Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2013, 11:00
Rose97
Rose97 is offline
Hoi,

ik ben 16 jaar en ga dit jaar als het goed is afstuderen. Zoals de meeste wel zullen weten ben je dan een hele lange tijd vrij. En dat zou niet zo erg zijn omdat je dan lekker kunt doen wat je wilt of je kan een bijbaantje zoeken. Maar nu heb ik een probleem, ik heb een vriend en ik wil samen met mijn vriend op vakantie. Daarvoor zouden geld nodig moeten hebben en zijn we dus beide op zoek naar een vakantiebaantje. Voor mijn vriend is dat niet zo moeilijk, maar voor mij wel. Ik heb namelijk Epilepsie en per dag heb ik minstens 2 aanvallen, het zijn geen grote aanvallen maar na die aanvallen ben ik heel moe en kan ik een tijdje niet werken. Ik heb de afgelopen maand al bij veel winkels en bedrijven gesolliciteerd. Vaak word ik dan uitgenodigd voor een gesprek. Ze zijn meestal erg tevreden over het formulier wat ik heb ingevuld en mijn cijfers zijn ook goed. Maar op het laatst komt altijd de vraag: 'Heb je nog gezondheidsproblemen?'. Omdat ik dus Epilepsie heb en er ook elke dag last van heb, vertel ik dat en op dat moment zeggen ze dat ze er nog even over na willen denken en dat ze me terug bellen of mailen. Vanaf dat moment hoor ik niks meer van ze. En als ik erheen ga zie ik dat ze iemand anders hebben aangenomen. Sommige vertellen dan ook eerlijk dat ze liever niet iemand hebben met Epilepsie vanwege de veiligheid. Ik kan dat wel begrijpen, maar zo kom ik nooit aan een bijbaantje en dus ook niet aan geld. En ik kan het moeilijk gaan verzwijgen. Heeft iemand misschien een idee of oplossing voor mij?

Groetjes Rose97
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2013, 21:27
TheHunter
Avatar van TheHunter
TheHunter is offline
afstuderen lijkt me een groot woord...

Ik vraag me af in hoeverre jij uberhaupt volledig werkgeschikt bent. Als je minstens twee epileptische aanvallen per dag krijgt, lijkt het me dat je iig aangepast werk moet doen en dat een 'normaal' bijbaantje je dan sowieso nooit gaat lukken. Ik heb eigenlijk geen idee wat je nu zou moeten doen dus ik kan je niet verder helpen, maar andere forummers wellicht wel.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2013, 22:08
Ivo
Ivo is offline
Afstuderen op je 16e is zeldzaam. Afstuderen doe je aan de HBO of Universiteit en dan ben je met het doorlopen van de normale weg minimaal 20, bijna 21 jaar of ouder.

Geen enkele werknemer zit te wachten op ziekteverzuim. Dat geeft namelijk een hoop gedoe en kost een hoop geld. Groot gelijk dus dat ze jou niet aan nemen.

Hoe zie jij het werken voor je, als de kans groot is dat je tijdens je werk een aanval krijgt? Tijdens het vakkenvullen en je laat een doos jampotten vallen... Bende
Tijdens het kassa draaien in een supermarkt of grote winkel.. Klanten die zich dood schrikken
In een kleine winkel waar je een klant helpt? Klant overstuur en tijdelijk te weinig personeel aanwezig omdat je er maar met 2 of 3 personen werkt waarbij één collega ook nog aandacht aan jou moet geven...

Wat voor baantje had je zelf in gedachten?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 08:22
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ze zal wel slagen bedoelen, voor het middelbaar onderwijs.

Als je epilepsie hebt, ben je buiten aanvallen (en de vermoeidheid om) gewoon voor werk inzetbaar. Lastige is dat je nooit kunt inschatten wanneer zo'n aanval en bijkomende vermoeidheid komt.
Waar wil je werken en hoe zie je dat voor je? Als 8 uur per dag te lang is als je twee aanvallen per dag verwacht, is parttime werken dan geen optie? In een rustigere baan zoals administratief werk?

Over een andere boeg: ik sta dichtbij iemand die jarenlang epilepsie heeft gehad. Is er bij jou niets aan te doen waardoor de aanvalsfrequentie vermindert of minder heftig wordt? Je hoeft dit niet te beantwoorden als je dat niet wil. 't Is bij mij uit nieuwsgierigheid / interesse.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 10:03
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Mij heeft een werkgever nog nooit tijdens een sollicitatiegesprek gevraagd of ik gezondheidsproblemen heb, al helemaal niet voor een bijbaantje... maar goed, als het zo ernstig is dat je twee keer per dag moet rusten ben je wel verplicht om het te vermelden, want dit heeft natuurlijk invloed op je werkzaamheden.

Hoe ga je hier op school mee om? Hoe lang duurt het voordat je bijkomt van een aanval? Tien minuten bijkomen is natuurlijk iets anders dan een half uur of meer. Het lijkt me dat je hier sowieso in het dagelijks leven veel last van ondervindt.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 07:36
Verwijderd
Citaat:
Afstuderen op je 16e is zeldzaam. Afstuderen doe je aan de HBO of Universiteit en dan ben je met het doorlopen van de normale weg minimaal 20, bijna 21 jaar of ouder.

Geen enkele werknemer zit te wachten op ziekteverzuim. Dat geeft namelijk een hoop gedoe en kost een hoop geld. Groot gelijk dus dat ze jou niet aan nemen.

Hoe zie jij het werken voor je, als de kans groot is dat je tijdens je werk een aanval krijgt? Tijdens het vakkenvullen en je laat een doos jampotten vallen... Bende
Tijdens het kassa draaien in een supermarkt of grote winkel.. Klanten die zich dood schrikken
In een kleine winkel waar je een klant helpt? Klant overstuur en tijdelijk te weinig personeel aanwezig omdat je er maar met 2 of 3 personen werkt waarbij één collega ook nog aandacht aan jou moet geven...

Wat voor baantje had je zelf in gedachten?
Afstuderen doe je alleen van een universiteit, als je haar dan toch verbetert. Iedereen weet hier prima wat ze bedoelt.

TS heb je al eens gedacht aan thuiswerk? Een epileptische aanval in de horeca, al is het eens in de maand tijdens werktijd, dat gaat gewoon echt niet. Er zijn ook baantjes waarbij het een minder grote rol speelt. Schoonmaak/thuiszorg eerste graad, kan ik me van voorstellen dat het niet zo'n ramp is. Ook kun je eens naar een uitzendbureau, zij hebben vast ervaring met dit soort omstandigheden of kunnen het voor je checken. Overigens is het mij ook nog nooit gevraagd, maar je zou het voor jezelf al niet moeten willen, als serveerster of vakkenvuller een aanval krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Ik zie het niet zitten
Diamera
21 12-12-2011 23:27
Psychologie help me, alsjeblieft!!!!!! (moet even kwijt)
mira_love
16 28-07-2005 18:18
Werk, Geld & Recht help! hoe zoek goed ik een zomerbaantje?
Verwijderd
10 09-01-2005 17:22
Psychologie Geen interesses meer....
Snippie
33 27-10-2002 12:49
Liefde & Relatie contact leggen met een leuke meid
Dotcom
13 05-03-2002 16:14
Liefde & Relatie What should I do
mysteryyy
22 15-02-2002 16:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.