Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2010, 16:38
*flawless*
*flawless* is offline
Heey allemaal

volgend jaar doe ik mijn vwo-examen dus ik ben me nu ook aan het oriënteren naar welke opleiding ik hierna zal gaan.
Mijn vraag is hoe mede-vwo-ers de keus hebben gemaakt tussen hbo of universiteit? En of later bleek dat deze keus helemaal fout was, en waarom dat dan zo was?

Ikzelf ben nu aan een universiteit aan het denken, maar van de andere kant lijkt me hbo ook weer leuk om te doen! Dilemma dus.
__________________
A word is dead when it is said, some say. I say it just begins to live that day.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2010, 17:07
WAT
WAT is offline
waarom lijkt hbo je leuk? want uni is toch beter aansluitend en (vind ik) heeft leukere opleidingen.....
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 17:41
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
ik heb vorig jaar havo gedaan, maar doe nu vwo, omdat ik ook geen hbo opleiding kon vinden die me een beetje leuk leek.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 17:45
*flawless*
*flawless* is offline
Universiteit lijkt me hartstikke leuk vanwege de zelfstandigheid, en gewoon het hele idee ervan.
Maar hbo heeft dan weer als pluspunt dat je alles in praktijk leert brengen..
__________________
A word is dead when it is said, some say. I say it just begins to live that day.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 18:38
Noddy
Noddy is offline
Ik zou gewoon op zoek gaan naar een studie die je interessant lijkt, en dan pas kijken naar het niveau. (Ik zou het wel zonde vinden als je mbo zou gaan doen als je een vwo diploma hebt, maar goed.) Als je je vwo diploma hebt, is dat alleen maar makkelijker. Je kan overal uit kiezen! Wat een luxeprobleem. Ik had een havodiploma en de enige studie die me leuk leek was een universitaire studie... Dat is veel lastiger
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Oud 18-05-2010, 18:57
WAT
WAT is offline
Citaat:
Universiteit lijkt me hartstikke leuk vanwege de zelfstandigheid, en gewoon het hele idee ervan.
Maar hbo heeft dan weer als pluspunt dat je alles in praktijk leert brengen..
om je even uit die droom te halen... mbo is veelpraktijk, hbo is ook veel theorie en helemaal niet zo veel praktijk.
En natuurlijk ligt het volledig aan wat je wilt gaan doen...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 09:49
Verwijderd
Uhm...Misschien Een HBO opleiding met een sector in diezelfde richting als de universiteit waar je later naartoe gaat.
Dan heb je al een aantal jaren voorsprong en ervaring.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 10:20
Verwijderd
Ik ben vooral gaan kijken naar de verschillen. Op basis daarvan heb ik gekeken wat me het meeste aansprak, in mijn geval was dat de uni. Het is maar net waar voor iemand je bent. HBO is veel samenwerken en praktischer. De uni is vaak veel theorie en weinig tot geen groepsopdrachten.

Wel heb ik van verschillende HBO studenten gehoord dat het groepswerk soms behoorlijk vervelend kan zijn, ivm mensen die niks doen en niet luisteren en meer van dat soort dingen. Maar doe vooral wat jij wilt. Persoonlijk denk ik dat de uni uitdagender is, maar dat is maar een vermoeden.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 16:24
*flawless*
*flawless* is offline
Ik ga sowieso een opleiding communicatie volgen dus daar ben ik al uit. Ik zat zelf te denken op een universiteit. Maar ik wilde gewoon even polsen wat de ervaringen van anderen waren, zodat ik het beter kan afwegen.

Op basis van wat jullie zeggen, denk ik dat universiteit voor mij toch het beste is Groepswerk kan inderdaad vervelend worden als niet iedereen meewerkt, en ik werk sowieso het liefste zelfstandig.
__________________
A word is dead when it is said, some say. I say it just begins to live that day.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2010, 18:29
Verwijderd
Ik vond de uni behoorlijk schools...schoolser dan de laatste jaren op het hbo...en juist op de uni had ik alleen maar groepsopdrachten, op het hbo was het soms nog wel alleen. Zal dus erg per studie verschillen hoe dat is.

Ik zou een studie/richting zoeken die je aanspreekt, dan zie je daarna wel weer of dat hbo of uni is.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 18:06
Mediocrity
Mediocrity is offline
Citaat:
om je even uit die droom te halen... mbo is veelpraktijk, hbo is ook veel theorie en helemaal niet zo veel praktijk.
En natuurlijk ligt het volledig aan wat je wilt gaan doen...
Hbo is ook harstikke veel praktijk. Je wordt voorbereid op een beroep, oftewel: je leert de praktijk. Daarnaast krijg je theoretische vakken die ondersteunen. Het is naar mijn ervaring half/half.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2010, 18:53
WAT
WAT is offline
Citaat:
Hbo is ook harstikke veel praktijk. Je wordt voorbereid op een beroep, oftewel: je leert de praktijk. Daarnaast krijg je theoretische vakken die ondersteunen. Het is naar mijn ervaring half/half.
ja en nee......
je word misschien voorbereid op een beroep maar ik heb bijvoorbeeld op mijn docentenopleiding wiskunde alleen maar stage en 1 vak beroepsvoorbereiding gehad in het eerste jaar.... die opleiding was vooral veel theorie. Ik doe nu Informatica en dit is 70/30 theorie/praktijk.....
Met citaat reageren
Oud 04-06-2010, 05:55
Verwijderd
Het zal ook erg aan de opleiding en hogeschool liggen. Op de pabo moest ik iedere week 1 dag stage lopen en had soms stageweken, bij pedagogiek liep ik 16 uur per week stage, vanaf de tweede helft van het tweede jaar t/m de vierde. En bij de lerarenopleiding voortgezet onderwijs was het in het begin niet zo veel, maar werd het meer naarmate je verder in de opleiding kwam.

Bij de uni wisselt het ook erg, sommige studies hebben geen stage, andere een vrijwillige in het laatste jaar en weer andere meer, ook al eerder in de studie. Ik hoor veel mensen toch wel zeggen dat ze het gebrek aan praktijk als een gemis ervaren, ook omdat dat toch een beeld geeft van de praktijk en je daardoor ook meer zicht krijgt op of je de juiste opleiding/studie volgt. En omdat je de theorie op die manier vaak beter kunt plaatsen. Maar je kunt die praktijk natuurlijk ook zelf opzoeken, bv. in de vorm van een bijbaantje of vrijwilligerswerk of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2010, 16:09
ZitriN
ZitriN is offline
Voor en nadelen van het wo, wat ik vind:
- Wo is heel theoretisch, hele boeken leren, die in mijn geval in het wetenschappelijk engels geschreven zijn. In het begin is dit best lastig vind ik. Zelf vind ik het wel jammer dat er zo weinig praktijk is, het lijkt mij wel leuk om eindelijk echt bezig te zijn met wat je later wilt worden, in plaats van almaar doorleren.
- Over schoolser valt veel te zeggen, je bent dus nog steeds aan het doorleren, in mijn geval moest ik ook wel veel samenwerken. Maar het hbo heeft dan wel weer meer klasjes, waardoor het gezellig wordt. Klinkt nu misschien vreemd, maar als je met z'n 700-en naar een hoorcollege zit te luisteren, leer je niet echt je klasgenoten kennen zeg maar.
- Het is veel zelfstandiger, dit kan je leuk vinden, maar je wordt wel een beetje in het diepe gegooid. Voorbeeld bij mij is bijvoorbeeld dat ik heel veel dingen zelf had moeten bedenken en je weinig uitleg krijgt met betrekking tot zowel de algemene regels van de studie als de inhoud van de studie. In het begin van dit jaar raakte ik wat over vermoeid, was elke keer overal te laat mee, snapte niet hoe bepaalde dingen moesten. (In de eerste drie weken moest ik een wetenschappelijk onderzoek schrijven, nauwelijks uitleg of voorbeelden, in mijn geval alleen het onderwerp "klanttevredenheid") Nu vind ik het juist wel leuk, dat niet alles voorgekauwd word en je echt je eigen werk ervan kan maken.
- Wat ik van veel mensen hoor, die vwo hebben gedaan en vervolgens een hbo doen, is dat hbo geen uitdaging voor ze is. Als jij dus op het vwo zit en dit vrij makkelijk haalt, zou ik geen hbo gaan doen, tenzij je echt een hbo vindt die heel goed bij je past en je heel graag wilt doen. In geval van communicatie zou ik wo kiezen.
__________________
En we droomden in gedachten, maar we kwamen altijd thuis.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2010, 21:31
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Op basis van wat jullie zeggen, denk ik dat universiteit voor mij toch het beste is Groepswerk kan inderdaad vervelend worden als niet iedereen meewerkt, en ik werk sowieso het liefste zelfstandig.
Je moet het niet alleen laten afhangen van groepswerk hoor. Op de uni zul je ook projecten moeten doen waarbij je moet samenwerken. Daarnaast valt het na het eerste halfjaar vaak enorm mee met vervelende groepsgenoten, omdat de grootste slackers dan zijn afgevallen en je met gemotiveerde mensen overblijft. Overigens hangt het heel erg van de specifieke opleiding af hoeveel groepswerk je hebt enzovoorts.

Het beste kun je je keuze tussen HBO en WO maken door gewoon naar open dagen en meeloopdagen van de betreffende studies te gaan en aan de hand daarvan een afweging te maken.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 16-06-2010, 10:20
Verwijderd
Hoe zitten het met het engels, wat is het verschil qua engels op hbo en universiteit?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2010, 11:25
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Op het HBO worden ook veel engelse naslagwerken en literatuurbronnen gebruikt hoor.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 17-06-2010, 21:59
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Met een HBO-opleiding ben je wel veel duidelijker geprofileerd. In de praktijk blijken je kansen op de arbeidsmarkt daardoor beter te zijn. Als in, makkelijker aan werk te komen. Qua salaris hoeven een master en een HBO-bachelor ook niet zo heel ver uit elkaar te liggen, in ieder geval niet wanneer ze starter zijn.

Ik koos destijds voor de universiteit, maar ondervind nu nadeel van het niet hebben van een duidelijk profiel.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-06-2010, 10:26
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Ik heb zelf het pad van vwo - hbo - uni gedaan, zit momenteel in het WO schakeljaar, wat verschillen zoals ik ze ben tegen gekomen:

- Tempo op de uni ligt veel hoger, op de uni doen ze een boek van een paar honderd pagina's in 1 blok, op het HBO doen ze er rustig een jaar over.
- WO is veel meer theorie, echter heb je dit vaak niet nodig omdat ze op tentamens willen dat je iets uitrekent ofzo en dan is het simpelweg de rekenmethode uit je kop leren zonder eigenlijk te begrijpen wat je doet, gevogl is dat je de literatuur niet eens hoeft te lezen om een voldoende te halen.
- HBO is veel 'schoolser', gewoon met 25 studenten in een lokaal om de stof door te nemen en opdrachten te maken, af en toe een hoorcollege met misschien 150 mensen ipv veel hoorcolleges met gemakkelijk 700 man. Doordat je in de kleine klassen zitten is het ook persoonlijker, docenten kennen jouw en jij kent de docenten.

Nog iets, als je voor het HBO kiest, kies een goede school. Ik zit nu met HBO'ers uit het halve land op de uni en de verschillen tussen dezelfde opleidingen op verschillende HBO scholen zijn echt gigantisch.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Overstap HBO UNI
Zwolle96
3 14-01-2017 09:01
Studeren Technische bedrijfskunde - HBO of Universiteit
oliesjeik
3 04-11-2009 13:00
Studeren Ik twijfel
Kwark89
4 05-07-2007 10:08
Studeren 2x hbo of uni?
Verwijderd
3 13-12-2006 13:24
Algemene schoolzaken wanneer ben je student?
matrix21
104 11-04-2003 08:12
Huiswerkvragen: Exacte vakken The moment of truth...overstap van hbo naar Uni.
Demon of Fire
7 03-02-2003 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.