Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2007, 18:16
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Leute,

Binnenkort komt er een nieuwe PC in huize Carn; dus deze gaat richting drumkelder. Mijn plan is om een aardige micset te kopen die richting 8-kanaals mixer/versterker gaat en dan naar een stereo out. Ik ben dus geïnteresseerd in niet al te overdreven software waarin je makkelijk 2 sporen kan opnemen. Ik hoor her en der al Adobe Audition, of gewoon wat Freeware gedoe.

het bewerken van deze twee sporen gebeurd op de nieuwe PC, alwaar ik misschien toch maar eens in Logic of ProTools ga duiken. Iemand nog tips?
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2007, 22:00
FaZ
Avatar van FaZ
FaZ is offline
sonar, heb je meer dan 2 sporen
__________________
We know that the world will hate this..
Met citaat reageren
Oud 04-01-2007, 23:54
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
FaZ schreef op 04-01-2007 @ 23:00 :
sonar, heb je meer dan 2 sporen
begrijpend lezen plz.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 09:07
TheConfidant
Avatar van TheConfidant
TheConfidant is offline
Adobe Audacity (freeware)

Te gebruiken om zowel op te nemen als (simpel) te bewerken.

Ik zou zeggen: kom eerst aan die micset, leer een beetje omgaan met mic-en van drumkits en omgaan met je mixer.
Dit allemaal terwijl je eerst gebruik maakt van freeware als Audacity. Zodoende raak je een beetje bekend met sequencers en de tekortkomingen en problemen die je tegenkomt bij het gebruik van freeware sequencers.
Misschien kom je niets tekort en voldoet de freeware aan al je wensen en anders weet je meteen ook wat jij, persoonlijk, zoekt in een sequencer.
Vervolgens kun je eventueel kijken naar wat professionelere software zoals Logic, ProTools en Cubase.

Als je nu al weet dat je wilt betalen voor de software, wat ik kan begrijpen - je kunt tegenwoordig echt prachtige dingen doen met goede software - zou ik 'ns naar de bovenstaande kijken, die je zelf ook noemde.

Een tijdje terug heeft Steinberg Cubase 4 uitgebracht. Zelf heb ik 'em nog niet gebruikt, maar ik hoor er goede dingen over.
Zelf gebruik ik Cubase SL 3.1 ('default') en Cubase SX 1 & Magix Music Maker zelfs, voor wat extra dingetjes als surround mixing.
Ik ben zeer tevreden met Cubase SL 3 - maar kost een paar honderd euro.
Dat laatste geldt ook voor programma's als ProTools en Logic. Dit zijn nu eenmaal dé sequencers. Ze worden gebruikt in de grotere studio's in de wereld waar digitaal wordt gemixt en opgenomen.

Wat ik je zeker, sowieso, kan meegeven is dat je met een 'simpele' sequencer al veel kan en een dure sequencer maakt niet alles meteen simpeler - juist niet. Simpele software is makkelijk aan te wennen, maar is gelimiteerd. Dure software, daar moet je tijd in steken om alles onder de knie te krijgen (er is een grotere leercurve), maar heeft dan ook meer opties.

En tenslotte kun je, als je software hebt met VST mogelijkheden, VST-plug ins vinden op internet (veelal gratis, maar ook te koop aangeboden) die je kunt gebruiken om effecten als reverb toe te voegen aan je opnames. Freeware zal misschien geen Reverb standaard in de software hebben. Cubase e.d. wél.

Gebruik het internet om wat meer informatie te vinden, en vraag gerust ook winkelmedewerkers om wat meer informatie.
Als je nog wat specifiekere vragen hebt, of iets niet kunt vinden, vraag het gerust hier..
__________________
It was fucking obvious that cunt was gonna fuck some cunt..
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 09:38
Joeri.Damachi
Avatar van Joeri.Damachi
Joeri.Damachi is offline
Citaat:
TheConfidant schreef op 05-01-2007 @ 10:07 :

En tenslotte kun je, als je software hebt met VST mogelijkheden, VST-plug ins vinden op internet (veelal gratis, maar ook te koop aangeboden) die je kunt gebruiken om effecten als reverb toe te voegen aan je opnames. Freeware zal misschien geen Reverb standaard in de software hebben. Cubase e.d. wél.
Rutger: Gratis effecten is niet zo'n probleem. Reverb, delay, distortion, compressie heb ik bijv al meerdere gratis van.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 10:33
Verwijderd
Citaat:
TheConfidant schreef op 05-01-2007 @ 10:07 :
Adobe Audacity (freeware)

Te gebruiken om zowel op te nemen als (simpel) te bewerken.
Heel leuk verhaal enzo, maar audacity is alles behalve een product van adobe.
Verder weet carn wel waar die het over heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 11:06
TheConfidant
Avatar van TheConfidant
TheConfidant is offline
Mijn fout

Geloof ik graag, verder Ik zie ook altijd dat Carn wel wat te melden heeft, maar helaas ken ik hem persoonlijk niet dus ik antwoord dan ook simpelweg naar aanleiding van wat ik uit de beginpost kan halen.
Als er niet specifiek naar iets wordt gevraagd als 'hoe mic ik de snare?'; 'hoe mic ik een drumkit het beste met enkel 2 mics?' of iets, kan ik enkel met een vrij algemeen verhaal antwoorden.
Dan heeft iemand anders er misschien wat aan
__________________
It was fucking obvious that cunt was gonna fuck some cunt..
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 13:33
Master of Puppets
Avatar van Master of Puppets
Master of Puppets is offline
Adobe Audition is in ieder geval het makkelijkst
__________________
Let Jackie D. take the shame away.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 13:41
Verwijderd
Je moet je wel bedenken dat er GEEN midi functionaliteit in Audition zit, stel je wil daar ooit nog mee aan de slag.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 13:42
Verwijderd
http://www.synthforum.nl/forums/index.php?

http://www.synthforum.nl/forums/foru...php?forumid=15

misschien is hier iets te vinden

Laatst gewijzigd op 05-01-2007 om 13:44.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 13:43
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
TheConfidant schreef op 05-01-2007 @ 10:07 :
Adobe Audacity (freeware)

Te gebruiken om zowel op te nemen als (simpel) te bewerken.

Ik zou zeggen: kom eerst aan die micset, leer een beetje omgaan met mic-en van drumkits en omgaan met je mixer.
Dit allemaal terwijl je eerst gebruik maakt van freeware als Audacity. Zodoende raak je een beetje bekend met sequencers en de tekortkomingen en problemen die je tegenkomt bij het gebruik van freeware sequencers.
Misschien kom je niets tekort en voldoet de freeware aan al je wensen en anders weet je meteen ook wat jij, persoonlijk, zoekt in een sequencer.
Vervolgens kun je eventueel kijken naar wat professionelere software zoals Logic, ProTools en Cubase.

Als je nu al weet dat je wilt betalen voor de software, wat ik kan begrijpen - je kunt tegenwoordig echt prachtige dingen doen met goede software - zou ik 'ns naar de bovenstaande kijken, die je zelf ook noemde.

Een tijdje terug heeft Steinberg Cubase 4 uitgebracht. Zelf heb ik 'em nog niet gebruikt, maar ik hoor er goede dingen over.
Zelf gebruik ik Cubase SL 3.1 ('default') en Cubase SX 1 & Magix Music Maker zelfs, voor wat extra dingetjes als surround mixing.
Ik ben zeer tevreden met Cubase SL 3 - maar kost een paar honderd euro.
Dat laatste geldt ook voor programma's als ProTools en Logic. Dit zijn nu eenmaal dé sequencers. Ze worden gebruikt in de grotere studio's in de wereld waar digitaal wordt gemixt en opgenomen.

Wat ik je zeker, sowieso, kan meegeven is dat je met een 'simpele' sequencer al veel kan en een dure sequencer maakt niet alles meteen simpeler - juist niet. Simpele software is makkelijk aan te wennen, maar is gelimiteerd. Dure software, daar moet je tijd in steken om alles onder de knie te krijgen (er is een grotere leercurve), maar heeft dan ook meer opties.

En tenslotte kun je, als je software hebt met VST mogelijkheden, VST-plug ins vinden op internet (veelal gratis, maar ook te koop aangeboden) die je kunt gebruiken om effecten als reverb toe te voegen aan je opnames. Freeware zal misschien geen Reverb standaard in de software hebben. Cubase e.d. wél.

Gebruik het internet om wat meer informatie te vinden, en vraag gerust ook winkelmedewerkers om wat meer informatie.
Als je nog wat specifiekere vragen hebt, of iets niet kunt vinden, vraag het gerust hier..
Nou ja, ik heb al genoeg aangehobbyd met Sequencer-gebasseerde software en dat is leuk als je compleet digitaal je muziek in elkaar wilt sleutelen dus dat valt wel een beetje af. Audacity is overigens niet echt een sequencer in mijn mening maar juist wel een laagdrempelig (qua hardware en gebruik) stukje opnamesoftware. en omdat het open source is wel handig, in het geval van Audacity zijn er daardoor genoeg plugins te vinden. Maar het gaat mij om het opnemen; het bewerken komt wel goed. Ik heb hier zelf al Logic liggen met een berg VSTs .

Ik gebruik Audacity overigens al een tijdje voor gewoon standaard minidisc-->pc opnamewerk, werkt goed.

Qua microfoons maak ik me niet veel zorgen; al vaak genoeg mee geexperimenteerd dus eerst kopen en aansluiten die meuk. Zit nu eigenlijk meer te twijfelen over wat ik ga kopen, bwuhu.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence

Laatst gewijzigd op 05-01-2007 om 13:46.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 13:45
Verwijderd
Ik weet niet hoe strak je drumt carn maar Live kan goed timestretchen/warpen heheh. Dat kunnen audition en cubase dan weet niet (zo eenvoudig).

Laatst gewijzigd op 05-01-2007 om 13:48.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 13:48
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Bardamu schreef op 05-01-2007 @ 14:45 :
Ik weet niet hoe strak je drumt carn maar Live kan goed timestretchen/warpen heheh. Dat kunnen audition en cubase dan weet niet (zo eenvoudig).
mwah; als ik iets opneem dan komt Mr Metronome er wel bij kijken; of ik gooi een kale drumtrack in elkaar met een drumprogje zodat daarmee mee kan spelen
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 14:00
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
overigens is phase 2 natuurlijk een aardige audiointerface voor de PC en dan gewoon 8 sporen tegelijk erin ketsen maar goed; "dat komt allemaal wel ooit".
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 14:08
Verwijderd

24-bit/96K FireWire Recording Studio

8 Mikro-/Line-Eingänge XLR/Klinke
48V Phantomspeisung
2 Instrumenten-Eingänge
8 analoge Outputs Klinke
SPDIF I/O
MIDI I/O
Kopfhörer-Anschluss
2 FireWire Schnittstellen
inkl. Cubase LE
3 Jahre Thomann-Garantie


30 Tage Money Back Garantie

http://www.thomann.de/de/presonus_firepod.htm

ook niet zo gek duur, rond de 500
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 14:10
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Bardamu schreef op 05-01-2007 @ 15:08 :
[afbeelding]
24-bit/96K FireWire Recording Studio

8 Mikro-/Line-Eingänge XLR/Klinke
48V Phantomspeisung
2 Instrumenten-Eingänge
8 analoge Outputs Klinke
SPDIF I/O
MIDI I/O
Kopfhörer-Anschluss
2 FireWire Schnittstellen
inkl. Cubase LE
3 Jahre Thomann-Garantie


30 Tage Money Back Garantie

http://www.thomann.de/de/presonus_firepod.htm

ook niet zo gek duur, rond de 500
jup. Maar tegen die tijd mag ik ook aan een betere Pc gaan denken, dus leuk voor 2008
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 14:45
Verwijderd
Als je dan toch een firewire interface gaat kopen koop dan een Digi 002, dan heb je meteen Pro-Tools erbij Wel wat duurder maar dan heb je ook wat.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 14:49
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Fake schreef op 05-01-2007 @ 15:45 :
Als je dan toch een firewire interface gaat kopen koop dan een Digi 002, dan heb je meteen Pro-Tools erbij Wel wat duurder maar dan heb je ook wat.
dat advies had ik al gekregen van de locale geluidschief. Mn huidige pc heeft helaas geen Fiwi, ik neem aan dat dat soort dingen gewoon te koop zijn als kaartvorm die je in je mobo kan prikken?
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-01-2007, 15:21
Verwijderd
Yep, gewoon beschikbaar als PCI kaartjes voor een paar tientjes Sowieso vereisen veel externe interfaces een firewire aansluiting.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 15:27
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Fake schreef op 05-01-2007 @ 16:21 :
Yep, gewoon beschikbaar als PCI kaartjes voor een paar tientjes Sowieso vereisen veel externe interfaces een firewire aansluiting.
I know. Ben nu nogsteeds bezig met mn HDbackup te kopieren via een USB1.0 connectie. Teh Horror.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 18:42
Ce-El-Wan
Avatar van Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Mijn setup:

Macbook Core2Duo 2.0ghz

Alesis IO 2 usb2.0 audiointerface

Logic Express 7.2

draait als de spreekwoordelijke tiet
__________________
Richtiger Manner
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 19:30
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 05-01-2007 @ 19:42 :
Mijn setup:

Macbook Core2Duo 2.0ghz

Alesis IO 2 usb2.0 audiointerface

Logic Express 7.2

draait als de spreekwoordelijke tiet


zoiets krijg ik dus ook, maar dan gewoon PC vorm. Opnemen zelf vreet niet zo veel dus kan deze oude 1,3 ghz / 256mb ram best wel aan, anders prik ik er wat ram bji.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 01:56
Verwijderd
Ik weet heel weinig van zelf muziek maken, maar een vriend van me die er heel veel mee bezig is en momenteel een slaapkamerstudiootje bij elkaar heeft gebouwd met zo'n 3500 euro aan apparatuur zweert bij Adobe Audition.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 09:02
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 07-01-2007 @ 02:56 :
Ik weet heel weinig van zelf muziek maken, maar een vriend van me die er heel veel mee bezig is en momenteel een slaapkamerstudiootje bij elkaar heeft gebouwd met zo'n 3500 euro aan apparatuur zweert bij Adobe Audition.
maar dat kan natuurlijk ook gewoon zijn omdat hij al lang met het programma werkt.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 13:01
Verwijderd
Plus dat 3500 euro aan apparatuur an sich nog niet zo heel veel is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2007, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Fake schreef op 07-01-2007 @ 14:01 :
Plus dat 3500 euro aan apparatuur an sich nog niet zo heel veel is.
voor een goeie pc ga je al redelijk naar de 2000 euro toe
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 21:07
matt trakker
Avatar van matt trakker
matt trakker is offline
Logic wordt niet meer gesupport voor PC dus dat valt af, de laatste versie is al meer dan vijf jaar oud ofzo. Tenzij je een voorliefde hebt voor retrosoftware.

Audacity is buggy en gaar dus dat valt ook af, voor pure audiobewerking is protools wel handig (misschien zelfs wel het beste voor recording) maar ook prijzig hoewel m-audio een redelijk nieuwe lijn protools m-powered heeft (vergelijkbaar met het digidesign concept).

Audition, Wavelab en consorten zijn erg leuk maar niet superhandig om te multitracken. Cubase SX3 en Live 6 zijn dan beter geschikt, bovendien kun je dan ook nog VST's en midi gebruiken. Om opnames te editten is het wel weer handiger om Audition of Wavelab te gebruiken (persoonlijk ben ik diehard Wavelab), dus een combinatie van beiden is waarschijnlijk het beste.

Goede gratis freeware schijnt ook te bestaan maar ik heb het nog niet geprobeerd;
http://www.cockos.com/reaper/ van de maker van winamp.
__________________
kinderboerderij het dode hertje
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 23:55
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
matt trakker schreef op 07-01-2007 @ 22:07 :
Logic wordt niet meer gesupport voor PC dus dat valt af, de laatste versie is al meer dan vijf jaar oud ofzo. Tenzij je een voorliefde hebt voor retrosoftware.

Audacity is buggy en gaar dus dat valt ook af, voor pure audiobewerking is protools wel handig (misschien zelfs wel het beste voor recording) maar ook prijzig hoewel m-audio een redelijk nieuwe lijn protools m-powered heeft (vergelijkbaar met het digidesign concept).

Audition, Wavelab en consorten zijn erg leuk maar niet superhandig om te multitracken. Cubase SX3 en Live 6 zijn dan beter geschikt, bovendien kun je dan ook nog VST's en midi gebruiken. Om opnames te editten is het wel weer handiger om Audition of Wavelab te gebruiken (persoonlijk ben ik diehard Wavelab), dus een combinatie van beiden is waarschijnlijk het beste.

Goede gratis freeware schijnt ook te bestaan maar ik heb het nog niet geprobeerd;
http://www.cockos.com/reaper/ van de maker van winamp.
kijk, info! merci.

Maar ik zeg het nog maals; mijn plan is om echt alleen input op te nemen op een vrij oude pc en dat te gaan bewerken op een wat meer high-end bak; Qua bewerken heb ik mijn zinnen al wel gezet op ProTools; het opname verhaal zal voorlopic alleen 2 sporig zijn dus het gaat mij meer om een progje wat gewoon zn werk doet en daarmee basta.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 00:40
Verwijderd
Audition 2 - 349 Dollar (geen MIDI, wel erg duidelijk en veel filters,effecten,etc voor audio)

Cubase 4 (altijd goed voor audio en qua midi ook aardig maar niet zonder de juiste (betaalde) plugins als drumcomputers enzo)- 879 €

Ableton Live 6 (erg intuitief op midi gebied, iets minder overzichtelijk qua waveforms, is mijn ervaring, maar ik heb ook nog niet heel veel opnames gedaan) - 488 euro

Laatst gewijzigd op 08-01-2007 om 12:09.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 10:25
matt trakker
Avatar van matt trakker
matt trakker is offline
Citaat:
Carn schreef op 08-01-2007 @ 00:55 :
kijk, info! merci.

Maar ik zeg het nog maals; mijn plan is om echt alleen input op te nemen op een vrij oude pc en dat te gaan bewerken op een wat meer high-end bak; Qua bewerken heb ik mijn zinnen al wel gezet op ProTools; het opname verhaal zal voorlopic alleen 2 sporig zijn dus het gaat mij meer om een progje wat gewoon zn werk doet en daarmee basta.
Dan zou ik op die vrij oude pc kiezen voor audition of wavelab. weinig verschil tussen die twee, alleen qua interface en werkwijze (wavelab ziet eruit als een windows 3.11 app maar werkt imo super intuitief, audition heb ik weinig ervaring mee maar voor audition gebruikte ik wel altijd cool edit pro waarvan audition dus de opvolger is, en dat vond ik ook een goed programma).

Of je gaat voor Linux en compiled Ardour http://ardour.org/ In Ubuntu zal dat wel automatisch gaan though, heb 't zelf nog niet echt geprobeerd omdat ik nog geen geschikte linux pc heb en te gehecht aan mn windows apps ben.
__________________
kinderboerderij het dode hertje
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 18:56
Verwijderd
Ik vind vergeleken met Cubase, Ableton Live niet echt een makkelijke (overzichtelijke) sequencer. Verder werken Wavelab, Cool Edit/Audition inderdaad erg fijn, jammer dat veel fabrikanten software tegenwoordig vol nutteloze gadgets en shinny interfaces moeten proppen.

Ik zou trouwens ook eens naar Magix Samplitude 9 kijken, Magix heeft veel rommel uitgebracht maar de Samplitude serie werkt verbazingwekkend goed.

Laatst gewijzigd op 08-01-2007 om 18:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Namen die eindigen op een saai! #1353
Verwijderd
500 01-04-2011 12:44
Muziek Geluidskaart & opnameprogramma
botulismf
31 26-11-2007 16:52
Software & Hardware Voice recording voor games
pietervdb
5 15-03-2005 03:51
Muziek Wat een brakke naam
Hi, I'm Nora
9 15-02-2005 23:04
Software & Hardware [Software] Fouten van Roxio plugin
FOOIJDONK
6 11-10-2004 16:53
Software & Hardware recording software
Suicidal Tendency
13 21-12-2001 21:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.