Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2002, 15:11
Verwijderd
Zijn hier mensen uit een etnische minderheidsgroep (bv. Turkije, Marokko, India, Suriname, weet ik het wat)? Die voor een opdracht voor school wat vragen voor me zouden willen beantwoorden? 'k zou je heel erg dankbaar zijn. tnx alvast

Ik wil het nu alleen ff weten, de rest post ik later wel.
De vragen zijn behoorlijk psychologisch, dus vandaar dat ik het op psych vraag.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-05-2002, 16:57
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Zijn hier mensen uit een etnische minderheidsgroep (bv. Turkije, Marokko, India, Suriname, weet ik het wat)? Die voor een opdracht voor school wat vragen voor me zouden willen beantwoorden? 'k zou je heel erg dankbaar zijn. tnx alvast

Ik wil het nu alleen ff weten, de rest post ik later wel.
De vragen zijn behoorlijk psychologisch, dus vandaar dat ik het op psych vraag.
Kan je de vragen posten? *is benieuwd*

Ik ben geen etnische minderheid, wel allochtoon
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 17:05
GeNeVa
Avatar van GeNeVa
GeNeVa is offline
Yeah... kan je ze posten?!

Ik ben ook super-benieuwd naar de vragen... vooral omdat je zegt dat het psychologische vragen zijn...
__________________
***life is...... being a prisoner in your own body***
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 17:08
Verwijderd
Ik post ze hier wel, moet ze alleen nog ff uitwerken en overtypen, dus vandaar. 't gaat iig over hoe ze zich in Nederland voelen ed, of ze zich Nederlands of (buitenlands) voelen. Of anderen ze anders zien dan Nederlanders en hoe dan wel en hoe ze dat vinden en zo nog een aantal dingen. Moeten we weten voor ICO (intercultureel onderwijs). Vb. meisje uit mijn klas is Turks, maar ze weet niet of ze zich nou Turks of Nederlands voelt. Mensen vinden haar niet Turks, meer Nederlands ed, maar ze voelt zich wel Turks. Gevolg: conflictsituaties en voor haar erg verwarrend, want is ze nou Nederlands of Turks? En naja, ga zo nog maar even door, dit is even kort een heel klein stukje uitgelegd.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 17:26
GeNeVa
Avatar van GeNeVa
GeNeVa is offline
Okay,

Dat is zeker wel interessant.

Zou het feit dat iemand hier in Nederland of in een ander land geboren is zoveel invloed hebben op die persoon?

Ik kan me voorstellen bij dat Turkse meisje uit jouw voorbeeld, dat je eigenlijk in twee werelden, twee culturen. Maar als zij nou hier geboren is, hier is opgegroeid, en de Turkse cultuur slechts nog via haar ouders kent..... hoe Turks, en hoe Nederlands ben je dan?

Ik vraag me dit soort dingen ook wel eens af vandaar de interesse.
__________________
***life is...... being a prisoner in your own body***
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 17:35
Verwijderd
Citaat:
GeNeVa schreef:
Zou het feit dat iemand hier in Nederland of in een ander land geboren is zoveel invloed hebben op die persoon?
Veel meer dan ik verwacht had, of eigenlijk meer, op een andere manier danik verwacht had.

Citaat:

Ik kan me voorstellen bij dat Turkse meisje uit jouw voorbeeld, dat je eigenlijk in twee werelden, twee culturen. Maar als zij nou hier geboren is, hier is opgegroeid, en de Turkse cultuur slechts nog via haar ouders kent..... hoe Turks, en hoe Nederlands ben je dan?
Ze is in Nederland geboren en opgegroeid. Ze gaan nu wel redelijk vaak naar Turkije in de vakantie enzo. Maar ze voelt zich dus meer Turks dan Nederlands. Maar ze voelt zich ook weer Nederlands, ook omdat ze niet echt gelooft (Moslim) ed enzo. Ze weet het zelf dus ook niet echt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 17:36
Verwijderd
Oké, op verzoek van een aantal mensen de vragen.

Het is dus een opdracht voor ICO (intercultureel onderwijs), waarvoor we een interview moeten houden met iemand uit een andere cultuur met deze vragen. Ben je van buitenlandse afkomst en woon je in Nederland en je wilt de vragen beantwoorden, dan mag je de antwoorden hier op het forum posten of naar mij mailen, als je dat liever hebt (mail leonoor@scholieren.com. Iedereen die dat doet vast heel erg bedankt.

1. Voorstellen (naam, man/vrouw, leeftijd, migratiegeschiedenis (welk land kom je? hoe oud was je toen? enz. enz. enz.)

2. Wat is je identiteit (Je zelfbeeld, karaktereigenschappen, maar ook andere dingen die voor jou kenmerkend zijn, kan dus ook heel goed uiterlijk zijn.)? Wat is je etniciteit (Wat is je 'roots'? Wat voel je je, bij welke groep voel je je horen (bv. Nederlands, Marokkaans, ed)? En waarom? enz.)

3. Wat is je imago? (Hoe ervaar je dat andere mensen over je denken? Weet je hoe anderen over je denken? Hoe weet je dat? Wat vind je er van dat ze dat over je denken? Ben je het er mee eens? Waarom wel/niet? Hoe ga je er mee om? enz.)

Zie voor een voorbeeldje dat van dat meisje uit mijn klas.
Eigen aanvullig mag je gerust geven. Misschien heb ik zelf ook nog wel vragen als ik het gelezen heb straks. Want buiten dat het een verplichte opdracht is vind ik het zelf ook ontzettend interessant.

Iedereen die de moeite wil nemen de vragen te beantwoorden, nogmaals vast erg bedankt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 19:19
Verwijderd
ik ben joods, maar ik zou eigenlijk niet weten of dat ook 'telt' als etnische minderheid. Weten jullie dat?

xxx dombo (wederom!!!)
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 19:53
GeNeVa
Avatar van GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
Hermione schreef:
ik ben joods, maar ik zou eigenlijk niet weten of dat ook 'telt' als etnische minderheid. Weten jullie dat?

xxx dombo (wederom!!!)

Ik zou het niet weten, ik vind het meer een beetje groepjes mensen in hokjes plaatsten.
Voorzover ik weet, en om me heen zie, zijn de groepen die genoemd zijn Turken, Marokanen en Surinamers... vrij grote groepen in onze samenleving. Het zijn waarschijnlijk wel de drie grootste groepen. Behoren zij dan nog de naam etnische minderheid te krijgen?
__________________
***life is...... being a prisoner in your own body***
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 20:12
Verwijderd
Ik woon al 12 jaar in Nederland .. maar heb me nooit als Nederlander gevoeld ben ook geen etnische minderheid, maar wel allochtoon .. aangezien ik volledig de Duitse nationaliteit (met paspoort en al) heb.

Mijn primaire taal is ook Duits. De meeste mensen in realiteit merken het niet eens, tenzij ik soms een Duits woordje laat vallen of zelf vertel dat ik Duitser ben.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 20:23
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
Ik woon al 12 jaar in Nederland .. maar heb me nooit als Nederlander gevoeld ben ook geen etnische minderheid, maar wel allochtoon .. aangezien ik volledig de Duitse nationaliteit (met paspoort en al) heb.

Mijn primaire taal is ook Duits. De meeste mensen in realiteit merken het niet eens, tenzij ik soms een Duits woordje laat vallen of zelf vertel dat ik Duitser ben.
Kan best allemaal zijn, in feite ben je een buitenlander.

Een allochtoon is een buitenlander die men onderscheidt dmv. uiterlijke kenmerken (bijv. huidskleur) of cultuur (bijv. hoofddoekje). Een Duitser of Nederlander kun je wat dat betreft niet goed van elkaar onderscheiden. Dus heet het buitenlander.

Waarschijnlijk zou ik zeggen: dat is een Limburger.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 20:25
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Een allochtoon is een buitenlander die men onderscheidt dmv. uiterlijke kenmerken (bijv. huidskleur) of cultuur (bijv. hoofddoekje).
Een allochtoon is, in tegenstelling tot een autochtoon, niets anders dan iemand die een ander land van herkomst heeft.

Citaat:
Waarschijnlijk zou ik zeggen: dat is een Limburger.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2002, 20:33
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
******** schreef:
Een allochtoon is, in tegenstelling tot een autochtoon, niets anders dan iemand die een ander land van herkomst heeft.
Taalkundig misschien, aardrijkskundig gezien niet
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 09:48
Verwijderd
Citaat:
GeNeVa schreef:

Het zijn waarschijnlijk wel de drie grootste groepen. Behoren zij dan nog de naam etnische minderheid te krijgen?
Ja, want er zijn meer Nederlanders in Nederland. In Nederland zijn ze, in vergelijking met de Nederlanders, in de minderheid. Echt in groepjes plaatsen is het niet, je voelt je Nederlander, Marokaan, Turk, wat dan ook, het is gewoon hoe je je voelt, dat heeft iedereen, gelukkig wel.

Een Duitser is net zo goed allochtoon als een Turk of wat dan ook. Marc, jij mag de vragen wat mij betreft ook beantwoorden, als je dat wilt. Je behoort in Nederland tot een etnische minderheidsgroep (heb je ook een andere cultuur? ) , dus ga je gang.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 18:01
GeNeVa
Avatar van GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
dystopia schreef:


Kan best allemaal zijn, in feite ben je een buitenlander.

Een allochtoon is een buitenlander die men onderscheidt dmv. uiterlijke kenmerken (bijv. huidskleur) of cultuur (bijv. hoofddoekje). Een Duitser of Nederlander kun je wat dat betreft niet goed van elkaar onderscheiden. Dus heet het buitenlander.
huh? In het woordenboek staat :

allochtoon = iemand die van elders afkomstig is
buitenlander = iemand uit het buitenland (vreemdeling)

Hoe kom je erbij dat je een allochtoon van een buitenlander onderscheidt op uiterlijke kenmerken of cultuur?
__________________
***life is...... being a prisoner in your own body***
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 18:06
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
Taalkundig misschien, aardrijkskundig gezien niet
Aardrijkskundig? Duitsland is toch ook bij aardrijkskunde een ander land dan Nederland?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 20:08
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
******** schreef:
Aardrijkskundig? Duitsland is toch ook bij aardrijkskunde een ander land dan Nederland?
Nederland is maar een uitloper van Noord-Duitsland.

En ik zelf... ik ben wel Nederlands... maar voel toch niet echt een binding met het Nederlands volk, m'n voorouders waren Pools (en Joods), en Armeens.

Je ziet het nog wel een klein beetje terug aan mij...
Maar goed, ik ben geen allochtoon/buitenlander (dat is overigens hetzelfde ).
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 20:33
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
1. Voorstellen: Jeroen, ik ben brabander, geboren in mijn dorp.


2. Wat is je identiteit: Mijn hele wezen en hele roots zijn duidelijk brabants, Ik voel me meer verbonden met mijn stamgenoten uit Belgie als met die bleke gassies van boven de rivieren. Ik ben gezellig en hou van veel eten en drinken. Verder weet ik dat al mijn zonden vergeven worden en ben ik goed voor de mensen om me heen en niet vastgeroest in denkbeelden, verder heb ik het hart op de tong en vertrouw ik niemand.



3. Wat is je imago? Mijn imago is dat ik er geen heb, Ik doe daar simpelweg niet aan mee, dat mode gedoe enzo. een brabander maakt zich daar niet druk over, d'n brabander geniet alleen maar en maakt zich niet druk. jawel ik drink graag bavaria, ik steun graaag onze eigen ecenomie weet je. Andere mensen zien mij als een normale gezellige gast, tja.... Ik ben het er helemaal mee eens.
__________________
detach_yourself@hotmail.com
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-05-2002, 20:46
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
the Comebackkid schreef:
1. Voorstellen: Jeroen, ik ben brabander, geboren in mijn dorp.


2. Wat is je identiteit: Mijn hele wezen en hele roots zijn duidelijk brabants, Ik voel me meer verbonden met mijn stamgenoten uit Belgie als met die bleke gassies van boven de rivieren. Ik ben gezellig en hou van veel eten en drinken. Verder weet ik dat al mijn zonden vergeven worden en ben ik goed voor de mensen om me heen en niet vastgeroest in denkbeelden, verder heb ik het hart op de tong en vertrouw ik niemand.



3. Wat is je imago? Mijn imago is dat ik er geen heb, Ik doe daar simpelweg niet aan mee, dat mode gedoe enzo. een brabander maakt zich daar niet druk over, d'n brabander geniet alleen maar en maakt zich niet druk. jawel ik drink graag bavaria, ik steun graaag onze eigen ecenomie weet je. Andere mensen zien mij als een normale gezellige gast, tja.... Ik ben het er helemaal mee eens.
Hallo, Jeroen,

Het doet me genoegen om hier op het forum een provinciegenoot aan te mogen treffen. Ik ben zelf ook een Noord-Brabander, wonend in Beek en Donk, maar geboren te Helmond, maar desondanks voel ik me net zo min allochtoon als jij, dus ik denk niet dat jouw reply echt als een zinvolle bijdrage aan de discussie zal worden beschouwd, evenmin als mijn reactie hierop overigens.
*biedt voor dit zinloze geleuter zijn oprechte excuses aan aan Leonoor*
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 24-05-2002, 22:21
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Waarschijnlijk zou ik zeggen: dat is een Limburger.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 08:55
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Nederland is maar een uitloper van Noord-Duitsland.
Oh, nu ineens wel?

Op school deden ze anders hun best Nederland te onderscheiden van Duitsland
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 10:27
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
we hebben toch onze eigen taal he dus........ geen Duitsland.
__________________
detach_yourself@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 17:34
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
GeNeVa schreef:


huh? In het woordenboek staat :

allochtoon = iemand die van elders afkomstig is
buitenlander = iemand uit het buitenland (vreemdeling)

Hoe kom je erbij dat je een allochtoon van een buitenlander onderscheidt op uiterlijke kenmerken of cultuur?
Uit mijn aardrijkskundeboek(en zelfs ) van 3, 4 VWO en HAVO 4/5); een Amerikaan is geen allochtoon. Als ik de tijd heb zal ik het wel opzoeken, maar ik vrees dat dat nogal lastig gaat worden.

Een allochtoon onderscheidt je van de autochtone bevolking dmv. cultuur. Bij een Amerikaan zou je niet meteen zo kunnen zeggen meestal. Maar goed ik zal het 'ns proberen op te zoeken. Hoor je nog wel over als ik het heb gevonden.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 18:10
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
hmm

ik vind een allochtoon iemand die een verblijfsvergunning nodig heeft... Dus mijn vader ook als Fransman en ik niet als Nederlander...

trouwens: mijn aardrijkskundelessen hebben mij het inzicht gegeven dat iemand die in Groningen geboren is een allochtoon is in Amsterdam.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 16:24
Verwijderd
Marc, wil jij de vragen ajb beantwoorden? Want iedereen reageert wel op wat nou een allochtoon of niet is, maar daat gaat het helemaal niet om.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2002, 17:12
GeNeVa
Avatar van GeNeVa
GeNeVa is offline
Citaat:
dystopia schreef:


Uit mijn aardrijkskundeboek(en zelfs ) van 3, 4 VWO en HAVO 4/5); een Amerikaan is geen allochtoon.

Een allochtoon onderscheidt je van de autochtone bevolking dmv. cultuur.
Yeah, maar hoe kom je daarbij?!

Wat ik geleerd heb (niet bij aardrijkskunde) is:

Allochtoon: persoon die afkomstig is uit het buitenland, of waarvan een van de beide ouders uit het buitenland afkomstig is.

Ik kan gewoon niet geloven dat het iets met cultuur of huidskleur te maken kan hebben, zoals je eerder al zei. Dat lijkt me pure onzin!

(Sorry Leonoor, dat de discussie helemaal off-topic is!)
__________________
***life is...... being a prisoner in your own body***
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 21:13
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:


Kan best allemaal zijn, in feite ben je een buitenlander.

Een allochtoon is een buitenlander die men onderscheidt dmv. uiterlijke kenmerken (bijv. huidskleur) of cultuur (bijv. hoofddoekje). Een Duitser of Nederlander kun je wat dat betreft niet goed van elkaar onderscheiden. Dus heet het buitenlander.

Waarschijnlijk zou ik zeggen: dat is een Limburger.
In dat geval ben ik ook een 'buitenlander'. Van oorsprong komen wij toch uit Israel, hebben andere gebruiken en een ander geloof, en voor sommigen geldt nog steeds het typische joodse uiterlijk maar dat is vaak niet echt een kenmerk. Door 'inmenging' van niet-joden zie je vaak niet meer of iemand joods is of niet. Maar goed, ik voel me hartstikke Nederlands, hoe kan het anders, ik woon hier al mijn hele leven, en zie niet of nauwelijks verschillen tussen mij en mijn niet-joodse vrienden.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 08:12
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
1. Voorstellen (naam, man/vrouw, leeftijd, migratiegeschiedenis (welk land kom je? hoe oud was je toen? enz. enz. enz.)
Man, 21 jaar oud.

Mijn ouders zijn beiden Duits en ik ben in Antwerpen (Belgie) geboren. Omstreeks ongeveer mijn 7e / 8e levensjaar ben ik naar Nederland verhuisd (Sliedrecht).

Citaat:
2. Wat is je identiteit (Je zelfbeeld, karaktereigenschappen, maar ook andere dingen die voor jou kenmerkend zijn, kan dus ook heel goed uiterlijk zijn.)? Wat is je etniciteit (Wat is je 'roots'? Wat voel je je, bij welke groep voel je je horen (bv. Nederlands, Marokkaans, ed)? En waarom? enz.)
Mijn identiteit? Over het algemeen terughoudend, maar in het zicht van etniciteit ben ik Duitser. Dit komt voornamelijk door mijn ouders denk ik, ik keek als kind voornamelijk Duitse televisie en we spreken thuis ook alleen maar Duits.

Citaat:
3. Wat is je imago? (Hoe ervaar je dat andere mensen over je denken? Weet je hoe anderen over je denken? Hoe weet je dat? Wat vind je er van dat ze dat over je denken? Ben je het er mee eens? Waarom wel/niet? Hoe ga je er mee om? enz.)
Om even bij het culturele oogpunt te blijven: mensen valt het vaak niet eens op dat ik Duitser ben. Een groot probleem waar ik soms wel mee zit, is humor. Ik zie dingen anders en ervaar ze anders. Zo kan ik Nederlands cabaret bijvoorbeeld helemaal niet uitstaan, omdat ik het ontieglijk dom vind

Ik heb meer een ironische manier van denken en iets is pas grappig als er een bepaalde gedachtengang / twist achter zit.

In veel dingen ben ik dus typisch Duits, maar dat komt pas naar voren als je me beter kent.

Een ander probleem waar ik in mijn jeugd voornamelijk mee kampte, was acceptatie van mijn nationaliteit. Ik werd een tijd lang zowat door iedereen gepest, puur omdat ik Duitser ben. Dit heeft waarschijnlijk bijgedragen tot het feit dat ik me nooit als Nederlander gevoeld heb, en ook nooit van plan ben dit te worden.

Bedoelde je zoiets?

Laatst gewijzigd op 27-05-2002 om 08:17.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 09:01
Verwijderd
Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen, Marc. Ik heb nog een paar vragen, puur gesteld voor de feiten voor in wat ik er over moet schrijven, van de meeste dingen weet ik nl in grote lijnen wel hoe je er over denkt en waarom ed, maar ik wil het niet teveel in m'n eigen woorden op gaan schrijven, omdat de kans dan toch altijd vrij groot is dat het niet is wat de ander bedoeld, snap je?

Hoe is je zelfbeeld (positief, negatief?) en waarom/hoe denk je dat dat komt?
Heb je nog meer karaktereigenschappen (vast wel )?
Wat is er nog meer kenmerkend voor jou?
Heb je nog meer dingen waarom je je Duits voelt?
Weet je verder waarom ze je pestten (bv. om de oorlog oid)?
Was je de enige buitenlander daar op school? En waar je woonde?
Denk je niet dat de mensen (toch volwassener) daar nu anders over denken?
Hoe denken mensen nu over je? Hoe denken ze over jou als persoon en hoe denken ze over jou als 'buitenlander'?
Wat vind je daarvan?
Schaam je je er nu voor dat je Duitser bent (lijkt me niet )?
Verzin zelf nog maar als je nog wat weet.

(Ik snap de haat tegen Duitsers nog steeds niet...ik kreeg die zogenaamde 'anti-Duitser'-reacties nl ook toen ik nog Duits studeerde... En waarom? Meestal was de reden 'om de oorlog'. Hebben de jongeren van nu die meegemaakt? Zowel voor de Nederlandse als voor de Duitse, nee. Ik vind het dus geen goede reden. So wie so niet, maar goed, dat is weer een heel ander verhaal. )
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen, Marc.


Hoe is je zelfbeeld (positief, negatief?) en waarom/hoe denk je dat dat komt?

Gespleten. Ik heb zowel dingen waar ik positief over denk (voornamelijk cognitief), alsmede dingen waar ik negatief over denk (voornamelijk lichamelijk en sociaal).

Het sociale aspect heeft wel te maken met het pesten van vroeger, juist omdat ik door het pesten een grotere afstand tussen mij en anderen opbouwde.

Heb je nog meer karaktereigenschappen (vast wel )?

Je word vervelend

* best gevoelig
* intelligent
* soms erg volhoudend
* zeer leer- en nieuwsgierig
* rustig qua zichtbaar gedrag

Wat is er nog meer kenmerkend voor jou?

Ik was altijd al een beetje anders, door het pesten werd het verschil alleen maar groter. Anders in die zin dat ik me veel ouder en slimmer voelde dan de rest (dit begon al tijdens de kleuterschool)..

Heb je nog meer dingen waarom je je Duits voelt?

Hmm, ff denken .. ik hou van Duits eten en drinken (bratwurst en bier) Ik ben directer qua gedachtengang dan de meeste Nederlanders, dus tamelijk rechttoe - rechtaan. Heb vaak weinig zin om overal omheen te lullen, tenzij het over mezelf gaat

Weet je verder waarom ze je pestten (bv. om de oorlog oid)?

Het begon met het WK voetbal 1990. Duitsland won van Nederland precies toen ik dat jaar op die nieuwe school kwam. En tot overmaat van ramp ging het bij de geschiedenisles direct over de oorlog.

Voor de rest was er in eerste instantie geen directe reden. Ik werd aanvankelijk goed opgenomen, totdat duidelijk werd dat ik Duitser ben.

Was je de enige buitenlander daar op school? En waar je woonde?

In het begin wel. Pas later fuseerde de school met een andere, waar ook enkele surinamers bij zaten. Toen hield ook het pesten op; de aandacht was ineens gevestigd op de anderen.

Ik werd later nog eens gepest op het voortgezet onderwijs, maar dat staat los van mijn nationaliteit.

Denk je niet dat de mensen (toch volwassener) daar nu anders over denken?

Deels wel, maar er zitten sommige tussen die nog net zo bekrompen zijn.

Hoe denken mensen nu over je? Hoe denken ze over jou als persoon en hoe denken ze over jou als 'buitenlander'?

LoL Moet je eigenlijk aan hun vragen Als buitenlander gezien, valt het mensen amper op. Ik spreek normaal Nederlands en gedraag me ook niet typisch voor mijn nationaliteit.

Wat vind je daarvan?

Ik vind het wel fijn dat het niet direct opvalt.

Schaam je je er nu voor dat je Duitser bent (lijkt me niet )?

Nee, nooit gedaan ook.

Verzin zelf nog maar als je nog wat weet.

Ik moet ook nog werken
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 14:22
Verwijderd
Marc, je bent een schat! En dat zeg ik niet snel.
Nee, maar je hebt me enorm geholpen. Nu mag je werken.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Nu mag je werken.
Jippie
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 15:44
::saraswati::
Avatar van ::saraswati::
::saraswati:: is offline
*steekt hand op* Ik ben Turks, maar ja.. idd niet zo'n minderheid :]

Laatst gewijzigd op 27-05-2002 om 15:46.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 16:03
Verwijderd
Citaat:
:araswati:: schreef:
*steekt hand op* Ik ben Turks, maar ja.. idd niet zo'n minderheid :]
D'r zijn wel veel Turkse mensen ed in NL, maar wel minder dan de NL, dus tis een minderheid. Je mag de vragen beantwoorden als je wilt, graag zelfs.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 14:14
::saraswati::
Avatar van ::saraswati::
::saraswati:: is offline
[B]
1. Voorstellen (naam, man/vrouw, leeftijd, migratiegeschiedenis (welk land kom je? hoe oud was je toen? enz. enz. enz.)
Safak, meisje, 15, Turkije, in NL geboren.

2. Wat is je identiteit (Je zelfbeeld, karaktereigenschappen, maar ook andere dingen die voor jou kenmerkend zijn, kan dus ook heel goed uiterlijk zijn.)? Wat is je etniciteit (Wat is je 'roots'? Wat voel je je, bij welke groep voel je je horen (bv. Nederlands, Marokkaans, ed)? En waarom? enz.)
Ehr.. (Over naar denkwerk ) Sociaal, emotioneel en nog wat :]
Ik kan niet zeggen dat ik een Nederlandse ben, omdat ik niet in zo'n omgeving (Nederlandse dus) ben opgegroeid en nog steeds niet zo leef.
Ik kan ook niet zeggen dat ik Turks ben om dezelfde reden.
m'n Familie (ook in Turkije) is niet zo 'vasthoudend' Turks, dus daar heb ik geluk mee (vind ik). Zo kan ik mezelf opmaken zoals ik wil, uitgaan enzo. Ik zou dan ook erg Nederlands zijn volgens m'n leraren, mensen die ik tegenkom enz. Dat vind ik ook, naar andere Turkse mensen/buitenlanders in 't algemeen kijkend, maar er zijn ook duidelijke verschillen die toch niet zo duidelijk zijn om aan te geven Of wel:
Nederlandse kinderen worden heel anders opgevoed dan Turkse: tot een bepaalde leeftijd (18 jaar of tot ze 't huis uit zijn of tot ze naar de middelbare school gaan..) zijn de ouders streng en daarna zijn de kinderen een soort van vrij.
Turkse kinderen worden als ze nog kind/jong zijn verwend en worden later pas streng 'aangepakt' en de ouders blijven een 'baas' in hun leven.

Jaa, natuurlijk is dit niet bij iedereen zo, duh

3. Wat is je imago? (Hoe ervaar je dat andere mensen over je denken? Weet je hoe anderen over je denken? Hoe weet je dat? Wat vind je er van dat ze dat over je denken? Ben je het er mee eens? Waarom wel/niet? Hoe ga je er mee om? enz.)
Ik zou op school bij de leraren erg zelfverzekerd overkomen, omdat ik mijn hoofd niet tussen m'n schouders heb hangen is wat ik ervan opmaak Naja.
Door mijn mensenkennis weet ik zo ongeveer wel wat er van mij gevonden wordt. Turkse mensen verbazen zich er eerst over dat ik Turks ben en daarna is 't eigenlijk meer van: *fluisterfluister* 'Uh, moet je haar zien. Zij is Turks.' Niet zo fijn dus. Nederlanders.. Als ze zien dat ik Turks ben, vinden (vooral)oudere vrouwen het leuk om even met me te praten. (Over hoe ik mijn haar zo, mijn make-up zo, mijn kleren zo.. ) De meeste jongeren (van school) schrik ik volgens mij een beetje af. Door m'n uiterlijk wsl. Niet dat ik er zo vreselijk bijloop ofzo
Uit sommige reacties heb ik opgemaakt dat er jaloezie is (Hoe ik dat ook niet toe wil geven, omdat dat ze egoistisch lijkt ) en misschien 'angst'. Meisjes met hoofddoeken worden afgekeurd, maar een al te modern Turks meisje vormt een gevaar?

*sigh* Dat is wel genoeg. Over naar dat andere lijstje


Hoe is je zelfbeeld (positief, negatief?): Ging de te negatieve kant op, maar gaat de positievere kant op.
En waarom/hoe denk je dat dat komt?: Dat 't negatief was, doordat ik er zo tegenaan keek. Nu positiever omdat ik er anders tegenaan kijk.. Blah. (psychologie )
Heb je nog meer karaktereigenschappen (vast wel )?: Aardig, soms wat snel boos Humeurwisselingen, bang, realist.
Wat is er nog meer kenmerkend voor jou?: Creatief, ben de laatste tijd optimistischer
Heb je nog meer dingen waarom je je Duits voelt?: Hehe, de vraag voor ******** toch?
Weet je verder waarom ze je pestten (bv. om de oorlog oid)?: Oww, dit allemaal is voor hem. *stopt 't verkeer*
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 14:16
::saraswati::
Avatar van ::saraswati::
::saraswati:: is offline
Al die gele flappertongende mormels ook
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-05-2002, 16:54
Verwijderd
Heel erg bedankt!
'k heb nog een paar vraagjes.

Voel je je meer Nederlands of meer Turks? Waarom?
Ga je wel eens naar Turkije op vakantie?
Waar voel je je meer thuis in Nederland of in Turkije?
Waar zou je later gaan wonen (Turkije of Nederland)? <-- Marc, mag jij ook nog beantwoorden (Duitsland of Nederland in jouw geval dan natuurlijk).
Ben je meer Turks of meer Nederlands opgevoed?
Trek je meer naar andere Turkse jongeren toe of heb je zowel Turkse als Nederlandse als vrienden uit een andere cultuur?
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Waar zou je later gaan wonen (Turkije of Nederland)? <-- Marc, mag jij ook nog beantwoorden (Duitsland of Nederland in jouw geval dan natuurlijk).
Ik vind de omstandigheden in Duitsland niet zo bevorderend. Ten eerste word ik in het leger gezet (weerplicht) zolang ik jonger dan 34 jaar ben .. ten tweede zijn de huisvestingskosten in Duitsland ontzettend hoog vergeleken met hier, terwijl de lonen ongeveer hetzelfde zijn.

Dus voorlopig blijf ik in Nederland
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 09:04
::saraswati::
Avatar van ::saraswati::
::saraswati:: is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Heel erg bedankt!
'k heb nog een paar vraagjes.

Voel je je meer Nederlands of meer Turks? Waarom?
Ga je wel eens naar Turkije op vakantie?
Waar voel je je meer thuis in Nederland of in Turkije?
Waar zou je later gaan wonen (Turkije of Nederland)? <-- Marc, mag jij ook nog beantwoorden (Duitsland of Nederland in jouw geval dan natuurlijk).
Ben je meer Turks of meer Nederlands opgevoed?
Trek je meer naar andere Turkse jongeren toe of heb je zowel Turkse als Nederlandse als vrienden uit een andere cultuur?
Ik voel me meer Nederlands dan Turks: In Nederland wonen is een reden en dat ik me niet zo bezig hou met 't Turkse cultuur. (Ook niet bepaald met 't Nederlandse, maar die vind ik eerlijk gezegd ook niet zo boeiend )

Ik ben wel 's in Turkije geweest ja. Hm.. 10x ofzo

Ik voel me meer thuis in Nederland. Ik ben tenslotte hier opgegroeid.. Oke, dat zegt niet veel.. Erh.. Hier zijn mensen meer gewend.

Misschien dat ik voor een 'lange vakantie' naar Turkije ga, maar verder niet.

Meer Nederlands opgevoed.

Ondanks dat ik in een buurt met veel Turkse mensen ben opgegroeid, ga ik niet met Turkse jongeren om. Dus meer met Nederlandse jongeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bioscopen ontruimt tijdens Suikerfeest
Verwijderd
203 17-10-2009 20:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
499 12-11-2007 18:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Spanje laat duizenden illegalen toe.
Verwijderd
65 08-02-2005 22:03
Psychologie Eetstoornis cultuurgebonden?
Alieke
12 06-11-2003 18:16
Liefde & Relatie Mening: Wat vind je ervan als een gekleurde jongen met een ''blank'' meisje heeft ?
TrUeKiLL
212 06-06-2003 11:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Acht jongeren verkrachten meisje
Verwijderd
196 12-11-2002 12:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:56.