Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2007, 15:34
L.
L. is offline
Hiyaa mensen!

Graag jullie mening, visie op het volgende onderwerp....
Of anders graag wat ervaringen van jezelf, want ik weet
het zo af en toe niet meer met het vinden van een studie.

Okay, vergeleken met de vakken/ opleiding Management, Economie, Recht, Management en Human Technology lijkt Grafisch Ontwerp best wel geweldig om te doen. Reden dat ik dit erbij noem is omdat ik al een jaartje MER en een jaartje HT heb gedaan en dat het me totaal niet trok. Ik wil nu iets doen waar ik me meer betrokken bij voel en dacht bij mezelf Grafisch Ontwerper worden is wel leuk!

Ik voel me dus redelijk aangetrokken tot het ontwerpen, de grafische kant en het maken van websites, brochures, omslagen, flyers enz. enz. Maar om een opleiding te doen in die richting, moet je vaak al wat ervaring hebben of creatief werk laten zien.
En hier is waar het probleem en m'n ambitie elkaar kruisen. Ik heb namelijk weinig tot geen eigen werk... Ook heb ik geen verstand van programma's als Photoshop, Dreamweaver enz. enz. Ik voel me dus best wel kansloos om me zo te gaan aanmelden en te beginnen... Wat kan ik doen?

En tijdens het zoeken naar enkele Hbo-opleidingen in de grafische kant kwam ik vaak ook tegen dat er vooropleidingen waren die je in het jaar voordat je echt aan de Hbo-studie begint kan gaan doen. Probleem hiervan is dat je zelfs daarvoor Ook eigen werk enzo moet meebrengen...

Dit alles demotiveert me best wel, heeft een van jullie een idee wat ik kan gaan doen?

btw Als nood-oplossing dacht ik mss nog aan de Vrije Hogeschool omdat je daar best creatief bezig bent het hele jaar door en op die manier kom je wel aan wat eigen werk. Of anders Mbo eerst en daarna Hbo, omdat ze bij het Mbo iets minder moelijk doen met toelatingen. Alleen zie ik het na de Havo niet echt meer zitten om Mbo te gaan doen... Ook wil ik ei'k wel mn Bachelor op zak hebben binnen 6/7 jaar vanaf nu, vanwege het IBG...

Bij voorbaat dank & sorry voor de lange tekst Maar ik word gek van dit brokkelige pad.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2007, 19:36
Hells Ezel
Avatar van Hells Ezel
Hells Ezel is offline
je kunt idd zo'n vooropleiding gaan doen. volgens mij kun je ook mbo gaan doen, want als je daarna naar het hbo gaat dan begint de stufi weer 'opnieuw', zodat je voor beide opleiding stufi krijgt. volgens mij is dit een speciale regeling voor mbo naar hbo. dus voor de IBG hoef je het niet te doen. Op Grafisch Lyceums kun je als havist ook de eerste twee jaar versneld doen, dus dat is ook wel relaxt.
__________________
als je niets zegt kun je ook niets stoms zeggen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 20:20
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb de versnelde opleiding gedaan aan het grafisch lyceum rotterdam (had havo) en ben nu bezig met een addendum jaar multimedia vormgeven. Er is een toelatingstest, maar toen ik die deed (weet niet of het nu nog zo is) hoefde je geen eigen werk te laten zien. Je kreeg opdrachten die je thuis moest maken, en later moest je dan een dag naar het lyceum en daar nog een paar opdrachten maken. Er kunnen dan drie dingen gebeuren: je wordt meteen toegelaten, je wordt afgewezen of je bent een twijfelgeval en moet eerst nog op gesprek. Kennis van photoshop is een pré, maar niet noodzakelijk in het eerste jaar. Ik raad je wel dringend aan om het alvast zelf een beetje uit te vogelen, je zal jezelf er dankbaar voor zijn als het tempo hoger wordt. Tutorials zijn lifesafers, lees er zoveel als je kan.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 12:40
L.
L. is offline
Sorry for late reply... maar ik was dit topic totaal vergeten.

Anyway thnx voor het reageren!


Ik ben benieuwd wat anderen nog hebben gedaan?
Dus spui jullie gedachtes of wegen om grafisch ontwerper
te worden hier...

Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 14:16
L.
L. is offline
Citaat:
Hells Ezel schreef op 06-03-2007 @ 20:36 :
je kunt idd zo'n vooropleiding gaan doen. volgens mij kun je ook mbo gaan doen, want als je daarna naar het hbo gaat dan begint de stufi weer 'opnieuw', zodat je voor beide opleiding stufi krijgt. volgens mij is dit een speciale regeling voor mbo naar hbo. dus voor de IBG hoef je het niet te doen. Op Grafisch Lyceums kun je als havist ook de eerste twee jaar versneld doen, dus dat is ook wel relaxt.
Btw ik heb dit net ff nagevaagd bij de IBG en dat de
Stufi weer opnieuw begint is alleen het geval als je eerst
Mbo doet (+binnen 10 jaar haalt) en daarna Hbo (begint de prestatiebeurs + terugbetalen binnen 10 jaar weer opnieuw).

In mijn geval is dat niet zo, want ik heb al 2 jaar een Hbo studie gedaan, dus mijn "10 jaar" van het Hbo zijn al begonnen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 23:01
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik heb zelf 2 jaar grafisch vormgeven gedaan op het GLU, maar ben overgestapt naar multimedia, omdat me dat interessanter leek. Voor de toelating moest ik wel werk van mezelf meenemen, maar als ik later zag wat er bij mij in de klas gemaakt werd, had ik het idee dat ze niet bepaald streng waren met de selectie.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2007, 23:26
Verwijderd
In deze sector is bijna geen werk. Dit soort studies moet je dus alleen doen als je er écht goed in bent en bereid bent hard te werken om je van de meute te onderscheiden.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2007, 22:53
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Er is altijd wel een reclamebureautje die een DTP'er nodig heeft.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2007, 22:59
Lil'bit
Avatar van Lil'bit
Lil'bit is offline
Kijk, het is opzich geen probleem om achterstanden in te halen, zoals kennis van Photoshop etc. Je bent vast niet zo'n iemand die amper een pc aanraakt. Dingen in Photoshop pak je snel op.
Als je gemotiveerd bent, kun je veel Trials op I'net downloaden. Want als je het eenmaal n keer zelf uitgeprobeerd hebt, i shet toch wel handig.

Vooropleiding is idd wel handig. Maar als ik jou was, zou ik eerst ff proberen bij de GL's. Want naast je studie kun je nog altijd dingen bijleren(zelfstandig of dmv een cursus).
Ik heb trouwens ook interesse voor ontwerpen en ik heb ook even gekeken op die websites. Er staat nergens dat je je eigen werken moet laten zien om toegelaten te worden. Ontwerpen gaat meer op gevoel... Je hoeft niet goed te kunnen tekenen als je het idee hebt(vind ik).
Volgens mij tekenen er veel meer mensen mooier dan Van Gogh. Maar het idee en de inhoud/betekenis van zijn werken is mooier dan mooi..

Reply over je keuzes, Ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2007, 10:35
Verwijderd
Ik zou gewoon HBO gaan doen, Grafisch Lycea zijn te makkelijk en je wordt er hoogstwaarschijnlijk alleen DTP-er mee, of je moet ECHT goed zijn, maar als jij nu nog geen eigen werk hebt op je 20e, ben je er nog niet mee bezig en lijkt het me sterk dat je in 3 of 4 jaar een grafisch wonder wordt. De meeste mensen die ik ken die nu een goed lopend freelance bedrijf hebben of (junior-)art director zijn die waren altijd al heel goed en vanaf jongs af aan al erg bezig met of tekenen of designen.
En ja ik heb ook een diploma grafisch vormgeven van een lyceum dus ik weet waar ik het over heb. Ga een vooropleiding kunstacademie doen, en daarna toelating. Het al je helpen je portfolio op te bouwen en je zal alvast wennen aan de manier waarop academies denken en werken.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 01:14
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Danique schreef op 22-03-2007 @ 11:35 :
Ik zou gewoon HBO gaan doen, Grafisch Lycea zijn te makkelijk en je wordt er hoogstwaarschijnlijk alleen DTP-er mee, of je moet ECHT goed zijn, maar als jij nu nog geen eigen werk hebt op je 20e, ben je er nog niet mee bezig en lijkt het me sterk dat je in 3 of 4 jaar een grafisch wonder wordt. De meeste mensen die ik ken die nu een goed lopend freelance bedrijf hebben of (junior-)art director zijn die waren altijd al heel goed en vanaf jongs af aan al erg bezig met of tekenen of designen.
En ja ik heb ook een diploma grafisch vormgeven van een lyceum dus ik weet waar ik het over heb. Ga een vooropleiding kunstacademie doen, en daarna toelating. Het al je helpen je portfolio op te bouwen en je zal alvast wennen aan de manier waarop academies denken en werken.
BS!

Op veel grafisch lycea kun je ook HBO doen, en DTP is MBO 3. Grafisch vormgeven is MBO 4, daarvoor hoef je niet perse naar de kunstacademie.

En ik heb zowel grafisch vormgeven als multimedia vormgeven gedaan, dus ik weet waar ik het over heb
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 23-03-2007 om 01:19.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2007, 09:23
Verwijderd
HBO op grafisch Lyceum is alleen te doen op 1 of andere richting die meer op Trafficmanager lijkt. En ja, DTP is een opleiding op MBO3 niveau maar ook al doe je Grafisch Vormgeven op MBO4, je hebt niet al te veel kans dat je Art Director/ G.Ontwerper wordt uiteindelijk, omdat er nou eenmaal minder van zijn dan simpel DTP, en daarom zijn de meesten van mijn ex-klasgenoten die zijn gaan werken ook DTP-er en niet Grafisch Vormgever. Daarom gaan ook heel veel mensen nog door op een academie of ze doen werk wat niet in hun richting ligt omdat ze geen DTP willen doen. Heb jij al naar fulltime Grafisch Ontwerp werk gezocht dan?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2007, 01:09
Lil'bit
Avatar van Lil'bit
Lil'bit is offline
degene die begonnen is met posten heeft ckr de hoop opgegeven
Met citaat reageren
Oud 31-03-2007, 12:09
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Danique schreef op 23-03-2007 @ 10:23 :
Heb jij al naar fulltime Grafisch Ontwerp werk gezocht dan?
Ja, ik kan over een maand beginnen
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 10:21
Verwijderd
Goed voor je welk bureau?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Kunstacademie Info (VRAAG MAAR RAAK)
aquafemme
67 13-02-2007 06:24
Studeren Grafisch ontwerper, waar te vinden?
BleuEyes
11 22-09-2005 17:00
Algemene schoolzaken grafisch ontwerper hetzelfde als grafisch vormgeven?
BleuEyes
2 13-09-2005 20:09
Werk, Geld & Recht Uurtarief voor amateurwebdesign
Pim_Bond
43 26-02-2005 18:20
Algemene schoolzaken Informatica & Informatiekunde HBO
man pis = back
2 14-11-2002 16:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:09.