Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2008, 14:21
Maccie
Maccie is offline
Heey,

Heb je als je in een horecatent werkt recht op de fooi die wordt gegeven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2008, 15:21
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen spraken, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt. Dan dient de werkgever hierover geen enkele zeggenschap te hebben. Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een dergelijke fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer (art 7:631-2 BW).

Bron

Dit is de juridische kant van het verhaal. Minstens zo interessant zijn de machtsverhoudingen tussen jou en jouw baas. Als je bijvoorbeeld een nulurenconctract hebt en pas 2 maanden in dienst staat, kan je beter niet te veel mopperen, ookal heb je juridisch gezien gelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 16:24
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
je werkt bij McDonalds?
dan staat er ergens in je contract dat alle fooi naar het Ronald McDonald kinderfonds gaat.

Heb zelf ook 7,5jaar lang(!) alle fooi die ik kreeg in de pot kunnen doen, oke was vaak niet meer als 2euro per dag totaal,maar toch.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 19:21
metallica
Avatar van metallica
metallica is offline
Citaat:
je werkt bij McDonalds?
dan staat er ergens in je contract dat alle fooi naar het Ronald McDonald kinderfonds gaat.

Heb zelf ook 7,5jaar lang(!) alle fooi die ik kreeg in de pot kunnen doen, oke was vaak niet meer als 2euro per dag totaal,maar toch.
Ik moet zeggen dat ik dat wel een mooi idee vind
__________________
"Falling feels like flying, until you hit the ground. And everything looks beautiful, until you take a look around"
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 19:02
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
ja is het ook wel hoor
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 13:25
Maccie
Maccie is offline
Ok thanks, ik weet genoeg!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 17:33
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Wij mogen niet eens fooien aannemen, al krijg je die sowieso haast niet.
We hebben ook niet meer van die potten, wel iritant, want juist nu eet ik er redelijk veel en wil ik nog wel eens wisselgeld in zo'n potje stoppen
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 19:43
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Wij mogen niet eens fooien aannemen

Waar werk jij?

Op mijn werk ging het allemaal in een grote pot die dan aan het eind van de dag verdeeld werd onder iedereen inc. keuken. Een vriendin van mij moet het geld inleveren en verdient vijftig cent per uur meer. Persoonlijk zou ik het daar niet zo mee eens zijn, fooi is toch een soort persoonlijke verdienste.
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 20:57
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Iedereen heeft zo zijn eigen regels. Heb op plekken gewerkt waar het fooi dagelijks verzameld werd en dan verdeeld naar verhouding van het aantal gewerkte uren, op andere plekken mocht je het zelf houden, en waar ik nu werk gaat alles in 1 pot waar dan 1x in de zoveel maanden we met z'n allen van uit eten gaan.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 22:25
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
Afgelopen zomer werkte ik bij een strandtent, en mocht iedereen gewoon ze fooi houden die die kreeg. Was soms wel meer dan 150 per dag extra erbij
Dus ligt net aan je baas en waar je werkt
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 10:27
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Wij mogen niet eens fooien aannemen, al krijg je die sowieso haast niet.
Waar werk je? Ik heb bij een attractiepark gewerkt en daar mogen attractiemedewerkers ook geen fooi aannemen, omdat dat dat over kan komen alsof mensen je om willen kopen (en ja, d'r zijn genoeg mensen die je gewoon 25 gulden (toen nog) bieden om vooraan aan te mogen sluiten). Vond ik niet onlogisch. Maar als je in een gewoon restaurant werkt lijkt het me vreemd, fooi is juist een incentive om je vrienderlijker op te stellen t.o.v. de gast.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 03:40
K-evin89
K-evin89 is offline
Ik zie fooi als een bedankje van de gast naar jou toe voor de service van jou en je medewerkers. Bij ons word het dan ook dagelijks verdeeld over de medewerkers die op de dag hebben gewerkt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht nieuw in de horeca, gelijk fooi??
happy to be
5 13-12-2007 22:46
Werk, Geld & Recht Fooi
Verwijderd
29 29-07-2005 11:43
Werk, Geld & Recht Inwerken niet uitbetaald?
kneisje
38 23-03-2005 19:05
Werk, Geld & Recht fooi
Verwijderd
8 19-06-2004 17:43
Werk, Geld & Recht fooi
very drunk driver
16 29-12-2003 22:34
Werk, Geld & Recht horeca baas verpest fooi
very drunk driver
12 23-12-2003 15:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.