Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2009, 02:56
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Weet iemand iets af van deze examens? Heeft iemand er al eens aan deelgenomen? (info)

Ik heb namelijk 2 jaar geleden CAE behaald en zou nu graag 'n niveau hoger willen proberen te komen, maar ik vraag me af welk examen ik 't beste kan nemen: CPE of BEC? En in 't laatste geval: preliminary, vantage of higher?

Ter informatie: Ik ben nu tweedejaars WO Bedrijfseconomie. M'n studieboeken zijn grotendeels in 't Engels, terwijl bijna alle colleges in 't Nederlands worden gegeven. Verder maak ik vaak papers, opgaven en tentamens in 't Engels, maar hoef ik vrijwel nooit in 't Engels te communiceren. Kortom, reading & writing zal me beter afgaan dan listening & speaking (op die 4 vaardigheden word je getest).

Iemand tips, advies of aanbevelingen?
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2009, 13:36
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik heb in juni het CPE examen gedaan en gehaald. Daar kan ik je wel wat over vertellen maar welke jij het beste kan doen weet ik niet. Als je vragen hebt, hoor ik het wel.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 24-02-2009, 13:48
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Nou, heel graag als je er iets over kwijt wilt!

Ik weet wel ongeveer hoe zo'n examen is opgebouwd, maar ik ben erg benieuwd naar hoe anderen 'm hebben ervaren. Hoe had je je erop voorbereid? Ben je in 't dagelijks leven veel bezig met Engels? Vond je 't moeilijk? Welke onderdelen vond je 't lastigst?

En ja, vind je 't zinvol om CPE te gaan doen als je CAE al zou hebben behaald? Ik bedoel, is 't verschil zo groot of scheelt 't niet veel?
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2009, 00:09
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ik heb zelf ook CPE gedaan op de middelbare school en ben sindsdien in Groot Britannie gaan studeren en ben nu op uitwisseling in de VS, als ik je 1 advies kan geven, dan zou ik zeggen doe een TOEFL of IELTS test ipv Cambridge. Hoewel ze in Groot Britannie vaak wel bekend zijn met de ESOL examens van Cambridge (maar ook niet eens altijd), is dit in andere landen vaak redelijk onbekend. De meeste universiteiten hier in de VS bijvoorbeeld accepteren alleen maar TOEFL of IELTS test-scores, niet die van Cambridge. Van de 3 is TOEFL denk ik het meest universeel geaccepteerd en ik zou aanraden die dan ook te doen.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 08:26
TFS!
TFS! is offline
Ik heb via mijn middelbare school het BEC gehaald, niveau Vantage. Ik deed dit samen met een groep andere 4-Havisten. Ik weet niet hoe goed jouw Engels precies is, maar ik vond het als middelbaar scholier al vrij makkelijk. Of het nuttig is om dit na je CAE nog te doen weet ik niet, maar BEC is wel duidelijk op zakelijke onderwerpen gericht, (Business English Certificate hé?) terwijl CAE iets algemener is, als ik het me goed herinner. Ik haalde het met een 9, maar het gemiddelde van mijn groep lag geloof ik op 7. Als je vragen hebt hoor ik het wel
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 10:33
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Volgens het Gemeenschappelijk Europees referentiekader (Engels: CEF/CEFR) is het niveau van alle BEC-examens gelijk of lager dan CAE. Als je een stap hoger wilt gaan, dan lijkt CPE me de juiste keuze.

Laatst gewijzigd op 26-02-2009 om 10:38.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 17:16
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Nou, heel graag als je er iets over kwijt wilt!

Ik weet wel ongeveer hoe zo'n examen is opgebouwd, maar ik ben erg benieuwd naar hoe anderen 'm hebben ervaren. Hoe had je je erop voorbereid? Ben je in 't dagelijks leven veel bezig met Engels? Vond je 't moeilijk? Welke onderdelen vond je 't lastigst?

En ja, vind je 't zinvol om CPE te gaan doen als je CAE al zou hebben behaald? Ik bedoel, is 't verschil zo groot of scheelt 't niet veel?

Ik heb een cursus bij de volksuniversiteit gedaan die voorbereid op dit examen. Ik had deze toets nodig als toelating tot de universiteit (lang verhaal) en wilde 'm dus goed voorbereiden. Ik spreek dagelijks vrijveel Engels.. online sowieso veel (dan hebben we het voornamelijk over typen) en omdat mijn vriend Zweeds is ook veel echt spreken. Dat heeft me gedeeltelijk geholpen in kennis van de taal maar voornamelijk in hoe zeker ik me voelde om de taal te gebruiken.

Aangezien je CAE hebt gedaan zal je begrijpen wat de onderdelen inhouden. Use of English werd door de meeste van m'n cursusgenoten het moeilijkste gevonden, ik persoonlijk vond dat het makkelijkste en heb daar ook het hoogste op gescored. De andere onderdelen waren niet extreem moeilijk maar het helpt wel als je je goed voorbereid (bijv in de luistertoetsen komen best stukken voor die snel gaan, met een accent of mensen die door elkaar heen praten.. het helpt als je dat al vaker gehoord hebt). Een cursus kan daarbij helpen, maar is denk ik niet noodzakelijk. Ik vond het echter wel prettig.

Ik denk dat als je CAE met een goed resultaat (A of B) hebt afgerond, dat CPE hooguit leuker staat op je C.V. Je leert wel puntjes op de i zetten bij CPE maar als je het niet nodig hebt, weet ik niet of ik het zou doen. Het is allemaal best pittig (ik moest bijv in m'n mondeling een monoloog van twee minuten houden over het verschil in effect tussen lange en korte termijn beslissingen.. als je niet gewend bent te praten dan kan ik me voorstellen dat het even schrikken is) en het is een lange dag. Daar staat tegenover dat het natuurlijk wel leuk is om te hebben en toch uitmaakt in je Engels niveau =)
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 18:34
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik heb 't idee dat TOEFL of IELTS meer iets is voor als je in 't buitenland wilt gaan studeren/werken, of zie ik dat verkeerd?

Eigenlijk was ik van plan om BEC Higher te gaan doen (vooral omdat 't bij m'n studie past), totdat ik de post van Tochjo las . En ik had CAE met 'n C behaald, dus ik begin nu ook 'n beetje aan mezelf te twijfelen.. Aan de andere kant zou ik toch wel durven te beweren dat ik er qua Engels wel enigszins op vooruit ben gegaan sinds 6 VWO.

Ik blijf er nog even over doorpiekeren, heb tot 25 maart bedenktijd .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2009, 19:19
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik heb CAE niet gedaan dus ik vind het lastig inschatten. Ik heb wel bij het Goethe instituut een duits toets op B1 niveau gehaald. Dat was echt ver onder het niveau van CPE maar goed, dat is dus ook onder het niveau van CAE dus ik weet het niet zo goed. Wij hadden in de cursus wel mensen die een CAE certificaat gehaald hadden. Bij 1 daarvan snap ik niet hoe hij uberhaupt dat certificaat gehaald heeft, zijn engels was echt heel slecht. De ander sprak Engels op ongeveer hetzelfde niveau als de rest en heeft uiteindelijk het examen niet gedaan (had geen tijd oid) maar zou het wel gehaald hebben.
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 27-02-2009, 10:41
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Ik ken je verder niet maar ik denk dat de meeste onderdelen wel zullen lukken met CPE. Het is wel moeilijker dan CAE maar je bent vast wel iets vooruit gegaan (met name door de ervaring van bijv een stuk lezen of tv kijken of zo) en je bent ook ouder geworden, dat helpt ook. Ik denk dat als je het gaat doen, je voornamelijk Use of English moeilijk zult vinden (en dat kan je best voorbereiden) omdat het heel erg gaat om uitdrukkingen, synoniemen, homoniemen, etc. Als je weinig Engels spreekt dan krijg je zulke dingen ook weinig te horen, blijf je een beetje in je eigen woordenschat. Je kan bij sommige boekenwinkels ook proefexamens kopen van CPE, je zou er gewoon eens 2 kunnen maken om te zien hoe het gaat (ik heb ze hier niet maar ik kan bij m'n moeder thuis ook wel even kijken wat ik nog heb liggen).
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.