Oud 21-10-2005, 17:34
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Iedereen wordt anders opgevoed en krijgt van huis uit dingen mee die belangrijk gevonden worden of waar veel/meer waarde aan gehecht wordt dan aan andere dingen. Sommige dingen zul je fijn vinden dat je ze meegekregen hebt, andere had je misschien liever anders gehad.

Waar ben jij nou blij mee dat je ouders je nou juist dit meegegeven hebben? Waarom vind je dat nou juist belangrijk voor de rest van je leven?

Ik wist niet goed waar ik dit topic moest posten maar omdat er hier al wel meer topics over opvoeddingen gestaan hebben, dacht ik, ik probeer het hier maar even, als het niet goed is verplaatst een FB het maar.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2005, 17:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik zal zelf maar beginnen. Ik heb dit topic geopend omdat ik gister aan mijn moeder vroeg of het goed was als mijn vriend binnenkort ook wel eens doordeweek bij me is en omdat ik thuis woon vond ik dat gewoon normaal om te vragen of ze dat goed vond. Tis immers ook haar huis. Mijn moeder vond het eigenlijk een belachelijke vraag. Iedereen is altijd welkom bij ons thuis, kan altijd blijven slapen of blijven eten en dat hoeft ze echt geen week van te voren te weten. Hoe klein ons huis ook is of hoe weinig huishoudgeld ze ook nog heeft, er is altijd nog wel plek of een bordje eten voor iemand. Dan eten we zelf maar wat minder.

Met dat idee ben ik opgevoed en ik ben daar eigenlijk wel heel blij mee. Ik vind het heel fijn om zo gastvrij te zijn en dat er heel veel zomaar kan en mag. Ik merk aan mezelf heel erg dat ik dat echt van huis uit heb meegekregen en dat ik toen ik op kamers woonde ook echt precies hetzelfde dacht. Als student op een kamer van 12m2 had ik het niet breed en had ik niet veel ruimte maar alles kon eigenlijk wel altijd. Vind ik toch wel een hele goede eigenschap en ik ben blij dat mijn ouders (moeder) met dat hebben meegegeven.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 19:24
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ik ben vooral opgevoed met eerlijkheid en dingen (soms voorzichtig maar toch) zeggen, niet achterhouden. Ik vind het zelf hoogst onprettig als mensen niet eerlijk zijn of de waarheid verdraaien, of soms zelfs als ze dingen achterhouden. En dan merk ik toch dat mensen mijn eerlijkheid weleens waarderen. Fouten toegeven, je eigen mening geven waar dat nodig is en niet doen of je neus bloedt als er iets aan de hand is.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 19:43
Verwijderd
Ik ben opgegroeid met muziek. Muziek is heel belangrijk bij ons thuis en ik heb zelf dan ook muziek gemaakt. Mijn vader hielp mij elke dag met viool spelen. Tuurlijk kwam daar vaak ruzie van, maar toch ben ik blij dat ik die dingen heb leren waarderen. Muziek is zo'n goede uitlaatklep.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 20:14
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Ik ben blij dat mijn ouders me heel vrij hebben opgevoed. Sommigen noemen me een losgeslagen kind, maar dat maakt me niet uit, want ik kan iig zelf iets regelen, heb niet overal hulp bij nodig. Verder accepteren ze alles, maar dan ook werkelijk alles. Ik daardoor ook. En iedereen mag altijd blijven slapen of eten en kan altijd hierheen komen als er iets mis is. Ze vertrouwen me wel, geloof ik.

Vast nog wel meer, maar niet nu.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 22:25
Verwijderd
mijn eerlijkheid.

in mijn pubertijd veel mee overhoop gelegen, maar nu pluk ik er wel de vruchten van. (hoewel soms op het botte af )

mijn relativeringsvermogen.

zie boven, excl zinnetje tussen haakjes.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 22:56
rare kwast
Avatar van rare kwast
rare kwast is offline
ik heb 2 oudere broers en een broertje en die brachten altijd wel veel humor in huis (ze zijn 10 en 12 jaar ouder) ze hebben het van mn vaders... en ik heb die genen dus ook... ben knetter gek en hou best wel van een grapje en wat humor

ook zeg ik tegen mn ouders u van jongs af aan en nu nog steeds, ik vind het wel prettig omdat ik nu gewoon die beleeftheidsvorm altijd gebruik.. aan de andere kant ook wel lastig omdat ik het ook automatisch doe bij mensen die nog vrij jong zijn en ik ook moeilijk mezelf kan corrigeren hierin..
__________________
Humor is een prachtige waterlelie die wortelt in het troebele water van verdriet.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 01:06
Verwijderd
Pff, zoveel. Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet, altijd alle kanten van het verhaal in overweging nemen, er is nooit maar één gelijk, geen geld uitgeven dat niet van jou is, niet opgeven als het even tegenzit...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 10:15
zeep007
Avatar van zeep007
zeep007 is offline
mijn ouders vinden het heel belangrijk dat je wat geschiedenis kent en niet veel voor vanzelfsprekend neemt. Daar ben ik erg blij om.
Wat ook erg naar voren kwam is gelijkwaardigheid, iedereen is gelijk.
En er is nog wel meer, maar dit spring denk ik wel erg naar voren.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 11:28
Verwijderd
Eerlijkheid, het feit dat iedereen altijd welkom is, openheid, interesse in anderen.
Van mijn moeders kant eigenlijk, mijn vaders ouders waren/zijn vreselijke mensen die ni et geinteresseerd zijn en altijd schijnheilig doen. Mijn vade rheeft ook van mijn moeder al die bovenstaande dingen moeten leren. En dat kan hij nog slecht, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 12:05
Verwijderd
de power heb ik van mijn moeder..zij kon er niet goed mee omgaan , ik wel (vind ikzelf dan ) en een beetje pit is erg fijn om te hebben soms. echt het gevoel van: en nu ben ik er zat van en ga ik dat aanpakken

qua opvoeding is het gedeelte respect eringeslagen door pa..die eigenschap zal ik niet verliezen, ik heb heel veel respect, de enige uitzondering is als het over familie gaat, dan kan ik me ongelofelijk hard opstellen ...best jammer..

verder heb ik leren liegen door mijn ma, zij snapte niet dat ik ook een wil had, en dat ik gewoon haar koppigheid had overgenomen; als ik ergens geen zin in had kon ik (en kan ik) alles tot in de puntjes liegen .. there's noting beter than a good lie, lijkt 't soms .. simpelweg omdat het zo makkelijk voor me is..

wat me vooral geleerd is, of iig het gevolg van mijn opvoeding is, is dat ik me vrij kan vechten .. in negatieve of positieve zin, ik weet dat ik dat 'overheers me niet' gevoel nooit meer weg zal gaan..
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 17:38
Encrypted
Encrypted is offline
Mij is geleerd dat je iedereen moet leren respecteren en goed moet zijn voor vrijwel alles wat leeft. Ik ben dan ook vaak een van de rustigere mensen die wat meer nadenken dat de meerderheid. Wat minder blij ben ik met het feit dat ik errg verwend ben als kind en er pas heel laat (zelf) achterkwam dat niet alles zo maar aan komt waaien, en daar ondervind ik nu nog steeds de problemen van.

Verder ben ik ook blij met iets dat me vader mij onbewust heeft geleerd. Hij heeft aan mij laten zien hoe een huwelijk kapot kan gaan als je niet goed met elkaar leert praten en naar elkaar leert luisteren, precies door deze reden zijn mijn ouders gescheden, ze konden niet goed communiceren. Ik heb hier veel extra aandacht aan besteed in alle sociale relaties die ik heb en dat heeft mijzelf een heel goed gevoel gegeven. Je hoort wel eens van 'het moet van 2 kanten komen', zo is het ook met vriendschappen en van mijn kant kwam er voor de scheiding van mijn ouders erg weinig, maar dat is nu verleden tijd, op een manier ben ik dus een klein beetje dankbaar voor mijn ouders scheidin; het heeft mijn ogen open gedaan.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 17:58
Dreamerfly
Avatar van Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Mijn muzikale achtergrond.
Beleef er nog steeds veel plezier aan en ben blij dat dat bij mij thuis is gestimuleerd.
__________________
Dat je wou dat je nog kind was...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 18:51
Verwijderd
Het 'kom op, verdrietig zijn mag best, maar daarna gewoon weer volle bak er tegenaan'.

Dat heeft mij heel erg geholpen en het helpt mij nog steeds. Niet zwelgen in zelfmedelijden en niet blijven hangen in dat kut-gevoel, maar gewoon weer de kracht vinden om verder te gaan en te weten 'ik kom er weer bovenop. Dit maakt mij wie ik ben en ik maak geen slechte keuzes.'

Dat is toch wel één van de mooiste en belangrijkste dingen die ik van mijn moeder heb meegekregen. Zoveel natuurlijk, maar dit is wat mijn zusje en ik ook elke keer tegen elkaar zeggen, dat we zo blij zijn dat we zo zijn opgevoed
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 19:28
Freestyler*
Freestyler* is offline
ben ik de enige die niets kan bedenken?
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 20:24
Verwijderd
Kunst en cultuur.

En een grote liefde voor het vak filosofie

En het 'tevreden zijn met kleine dingen', ofzo.
We moesten wel.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 22:10
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 22-10-2005 @ 19:28 :
ben ik de enige die niets kan bedenken?
Nee, ik ben er al de hele dag over aan 't denken. Wat niet wilt zeggen dat ik niets goeds mee heb gekregen (integendeel), maar ik vind het moeilijk om er één iets uit te halen waar bij mij thuis de nadruk op werd (wordt) gelegd.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2005, 22:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Dolores schreef op 22-10-2005 @ 22:10 :
Nee, ik ben er al de hele dag over aan 't denken. Wat niet wilt zeggen dat ik niets goeds mee heb gekregen (integendeel), maar ik vind het moeilijk om er één iets uit te halen waar bij mij thuis de nadruk op werd (wordt) gelegd.
Haha, waar dit topic dan al niet toe leidt

Je hoeft niet perse een ding te noemen hoor, het mogen er ook best meerdere zijn als er meerdere dingen zijn die voor jou belangrijk zijn.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-10-2005, 00:13
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
het kan lang duren, het kan verrot lang duren. Maar een Verboom krijgt altijd zijn gelijk.
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 15:03
Summerlover
Avatar van Summerlover
Summerlover is offline
Pff.. moeilijk om het echt te benoemen idd

Maar ik denk dat als ik er één ding uit moet halen ik uitkom op hetgeen hier ook al eerder ergens stond: Je mag je best verrot voelen als er iets ergs gebeurd, maar daarna gewoon weer doorgaan. Daardoor blijf je ook niet zo 'hangen' in dat gevoel van je kut voelen of iets dergelijks, en gaan een boel dingen een stuk makkelijker

Daar ben ík dus blij om. Wel grappig topic trouwens ook om te lezen!
__________________
life is what you make it
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 15:56
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
In dit huis heb ik geleerd om nooit op te geven. Geef pas op als je emotioneel of lichamelijk niet meer kan. Hoorde ik altijd.

Ik ben blij dat ik dat van huis heb gekregen zodat ik in moeilijke momenten niet opgeef
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 15:57
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
JCG schreef op 23-10-2005 @ 00:13 :
het kan lang duren, het kan verrot lang duren. Maar een Verboom krijgt altijd zijn gelijk.
Ja die kom me ook bekend voor. Behalve dat Verboom dan.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Dolores schreef op 22-10-2005 @ 22:10 :
Nee, ik ben er al de hele dag over aan 't denken.
Ik ben er ook al een hele tijd over na aan het denken...vooral ook omdat er meerdere goede dingen zijn, maar ook omdat de meeste goede dingen ook weer een nadeel hebben...

Eén van de belangrijkste dingen is denk ik wel dat ik geleerd heb dat iedereen gelijkwaardig is...bij mij thuis werd iedereen altijd voor vol aangezien. Hoe jong je ook was, je had je eigen verantwoordelijkheden, maar ook je eigen rechten, mijn ouders wilden dat we zelf nadachten, enz. Verder heb ik van mijn ouders oa meegekregen dat je anderen altijd moet respecteren en moet helpen als dat nodig is. En ja, deze dingen hebben ook nadelen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 17:42
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 22-10-2005 @ 19:28 :
ben ik de enige die niets kan bedenken?
Nee hoor...

Ik weet het eigenlijk niet zo.. Mijn ouders vinden het belangrijk dat je aardig tegen iedereen bent. Ze vinden eerlijkheid ook belangrijk, dat ik altijd met ze kan praten, maar toch doe ik dat nooit, dus daar is ergens iets mis gegaan.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 17:42
Verwijderd
Citaat:
JCG schreef op 23-10-2005 @ 00:13 :
het kan lang duren, het kan verrot lang duren. Maar een Verboom krijgt altijd zijn gelijk.
Is dat een positieve eigenschap? Het lijkt mij juist een wijze levensles, te accepteren dat je niet altijd je gelijk kunt krijgen. Anders ben je al snel iemand die nooit zijn ongelijk wil toegeven en waar geen compromissen mee te sluiten vallen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2005, 18:19
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-10-2005 @ 22:14 :
Haha, waar dit topic dan al niet toe leidt

Je hoeft niet perse een ding te noemen hoor, het mogen er ook best meerdere zijn als er meerdere dingen zijn die voor jou belangrijk zijn.
Haha ach ja. Ik vind het ook wel fijn om er eens over na te denken. Maar ik kom vooral op negatieve punten uit.
Ik heb genoeg 'goede' dingen geleerd (bv. eerlijk zijn, niet schelden/ vloeken, beleefd zijn, respect hebben (voor andere mensen, dieren; eigenlijk voor alles in je omgeving), geen afval op straat gooien etc.), maar dat vind ik allemaal zo 'standaard' en logisch. Ik heb niet het idee dat er bij mij thuis ergens de nadruk op werd/wordt gelegd.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 18:22
Verwijderd
Citaat:
Dolores schreef op 23-10-2005 @ 18:19 :
geen afval op straat gooien etc., maar dat vind ik allemaal zo 'standaard' en logisch.
Ik vind/vond dat ook logisch...was als peuter ook een keer heel verontwaardigd toen de kraamhulp een ijsstokje gewoon op straat gooide ipv het in de prullenbak te doen (wij moesten van mijn ouders altijd alles bij ons houden tot we bij een prullenbak waren, dan kon het daar in).
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 18:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Dolores schreef op 23-10-2005 @ 18:19 :
Haha ach ja. Ik vind het ook wel fijn om er eens over na te denken. Maar ik kom vooral op negatieve punten uit.
Ik heb genoeg 'goede' dingen geleerd (bv. eerlijk zijn, niet schelden/ vloeken, beleefd zijn, respect hebben (voor andere mensen, dieren; eigenlijk voor alles in je omgeving), geen afval op straat gooien etc.), maar dat vind ik allemaal zo 'standaard' en logisch. Ik heb niet het idee dat er bij mij thuis ergens de nadruk op werd/wordt gelegd.
Waarschijnlijk zijn het voor jou ook die dingen zo logisch en vanzelfsprekend lijken. Maar wat voor jou logisch lijkt is voor een ander misschien wel helemaal niet logisch omdat bij jou hier tijdens je opvoeding de nadruk op gelegd is en bij een ander op iets heel anders.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 18:36
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-10-2005 @ 18:22 :
Ik vind/vond dat ook logisch...was als peuter ook een keer heel verontwaardigd toen de kraamhulp een ijsstokje gewoon op straat gooide ipv het in de prullenbak te doen (wij moesten van mijn ouders altijd alles bij ons houden tot we bij een prullenbak waren, dan kon het daar in).
Haha
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-10-2005 @ 18:31 :
Waarschijnlijk zijn het voor jou ook die dingen zo logisch en vanzelfsprekend lijken. Maar wat voor jou logisch lijkt is voor een ander misschien wel helemaal niet logisch omdat bij jou hier tijdens je opvoeding de nadruk op gelegd is en bij een ander op iets heel anders.
Ja, dat is wel zo.. Maar toch, die dingen die ik net noemde, die zijn toch ook normaal? Het zou wat worden zeg, als iedereen z'n troep maar gewoon op straat gooit en zich niks van anderen aantrekt. Ieder kind leert wel dit soort dingen als ie jong is. Maar 't kan inderdaad wel zo zijn dat hier bij mijn opvoeding de nadruk op is gelegd, maar dat ik dat zelf niet echt zo ervaren heb.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 19:06
Verwijderd
Idd mijn muzikale achtergrond, dat ik altijd gestimuleerd ben om, op mijn eigen manier, bezig te zijn met muziek zonder dat het móest.

Ook het feit dat ik waar ik ook kom, wat voor gelegenheid het dan ook is, altijd weet hoe ik me moet gedragen. Het klinkt misschien stom, maar ik ben heel blij dat mijn ouders ons allerlei vormen van 'etiquette' mee hebben gegeven, overigens zonder streng te zijn ofzo.

De liefde voor beesten, ervaren hoeveel liefde je kan krijgen van een huisdier en hoeveel lol je eraan kunt beleven. Maar ook leren verantwoordelijkheid te dragen voor een levend wezen.

En het feit dat alles bespreekbaar is, drugs, seks, alle vormen van problemen: bij ons kan alles, al dan niet aan de eettafel, besproken worden.

+nog veel meer
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 19:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Dolores schreef op 23-10-2005 @ 18:36 :
Ja, dat is wel zo.. Maar toch, die dingen die ik net noemde, die zijn toch ook normaal? Het zou wat worden zeg, als iedereen z'n troep maar gewoon op straat gooit en zich niks van anderen aantrekt. Ieder kind leert wel dit soort dingen als ie jong is. Maar 't kan inderdaad wel zo zijn dat hier bij mijn opvoeding de nadruk op is gelegd, maar dat ik dat zelf niet echt zo ervaren heb.
Ik vind dat ook normaal en heb dat ook allemaal meegekregen bij mijn opvoeding. Maar aan de hoeveelheid troep die toch altijd nog op straat ligt te zien zijn er toch altijd nog mensen die dit een minder belangrijk iets vinden om aan hun kinderen mee te geven.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2005, 20:42
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-10-2005 @ 19:56 :
Ik vind dat ook normaal en heb dat ook allemaal meegekregen bij mijn opvoeding. Maar aan de hoeveelheid troep die toch altijd nog op straat ligt te zien zijn er toch altijd nog mensen die dit een minder belangrijk iets vinden om aan hun kinderen mee te geven.
Hmhm ja, daar heb je wel een punt.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 19:00
HereIAm
Avatar van HereIAm
HereIAm is offline
Mijn interesse in en liefde voor andere landen en andere culturen. Dat heb ik van mijn vader meegekregen. En ook gastvrijheid..
Van mijn moeder? Dóórzetten..
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 22:58
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Ten eerste een vrij gezond eetpatroon. Dan denk ik aan mijn beste jeugdvriendinnetje, die nooit melk hoefde te drinken, en daardoor iedere keer dat ze naar de tandarts ging wel een gaatje had. Ik móest iedere dag een beker melk. Ik walgde ervan, maar achteraf is het gewoon ontzettend gezond. Hetzelfde geldt voor een stuk fruit per dag, minstens 3 boterhammen en 's avonds je bord leegeten. Ik merk dat mensen die dat soort dingen vroeger nooit hoefden te doen, op later leeftijd heel snel zeggen "Dat lust ik niet", terwijl ik gewoon bijna alles kan eten.

En U zeggen tegen ouderen. Ik zeg dat niet tegen mijn ouders, omdat ik het toch wat formeel vindt, maar wel tegen mijn Opa en Oma. Tegenwoordig hoeven kinderen hun docenten op de middelbare school niet eens met U aan te spreken, waardoor ze dat in hun latere leven ook niet gauw zullen doen, omdat ze het overdreven vinden klinken. Ik vind dat U niet overdreven klinkt, maar respectvol. En er is al zo weinig respect over in de maatschappij van tegenwoordig...
__________________
没有什么不能够面对!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 01:05
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
mijn open houding t.o.v. van alles en iedereen die "anders" is. Daarom nu ook een erg brede vriendenkring
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 14:36
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Mijn ouders zijn gescheiden, daardoor was mijn altijd weg van huis, naar haar werk. Ik had in groep vier al een eigen huissleutel, dan kon ik zelf tussen de middag thuis eten. Daar ben ik heel zelfstandig van geworden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-10-2005, 14:52
Dexter_M
Avatar van Dexter_M
Dexter_M is offline
gewoon zeggen waar het op staat, en er niet moeilijk over doen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2005, 21:42
RedQueen
Avatar van RedQueen
RedQueen is offline
Respect voor anderen. En dat betekend niet dat je altijd u hoeft te zeggen, maar dat je in een discussie luistert naar andermans mening en hoewel je het daar niet mee eens ben, je iemand daar niet op beoordeeld en dergelijke.

Dat iedereen uniek is en mooi is zoals hij/zij is, dat je niets hoeft te veranderen en gewoon altijd jezelf moet zijn.

Van mijn (inmiddels al weer 5 jaar geleden overleden) moeder heb ik geleerd om klaar te staan voor mijn medemens, ze heeft me zoveel wijsheid meegegeven en die probeer ik dan ook door te geven. Bedankt ma!
__________________
Scars remind me that the past is real
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 01:31
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Geen idee. Ik ben nogal vrij opgevoed.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2005, 11:30
ExVaal
Avatar van ExVaal
ExVaal is offline
Mijn respect voor anderen, ook voor dieren.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 21:02
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
dat ik respect moet hebben voor anderen ,en eerlijk zijn
__________________
***GELOOF IN JE DROMEN***
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 10:02
Blaatkop
Blaatkop is offline
De push om mijn middelbare school af te maken op het gym. niveau.

Mijn christelijke achtergrond.

Wat wat minder is is dat ik vrij veel verwend ben en daardoor nu toch een beetje laks ben in dingen, af en toe zelfs lui, maar: Er wordt aan gewerkt. ( )
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 11:10
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 22-10-2005 @ 19:28 :
ben ik de enige die niets kan bedenken?
Nee hoor, ik kan ook nergens opkomen
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 22:43
Cookie
Avatar van Cookie
Cookie is offline
De "passie" toch wel beetje voor het paardrijden. mn vader rijd vanaf zn 6e en is n 50 en rijd nog steeds. Ik moet er niet aan denken daar mee te stoppen. Beetje wat hier gezegt wordt met muziek maar dan met paarden

En het nuchter bekijken van dingen. Geen grote problemen van dingen maken, komt wel weer goed. (niet vanzelf natuurlijk maar niet in paniek raken)

En zo zijn er nog zoooooooooooooooveeel meer dingen
__________________
Tumtiedum hups.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2005, 23:13
BrunetJuh
Avatar van BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Dat ik vrij ben opgevoed zonder te strenge regeltjes en respect voor iedereen moet hebben.
__________________
move your body next to me
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 10:22
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
blurred schreef op 24-10-2005 @ 22:58 :
Ten eerste een vrij gezond eetpatroon. Dan denk ik aan mijn beste jeugdvriendinnetje, die nooit melk hoefde te drinken, en daardoor iedere keer dat ze naar de tandarts ging wel een gaatje had. Ik móest iedere dag een beker melk. Ik walgde ervan, maar achteraf is het gewoon ontzettend gezond. Hetzelfde geldt voor een stuk fruit per dag, minstens 3 boterhammen en 's avonds je bord leegeten. Ik merk dat mensen die dat soort dingen vroeger nooit hoefden te doen, op later leeftijd heel snel zeggen "Dat lust ik niet", terwijl ik gewoon bijna alles kan eten.
Melk is helemaal niet gezond. (Tenzij je het over sojamelk hebt.)
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 10:43
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Het is moeilijk om positieve dingen te bedenken, van mijn ouders los van elkaar kan ik heel veel positieve dingen noemen, maar gecombineerd waren ze een ramp (elkaars tegenpolen op alle vlakken en beide koppig zijn is echt fijn!!). De ene ouder vond dat ik s'avonds niet mocht buitenspelen en binnen moest blijven (we woonden in een dorp op een vrij afgelegen plek met veel weilanden etc), dan vond de ander meteen dat ik tot 10 uur buiten mocht spelen. En zo ging het over ongeveer alles.

En ook is het maar de vraag of de manier waarop dingen mij zijn meegegeven wel de juiste is/was.

Anyway ik ben heel zelfstandig opgevoed, en veel gestimuleerd (met name door mijn vader). Daarnaast ben ik ook erg eerlijk opgevoed.

Dit is allemaal van tot de scheiding op mijn elfde. Daarna heb ik weinig opvoeding meer gehad, ik ben bij mijn moeder gaan wonen en die heeft me heel vrij opgevoed. Daar ben ik ook assertiever geworden.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 11:06
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik ben blij dat ik een vrije opvoeding heb gehad. Lang niet alles was mogelijk maar ze lieten en laten me vrij in de keuzes die ik maak en stimuleren hier ook altijd in. Ze gaven altijd het gevoel achter me te staan en daardoor stond ik op mijn beurt een stuk sterker in mijn schoenen. Alles is wel op één voorwaarde berust en dat is dat ik altijd alles van verschillende kanten moet bekijken en nooit een ondoordacht en stom besluit moet nemen. Een vast zinnetje binnen ons gezin was altijd: “Van fouten leer je, dus het is je vergeven”.

Ik ben blij dat er bij ons thuis nooit ergens druk achter wordt gezet. Mijn ouders maakt het geen van beide uit of ik nu MBO ga doen of een universitaire studie af zou ronden. Natuurlijk zouden ze in het laatste geval misschien nog net even wat trotser/blijer op/voor me zijn, maar welke ouder heeft dat nu niet? Ze vinden het alleen totaal geen noodzaak. Haal ik een 4 voor een tentamen krijg ik vrijwel standaard een feedback met: “Had je niet goed genoeg geleerd? Of had je last van een black-out?” Het enige wat mijn moeder dan wil is dat ik eerlijk ben, eerlijkheid heeft vooral vroeger altijd erg centraal gestaan. Eerlijkheid wordt altijd beloond met: “Joh volgende keer beter, wat maakt het uit… Zullen we even wat leuks gaan doen ter afleiding?” En dan is het goed.

Mijn vader is behoorlijk ouderwets, en mijn moeder heeft dat in de loop der jaren gruwelijk overgenomen. Ze is altijd erg gesteld op haar privacy en doet dan ook maar wat moeilijk wanneer er vriendinnen of mijn vriend blijft slapen. Stel dat jongens dan een probleem zouden zijn, maar nee… het gaat om zowel jongens als meisjes. Ze is hier nog al eens bekrompen in en dat vind ik jammer, en toch zijn er momenten waarop seks bijvoorbeeld heel gemakkelijk en goed bespreekbaar is, het is alleen nogal afhankelijk van haar gemoedstoestand. Iets waar ik me aan irriteer want ik vind niets belangrijker dan een zekere veiligheid: of alles moet bespreekbaar zijn en dan áltijd, of gewoon niet. Bij haar weet je nooit waar je aan toe bent, en dat is wat ik later in de opvoeding van mijn eigen kinderen wel heel belangrijk zal vinden.
Toen er vorig jaar overigens een meisje bij ons in huis zou komen wonen, omdat ze moest onderduiken voor haar vriend die haar continue aan het stalken was, achtervolgde, mishandelde en dreigde haar en haar familie wat aan te doen wanneer ze naar de politie zou gaan. Het meisje was 16 en zwanger van die betreffende jongen. En dan lijkt het ineens geen schending van mijn moeders privacy, en zal ze er alles aan doen om zo’n meisje te helpen. Van mij zou ze gewoon wat duidelijker mogen zijn over alles, want met die gastvrijheid is niets mis. Iedereen is verder namelijk altijd van harte welkom.

Nog iets wat mijn ouders altijd erg belangrijk hebben gevonden is respect. Respect voor zowel mens als dier en alles wat er verder nog bij komt kijken. Daarnaast hebben ze het ook altijd belangrijk gevonden dat ik ook kleine dingetjes/gebaren wist te waarderen. Wij hebben het thuis altijd erg goed gehad, mijn moeder was altijd bezig met de kinderen te verwennen terwijl mijn vader dat juist helemaal niet had/heeft. Toch is bij mij de boodschap overgekomen en waardeer ik dingen die ik heb, en besef ik dat ze volgende week ook ineens allemaal kwijt kan zijn.

Nog iets waar ik wel blij mee ben zijn de beleefdheidsvormen die ze me hebben bijgebracht. Niet zozeer het aanspreken met ‘u’ maar wel het spreken met 2 woorden, het netjes begroeten en netjes gedag zeggen wanneer ik weer weg ga (‘En een fijne avond nog…’) Of wanneer mensen met hun boodschappen lopen te zeulen altijd even aan te bieden of ik misschien ergens mee kan helpen. Ik vind het belangrijk dat ik interesse/respect kan tonen in/voor anderen.
__________________
<3 Everyday I love you more....
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 11:06
arP-socialist
Avatar van arP-socialist
arP-socialist is offline
respect
__________________
Telkens weer; denk ik aan jouw ogen bij het afscheid...
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 13:29
Elisabeth.
Avatar van Elisabeth.
Elisabeth. is offline
Ik ben niet bepaald blij met mn opvoeding, aangezien ik tot 3 maanden terug thuis mishandeld werd, door mn vader.

Maar mn moeder heeft toch nog haar best gedaan mij enigszins normaal op te voeden.

Ik heb thuis goed geleerd om nederig te zijn, en dat is soms best handig. Ook weet ik heel goed hoe ik voor mezelf moet zorgen. Voorderest.....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wat kun je niet waarderen? #Miljard+3
Verwijderd
500 17-12-2011 00:35
Liefde & Relatie meisjes en hun borsten!
Flickan
114 27-05-2010 14:53
Verhalen & Gedichten -Verhaal-
Redhair
430 21-09-2005 14:54
Verhalen & Gedichten elvenverhalen - het verhaal van het gevecht om de aarde
Dattitude
8 24-05-2005 10:39
Verhalen & Gedichten Wilt u dit even keuren
lestat080
14 29-03-2004 22:30
Verhalen & Gedichten Geef je mening over deze tekst
lestat080
31 29-03-2004 17:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:57.