Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2010, 20:08
zrosuna
zrosuna is offline
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum, en heb toch maar besloten mij te registreren, vooral omdat ik eigenlijk wat mensen om advies wil vragen, met een situatie waar ik momenteel in zit.

Ik zit momenteel in 5 HAVO, eindexamenjaar dus. Hiervoor heb ik 4 jaar VWO E&M gedaan, de overgang naar 5VWO redde ik niet en ben toen overgestapt naar 4 HAVO Natuur en Techniek. Ik heb zo'n beetje mijn hele leven mij nog nooit echt hard ingezet voor een vak, en ben altijd (desalniettemin net aan) overgegaan (op die keer na dan natuurlijk).

4 Havo was geen moeilijkheid, maar nu ik in 5 Havo zit moet ik er toch wel wat meer aan trekken. Ik heb nu 2 proefwerkweken gehad, en 15 maart zijn mijn laatste proefwerken. Ik sta nu:

Natuurkunde, scheikunde, wiskunde ~6.1
Biologie: 6.4
Nederlands: 7.8
Letterkunde 7.4
Engels: 7.5

Opzich geen slechte cijfers dus, maar ik ben het echt zat om telkens zesjes te halen, ik weet het, kom ik een beetje laat mee, maar ik wil graag die laatste proefwerkweek nog even knallen en echt hoge cijfers gaan halen, zodat ik wat meer zekerheid heb op mijn examens.

Mijn probleem is echter, dat ik dit iedere periode tegen mezelf zeg, en het dan blijf uitstellen tot het 1-2 dagen voor mijn toets is en het boek een beetje ga doorlezen, maar niet echt ga leren. De meeste dingen snap ik dan wel, maar wanneer het op de toets komt vaak niet. Vaak sleep ik er dan nog een zesje uit.

Ik wil daar dus heel graag verandering in brengen, hier zal ik denk ik ook voordeel van ondervinden bij mijn vervolgopleiding(en). De motivatie heb ik namelijk wel, maar het lukt me simpelweg niet om mezelf aan te zetten te leren.

Herkend iemand dit probleem, en zijn er mensen met tips? Is het slim een uitgebreide planning te maken, met welke stof ik wanneer ga doen, of moet ik echt hulp gaan zoeken? Ik wil wel realistisch blijven (geen negens en tienen) maar een 8 zou mijn zelfvertrouwen behoorlijk opkrikken.

Ik weet dat ik dit zelf moet gaan doen, maar mijn vraag is dus of er mensen zijn die handige tips voor me hebben of het zelf ook gehad hebben (of nu hebben).

Fijne avond nog
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2010, 22:12
Verwijderd
Misschien is het handig om bijvoorbeeld aan je moeder te vertellen dat je van plan bent meer voor school te gaan doen. Dan kan zij je helpen om het echt te gaan doen. Plannen helpt bij mij ook wel, vooral omdat ik weet dat ik blij ben als ik me aan mijn planning heb gehouden. Je kunt zo'n planning ook aan je moeder geven en vragen of zij je achterna wil zitten als je je er niet aan houdt.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 07:25
Verwijderd
Inderdaad van tevoren een planning maken. Ook belangrijk: Weten wat je precies moet leren/doen voor een Schoolexamen. Je ouders vertellen is zeker een goed idee, die kunnen dan achter je aan zitten als er niets gebeurt. (Of maak jezelf gewoon bang met gedachten als 'Wat gebeurt er als ik het niet haal?' etc., maar het iemand vertellen is misschien beter. )
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 13:24
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Hoe ben je in de lessen? Volg je actief de leraar (dus maak je aantekeningen, denk je mee) of ben je wat passiever in de klas? Ik heb op de havo het meeste opgestoken door gewoon goed op te letten in de klas, bewust bezig te zijn met de stof en aantekeningen te maken. Thuis hoefde ik dan in de meeste gevallen alleen maar te herhalen en soms een beetje te verdiepen. Als je dat nu nog niet doet, is dat wel een aanrader.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 17-02-2010, 14:08
Teddy-chan
Teddy-chan is offline
Wat al genoemd is, zeker bij de exacte vakken. Als die je een beetje liggen en je doet gewoon elke keer braaf je huiswerk, dan is een goed cijfer bijna al binnen. Alle stof wordt toch in de les behandeld en als je die daar al mee krijgt, hoef je dat tijdens het leren niet meer echt te doen. Een goede planning is ook nooit slecht, zeker als het een examen is met veel hoofdstukken. Als je bij vakken op het examen opeens de vraagstelling niet meer snapt, of 'wel weet waar het over gaat, maar niet precíes' is het misschien handig voor elk hoofdstuk even de proeftoets te maken. Dan weet je een stuk beter wat je kunt verwachten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Luzac College
Jolla
44 14-06-2004 23:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.