Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2005, 20:40
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Een veelgehoord kritiek op de jeugdzorg is dat zij teveel achter het kind staan en het kind hoe dan ook verdedigen. Dit is vooral het kritiek op de jeugdzorg van ouders die niet uit Nederland komen, maar het wordt ook gezegd door autochtone Nederlanders. Er wordt bijv gezegd 'Een kind kan hier zomaar bij zijn ouders weglopen en wordt nog geholpen door instanties ook! De maatschappij maakt het onze kinderen veel te makkelijk!' Een ander iets wat gezegd wordt 'de jeugdzorg vind ik maar niets, het staat aan de kant van het kind, ik voel me niet begrepen en gerespecteerd'.

In hoeverre zijn jullie het met de stelling eens? Vind je dat de jeugdzorg zo zijn werk moet voortzetten of moet het gehoor geven aan bovenstaande 'klachten'? Heb je zelf gemerkt (als je client bent geweest daar, of er werkt/stage loopt) dat het idd zo gaat?

xxx fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2005, 20:42
Verwijderd
Ik hoor juist vaak het omgekeerde...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 20:59
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
@ leonoor: apart! dat is dus de ander kant van het verhaal... van wat voor mensen hoor je dat? van welke doelgroep? ook van ouders van kinderen, of juist van de kinderen zelf?

xxx fantome
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 21:06
Verwijderd
Van kinderen/jongeren zelf, maar ook van mensen uit de omgeving van sommige kinderen/jongeren. Ik hoor het niet altijd van mensen zelf, maar dergelijke dingen zijn ook vaak in het nieuws of lees je ergens op internet ofzo (gaat ook vaak over de oa kinderbescherming). Bv. kinderen die mishandeld worden, (te) vaak wordt het voordeel van de twijfel aan de ouders gegeven. Op zich begrijpelijk, maar aan de andere kant gebeuren daardoor veel dingen die niet zouden mogen gebeuren. Ook worden er vaak zonder met het kind/de jongere te overleggen dingen aan de ouders verteld. Dat ouders zich niet begrepen en niet gerespecteerd voelen hoor ik ook wel eens, maar dit geldt net zo goed ook voor de kinderen/jongeren, ik denk dat die verdeling wel ongeveer gelijk is.

Op zich heb ik zo iets van 'jeugdzorg is er voor kinderen en jongeren' en daarnaast voor hun ouders, ik vind daarom dat jeugdzorg ook in eerste instantie achter de kinderen/jongeren moet staan. Er zijn veel klachten over jeugdzorg en ik vind dat er goed gekeken moet worden naar welke klachten terecht zijn en welke niet en hoe de terechte klachten opgelost kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 11:08
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-03-2005 @ 21:42 :
Ik hoor juist vaak het omgekeerde...

Same here.

Ik hoor ook vaak meer negatieve dingen van jeugdzorg dan positieve. Van mensen die ik via een ander forum ken, maar ook mensen die ik echt ken. Ze geloven vaak alles van de ouders, maar een stuk minder van het kind/ de jongere.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 12:27
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Mijn ervaring is eerder dat de Jeugdzorg het vooral opneemt voor zichzelf. Hoe stom af en toe hun 'oplossingen' ook zijn, zodra ze ertoe hebben besloten wijken ze er niet meer vanaf, en dat komt bij mij alleen over als angst voor gezichtsverlies.

Zolang ze maar kunnen verantwoorden dat wat ze doen goed is, maakt geen ander belang hun wat uit. Zo zie ik het.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 15:55
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
hmm... Natuurlijk hoor ik ook de berichten van het te laat ingrijpen door de jeugdzorg ed. Een verschrikkelijk voorbeeld van het te laat ingrijpen en het voordeel van de twijfel bij de ouders leggen is dat meisje die dood in de kofferbak is gevonden.

aangezien zowel Aragnabite als Leonoor het tegenovergestelde horen, en Zut Alors! er nog een andere mening op nahoud... zal het idd niet zo zijn dat de 'klachten' die ik hoor veel voorkomen, of iig niet vaker voorkomen dan andere klachten.

xxx
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 16:30
Rossantha
Rossantha is offline
Het ligt heel veel aan de sitautie.
De ene keer hoor je dat jeugdzorg het teveel op neemt voor het kind de andere keer hoor je dat ze juist helemaal niets ondernemen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 22:30
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Rossantha schreef op 06-03-2005 @ 17:30 :
Het ligt heel veel aan de sitautie.
De ene keer hoor je dat jeugdzorg het teveel op neemt voor het kind de andere keer hoor je dat ze juist helemaal niets ondernemen.
hmm soms kunnen die dingen idd ontzettend raar lopen... ze hebben maar regeltjes op te volgen, en van daaruti wordt bekeken: ingrijpen of niet... en soms kan dat imo tot rare beslissingen leiden...
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 12:31
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Mijn ouders zijn juist erg blij met BJZ omdat ze zo betrokken worden bij alles. Ik denk dat de mensen die zeggen dat BJZ hun kinderen te veel beschermd, niet echt geweldige ouders zullen zijn, wánt BJZ doet het niet voor niks.

Ik wil niet veel zeggen, maar hoeveel allochtonen zie je met 'gezins' problemen? Kinderen van 4 die gewoon even op de bus worden gezet? Logisch dat BJZ het kind gaat beschermen, ook al lijkt het voor die ouders nog zo normaal dat hun kind van 4 alleen op de bus gaat. (Dit gebeurd in Gouda heel erg veel). Ik denk dat er onbegrip is om het kind, omdat de allochtone ouders de Nederlandse opvoedwijze niet begrijpen.

Ook in autochtone gezinnen komt veel miscommunicatie voor. Kinderen van 9 jaar die tegenwoordig tot 8 uur buiten mogen spelen. Ik mocht dat echt niet! En schreeuwen dat die kinderen doen en een grote bek dat ze hebben. Er is iets erg aan het veranderen, maar als ouders geef je nou niet snel toe dat je je kind verkeerd opvoed, dus schuif je de schuld op BJZ. Zeer logische reactie
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 12:34
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Rossantha schreef op 06-03-2005 @ 17:30 :
Het ligt heel veel aan de sitautie.
De ene keer hoor je dat jeugdzorg het teveel op neemt voor het kind de andere keer hoor je dat ze juist helemaal niets ondernemen.
Het ligt er per regio denk ik aan. Ze hebben per regio een andere behandelswijze of omgaanswijze. Ze vallen wel onder 1 dak, maar hebben wel een andere bedrijfsleider.

Het is ook best wel moeilijk om de juiste weg te kiezen. Als je te vroeg maatregelen neemt, kun je vervolgd worden en als je ze te laat neemt ook. En dan zijn hulpverleners ook maar mensen, die fouten kunnen maken. En dat kunnen op het ene bedrijf nou eenmaal meer mensen zijn dan op het andere bedrijf.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:15
nursexx
Avatar van nursexx
nursexx is offline
jeugdzorg is ouderbescherming ze doen niks vor het kind alleen voor de ouders.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:58
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Eend schreef op 07-03-2005 @ 13:31 :
Ook in autochtone gezinnen komt veel miscommunicatie voor. Kinderen van 9 jaar die tegenwoordig tot 8 uur buiten mogen spelen. Ik mocht dat echt niet! En schreeuwen dat die kinderen doen en een grote bek dat ze hebben. Er is iets erg aan het veranderen, maar als ouders geef je nou niet snel toe dat je je kind verkeerd opvoed, dus schuif je de schuld op BJZ. Zeer logische reactie
Amen.

Nouja niet alleen BJZ, die ouders gaan voor zo'n beetje alles en iedereen behalve zichzelf.
Behulpzaamheid hangt trouwens ook een beetje af van degene die in dat geval met jou aan het werk is. Het blijven toch mensen, en die volgen toch altijd een beetje hun eigen regeltjes. Het is maar net welke draai je aan de geschreven woorden geeft.
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:03.