Oud 17-12-2003, 15:18
forumfreakie
Avatar van forumfreakie
forumfreakie is offline
Ik zou graag het volgende nummer willen leren op mn gitaar maar ik kan er nog helemaal niets van.
Is deze te doen, of is dit te hoog gegrepen.

http://www.thetabworld.com/Acda_En_D...uitar_tab.html

Kan iemand me misschien ook uitleggen wat de tab precies voorstelt, dat e tot e snap ik, dat dat de snaren zijn. Maar die getallen, wat is dat precies?? En hoe moet ik die precies spelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2003, 15:20
FaceTheTruth
Avatar van FaceTheTruth
FaceTheTruth is offline
die getallen zijn de vakjes

getallen boven elkaar zijn akkoorden (meerdere tonen pakken)
van links naar rechts lees je gewoon die vakjes

0 = een losse snaar
geen cijfer is niet aanslaan
__________________
"Hou het hard!"
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 15:24
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
T ziet er best wel erg makkelijk uit.
De bedoeling is dat je gewoon van links naar rechts leest. Zo'n cijfertje geeft aan welke fret je aan moet slaan. Dus als er 2 staat, betekend dat...juist!!! De 2e fret .
0 betekend overigens geen fret, dus gewoon de losse snaar.
Ok, zei ik dat ie er best makkelijk uitziet...neem ik terug, later wordt het wel moeilijk zo te zien ...succes!
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 16:51
forumfreakie
Avatar van forumfreakie
forumfreakie is offline
thanks. En met welke vingers moet je de fretten in duwen en maakt het ook uit hoe je aanslaat. Moet dit alleen met je duim of met meerdere vingers??

Heeft trouwens nog iemand een heel makkelijk maar wel mooi liedje.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 17:32
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
ben je vandaag begonnen?

Toen ik net begon te spelen, gebruikte ik alleen m'n wijsvinger om te fretten...maar er zijn niet zo veel liedjes die dat toestaan. Bij dit liedjes kan je het beste gewoon de vingers gebruiken die je het makkelijkst lijken...
Dus:

e-----0-------0-------0-------0--------0-------0
B-------0-------0-------0-------0--------0------
G--------------------------------------------------
D---4-------2-------2-------2--------4-------2--
A-2-------0------------------------2-------0------
E-----------------0-------0------------------------

Je zet bijvoorbeeld je wijsvinger op de 2e fret (A-snaar) en je ringvinger op de 4e fret (D snaar), dat geld dan voor de eerste 4 aanslagen.
Vervolgens zet je je wijsvinger op de 2e fret van de D-snaar en haal je je ringvinger los...nouja, dat is dus een mogelijkheid. Als je een liedje wil gaan naspelen van een tab, moeje altijd eerst de beste vingerposities bepalen, soms een heel gepuzel (vooral bij tokkelen...Nobody's Wife van Anouk bijvoorbeeld...)
Ik ga eten, dus ik geef later wel wat tips over wat simpele liedjes die je kan oefenen...wat speel je graag?
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 17:34
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
Aanslaan is ook een verhaal appart eigenlijk.
Ik kan bijvoorbeeld niet met een plectrum spelen (jeweetwel, zo'n plastic dingetje) dus speel ik altijd met de (expres lang gegroeide) nagel van m'n wijsvinger .
Aan te raden is wel om snel te leren tokkelen, vooral als je klassieke gitaar wil kunnen spelen...maar ik ga nu toch echt eten.
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 17:41
forumfreakie
Avatar van forumfreakie
forumfreakie is offline
Alvast bedankt voor de tips tot nu toe.
Het maakt me niet zo heel veel uit welk soort liedjes
ik kan oefenen. Ik ben inderdaad net begonnen.
Ik heb al ff geoefend met je tips. Het lukt al een beetje
maar natuurlijk nog niet meer dan dat.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 19:32
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
Kmoet zeggen dat ik het wel leuk vind wat tips te geven, want ik zag mezelf nog wel als gitaarleek (ik speel pas half jaar)...maar nu blijkt wel dat ik een hoop geleerd heb. En dat is dus meteen weer leuk voor jou om te horen: over een half jaar ben jij net zo "goed" als ik .
Ennieweej, mijn eerste liedje die ik ben gaan oefenen is een solootje van Muse, uit het liedje New Born. Tis trouwens wel handig als je kazaa ofzo hebt, kan je de liedjes meteen downen en ist allemaal wat makkelijker. Ik weet niet of je dat liedje van muse kent, maar het begint met een vrij lang piano-intro...en dan komt er een hele vatsige gitaarriff...het ritme is vrij simpel...maar toch raad ik je heel erg aan het ff te downen, want als je weet wat je speelt, maakt alles een stuk bevredigender. Die riff is op de lage E snaar trouwens, dus je hoeft niet van snaar te wisselen, wel zo makkelijk. Gaat zo:

E|-2-2-2-2-5-2-5-6-7-7-7-7-10-7-10-11-12-0-0-12-0-0-3-4-5-5-5-5-9-9-9-9

Hmm, past nie helemaal op het scherm...nouja, kom je wel uit toch?
Dit riffje is wel handig om snel van fret te kunnen wisselen zonder meteen moeilijke toeren uit te moeten halen.

Dan ist ook wel handig om akkoorden te leren, tenminste dat vinden de meeste mensen. Ik vind akkoorden nix aan (te veel gekloot om er iets moois uit te krijgen, daarom koop ik ook een bas, daar kán je geen akkoorden op spelen ). Jij hebt een akoestische gitaar neem ik aan? Dan zijn akkoorden nog moeilijker dan op de elektrische, maar het voordeel is wel dat je ze beter leert spelen...ofzo.
Nouja, wil je akkoorden leren spelen, moeje maar 's kijken op www.cyberfret.com, hele goeie site...de akkoorden die ik geleerd heb, heb ik daar vandaan.

Dan nog iets over tokkelen, dat is iets wat ik ook niet kan ...ben een nogal selectieve gitarist geloof ik. Nouja, tokkelen is ook meer iets voor de klassieke gitaristen...ik hou meer van de metal enzo...
Iemand die wel kan tokkelen heeft mij deze raad gegeven: duim op de dikke E snaar, wijsvinger op de G snaar, middelvinger op de B snaar en ringvinger op de dunne e snaar. Ik heb het over de vingers van je rechterhand dus. En dan ga je met die vingers hun bijbehorende snaren 1 voor 1 aanslaan, zonder te fretten. Je begint bij dikke E, dan G, B, e...en dan weer naar E. Ideale manier om tokkelen te leren zei hij...en je speelt meteen het intro van Nothing Else Matters van Metallica. Succes!
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 20:26
Daevrem
Daevrem is offline
Je vingers moeten zich eerst aanpassen aan hun nieuwe taak. Dat duurt even.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 22:01
MuSeLiVe
Avatar van MuSeLiVe
MuSeLiVe is offline
welke liedjes zou je eigelijk kunnen spelen als beginner ? oftewel wat zijn nou échte makkelijke liedjes ?
__________________
help me.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 22:03
Escapism
Avatar van Escapism
Escapism is offline
waarom hebben die tab en lyrics sites altijd zo tyfusveel pop ups?
__________________
He thought the diaries of Anne Frank were "an Adrian Mole sort of thing"
Met citaat reageren
Oud 17-12-2003, 23:00
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
Escapism schreef op 17-12-2003 @ 23:03:
waarom hebben die tab en lyrics sites altijd zo tyfusveel pop ups?
Erg irritant inderdaad, op Olga valt het gelukkig wel mee
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 07:22
Chameleon2000
Chameleon2000 is offline
Citaat:
MuSeLiVe schreef op 17-12-2003 @ 23:01:
welke liedjes zou je eigelijk kunnen spelen als beginner ? oftewel wat zijn nou échte makkelijke liedjes ?
Mijn tip is begin met een wat moeilijkere en oefen 8 uur per dag tot je em perfect kan.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 14:55
Gus
Avatar van Gus
Gus is offline
Gewoon een liedje zoeken dat je mooi vind, of het nou moeilijk of makkelijk is, en oefenen met die hap. van 9 tot 5 spelen, snel warm eten en dan weer van 9 tot 5 oefenen.
__________________
kom dans de hoela met mij
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 15:01
stouver
stouver is offline
michel van anouk is ook niet al te moelijk om mee te beginnen

is een nummer met een rustige tokkel.
__________________
'Try to find a new way of life'
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 16:45
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
Citaat:
Gus schreef op 18-12-2003 @ 15:55:
Gewoon een liedje zoeken dat je mooi vind, of het nou moeilijk of makkelijk is, en oefenen met die hap. van 9 tot 5 spelen, snel warm eten en dan weer van 9 tot 5 oefenen.
Ik denk dat dit wel een goeie manier van leren is, alleen moet je dr wel genoeg geduld en doorzettingsvermogen voor hebben. En dat heb ik niet, dus ist ook fijn als je wat makkelijke liedjes kan spelen om toch een beetje bevrediging te krijgen.
Wonderwall van Oasis is redelijk simpel (5 akkoorden), alleen het strummen in het goeie ritme is pittiger.
Verder my all time favorite Much Against Everyone's Advice van Soulwax is lekker makkelijk en vooral als je distortion op je gitaar hebt zooooooooo vreselijk vet om te spelen . Moeje wel deze doen:
http://www.soulwax.co.uk/Tablature/s...uchagainst.txt
Weet je meteen wat een drop d tune is, kan je keimakkelijk power chords mee spelen...of nouja, misschien moet je eerst nog maar ff oefenen, voordat je met al die ongein begint
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 16:49
Nijpjes
Avatar van Nijpjes
Nijpjes is offline
Oew!
Het is dat ik de cd van The White Stripes nu op heb staan: Seven Nation Army moeje ook wel kunnen spelen, dan kan je meteen het hele liedje ongeveer. Op de dikke E snaar:
E|-5-5-8-5-3-1-0
__________________
Muziek moet ballen hebben, maar niet van die vieze harige... | www.breaktrack.com
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 16:53
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 18-12-2003 @ 17:49:
Oew!
Het is dat ik de cd van The White Stripes nu op heb staan: Seven Nation Army moeje ook wel kunnen spelen, dan kan je meteen het hele liedje ongeveer. Op de dikke E snaar:
E|-5-5-8-5-3-1-0
dat is alleen het introotje
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-12-2003, 17:00
paco de taco
Avatar van paco de taco
paco de taco is offline
op www.google.nl als je gitaarles in typt of iets in die richting en je kijkt ff rond vind je zo wat online gitaarlessen.
is het allemaal duidelijk uitgelegd met tekeningen enzo, dan heb je de basis zo een beetje onder de knie, en zoals ze hier boven al zeggen; veel oefenen en niet meteen opgeven als iets niet lukt
www.mxtabs.net is trouwens ook een fijne site voor tabs
Met citaat reageren
Oud 18-12-2003, 17:02
Verwijderd
Overigens is Slaapliedje van Acda en Munnik wel op twee gitaren, op één lukt dat dus niet. Dan moet je één van de gitaarpartijen doen, maar dan klinkt het dus niet zoals op de plaat.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2003, 12:23
Ik2010
Avatar van Ik2010
Ik2010 is offline
Citaat:
Nijpjes schreef op 18-12-2003 @ 17:49:
Oew!
Het is dat ik de cd van The White Stripes nu op heb staan: Seven Nation Army moeje ook wel kunnen spelen, dan kan je meteen het hele liedje ongeveer. Op de dikke E snaar:
E|-5-5-8-5-3-1-0
Deze klopt wel, maar is niet hetzelfde als op de cd. Als je daarmee wilt oefenen is het:

7-7-10-7-5-3-2
of
- - 5 - - - - - - - -
7-7- 7 - 5 - 3 - 2

Komt op hetzelfde meer, maar zit bij elkaar in de buurt.

Ook komt er een keer:
7-7-10-7-5-3-5-3-2 (De A (5) komt dan een keer extra)

Succes!
__________________
...of niet!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Beginnen met gitaar?
Cherry Springs
34 28-01-2007 12:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:00.