Oud 29-03-2003, 10:56
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Nadat ik HAVO 5 afrond, ben ik van plan een HBO-propedeuse te doen, zodat ik politicologie kan gaan studeren.

Nu de vraag, kan iemand mij wat vertellen over politicologie, is het een leuke opleiding?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2003, 11:11
Dr. Oetker
Avatar van Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
nee.
__________________
De man die bakt
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 11:15
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Kun je dat antwoord wat verder specificeren? 'Nee' is niet erg informatief.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 11:17
Thomas
Thomas is offline
Ik raad je aan om de route te volgen die via het VWO gaat. Die is nl kwalitatief veel beter.

Verder kan je altijd gaan vragen bij de decaan of je kan brochures aanvragen oid.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 12:28
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Wawl schreef op 29-03-2003 @ 12:17:
Ik raad je aan om de route te volgen die via het VWO gaat. Die is nl kwalitatief veel beter.

Verder kan je altijd gaan vragen bij de decaan of je kan brochures aanvragen oid.
VWO is twee jaar extra, en voegt bijna niks toe behalve een extra taal... waarom zou ik?

Mijn decaan is het al aan het uitzoeken, zelf heb ik ook al wat erover gelezen, maar ik wilde graag even de meningen horen van de mensen die de studie zelf volgen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 12:42
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Je kan ook gewoon naar een open dag gaan ofzo..
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 12:49
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
S@nder schreef op 29-03-2003 @ 13:28:
VWO is twee jaar extra, en voegt bijna niks toe behalve een extra taal... waarom zou ik?
De taal is juist de minste toevoeging. Als je VWO doet, ben je gewoon beter voorbereid op een academische opleiding.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 29-03-2003, 23:38
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
Studentje schreef op 29-03-2003 @ 13:49:
De taal is juist de minste toevoeging. Als je VWO doet, ben je gewoon beter voorbereid op een academische opleiding.
Thanks for making my point.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 10:49
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Hoezo beter voorbereid?
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 15:14
Cartosa
Avatar van Cartosa
Cartosa is offline
veel statistiek
__________________
J'ai vu l'orient dans son écrin, avec la lune pour bannière
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 17:06
k28
k28 is offline
Citaat:
S@nder schreef op 30-03-2003 @ 11:49:
Hoezo beter voorbereid?
Er is een ander verschil in denkniveau, en dat zie je terug in de leerstof. Je weet wat het verschil is tussen universitair onderwijs en hoger beroepsonderwijs? Dat is ook het verschil tussen havo-onderwijs en vwo-onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2003, 19:49
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Als het om het verschil in denkniveau gaat kwalificeer ik mezelf al op VWO niveau. Ik had alleen niet zoveel zin in VWO vanwege de extra vakken en werkdruk.

Maar nu even terug naar het onderwerp. Kan een iemand die politicologie studeert mij wat meer vertellen?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2003, 20:19
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
in het kort is het volgens mij de verschillende politieke systemen behandelen, de geschiedenis, de visie van verschillende partijen op problemen en wat de gevolgen van de aanpak zijn.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 11:21
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Bedankt voor de informatie. Maar er zijn op dit forum toch wel mensen die politicologie studeren? Ik wou ze graag wat vragen stellen.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 11:42
Uncle_Sam
Avatar van Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
S@nder schreef op 01-04-2003 @ 12:21:
Bedankt voor de informatie. Maar er zijn op dit forum toch wel mensen die politicologie studeren? Ik wou ze graag wat vragen stellen.
Ga je gang... ik ben zelf eerstejaars aan de Universiteit van Leiden.

Citaat:
in het kort is het volgens mij de verschillende politieke systemen behandelen, de geschiedenis, de visie van verschillende partijen op problemen en wat de gevolgen van de aanpak zijn.
Het is werkelijk waar veel meer dan dat. In het eerste jaar behandel je een zeer breed spectrum van allerhande zaken (die allen wel gelieerd zijn aan politiek in de breedste zin van 't woord). Zo krijg je in 't eerste trimester Europese Geschiedenis, een vogelvlucht door de (politieke en maatschappelijke) verhoudingen van de Franse Revolutie tot en met nu. Ook wordt de basis vastgelegd voor het hoe en waarom van de nationale politiek binnen het vak - ja ja, je raadt het al - Nationale Politiek. Bestuurskunde, Economie en Recht komen ook aan bod en zelfs saaie statistische verhandelingen ontbreken ook niet aan 't programma van het eerste jaar.
__________________
Sig heil.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 12:47
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ok, bij voorbaat bedankt voor je tijd.

Hoe ben je op het idee gekomen om politicologie te gaan studeren?

Waar zou ik het het beste gaan kunnen studeren? Amsterdam, Leiden, of Nijmegen (dat zijn toch de enigste plaatsen waar het gegeven wordt?)?

Doen veel mensen die eerst de HBO-propedeuse gevolgd politicologie?

Is het goed mogelijk voor mensen (zoals ik) die eerst de HBO-propedeuse hebben gevolgd om politicologie te studeren, of is VWO echt essentiëel zoals hier eerder al gezegd is?

Zit er echt zoveel statistiek in zoals Cartosa hier gezegd heeft?

Vind jij de opleiding leuk?

Wat wil je na de opleiding voor werk gaan doen?

Gaan veel mensen na de studie de politiek in?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2003, 12:54
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Uncle_Sam schreef op 01-04-2003 @ 12:42:
Het is werkelijk waar veel meer dan dat.
je kunt moeilijk alles in 3 regels zeggen he

Als je er nog meer mensen over wilt spreken moet je Joostje en Ninnoc ff vragen, volgens mij studeren zij ook politicologie.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 12:21
Uncle_Sam
Avatar van Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
S@nder schreef op 01-04-2003 @ 13:47:

Hoe ben je op het idee gekomen om politicologie te gaan studeren?

Zeer clichématig, maar de politiek heeft me altijd al geboeid. Met name het vooruitzicht dat er zo'n breed scala aan onderwerpen in de studie voorbij komt, klonk rooskleurig in de oren. De meeste studiegenoten van mij gingen overigens alleen pol. studeren vanwege de hele LPF-hype. Deze ontwikkeling zie je ook erg sterk terug in het aantal aanmeldingen dit jaar.


Waar zou ik het het beste gaan kunnen studeren? Amsterdam, Leiden, of Nijmegen (dat zijn toch de enigste plaatsen waar het gegeven wordt?)?

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld, maar als ik jou was zou ik een keuze maken tussen Leiden en Amsterdam. Ik ken nog een paar pol.-studenten in Amsterdam en die zijn erg te spreken over het niveau van de studie aldaar. Amsterdam is trouwens wel een links bolwerk. Mijn advies; kijk gewoon eens op de open dagen. Dan krijg je namelijk een goede impressie.


Doen veel mensen die eerst de HBO-propedeuse gevolgd politicologie?

Nee. (niet in mijn nabije omgeving in ieder geval).

Is het goed mogelijk voor mensen (zoals ik) die eerst de HBO-propedeuse hebben gevolgd om politicologie te studeren, of is VWO echt essentiëel zoals hier eerder al gezegd is?
Zeker, met gemak. In principe is het een hele simpele studie (het enige dat je hoeft te doen is veel lezen... inzicht heb je eigenlijk niet nodig, in tegenstelling tot betawetenschappen). Als je dat doet, haal je je P met gemak - jammergenoeg ben ik zo'n lul die er te weinig aan doet, .



Zit er echt zoveel statistiek in zoals Cartosa hier gezegd heeft?

Ik weet niet hoe 't in de vervolgjaren geregeld is, maar in het eerste jaar krijg je wel een vak Statistiek. Met behulp van SPSS - een zeer irritant computerprogramma a la Excel - krijg je de basis behandeld wat betreft statistische procedures. Ook hier geldt weer, als je het bijhoudt, is 't een eitje. Even ter illustratie, op m'n eindlijst vorig jaar had ik voor Wiskunde-A een 5 staan, nu had ik voor m'n eindtentamen een 8.



Vind jij de opleiding leuk?
Mwah. Maar dit ligt meer aan mijn hunkering naar uitdaging (het daadwerkelijk uitpluizen van nieuwe wetenschappelijke methoden - pol. is meer een beschrijvende wetenschap). Ik kijk nog even het derde trimester aan en als die niet bevalt, ga ik volgend jaar hoogstwaarschijnlijk voltijds filosofie doen. Momenteel doe ik een major/minor-combi van beide vakken.


Wat wil je na de opleiding voor werk gaan doen?
Zoals 't er nu naar uit ziet - hypothetisch gesproken ga ik de komende jaren gewoon door met m'n huidige studie -, iets in de richting van politiek filosoof.

Gaan veel mensen na de studie de politiek in? Relatief weinig geloof ik. Kijk maar naar Victoria Koblenko, .
Geen dank hoor, .
__________________
Sig heil.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-04-2003, 17:03
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Is politicologie een zware studie? Ik overweeg namelijk om het naast mijn huidige studie (rechten) te volgen.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 17:13
sportbabe
Avatar van sportbabe
sportbabe is offline
Ik heb er voorlichting over gehad vandaag, en ik wilde het eerst ook gaan doen. Maar iets staat me gigantisch tegen. Te weinig afwisseling denk ik. En het gebrek aan inzicht.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 19:02
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Bedankt Autodropje, misschien spreek ik ze nog wel. En Uncle Sam, bedankt voor je antwoord
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 22:31
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
S@nder schreef op 01-04-2003 @ 13:47:

Waar zou ik het het beste gaan kunnen studeren? Amsterdam, Leiden, of Nijmegen (dat zijn toch de enigste plaatsen waar het gegeven wordt?)?
volgens de studiegids van dit jaar was Nijmegen het beste, maar dan moet je wel van een kleinschalige opleiding houden.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 03-04-2003, 23:48
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 03-04-2003 @ 18:03:
Is politicologie een zware studie? Ik overweeg namelijk om het naast mijn huidige studie (rechten) te volgen.
Recht en Management bevalt jou ook niet? Ik overweeg om er volgend jaar filosofie bij te gaan doen... of deeltijds politicologie ofzo.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 15:15
Uncle_Sam
Avatar van Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 03-04-2003 @ 18:03:
Is politicologie een zware studie? Ik overweeg namelijk om het naast mijn huidige studie (rechten) te volgen.
Ja, dat ligt er aan of je snel simpele stof in je op kan nemen. Het is wel veel leeswerk, maar als je een snelle lezer bent, kan je met gemak binnen 2 dagen de gehele collegestof doorspitten en toch een mooi cijfer halen (jaja, empirisch ondervonden...).
__________________
Sig heil.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2003, 16:46
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 04-04-2003 @ 00:48:
Recht en Management bevalt jou ook niet? Ik overweeg om er volgend jaar filosofie bij te gaan doen... of deeltijds politicologie ofzo.
Nee. Ik vind bedrijfswetenschappen echt totaal niet interessant dus daar ben ik al mee gestopt, maar alleen rechten studeren vind ik ook niet zo uitdagend dus daarom zoek ik iets voor erbij . Politicologie hoef ik dan niet eens zonodig af te maken, dat is dan meer gewoon voor mijn algemene ontwikkeling.
__________________
plop
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2003, 16:47
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Uncle_Sam schreef op 04-04-2003 @ 16:15:
Ja, dat ligt er aan of je snel simpele stof in je op kan nemen. Het is wel veel leeswerk, maar als je een snelle lezer bent, kan je met gemak binnen 2 dagen de gehele collegestof doorspitten en toch een mooi cijfer halen (jaja, empirisch ondervonden...).
Dat ligt me wel, ik wil dan ook alleen de werkcollege's volgen zodat het niet te druk wordt.
__________________
plop
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Bestuurskunde/Rechten/Politicologie
JustHilde
1 08-11-2012 21:43
Studeren onderscheid Politicologie en Bestuurskunde
NN
9 25-10-2006 13:09
Algemene schoolzaken Politicologie aan de KUN
Ingel
19 07-02-2004 10:24
Algemene schoolzaken verschil Politicologie & Bestuurskunde??
Eurydice
5 16-06-2003 16:30
Algemene schoolzaken Politicologie
machina1985
1 24-03-2003 11:51
Algemene schoolzaken Politicologie
wissie
9 14-02-2003 18:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.