Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2002, 18:20
murwari
Avatar van murwari
murwari is offline
Mannen taal... een andere taal dan de vrouwentaal?

Veel mensen geloven dat mannen anders zijn dan vrouwen. Een van deze verschillen is het taalgebruik. Mannen en vrouwen praten verschillend. Voor mannen is een gesprek een strijd waarin de onderlinge machtsverhoudingen bepaald en verdedigd worden, maar als vrouwen met elkaar praten, doen ze dat voor de gezelligheid en om een onderlinge harmonie te bevestigen.

Aan het begin van deze eeuw beweerde de hoogleraar Nederlandse taal en letterkunde Van Ginneken dat vrouwen anders zouden spreken omdat zij een beperkter verstandelijk vermogen zouden hebben. Ook nu zijn er wetenschappers bezig rond dit onderwerp.. Enkele conclusies die deze trokken:
  • Mannen 'grappen' meer dan vrouwen (vaak ten koste van elkaar) en veranderen sneller van een onderwerp. Mannen geven eerder een vaststaand feit ipv een eigen mening.
  • Vrouwen zijn meer inhoudelijk in gesprekken en geven in kleinere groepen vaak hun directe meening. In grotere groepen zullen zij dit proberen te 'verbloemen'.

Ik ben daarom ook even nieuwsgierig naar jullie meningen en gedachten rond dit onderwerp:

1. Vinden jullie ook dat er verschillen zijn tussen de taal van mannen en vrouwen?

2. Wat is kenmerkend aan de gesprekken van de vrouw?

3. Wat is kenmerkend aan de gesprekken van de man?

4a Als jullie hier een verschil in zouden opmerken, hoe zou je deze kunnen verklaren?Waardoor ontstaan deze verschillen

4b Kan dit te maken hebben met het verschil in gedrag dat bestaat tussen mannen en vrouwen in onze maatschappij?


En ik heb het hier over een algemeen beeld.. Dit topic is niet bedoeld om mensen in vakjes te duwen n ik weet dat er uitzonderingen bestaan.
__________________
Love is the answer, At least for most of the questions in my heart. Like why are we here? And where do we go? And how come it's so hard?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2002, 20:13
Faery
Faery is offline
Vrouwen geven vaak uitleg, voorbeelden. Mannen vaak niet, zeggen dingen vaak 'abstracter'. Iig, zo merk ik het bij lessen als filosofie op school. Let er maar eens op, best interessant
__________________
Genocidealisme.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 20:42
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Hmmz, ik merk dat ik in gesprekken met 'Vrouwen' sneller geneigd ben wat meer van mijn gevoelens te laten zien en wat beter ben in het aanhoren van bepaalde problemen en daar (logische) oplossingen voor te geven.

Terwijl het tegen 'Mannen' wat meer luchtiger is en dat probeer te houden. Ook iets afzeikeriger. Alhoewel ik dat tegen meiden waar ik goed mee overweg kan ook heb (alleen gewoon veel minder)
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 20:55
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
MazeMouse schreef:
Hmmz, ik merk dat ik in gesprekken met 'Vrouwen' sneller geneigd ben wat meer van mijn gevoelens te laten zien en wat beter ben in het aanhoren van bepaalde problemen en daar (logische) oplossingen voor te geven.

Terwijl het tegen 'Mannen' wat meer luchtiger is en dat probeer te houden. Ook iets afzeikeriger. Alhoewel ik dat tegen meiden waar ik goed mee overweg kan ook heb (alleen gewoon veel minder)
Same here...

Ik kan ook véél beter met vrouwen praten dan met mannen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 21:04
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 21:39
Boer_kameeL
Avatar van Boer_kameeL
Boer_kameeL is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Vrouwen praten op verjaardagen enzo alleen maar over kleding, soaps en andere simpele zooi. Als je dan naar de mannen luistert hoor je dat ze over vanalles praten, veel interessanter.
Mannen praten over voetbal, gemotoriseerd spul en andere zooi...

Dit is puur seksistisch, iedereen praat over iets anders.
Ik kan men mijn mannelijke vrienden ook over gevoelens enzo praten, de ene kan dit dieper dan de andere.

Hangt gewoon van persoon tot persoon af...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2002, 21:58
murwari
Avatar van murwari
murwari is offline
Er wordt wel op een negatieve en generaliserende manier over vrouwen gedacht hé?
__________________
Love is the answer, At least for most of the questions in my heart. Like why are we here? And where do we go? And how come it's so hard?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2002, 11:00
Verwijderd
Citaat:
murwari schreef:
1. Vinden jullie ook dat er verschillen zijn tussen de taal van mannen en vrouwen?
Ja.

Citaat:
2. Wat is kenmerkend aan de gesprekken van de vrouw?
De relationele aspect staat centraal.

Citaat:
3. Wat is kenmerkend aan de gesprekken van de man?
De appelerende en referentiële aspecten staan centraal.

Citaat:
4a Als jullie hier een verschil in zouden opmerken, hoe zou je deze kunnen verklaren?Waardoor ontstaan deze verschillen
Uit eigen ervaring heb ik meegemaakt dat gesprekken met mannen gemakkelijker verlopen, aangezien beiden de inhoud van het gesprek niet zo snel terugkoppelen naar zichzelf. Vrouwen zijn sneller op hun teentjes getrapt.

Voorbeeld. Stel man en vrouw hebben een relatie. Als de man foto's bekijkt van mooie vrouwen, zal de vrouw zich aangevallen voelen. Ze geeft aan deze gebeurtenis direct een betekenis in relatie tot haarzelf: hij vindt mij niet aantrekkelijk genoeg (relationele aspect).

Als de man ziet hoe de vrouw naar plaatjes van mooie mannen kijkt, ziet hij dit als een aspect van de mens. De mens bewondert mooie dingen, dus is het normaal en zegt het bekijken van die foto's verder niets over hem (referentiële aspect).

Toont vrouw de foto's aan man, zou hij misschien nog de appelerende aspect waarnemen en uit protest de draak ermee steken

Ik denk dat de verschillen komen uit eeuwenlange conditionering. De mannen gingen vroeger samen op jacht en gaven elkaar dus voortdurend opdrachten (appelerende aspect). De vrouwen bleven terug met de kinderen, waarbij zorgen voor elkaar belangrijk was (relationele aspect).

Citaat:
4b Kan dit te maken hebben met het verschil in gedrag dat bestaat tussen mannen en vrouwen in onze maatschappij?
Ja, maar die verschillen gaan ver terug in de tijd.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 09:05
Sinqi
Avatar van Sinqi
Sinqi is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Maar vrouwen lijken gewoon niet over technische of interessante dingen te kunnen spreken. Alleen maar over kleding, mensen etc. Ze hebben 't altijd over anderen... Wil je een discussie ergens over beginnen, weten ze er nix vanaf. The heck with discovery of NGC, leve GTST denken ze Nee, daar steek je iets van op
Het ligt eraan met wíe je de discussie wilt beginnen en waarover. Bij iedereen ligt de interesse ergens anders.
En niet élke vrouw kijkt naar GTST en dat soort crap.


ff offtopic: het valt me op dat er tot nu toe alleen mannen gereageerd hebben. (buiten mij dan )
__________________
Why do people say "grow some balls"? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things can take a pounding

Laatst gewijzigd op 21-11-2002 om 12:48.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 12:13
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
******** schreef:
De relationele aspect staat centraal.
Jongens wie sponsort er mee om deze jongen op een Cursus Lidwoorden voor Beginners te zetten?

__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 12:29
Verwijderd
Citaat:
rosi schreef:
Jongens wie sponsort er mee om deze jongen op een Cursus Lidwoorden voor Beginners te zetten?


Mijn Duits blijft me achtervolgen

Der Aspekt -> het aspect.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2002, 12:50
Verwijderd
Citaat:
benchMarc schreef:


Maar generaliserend? Ik heb nooit iets anders gehoord, het gaat ALTIJD over die zaken.
Dit zegt misschien iets over de mensen in jouw omgeving, ik herken het in ieder geval niet uit de mijne.

Het verschilt bij mij heel erg per persoon waar ik het over heb. Met zowel jongens als meisjes ga ik flink de diepte in qua gesprek, het ligt eraan wat er op dat moment speelt in ons leven. Een vriendin van mij heeft haar moeder verloren op jonge leeftijd, met haar wil ik nog weleens hebben over leven na de dood en dergelijke dingen. Een andere vriendin had laatst heel veel problemen in haar relatie en met het gedrag van haar vriend, dan gaan de gesprekken daar veel over. Bij een andere vriendin zijn er veel problemen geweest met haar ouders, daar hebben we het dus over en ga zo maar door.

Dit geldt ook voor de mannelijke vrienden die ik heb. Ik weet dus niet in hoeverre er verschil is in algemene gesprekken onderling enzo.

Ik ben het verder wel heel erg met ******** eens, vrouwen reageren sneller geprikkeld. Bovendien heb ik het idee dat er onder vrouwen onderling een grotere concurrentiestrijd heerst, waarin vijandigheid ook meer een rol speelt dan bij mannen. Ik weet echter niet hoe correct dit beeld is van mij.

Overigens, dat er op verjaardagen over nogal luchtige dingen wordt gesproken heeft misschien ook wel te maken met het feit dat niet iedereen veel persoonlijke dingen met alle aanwezigen wenst te delen, maar dit eerder privé bespreekt. Bovendien heb je de smalltalk overdag enzo, ik begin dan ook geen serieus gesprek want daar wil ik de tijd voor hebben, dat wil ik kunnen afmaken.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 17:40
sinsere
Avatar van sinsere
sinsere is offline
Ik heb hier onderzoek naar gedaan voor mn eindexamenwerkstuk een paar jaar terug .. en behaald met een 9. Het onderwerp is geweldig!
En ja, mannentaal en vrouwentaal bleek inderdaad verschillend. De Nederlandse taal is gebaseerd op de man.

Wie het weet, steekt zijn vinger op?
Waarom zijn vinger?

Waarom denk je bij dokter, meestal eerst aan een man?

Allemaal van dit soort dingetjes. Ik heb er veel boeken over gelezen, en het is zoooo interessant!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 17:45
murwari
Avatar van murwari
murwari is offline
Citaat:
M|ST schreef:
Ik heb hier onderzoek naar gedaan voor mn eindexamenwerkstuk een paar jaar terug .. en behaald met een 9. Het onderwerp is geweldig!
En ja, mannentaal en vrouwentaal bleek inderdaad verschillend. De Nederlandse taal is gebaseerd op de man.

Wie het weet, steekt zijn vinger op?
Waarom zijn vinger?

Waarom denk je bij dokter, meestal eerst aan een man?

Allemaal van dit soort dingetjes. Ik heb er veel boeken over gelezen, en het is zoooo interessant!
of beeld je een mens in

wat zie je dan? een man
__________________
Love is the answer, At least for most of the questions in my heart. Like why are we here? And where do we go? And how come it's so hard?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 22:03
Cinamon
Avatar van Cinamon
Cinamon is offline
1. Vinden jullie ook dat er verschillen zijn tussen de taal van mannen en vrouwen? O jazeker. Op sommige gebieden meer dan andere natuurlijk. Wat dat betreft klopt de metafoor: Men are from Mars. Women from Venus

2. Wat is kenmerkend aan de gesprekken van de vrouw?
Daar zit een enorme diepgang in. Al gaat het soms gewoon over een paar schoenen. Wat heel stom klinkt. Maar het is allemaal een kwestie van mening. En ik denk dat sommigen ook meer piekeren, verder ontwikkeld zijn. En dus zullen de gesprekken van tijd tot tijd ook meer betekenis voor haar hebben dan voor een man.

3. Wat is kenmerkend aan de gesprekken van de man?
Hier mis je vaak dus de diepgang. Het is meestal erg oppervlakkig. En dan vooral in een groep. Een privé gesprek kan anders zijn. Maar de mannen (jongens) waar ik vaak mee praat missen die diepgang dan weer niet. Vaak heeft zo'n gesprek ook veel minder waarde. In mijn ogen dan.

4a Als jullie hier een verschil in zouden opmerken, hoe zou je deze kunnen verklaren?Waardoor ontstaan deze verschillen
Ik denk toch dat het komt omdat vrouwen vaak meer ontwikkelt zijn. Natuurlijk gaat dat niet in alle situaties op. Maar ik denk dat dat een van de grootste sleutels is.

4b Kan dit te maken hebben met het verschil in gedrag dat bestaat tussen mannen en vrouwen in onze maatschappij?
Ja. Hoewel ik nog niet snap hoe mannen aan de dominante rol komen. Het is een ouderwets iets. Een instinctief gebeuren. De man neemt automatisch de leiding. Dat 'hoort' namelijk zo. Dat schijnt. Ik zou er het mijne niet van weten. Mijn wereld is behoorlijk geëmancipeert. Gelukkig. Toch blijft er altijd een kloofje tussen mannen en vrouwen. Daarvan ben ik overtuigd.
__________________
Used to be: D@MP | Wat jouw dromen zijn, interesseert me niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.