Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2005, 22:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben Nederlandse maar studeer in Leuven en sta daar ook ingeschreven bij de gemeente. Ik heb op dit moment geen rijbewijs maar wil dit in de toekomst wel gaan halen. Nou schijnt het dat je in Belgie je rijbewijs niet kan halen als je geen Belg bent. Ik zou mijn rijbewijs dus ik Nederland moeten halen, dat is opzicht het probleem niet maar als ik geslaagd ben voor mijn rij-examen moet je dan met zo'n papiertje je rijbewijs gaan ophalen bij de gemeente waar je ingeschreven staat maar het probleem is dus dat ik niet meer in Nederland ingeschreven sta en ik denk niet dat ik dan in Leuven mijn Nederlandse rijbewijs kan gaan halen. Nou heb ik dus echt geen idee waar ik mijn rijbewijs wel zou moeten ophalen dan, op de ambassade misschien? Ik heb het gevraagd op Burgerzaken in mijn oude gemeente maar daar wisten ze het niet, heeft iemand hier ervaring mee of een idee hoe dit zit? Uitschrijven in Leuven en een poosje inschrijven in mijn oude gemeente (bijv. in de zomer als ik hier toch zit) is geen optie want je moet een minimale periode ingeschreven staan en ik ben in Leuven meer dan een half jaar bezig voor ik ingeschreven sta.

Ik weet niet precies of het hier wel hoort maar ik zou niet weten waar het anders hoort dus FB's: als het hier niet hoort, voel je vrij het te verplaatsen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2005, 22:34
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
kan je dat niet bij een rijschool vragen?
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 12:27
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
als je ingeschreven staat in Leuven kun je toch gewoon in Belgie je rijbewijs halen ? dat zou ik eerst ff checken : in belgie kun je a)goedkoper lessen b)makkelijker slagen. (en c) niet goed leren rijden...).

je kan zonder uittreksel uit het geboorteregister (van een nederlandse gemeente) helemaal geen rij-examen doen bij het CBR; die moet je namelijk afgeven bij je examen. het probleem ligt dus wel wat eerder dan pas bij het 'ophalen van je papiertje'.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 17:10
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 07-02-2005 @ 13:27 :
als je ingeschreven staat in Leuven kun je toch gewoon in Belgie je rijbewijs halen ? dat zou ik eerst ff checken : in belgie kun je a)goedkoper lessen b)makkelijker slagen. (en c) niet goed leren rijden...).

je kan zonder uittreksel uit het geboorteregister (van een nederlandse gemeente) helemaal geen rij-examen doen bij het CBR; die moet je namelijk afgeven bij je examen. het probleem ligt dus wel wat eerder dan pas bij het 'ophalen van je papiertje'.
Ik heb gehoord dat je in Belgie geen rijlessen/rijexamen kan doen als je geen Belg bent, vandaar dat ik toch in Nederland mijn rijbewijs zal gaan halen.

Maar uittreksel uit geboorteregister moet je aanvragen bij de gemeente waar je geboren bent en ik ben wel in Nederland geboren dus dat moet geen probleem zijn, het wordt alleen een probleem als het een uittreksel uit de GBA moet zijn.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 17:31
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Kan ik een rijbewijs krijgen als ik niet in Nederland woon?

Nee. Een rijbewijs kan alleen worden afgegeven als de aanvrager in de 365 dagen die aan de aanvraag vooraf gingen, tenminste 185 dagen daadwerkelijk in Nederland heeft gewoond.
Dus: wanneer u slaagt voor uw rijbewijs maar niet voldoet aan de vestigingstermijn, kan aan u op het gemeentehuis geen rijbewijs worden uitgereikt.

Dit staat op de site van het CBR bij de FAQ over examens. Weet niet of het op jou van toepassing is, maar dat zou best wel balen zijn..
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 20:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hmm, idd balen. Dan moet ik toch maar gaan kijken of het echt zo is dat je Belg moet zijn om in Belgie je rijbewijs te kunnen halen of dat het genoeg is als je er woont. Het moet toch mogelijk zijn om een rijbewijs te halen als je in het buitenland woont maar die nationaliteit niet hebt?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 21:00
poetic_tragedy
Avatar van poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Ik ben ook gewoon nederlandse, maar ik woon nu sinds september in belgie. en ik kan gewoon hier mijn rijbewijs halen. Ben er al mee bezig. Voor zover ik weet, als je ingeschreven bent, je domicilie in belgie hebt, kan je daar je rijbewijs halen.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 21:25
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 07-02-2005 @ 22:00 :
Ik ben ook gewoon nederlandse, maar ik woon nu sinds september in belgie. en ik kan gewoon hier mijn rijbewijs halen. Ben er al mee bezig. Voor zover ik weet, als je ingeschreven bent, je domicilie in belgie hebt, kan je daar je rijbewijs halen.
Kan jij me dan wat meer vertellen over hoe dat zit met je rijbewijs halen in Belgie? Doe jij het via een rijschool of niet? Moet je verplicht theorielessen volgen? Kan je erna ook met je rijbewijs naar Nederland of moet je dan aan bepaalde eisen voldoen.

Ik heb gezocht op internet en kan niet echt antwoord vinden op die vragen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 21:38
poetic_tragedy
Avatar van poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-02-2005 @ 22:25 :
Kan jij me dan wat meer vertellen over hoe dat zit met je rijbewijs halen in Belgie? Doe jij het via een rijschool of niet? Moet je verplicht theorielessen volgen? Kan je erna ook met je rijbewijs naar Nederland of moet je dan aan bepaalde eisen voldoen.

Ik heb gezocht op internet en kan niet echt antwoord vinden op die vragen.
ja ik doe nu 'vrije begeleiding'. kweet niet of je daarvan gehoord hebt?
Ik heb 6 theorielessen moeten volgen. vanaf de dag dat ik voor mijn theorie-examen ben geslaagd, krijg ik een voorlopig rijbewijs. dan kan ik gewoon rijden met mijn begeleider (in mijn geval mn moeder). T enige nadeel is dat k pas na 9 maanden voor t eerst op praktijkexamen mag. Ik kan ook een aantal lessen bij een rijschool volgen, dan kan k eerder op examen.
En volgens mij kan ik ook straks gewoon met mijn rijbewijs naar Nederland (volgend schooljaar ga ik weer terug).

Nja ik weet t niet helemaal precies hoe t zit, mijn ouders hebben dat allemaal geregeld enzo, maar k zal t ze morgen wel eens vragen
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 21:45
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 07-02-2005 @ 22:38 :
ja ik doe nu 'vrije begeleiding'. kweet niet of je daarvan gehoord hebt?
Ik heb 6 theorielessen moeten volgen. vanaf de dag dat ik voor mijn theorie-examen ben geslaagd, krijg ik een voorlopig rijbewijs. dan kan ik gewoon rijden met mijn begeleider (in mijn geval mn moeder). T enige nadeel is dat k pas na 9 maanden voor t eerst op praktijkexamen mag. Ik kan ook een aantal lessen bij een rijschool volgen, dan kan k eerder op examen.
En volgens mij kan ik ook straks gewoon met mijn rijbewijs naar Nederland (volgend schooljaar ga ik weer terug).

Nja ik weet t niet helemaal precies hoe t zit, mijn ouders hebben dat allemaal geregeld enzo, maar k zal t ze morgen wel eens vragen
Vrije begeleiding, is dat dat je een begeleider hebt waarmee je dan gewoon mee mag rijden met een L achterop je auto? Als je dat doet moet je begeleider dan niet in Belgie ingeschreven staan of een Belgisch rijbewijs hebben of in een auto met Belgische kentekenplaat rijden?

Als je verder nog informatie aan je ouders wil vragen heel graag Alvast bedankt voor deze informatie, je hebt me er al erg mee geholopen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 22:02
poetic_tragedy
Avatar van poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-02-2005 @ 22:45 :
Vrije begeleiding, is dat dat je een begeleider hebt waarmee je dan gewoon mee mag rijden met een L achterop je auto? Als je dat doet moet je begeleider dan niet in Belgie ingeschreven staan of een Belgisch rijbewijs hebben of in een auto met Belgische kentekenplaat rijden?

Als je verder nog informatie aan je ouders wil vragen heel graag Alvast bedankt voor deze informatie, je hebt me er al erg mee geholopen.
ja, dat is met een L achterop de auto. En de begeleider moet ook in Belgie ingeschreven staan. Mijn moeder heeft wel een nederlands rijbewijs (geloof ik, ik weet niet hoe dat dan gaat als je naar belgie verhuist.) En ze heeft wel een Belgisch kenteken.

maar morgen weet k meer
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 09:59
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Als je in een van de lidstaten van de EU je rijbewijs haalt, hoef je geen examen in Nederland meer te doen, maar kun je het zo omwisselen voor een Nederlands rijbewijs. (Zie site van het CBR).
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 15:34
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-02-2005 @ 18:10 :


Maar uittreksel uit geboorteregister moet je aanvragen bij de gemeente waar je geboren bent en ik ben wel in Nederland geboren dus dat moet geen probleem zijn, het wordt alleen een probleem als het een uittreksel uit de GBA moet zijn.
dat is gewoon pertinent onjuist. Uittreksel uit het gemeenteregister moet je ophalen in de gemeente waar je ingeschreven bent, niet de gemeente waar je geboren bent. (je hebt idd een uittreksel uit de GBA nodig, maar dat lijkt me logisch. Dat je ooit geboren bent is logisch; je woonplaats moet op je rijbewijs, niet je geboorteplaats.

maar wanneer ben je dan officieel belg ? als je in belgie woont en in belgie ingeschreven staat, dan ben je toch gewoon 'allochtone belg' en kun je gewoon in belgie afrijden.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 18:21
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-02-2005 @ 16:34 :
Dat je ooit geboren bent is logisch; je woonplaats moet op je rijbewijs, niet je geboorteplaats.
Er staat op mijn rijbewijs toch echt GEB. PLAATS hoor. Neemt niet weg dat je alleen een uitreksel GBA in je woonplaats kunt halen.
Het rijbewijs zal de TS in Belgie moeten halen. Dit kan, met begeleid rijden, veel goedkoper als in Nederland. De vraag is alleen of je dit wel wilt. Ik heb net gelezen (in een officiele Belgische bron) dat er in Belgie per 100.000 inwoners 2x zo veel ongelukken gebeuren als in Nederland.
Uiteraard moet je begeleider ook in Belgie ingeschreven staan, en de geruikte auto ook. Ook moet de begeleider al een X aantal jaar z'n rijbewijs hebben.
Wil je meer weten over rijbewijs halen in Belgie, ga dan eens langs bij een rijschool. Die weten er meestal wel wat meer over.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 18:30
poetic_tragedy
Avatar van poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
kijk anders even op deze site:

http://www.kwbwestvlaanderen.centerall.com/custom2.php
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 17:07
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ivo schreef op 08-02-2005 @ 19:21 :
Er staat op mijn rijbewijs toch echt GEB. PLAATS hoor. Neemt niet weg dat je alleen een uitreksel GBA in je woonplaats kunt halen.
Het rijbewijs zal de TS in Belgie moeten halen. Dit kan, met begeleid rijden, veel goedkoper als in Nederland. De vraag is alleen of je dit wel wilt. Ik heb net gelezen (in een officiele Belgische bron) dat er in Belgie per 100.000 inwoners 2x zo veel ongelukken gebeuren als in Nederland.
Uiteraard moet je begeleider ook in Belgie ingeschreven staan, en de geruikte auto ook. Ook moet de begeleider al een X aantal jaar z'n rijbewijs hebben.
Wil je meer weten over rijbewijs halen in Belgie, ga dan eens langs bij een rijschool. Die weten er meestal wel wat meer over.
je hebt gelijk.

dat van die ongelukken; op zich ligt dat ook aan ongelooflijk dom aangelegde verkeerssituaties en niet alleen aan de rij-opleiding, hoewel je in nederland inderdaad (imho) beter leert rijden.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een op de drie moslims wil weg uit Nederland om Wilders
Verwijderd
442 14-09-2009 06:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Theo van Gogh doodgeschoten deel II
Chimera
500 02-11-2004 15:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.