Oud 17-03-2004, 20:44
~some1-nice~
Avatar van ~some1-nice~
~some1-nice~ is offline
Volgende week heb ik mondeling van Nederlands. Over 8 boeken en gedichten! Ik heb nooit eerder een mondeling van Ne gehad. Dus geen ervaring...mijn vraag is of jullie ervaring mee hebben en ik wil weten wat voor vragen ze ongeveer stellen..! vragen ze dingen in details of gewoon in grote lijen...! bijv wat zullen ze over de tweeling of turks fruit vragen? wat t thema is enzo? en waarom hij/zij het geschreven hebt...of gaat het meer om de inhoud enzo...!

hebben jullie tips?? aub..............

tanxxxxxxxxxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2004, 23:16
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Dat is natuurlijk voor elke school en leraar anders.
Ik kan je wel vertellen wat ik van anderen gehoord heb (wij hebben niet zulke mondelingen):
- Zorg dat je bij boeken de thematiek, motieven en vertelperspectief goed kent.
- Zorg dat je bij gedichten de thematiek, stijlfiguren, dichtvorm en rijm goed kent.

Het gaat meestal niet zo zeer om de inhoud en de kleine details, als wel de technische dingen zoals dus bijvoorbeeld motieven.
Maar dit gaat dus niet voor elke leraar op. Je kan het net zo goed slecht treffen en wél allemaal details moeten opdreunen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 10:14
songeur
Avatar van songeur
songeur is offline
Het is ook handig als je je mening over alle technische aspecten die Balance noemde goed kunt formuleren. En wij moesten een samenvatting ons boek (ja, mijn mondeling ging over 1 boek) kunnen vertellen.

Succes!

Het valt me trouwens op dat je ons wel erg vaak met je huiswerk laat helpen. Natuurlijk is dat niet erg en bij het mondeling begrijp ik dat ook heel goed, maar probeer het eens gewoon zelf. Wees niet zo onzeker
__________________
'Je ne perdrai pas mon temps à essayer de prolonger ma vie', aldus Renaud.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 14:25
Verwijderd
Zorg gewoon dat je het boek door en door kent. Je hoeft het daarvoor niet 3x te lezen ofzo maar je moet sowieso in je mondeling heel diep ingaan op het boek dus qua inhoud: thema, problemen, karakter vd hoofdpersoon, zijn manier van omgaan met bepaalde zaken, veranderingen in zijn leven, hoe hij zelf verandert in het boek etc etc
Je moet ook goed over alles je eigen mening kunnen geven en het boek vergelijken met andere boeken die je gelezen hebt. Als je van een boek iets niet snapt zou ik even op internet kijken wat ze daar zeggen over het boek dat helpt echt en snap je het wellicht een stuk beter.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 17:25
Hakkie
Avatar van Hakkie
Hakkie is offline
Ik heb morgen mondeling voor mijn Nederlands, 11 boeken en 5 gedichten. Ik moet echt superveel kennen, maar als je je boeken al hebt gelezen, is dat al heel wat!

Deze dingen zijn belangrijk:

Titelverklaring
Auteur (Autobiografisch of niet?)
Tijdsperiode (In welke periode is het geschreven, kenmerken daarvan enzo)
Genre
Samenvatting van het verhaal
Hoeveel tijd verstrijkt er in het verhaal?
Plaats
Hoofdpersonen
Relaties in het boek
Thema (het grote idee achter het boek)
Motief (kleine gebeurtenissen die steeds in het boek terugkomen)
Taalgebruik
Perspectief
Eigen mening
__________________
But store up for yourself treasures in heaven...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen mondeling Nederlands
leerling10
0 04-04-2014 20:47
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vragenlijstje over Jan Wolkers (examen opdracht mondeling)
x.Nienke
0 12-03-2012 16:33
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [nederlands] gedicht van Willem Thies
Crimson
0 09-04-2007 16:11
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Mondeling Nederlands > Wat te doen als je geen boeken gelezen hebt?
Dr_Love
4 02-04-2002 21:39
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Mondeling Nederlands
1 18-11-2001 16:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen mondeling nederlands
0 07-05-2001 23:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.