Oud 13-01-2010, 20:24
Verwijderd
Hallo,

Voor mijn scriptie heb ik o.a. kwalitatief onderzoek gedaan. Ik heb een aantal diepte-interviews afgenomen. Deze gesprekken heb ik opgenomen en daarna uitgewerkt. Ik heb vervolgens een samenvatting van elk interview in de bijlage van mijn scriptie opgenomen. Mijn begeleider wil nu weten hoe ik de interviews heb geanalyseerd. Ze vraagt zich bv. af of ik gebruik heb gemaakt van tekstanalyse technieken als 'theoretical coding'. Ik heb hier echter nog nooit van gehoord. Weet iemand van jullie wat dit inhoudt? Ik word van Google nml niet heel veel wijzer .

Alvast bedankt voor de hulp .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2010, 21:36
MizZoo
Avatar van MizZoo
MizZoo is offline
Als je niet weet wat het inhoudt zul je het waarschijnlijk niet gebruikt hebben

Theoretical coding is volgens mij gewoon een soort veredeld onderstrepen en ordenen van belangrijke punten uit je interview.

Volgens wikipedia:

From the data collected, the key points are marked with a series of codes, which are extracted from the text. The codes are grouped into similar concepts in order to make them more workable. From these concepts, categories are formed, which are the basis for the creation of a theory, or a reverse engineered hypothesis.

En ja, wikipedia is niet de meest betrouwbare bron, je kunt er beter een boek bij pakken, enzovoorts, maar het staat er wel allemaal mooi op een rijtje. : http://en.wikipedia.org/wiki/Grounded_theory
Met citaat reageren
Oud 15-01-2010, 23:12
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Je zou kunnen labelen

Je verdeeld je interviews in verschillende tekstfragmenten, aan die tekstfragmenten koppel je verschillende labels, die labels kun je vervolgens met elkaar vergelijken in je analyse.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22.