Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2008, 09:33
Go
Avatar van Go
Go is offline
Mijn moeder is benoemd tot bewindvoerder over het vermogen van mijn opa. Voor aanvang van het bewindvoerderschap heeft mijn opa zijn vriendin gemachtigd om zijn bankzaken te regelen. Zij heeft op die manier enkele duizenden euro's van zijn rekening gehaald (contant gepint), hetgeen voor iemand die alleen een AOW-uitkering heeft, een aanzienlijk bedrag is.
Mijn vraag is dan ook: kan mijn moeder als bewindvoerder dit geld terugvorderen, ookal zijn de bedragen weggenomen voor de aanvang van het bewindvoerderschap? Het bewind is over zijn gehele vermogen ingesteld.

Mijn redenatie is dat op het moment van onderbewindstelling er een vordering uit onverschuldigde betaling in zijn vermogen zat, en omdat zijn gehele vermogen onder het bewind valt, deze vordering er ook onder valt en mijn moeder het geld van haar op kan eisen. Is deze redenatie juist?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2008, 13:25
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Lijkt me niet. Allereerst snap ik de redenering vanuit een onverschuldigde betaling totaal niet. Dat heeft er in deze situatie niks mee te maken.

Ik denk dat jouw opa de enige is die het geld terug kan krijgen, aangezien hij toentertijd haar machtigde. Aangezien zijn (schoon)dochter nu zijn vermogen beheert, kan je moeder ook een vordering instellen. Wat de rechtsgrond van deze vordering zou moeten zijn, is moeilijk. Van een ding ben ik wel vrij zeker: dat is geen onverschuldigde betaling.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 13:32
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Ik zou eerder stellen dat het "diefstal oid zou zijn maar hierin ben ik totaal niet thuis.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 16:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Het is mogelijk. Een buurtgenoot gebeurde ditzelfde toen zijn vriendin hem van tonnen beroofde. Het vereisde in zijn geval wel een advocaat en een slepend proces, maar de opzet erachter was iets dat gezien de achtergrond en hoogte van de betalingen erg aannemelijk was dat het ging om misbruik van vertrouwen, en geld onttrekken aan het vermogen van het slachtoffer voor eigen gewin, en niet voor de financiële zaken waar de machtiging voor bedoeld was.

Het is heel lastig, maar kan dus wel.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Ik zou eerder stellen dat het "diefstal oid zou zijn maar hierin ben ik totaal niet thuis.
verduistering dan eerder
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 00:32
Go
Avatar van Go
Go is offline
Ik heb even een echte jurist nodig. Wie o wie helpt?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 09:53
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Ik heb even een echte jurist nodig.
Bel een advocatenkantoor.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 10:39
Go
Avatar van Go
Go is offline
Het probleem is een beetje dat het voor mijn opa gaat om aanzienlijke bedragen, maar deze absoluut gezien klein zijn. Als je dan bedenkt wat een advocaat per uur kost, dan gaat hij er ook als hij wint op achteruit. Dat willen we ook niet.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 19:02
Verwijderd
Sommige advocaten hebben ook een inloopuur, waar je tegen een klein bedrag je verhaal uit kan leggen en dan kunnen zij je een indicatie geven van de kosten en de procedure. Tenminste, een vriendin van mij heeft dat ooit gedaan mbt geld dat haar vader (gescheidne ouders) had 'gestolen' van haar spaarrekening.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 19:10
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Sommige advocaten hebben ook een inloopuur, waar je tegen een klein bedrag je verhaal uit kan leggen en dan kunnen zij je een indicatie geven van de kosten en de procedure. Tenminste, een vriendin van mij heeft dat ooit gedaan mbt geld dat haar vader (gescheidne ouders) had 'gestolen' van haar spaarrekening.
Juridisch Loket, eerste gesprek is gratis. Daarna ontstaat rechtsbijstand en moeten mensen dat deel betalen dat zij gezien hun loon betalen kunnen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 20:43
Go
Avatar van Go
Go is offline
Waar is nare man?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Juridisch Loket, eerste gesprek is gratis. Daarna ontstaat rechtsbijstand en moeten mensen dat deel betalen dat zij gezien hun loon betalen kunnen.
Oh, die bedoelde ik niet eens, maar dat is ook nog een goede optie ja
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.