind van de serie zitten al gelezen hebt.
Ja, ik weet het maar ja nu zie ik Puc en zijn vriend Tomas opgroeien tot wat ze zijn in de laatse boeken en ik ben van plan om de hele serie van de Magiër te kopen.
Maar ik vind het wel klote dat ze niet de originele Engelse namen gebruiken(ik heb de herziene versie) en in de nieuwe boeken ook al niet.Als je er dan eentje in het Engels wil lezen herken je de helft van de namen niet.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 11:32
Verwijderd
Valt op zich wel mee, ze hebben de namen niet heel erg veranderd in de vertaling.

Leuke lijst Ieke, al moet ik zeggen dat de 2 boeken helemaal rechts op de lijst me niet zo gauw bekend voorkomen. Of zijn dat van die collaberaties die hij met anderen deed?

Fairytale is overigens best wel een boeiend verhaal om te lezen, vooral omdat Feist daar een heel stuk duisterder (en op het randje van over de top, heh) vertelt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 14:05
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ja, ik weet het maar ja nu zie ik Puc en zijn vriend Tomas opgroeien tot wat ze zijn in de laatse boeken en ik ben van plan om de hele serie van de Magiër te kopen.
Maar ik vind het wel klote dat ze niet de originele Engelse namen gebruiken(ik heb de herziene versie) en in de nieuwe boeken ook al niet.Als je er dan eentje in het Engels wil lezen herken je de helft van de namen niet.
Het is gewoon zonde, juist omdat ze ook van allerlei dingen 'vertellen' over de voorgaande boeken en dat haalt toch een deel van de spanning weg. Ik had de krondordingen voor Duisternis over Setanon gelezen en dat was al jammer, laat staan als je het allereerste en dan de laatste 2 boeken leest.
Dus probeer er nu iets de volgorde in te houden, dat is opzich een stuk beter

Citaat:
Valt op zich wel mee, ze hebben de namen niet heel erg veranderd in de vertaling.

Leuke lijst Ieke, al moet ik zeggen dat de 2 boeken helemaal rechts op de lijst me niet zo gauw bekend voorkomen. Of zijn dat van die collaberaties die hij met anderen deed?

Fairytale is overigens best wel een boeiend verhaal om te lezen, vooral omdat Feist daar een heel stuk duisterder (en op het randje van over de top, heh) vertelt.
Dat zijn van die hele dunne boekjes (de ene heeft een pagina of 60 en de andere geloof ik iets meer, maar onder de 100 uit mijn hoofd). Imo niet zo interresant, maar heb ze toch omdat ik dan compleet ben.
Die gene die gemaakt zijn met de samenwerking zijn die van het Keizerrijk (dochter, dienaar en Vrouwe). Imo ook best aangenaam.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 21:42
Verwijderd
Ja de vrouw van m'n broer zweert/zweerde bij die trilogy
Moet er zelf nog eens aan beginnen, maar het het trekt me nog niet zo omdat het zo 'ver verwijderd' is van het hoofdverhaal. Net als dat alles na de Serpentwar Saga me niets minder zal trekken omdat er zoveel decennia tussen zitten en er dus zoveel personen kassiewijlen zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 10:55
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ja de vrouw van m'n broer zweert/zweerde bij die trilogy
Moet er zelf nog eens aan beginnen, maar het het trekt me nog niet zo omdat het zo 'ver verwijderd' is van het hoofdverhaal. Net als dat alles na de Serpentwar Saga me niets minder zal trekken omdat er zoveel decennia tussen zitten en er dus zoveel personen kassiewijlen zijn.
Dat had ik ook, maar hij viel me enorm mee moet ik zeggen. Het is juist ook wel interresant hoe de boel op Kelewan geregeld is.
Ik baalde toen ik met De schaduw van een duistere koningin begon omdat Aruta dood was Maar goed, er komen wel weer goede andere personages voor terug en die laatste 2 boeken gaat het wel weer meer om Puc en dat vind ik ook leuk. Het is in zekere zin moeilijk om afscheid te nemen van Aruta, Robby enzo, maar er komen wel weer leuke mensen voor terug en er is toch altijd een soort van overlap.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 00:53
Verwijderd
Feist zuigt Doet telkens hetzelfde trucje. Er zijn veel betere fantasyschrijvers.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 09:00
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Is niet alle fantasy in zekere zin hetzelfde truukje?
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 17:17
Verwijderd
Het overgrote deel volgt idd wel een stramien van normale boerenpummel wordt een van de machtigiste figuren ooit. Soms afgewisseld met dat het eigelijk een houthakker oid is

Dat vindt ik dan wel weer leuk bij Pratchett, dat een lulletje rozenwater dat ook vaak blijft -->Rinzwind (maar wel een toffe )
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Is niet alle fantasy in zekere zin hetzelfde truukje?
Alleen in de zin dat het onrealistische/niet bestaande altijd een belangrijke rol speelt. Het genre biedt zó veel mogelijkheden. Maar veel fantasy gebruikt wel de zelfde thema's en trucs, ja.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 02:23
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Alleen in de zin dat het onrealistische/niet bestaande altijd een belangrijke rol speelt. Het genre biedt zó veel mogelijkheden. Maar veel fantasy gebruikt wel de zelfde thema's en trucs, ja.
Dus ik snap op zichzelf niet wat er fout is aan Feist met hetzelfde truukje en niet aan anderen die in feite ook gewoon hetzelfde doen en ze dat zo'n beetje allemaal doen.

Maar goed, misschien is dat ook persoonlijk. Ik heb het niet zo op Pratchett, terwijl dat eigenlijk ook hetzelfde is en juist daarom. Ik heb er maar 1 gelezen maar ik vond het echt vreselijk irritant voorspelbaar (terwijl alle fantasy dat vaak is) ondanks dat ik best de humor van "the luggage" en die wazige tovenaar in zag.
En gaat het er meer om of personen en het tempo van het verhaal je aanspreken (en Feist heeft echt goede imo, ik ben vooral fan van Robby, maar anderen vind ik ook wel aangenaam) en niet zozeer om het truukje.

Ik hoop dat het begrijpelijk is want ik volg mezelf ook niet helemaal nu.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 16:56
Verwijderd
Citaat:
Dus ik snap op zichzelf niet wat er fout is aan Feist met hetzelfde truukje en niet aan anderen die in feite ook gewoon hetzelfde doen en ze dat zo'n beetje allemaal doen.

Maar goed, misschien is dat ook persoonlijk. Ik heb het niet zo op Pratchett, terwijl dat eigenlijk ook hetzelfde is en juist daarom. Ik heb er maar 1 gelezen maar ik vond het echt vreselijk irritant voorspelbaar (terwijl alle fantasy dat vaak is) ondanks dat ik best de humor van "the luggage" en die wazige tovenaar in zag.
En gaat het er meer om of personen en het tempo van het verhaal je aanspreken (en Feist heeft echt goede imo, ik ben vooral fan van Robby, maar anderen vind ik ook wel aangenaam) en niet zozeer om het truukje.

Ik hoop dat het begrijpelijk is want ik volg mezelf ook niet helemaal nu.
De fantasy die ik het leukst vindt, wijkt het meeste af van de clichés, dus daarom is het voor mij een goed argument voor kwaliteit Maar ik snap wel wat je bedoelt. Met Tad Williams heb ik een beetje hetzelfde; tamelijk standaard verhaal maar ik vind het gewoon leuk. Alleen is zijn taalgebruik ook gewoon beter dan dat van Feist (als ik me goed herinner, tenminste ) en wordt er meer met dat trucje gespeeld..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Welk boek lees je nu? Deel XVIII
Jones
500 17-11-2007 21:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.