Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2005, 14:44
*Bellissima*
*Bellissima* is offline
ik heb een vraag.. ik zit nu in 5VWO en ik ben aan het bedenken wat ik hierna wil doen.. ik wil iets met talen doen (ik heb nu ook C&M) maar alleen een taal studereen lijkt me niet leuk.. weet er iemand een studie waarin een taal wordt gecombineerd met iets anders? of mensen die al zo iets studeren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2005, 15:28
~Hadiya~
Avatar van ~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
ga eens praten met juh decaan
__________________
Puur het feit dat jij te dom bent om het bovenstaande te begrijpen maakt het nog niet onjuist. || ~jan-e-man!~ || Ik ben een knuffel-allogtoon
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 15:39
Verwijderd
Je hebt bijv. Taal & Cultuur (WO) dat wordt gegeven aan de Universiteit Utrecht. Hierbij kun je allerlei vakken uit allerlei taal- en cultuurstudies kiezen. Verder kun je denken aan een major-minorconstructie, die bijv. aan de Universiteit Leiden worden gegeven. Hierbij kun je een taal (major) combineren met een andere studie (minor). Dat kan echter ook omgekeerd zijn, daar moet je me niet aan houden.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 15:46
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
De studie taal & communicatie aan de UvA. Ik heb hier zelf ook naar geïnformeerd, omdat ik met hetzelfde zit als jou. Op www.uva.nl staat er meer info over.
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 16:53
Verwijderd
taalwetenschap?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 17:00
Verwijderd
Ik ben het met ~Hadiya~ eens: ga eens naar je decaan. Hij/zij kan je veel beter advies geven

Ikzelf doe de lerarenopleiding Engels. Is ook een mogelijkheid
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 17:46
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Sylph schreef op 11-01-2005 @ 16:39 :
Je hebt bijv. Taal & Cultuur (WO) dat wordt gegeven aan de Universiteit Utrecht. Hierbij kun je allerlei vakken uit allerlei taal- en cultuurstudies kiezen. Verder kun je denken aan een major-minorconstructie, die bijv. aan de Universiteit Leiden worden gegeven. Hierbij kun je een taal (major) combineren met een andere studie (minor). Dat kan echter ook omgekeerd zijn, daar moet je me niet aan houden.
http://www2.let.uu.nl/solis/studiepu...uurstudies.pdf

(tis alleen wel 380 kantjes geloof ik, dus succes met lezen)
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 11-01-2005 @ 17:53 :
taalwetenschap?
Dat heeft vrij weinig met talen zelf te maken.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 16:04
*Bellissima*
*Bellissima* is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 11-01-2005 @ 18:00 :
Ik ben het met ~Hadiya~ eens: ga eens naar je decaan. Hij/zij kan je veel beter advies geven
ja dat ga ik ook nog doen... maar mensen die hetzelfde willen hebben hier mss ook iets aan en een decaan studeert zelf niet.. en als er hier mensen reageren die wel zoiets studeren is dat ook wel makkelijk..
en bedankt voor de reacties... hoop dat er nog meer komen
Met citaat reageren
Oud 20-01-2005, 17:45
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Ik had precies hetzelfde als jij, totdat ik de opleiding vond waar ik nu mee bezig ben
Ik zit nu in het eerste jaar van de vertaalacademie in Maastricht.
Als je hierover iets wilt weten stuur je maar een pm
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 14:13
Bell
Avatar van Bell
Bell is offline
Tolk?
Gebarentaal?
lerarenopleiding?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 19:01
shy gurl
shy gurl is offline
Heb hetzelfde als jij. Ik vind de meeste talen leuk, en ik vind het jammer om je 'te binden' aan één taal. Zit nu ook in 5VWO en ik ben een ker naar mn dcaan geweest. Ze heeft zelf Frans gestudeerd en volgens haar krig je ook veel andere dingen die ook met andere talen te maken hebben. Jij leert natuurlijk de taal die je kiest, maar je krijgt ook andere vakken die ook gelden voor andere talen en je wordt zelfs gemixt met mensen die andere talen studeren. Verder heb je nog veel vrije ruimte over waarin je vakken kunt kiezen die je aanspreken.
Er is ook een studie taalwetenschap (zo heet het geloof ik ) en daar leer je vooral hoe de mens een taal in zich opneemt, dus hoe het werkt in je hersenen en waarom mensen dingen anders interpreteren enz. Volgens mijn decaan heb je dan niet echt te maken met talen, maar is het vooral een biologische studie...Maar ja, misschien vind jij dat juist leuk..
__________________
~*niet iedereen hoeft een held te zijn, er moeten ook mensen zijn dee gered moeten worden*~
Met citaat reageren
Oud 21-01-2005, 20:00
Verwijderd
Inderdaad. Taalwetenschap gaat meer over de psychologische en biologische kant van taal. Je leert dus geen vreemde talen.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 02:17
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Euh IO/IB in Groningen? Dat staat voor Internationale Organisaties en Betrekkingen, waarbij 1 vreemde taal verplicht is, dus je kunt als vertaler/beleidsmaker of whatever met taalverschil aan de slag met weet ik veel wat voor internationale problematiek en belangen.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 13:32
Verwijderd
Kijk eens in een studiegids om je heel oppervlakkig te oriënteren op studies waarbij je talen leert en probeer er eens achter te komen wat jij precies interessant vindt aan talen, vind je het vooral leuk om te vertalen, dan kun je misschien iets met vertalen gaan doen, vind je het ook leuk om dingen te regelen, dan zou je kunnen denken aan studies die je zouden helpen bij het uitoefenen van een internationale functie als bijv. reisleidster of manager. Het is maar net waar je interesses en kwaliteiten liggen.

Je interesse lijkt in ieder geval niet echt te liggen bij de echt wetenschappelijke kant van taal, de bestudering van grammatica en etymologische herleidingen. Heb ik dat juist ingeschat? Zo ja, dan kun je al heel veel talenstudies schrappen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 00:38
Verwijderd
Dan is taal en cultuurstudies wel iets voor jou. Het enige nadeel hieraan is dat het een zeer brede studie is en je heel goed moet zijn in keuzes maken. Je kiest bij deze studie een hoofdrichting die je combineert met allerlei keuzevakken. Hierbij moet je in het eerste jaar verplicht een taal kiezen en deze combineer je met allelei cursussen die iets met cultuur te maken hebben (van allelei studies aan fac. letteren)
http://www2.let.uu.nl/Solis/tcs/schematisch.htm
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 13:00
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Logopedie?

Ik had hetzelfde als jij. Heb ook lang over Taalwetenschap (WO) gedacht, maar dat leek me uiteindelijk toch te theoretisch en maar gedeeltelijk interessant.
__________________
Vandaag is de eerste dag van de rest van mijn leven.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 13:28
Battery
Battery is offline
Communicatie en Informatiewetenschappen in Groningen. Erg op taal gericht volgens mij, weet niet psies, maar heb wel eens college's gehad met CIW'ers en dat was zo'n beetje mijn indruk. Je bent iig verplicht een hoofdtaal te kiezen, meestal hebben ze Spaans of Engels.
__________________
Smashing through the boundaries lunacy has found me cannot stop the battery
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-01-2005, 15:58
*Bellissima*
*Bellissima* is offline
Citaat:
perseus schreef op 22-01-2005 @ 14:32 :
Kijk eens in een studiegids om je heel oppervlakkig te oriënteren op studies waarbij je talen leert en probeer er eens achter te komen wat jij precies interessant vindt aan talen, vind je het vooral leuk om te vertalen, dan kun je misschien iets met vertalen gaan doen, vind je het ook leuk om dingen te regelen, dan zou je kunnen denken aan studies die je zouden helpen bij het uitoefenen van een internationale functie als bijv. reisleidster of manager. Het is maar net waar je interesses en kwaliteiten liggen.

Je interesse lijkt in ieder geval niet echt te liggen bij de echt wetenschappelijke kant van taal, de bestudering van grammatica en etymologische herleidingen. Heb ik dat juist ingeschat? Zo ja, dan kun je al heel veel talenstudies schrappen.
Nou ik vind vertalen opzich wel leuk, maar ook om dingen te regelen. Ik wil later ook ergens bij een internationaal bedrijf gaan werken denk ik, in ieder geval wil ik geen leraar worden. Nee ik wil niet echt de wetenschappelijke kant van taal leren, maar gewoon de taal zelf; praten, luisteren, en schrijven.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb hier echt heel veel aan. Hoop dat er nog meer komen!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 16:04
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Literatuurwetenschap

Als je tenminste van literatuur houdt Maar daarbij bind je je niet echt aan één taal, maar kijk je meer naar literatuur in het algemeen

En ja, naar je decaan gaan is wel handig En op www.fontys.nl heb je een erg handige test voor studiekeuze.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 17:06
Verwijderd
Citaat:
*Bellissima* schreef op 26-01-2005 @ 16:58 :
Nou ik vind vertalen opzich wel leuk, maar ook om dingen te regelen. Ik wil later ook ergens bij een internationaal bedrijf gaan werken denk ik, in ieder geval wil ik geen leraar worden. Nee ik wil niet echt de wetenschappelijke kant van taal leren, maar gewoon de taal zelf; praten, luisteren, en schrijven.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb hier echt heel veel aan. Hoop dat er nog meer komen!
Spreken, luisteren en schrijven in een moderne vreemde taal leer je het snelst aan een praktijkgerichte opleiding, in het algemeen...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2005, 19:09
shy gurl
shy gurl is offline
Citaat:
*Bellissima* schreef op 26-01-2005 @ 16:58 :
Nou ik vind vertalen opzich wel leuk, maar ook om dingen te regelen. Ik wil later ook ergens bij een internationaal bedrijf gaan werken denk ik, in ieder geval wil ik geen leraar worden. Nee ik wil niet echt de wetenschappelijke kant van taal leren, maar gewoon de taal zelf; praten, luisteren, en schrijven.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb hier echt heel veel aan. Hoop dat er nog meer komen!
Je zegt dat je later misschien bij een internationaal bedrijf wil gaan werken...als je een taal en cultuur gaat studeren, kan je dat doen:


"Als je een taal gestudeerd hebt, is het niet meer automatisch zo dat je leraar wordt of wetenschappelijk onderzoeker. Sommigen vinden ook werk als vertaler van boeken of films. Of als journalist of correspondent. Je schrijft dan over zaken die zich voordoen in een van de Romaanse landen. Ook kun je denken aan een reisorganisatie waarvoor jij de buitenlandse contacten legt en waarvoor jij bijvoorbeeld de inkoop van hotels regelt. En wat dacht je van internationale bedrijven en instellingen die veel contacten hebben in het buitenland. Iemand die de taal spreekt en de cultuur van het land kent, is van groot belang voor zo’n bedrijf."

Dit is van Romaanse taal en cultuur in Groningen, maar je kan natuurlijk ook Engels o.i.d. doen.
__________________
~*niet iedereen hoeft een held te zijn, er moeten ook mensen zijn dee gered moeten worden*~
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 13:24
Lady Lazarus
Avatar van Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Toen ik dit las moest ik direct aan de HEBO (Hogere Europese Beroepen Opleiding) denken. Een vriendin van mij is dit jaar met deze opleiding begonnen in M'tricht en het bevalt haar goed. Ze heeft drie vreemde talen: Engels, Frans en Spaans (maar ook Duits is een optie), daarnaast heeft ze een heleboel andere vakken: interculturele communicatie, Europees recht en Europakunde. Volgens haar erg interessant, misschien een optie?

Ik vind het overigens een hele brede opleiding en dat vind ik zelf een minpunt, maar misschien bevalt het jou wel!
__________________
Dying. Is an art, like everything else. I do it exceptionally well. || "It's a wonder I'm here at all. My pussy got soaking wet."
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 00:14
MH
Avatar van MH
MH is offline
Ik kan je Nederlands aanraden. Doe het al 2,5 jaar met veel plezier. Vooral de taalkunde spreekt me aan.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 01:40
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
*Bellissima* schreef op 11-01-2005 @ 15:44 :
ik heb een vraag.. ik zit nu in 5VWO en ik ben aan het bedenken wat ik hierna wil doen.. ik wil iets met talen doen (ik heb nu ook C&M) maar alleen een taal studereen lijkt me niet leuk.. weet er iemand een studie waarin een taal wordt gecombineerd met iets anders? of mensen die al zo iets studeren?
Je zou kunnen afvragen welk beroep je aanspreekt en later wilt gaan doen als het om werk gaat. Misschien is het dan makkelijker om een studie te kiezen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2005, 08:58
Verwijderd
Er zijn veel opties, maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de kans dat je helemaal geen werk krijgt of dat je baan niets met je studie te maken heeft fors is.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 10:35
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-02-2005 @ 09:58 :
Er zijn veel opties, maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de kans dat je helemaal geen werk krijgt of dat je baan niets met je studie te maken heeft fors is.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 12:41
MH
Avatar van MH
MH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-02-2005 @ 09:58 :
Er zijn veel opties, maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de kans dat je helemaal geen werk krijgt of dat je baan niets met je studie te maken heeft fors is.
Grapjas.

Tot nu toe komen alle neerlandici aan de bak. Die boeken die jij leest (ik neem aan dat je niet altijd bij de tv hangt) komen langs een neerlandicus. Zelfs bij een buitenlands boek, dan zullen AKO, Bruna etc eerst de reactie van een neerlandicus afwachten of hun boek zal slagen of niet.
En alle gevestigde politieke partijen hebben neerlandici in dienst, voor het redigeren van speeches. Ook de rechterlijke macht maakt er, weliswaar sporadisch, gebruik van, om te kijken of de gang van zaken wel eerlijk verloopt (we doen immers ook studie naar het stuuurgedrag in vragen). Kortom, zeer vele mogelijkheden!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2005, 13:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-02-2005 @ 09:58 :
Er zijn veel opties, maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de kans dat je helemaal geen werk krijgt of dat je baan niets met je studie te maken heeft fors is.
Volgens mij komen mensen die talen hebben gestudeerd juist wel heel goed aan een baan. En 'dat je baan niets met je studie te maken heeft': dat ligt er maar net aan wanneer jij het niets met je studie te maken vindt hebben.
Als je Duits hebt gestudeerd en je gaat vervolgens als buitenlandse verslaggever voor een krant werken, dan kan je zeggen: je bent meer met journalistiek bezig dan met je studie Duits. Maar toch heeft het er wel degelijk mee te maken en veel mensen die een taal gaan doen, hebben ook dergelijke toekomstige banen in gedachten.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2005, 20:31
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Citaat:
*Bellissima* schreef op 26-01-2005 @ 16:58 :
Nou ik vind vertalen opzich wel leuk, maar ook om dingen te regelen. Ik wil later ook ergens bij een internationaal bedrijf gaan werken denk ik, in ieder geval wil ik geen leraar worden. Nee ik wil niet echt de wetenschappelijke kant van taal leren, maar gewoon de taal zelf; praten, luisteren, en schrijven.

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties! Ik heb hier echt heel veel aan. Hoop dat er nog meer komen!
alles wat je hier noemt zit in de vertaalacademie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO opleiding met talen/cultuur/reizen
annaesther
0 27-05-2014 13:20
Studeren Studiekeuze
Koba
6 07-05-2014 09:19
Studeren HBO valt tegen, is de Vavo een optie?
Randomnaam351
7 15-01-2014 20:47
Algemene schoolzaken VMBO-TL naar HAVO = HELP!
Sjonsjaak
34 19-08-2011 18:06
Studeren Talen/vormgeving
Deidara
1 22-06-2007 13:47
Algemene schoolzaken sociale studies met enig beroepsperspectief?
Tulpje6
37 11-03-2004 14:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.