Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Pikey schreef op 08-04-2005 @ 14:25 :
Een wijs man heeft ooit gezegd:

"Wij kennen het leven niet: hoe kunnen wij de dood dan kennen?"

en/of

"Hoe wilt u de dood begrijpen? U begrijpt het leven nog niet eens."
Daar zit iets in. Wie is de 'auteur' van deze woorden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2005, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Sime schreef op 06-06-2005 @ 18:51 :
tja... en sommige mensen hebben ervaringen wardoor ze weten dat er geen god bestaat, wat nu?
De Discussie rond het bestaan van god is iets waar men moeilijk een antwoord op kan geven maar het antwoord is er


GOD bestaat !!!






























































Oh je wilt weten waarom ?

God bestaat omdat wij dat willen. Zolang wij denken dat er een god is bestaat dat in onze gedachten een gedachte die door miljoenen mensen gedeelte word maar waarvan er slechts enkelen zijn die er daadwerkelijk bij stil staan dat het slechts gedachtes zijn die door mensen zijn gecreerd om hun ongeloof over leven en dood kwijd te kunnen. en die mensens wenden zich af van het geloof en zien de werkelijk aart van deze wereld die gestuurt word door mensen en niet door GOD
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 12:02
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 06-06-2005 @ 18:42 :
Als christen sterft je lichaam en je ziel gaat naar de hemel, dus ik ben ook niet bang voor de dood ofzo, al ga ik dood dan kom ik in de hemel. Dat is toch wel een erg mooi vooruitzicht.
Dit is voor vele gelovigen de enige echte reden waarom ze geloven. Niet omdat ze écht geloven dat er een god is die je beloont en naar de hemel laat gaan, maar omdat ze niet willen accepteren dat het ooit zomaar gedaan zal zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:29
Dave Rhubarb
Avatar van Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
Zou de dood niet die ene emotie zijn, die je eerder niet hbet mogen/kunnen ervaren? Die emotie die alles gelijktrekt, en je laat rusten? - Die ultieme drug?
__________________
Everybody should be nice, and illuminate the planet.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:33
Verwijderd
Of niet.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2005, 08:15
DvoorA
Avatar van DvoorA
DvoorA is offline
ik heb zelf een keer een uittreding gehad, ik zag mijn eigen ziel, dus ik denk dat als je dood gaat je ook je lichaam verlaat, alleen dan niet slechts je geest maar je hele ziel. Je lichaam blijft over als een leeg bierblikje. Maar ik weet het niet zeker, ik twijfel heel erg, de ene denk ik dat dood=dood, de andere keer geloof ik in iets heel anders. Alleen dan kan ik nog niet verklaren dat men uittredingen kan hebben..als je al je lichaam kunt verlaten tijdens je leven, dan moet dat wel zijn wat er ook na je dood gebeurt, want je lichaam stopt ermee, je hersenen houden ermee op, dus je lichaam en geest werken niet meer samen.
__________________
There is nothing real outside our perception of reality, is there?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 00:53
MikeyMo
Avatar van MikeyMo
MikeyMo is offline
Citaat:
Fortuynist schreef op 11-05-2005 @ 11:02 :
Wetenschappelijk onderzoek betekent: denken binnen een kader. Evenals religie en cultuur is het gebonden aan regels. Als het niet binnen dat kader bewezen kan worden, wil het niet zeggen dat het onzin is als een ander wel de zekerheid heeft dat het bestaat
Het hoeft ook geen onzin te zijn, maar hoe kan je overtuigd worden door iets dat "ook mogelijk kan zijn"?
__________________
Southernplayalisticcaddilacmusikstyle on your ass
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 08:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
DNMB schreef op 02-07-2005 @ 09:15 :
Je lichaam blijft over als een leeg bierblikje. Maar ik weet het niet zeker, ik twijfel heel erg, de ene denk ik dat dood=dood,
Verklaar dan reanimatie. Voor zover ik weet ga je daarbij niet rond met de stofzuiger om die geest te vangen en terug te proppen in zijn lichaam dus het lijkt me sterk.

En als scepticus denk ik natuurlijk dat die eigen ervaring van je een droom of een halucinatie was, mensen kunnen het verschil immers zelden voelen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 16:04
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 04-07-2005 @ 09:49 :
Verklaar dan reanimatie. Voor zover ik weet ga je daarbij niet rond met de stofzuiger om die geest te vangen en terug te proppen in zijn lichaam dus het lijkt me sterk.
Dat lijkt me ook niet nodig. Als je geest bezig is je lichaam te verlaten dan kun je nog gereanimeerd worden, maar als je eenmaal echt overleden bent dan kan dat niet meer.. dán pas heeft je geest je lichaam verlaten lijkt me.
Dus wat je nu schrijft is een beetje raar..
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 16:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 04-07-2005 @ 17:04 :
Dat lijkt me ook niet nodig. Als je geest bezig is je lichaam te verlaten dan kun je nog gereanimeerd worden, maar als je eenmaal echt overleden bent dan kan dat niet meer.. dán pas heeft je geest je lichaam verlaten lijkt me.
Maar dat wordt op zijn beurt weer tegengesproken door mensen die beweren bijna te zijn doodgegaan en zichzelf hebben zien liggen in de operatiekamer/etc.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 16:57
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-07-2005 @ 17:40 :
Maar dat wordt op zijn beurt weer tegengesproken door mensen die beweren bijna te zijn doodgegaan en zichzelf hebben zien liggen in de operatiekamer/etc.
Wat nota bene weer verklaard is door de neurocognitie-wetenschappen. Het zien van jezelf (en anderen) is een verbeeldingsproces gemaakt in de hersens. Wel leuke ervaring lijkt me zo.
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 17:00
NIRV
Avatar van NIRV
NIRV is offline
Ik ben eigenlijk niet bang om zelf dood te gaan, maar wel bang voor de dood van anderen.
Ik zou zelf liever dood gaan dan dat er iemand die ik graag zie dood gaat...
__________________
Come As You Are
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 17:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Releric schreef op 04-07-2005 @ 17:57 :
Wat nota bene weer verklaard is door de neurocognitie-wetenschappen. Het zien van jezelf (en anderen) is een verbeeldingsproces gemaakt in de hersens. Wel leuke ervaring lijkt me zo.
Dat zou ik betogen, maar ik zie geen reden om onderscheid te maken tussen een bijna-dood-ervaring en uittredingsillusies, dus ik praat of over beiden als onzin, of ik mep de een met de contradicties uit de ander om de oren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 11:06
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
NIRV schreef op 04-07-2005 @ 18:00 :
Ik ben eigenlijk niet bang om zelf dood te gaan, maar wel bang voor de dood van anderen.
Ik zou zelf liever dood gaan dan dat er iemand die ik graag zie dood gaat...
Waarmee je die anderen dan weer veel verdriet bezorgt.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2005, 13:26
Divinia
Divinia is offline
Diep van binnen weet ik bijna zeker dat de dood het einde is, maar zoals de meeste mensen hou ik liever een bord voor m'n kop en probeer ik mezelf ervan te overtuigen dat er 'iets' is na de dood dan te realiseren dat dit leven in feite gewoon nutteloos is.
__________________
'The truth that makes men free is for the most part the truth which men prefer not to hear.'
Met citaat reageren
Oud 23-07-2005, 19:58
Suusjuhh
Avatar van Suusjuhh
Suusjuhh is offline
De dood is het einde van alles. Dan is het klaar met je. Ik ben gelukkig maar of het nou volgende week of over 25 jaar gebeurt, het maakt me niet eens zo heel veel uit. Ik ben er niet bang voor.
__________________
There is only one -- Feyenoord Rotterdam
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 21:50
AllisOne
AllisOne is offline
de dood is de trip van je leven

alle neurotransmitters worden afgevuurd als je hersenen beginnin af te sterven, hierdoor ervaar je heftigge emoties die zowel positief als negatief kunnen zijn, doordat de zenuwen in je lichaam ook afsterven zie je bv een tunnel (oogzenuwen sterven, geven voordat ze afgestorven zijn hun electrishe ladingen af, omdat er in het midden van je oog veel meer zenuwen zitten dan aan de buitenkant en omdat je hersenen de impulsen altijd verwerken tot een 3-d beeld zie je een tunnel), door het verdere trippen van je hersenen kan je allerlij beelden en impressies krijgen, ook treed er extreme tijds verlenging??? (time-dialation) op, wat inhoud dat je bewustzijn het ''begin'' van de ervaring kwijtraakt, je zou dus niet met zekerheid kunnen zeggen of het doodgaan al eewen aan de gang is of enkele seconden, omdat je het begin kwijt bent en het einde nooit meemaakt kan je spreken van subjectieve oneindigheid althans dit lijkt zo, maar wees niet bang het is zo voorbij, verder denk ik dat je daarna gewoon dood bent.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 00:23
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Releric schreef op 04-07-2005 @ 17:57 :
Wat nota bene weer verklaard is door de neurocognitie-wetenschappen. Het zien van jezelf (en anderen) is een verbeeldingsproces gemaakt in de hersens. Wel leuke ervaring lijkt me zo.
Wat in principe bewustzijn veroorzaakt heeft , waarmee manipulatie en creatie mogelijkheden of begrippen werden.
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 12:09
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
je bent voor eeuwig verlamd, verveeld je rot, en begint steeds meer te lijken op iemand die annorexia heeft (of je krijgt het ff HEEL heet, maar dat is crematie) edit:
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 12:52
CaptainCaveman
Avatar van CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 13-06-2005 @ 13:02 :
Dit is voor vele gelovigen de enige echte reden waarom ze geloven. Niet omdat ze écht geloven dat er een god is die je beloont en naar de hemel laat gaan, maar omdat ze niet willen accepteren dat het ooit zomaar gedaan zal zijn.
Geloof jij niet dat er meer is? Is er niet veel meer als wij met het blote oog kunnen zien? Er gebeuren genoeg dingen die voor mij genoeg zeggen. En dat niet eens in mijn wereldje, maar wereldwijd.
Wij 'zien' maar heel weinig, we kunnen wel meerdere dingen 'waarnemen' maar er is meer als dat.
__________________
Veramerikanisering alom!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 13:44
Verwijderd
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 19-09-2005 @ 13:52 :
Geloof jij niet dat er meer is? Is er niet veel meer als wij met het blote oog kunnen zien? Er gebeuren genoeg dingen die voor mij genoeg zeggen. En dat niet eens in mijn wereldje, maar wereldwijd.
Wij 'zien' maar heel weinig, we kunnen wel meerdere dingen 'waarnemen' maar er is meer als dat.
En dat leid jij af uit het feit dat...?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 15:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 19-09-2005 @ 13:52 :
Geloof jij niet dat er meer is? Is er niet veel meer als wij met het blote oog kunnen zien? Er gebeuren genoeg dingen die voor mij genoeg zeggen. En dat niet eens in mijn wereldje, maar wereldwijd.
Jouw eerdere bewering dat er wel een leven na de dood moet bestaan, omdat het leven anders nutteloos is vormt nu juist hét grote voorbeeld waarom de stelling van Gambokkur klopt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 15:53
Hem
Avatar van Hem
Hem is offline
Citaat:
Suusjuhh schreef op 23-07-2005 @ 20:58 :
De dood is het einde van alles. Dan is het klaar met je. Ik ben gelukkig maar of het nou volgende week of over 25 jaar gebeurt, het maakt me niet eens zo heel veel uit. Ik ben er niet bang voor.
ben je er niet bang voor omdat je het onder ogen ziet, of omdat je het niet begrijpt?

immers, onze geest is niet in staat om zoiets echt te begrijpen.


oja, en @kap'tein grotman
waarom kan het leven niet zinloos zijn?
ik ben het met gambokkur eens
__________________
Science is organized knowledge. Wisdom is organized life. - Immanuel Kant
Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 19:33
VoRaZ
Avatar van VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik ben niet bang voor de dood zelf, want niet meer bestaan is zo erg nog niet. Maar ik ben bang dat ik nog niet alles gedaan heb wat ik wil doen voor ik dood ben.
__________________
"Waarheid zit anders vol paradoxen."
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 13:53
Hem
Avatar van Hem
Hem is offline
niet bestaan is inderdaad niet erg, ook niet-niet erg
het is niets, onmogelijk voor te stellen, en juist de reden dat de meeste mensen bang voor de dood zijn.

deze gedachte is vooral beangstigend omdat wij onszelf (naar mijn mening onterecht) zien als individu en niet als soort.
en dus ook het einde van het individu vrezen, zelfs al helpt dat de soort in stand te houden.

zoals eerder al terecht opgemerkt is dit een van de hoofdredenen van het geloof in de hemel en hel.zodat het leven niet zinloos overkomt. toch is het leven niet zinloos, het bestaat en daarom is er zin, omdat er geen zinloosheid kan bestaan zonder zin moet er dus zin zijn. naar mijn idee is de zin van het leven, het observeren van het universum, zodat wij het universum in zijn geheel zin geven, vergelijkbaar met het vraagstuk over de boom die valt maar die niemand die het hoort.

de zin van de levenskringloop zal dus blijven bestaan totdat, ofwel het universum ofwel het leven verdwijnt.
__________________
Science is organized knowledge. Wisdom is organized life. - Immanuel Kant
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 15:26
Akilina
Avatar van Akilina
Akilina is offline
Citaat:
Illuminati schreef op 10-05-2005 @ 01:54 :
Je verliest je bewustzijn, maar je zal het nooit merken.

Ik kan me niet herrinneren dat ik ooit bewust "werd", dus het lijkt me onmogelijk om je bewustzijn te verliezen (en je daar dan bewust van te zijn)

Ook denk ik dat de mens, evenals ieder ander levend wezen, een mooi mechanisme heeft om dood te gaan. Zolang je niet in een erge situatie komt (ongeluk, moord), denk ik dat je lichaam de dood mooi opvangt en je kunt rekenen op een euforisch moment van geluk...

Misschien, blijft je bewustzijn wel als enige overeind, waren we altijd al bewust, vroeger juist meer dan nu, en heeft verstand en geheugen een vals beeld van de werekelijkheid geschept.

In dat geval lijkt het me logisch dat als de hersenen sterven, het geheugen verdwijnt, en we terug komen in een staat van "bewustzijn zonder verleden", een trippende gedachte
Ik moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk ben van deze uiteenzetting. Grotendeels denk ik hier hetzelfde over.

Ik ben niet bang voor de dood (alleen heel af en toe heb ik nog last van een vaag gevoel van angst en een ongrijpbare vorm van onzekerheid, wat tegelijkertijd ook een zekere nieuwsgierigheid met zich mee brengt). Maar nee, echt een angst om dood te gaan voel ik niet. Ik denk dat dit komt doordat ik me vaak voorstel hoe het is om dood te gaan en alles achter te laten en omdat ik veel meditaties doe op de dood. Ik kan sowieso goed leven met het besef en de zekerheid op een dag te moeten sterven. Verder heb ik het gevoel voorbereid te zijn, mocht de dag ooit komen. Ook heb ik bepaalde geloofsovertuigen met betrekking tot de dood (niet omdat ik het zo graag zou willen zien, maar omdat het mij persoonlijk het meest aannemelijk lijkt). Maar als deze niet zo blijken te zijn zoals ik dacht, dan kom ik daar vanzelf wel achter. Dan is dit voor mij nog geen reden om de dood te vrezen, want iedereen gaat nou eenmaal dood, het hoort erbij.

Ik denk eerder dat ik een angst voel om te leven, in plaats van voor de dood. Want hoe weet je bijvoorbeeld dat je het goede doet in je leven en dat je er op een zinvolle manier gebruik van maakt en dat je alles eruit haalt wat erin zit? Ik vind dat persoonlijk moeilijker en een zwaardere opgave.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 19:18
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Akilina schreef op 21-09-2005 @ 16:26 :
I Want hoe weet je bijvoorbeeld dat je het goede doet in je leven en dat je er op een zinvolle manier gebruik van maakt en dat je alles eruit haalt wat erin zit? Ik vind dat persoonlijk moeilijker en een zwaardere opgave.
Wie geeft je die opgave ?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 20:49
Akilina
Avatar van Akilina
Akilina is offline
Ik, wie anders?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 20:37
Verwijderd
"Accustom yourself to believing that death is nothing to us, for good and evil imply the capacity for sensation, and death the privation of all sentience; therefore a correct understanding that death is nothing to us makes the mortality of life enjoyable, not by adding to life a limitless time, but by taking away the yearning after immortatlity. For life has no terrors for him who has thoroughly understood that there are no terrors for him in ceasing to live. Foolish, therefore, is the man who says that he fears death, not because it will pain when it comes, but because it pains in the prospect. Whatever causes no annoyance when it is present, causes only a groundless pain in the expectation. Death, therefore, the most awful of evils, is nothing to us, seeing that, when we are, death is not come, and, when death is come, we are not. It is nothing, then, either to the living or to the dead, for with the living it is not and the dead exist no longer."

Epicurus in a letter to Menoeceus
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 13:13
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
mn verstand zegt dat ik daar niet bang voor hoef te zijn, zelfs naar toe mag leven zeg maar, maar de rest van mij zegt wat anders.
__________________
Tomatensoep! Daar houdt moeder zo van. Floddertje deed de soep in de pan. 't Is een beetje klonterig, zei ze. Ik neem even de mixer.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2005, 19:53
Verwijderd
Citaat:
RoxX schreef op 08-04-2005 @ 20:13 :
haha 'est' is toch best wel heel frans.. ik gok dus toch wel op dat het frans is
nee gregoriaans
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 15:06
boer
Avatar van boer
boer is offline
ik denk dat je ziel ook dood gaat, en dat je niks speciaals ervaart. Vergelijkbaar met in slaap vallen. Al hoop ik tegen beter weten in dat het anders is.
__________________
ik zeg maar wat
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 15:43
Verwijderd
Citaat:
boer schreef op 04-10-2005 @ 16:06 :
ik denk dat je ziel ook dood gaat, en dat je niks speciaals ervaart. Vergelijkbaar met in slaap vallen. Al hoop ik tegen beter weten in dat het anders is.
Waarom denk je dan wel dat er überhaupt een ziel is?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 22:26
boer
Avatar van boer
boer is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 04-10-2005 @ 16:43 :
Waarom denk je dan wel dat er überhaupt een ziel is?
Nou je het zegt was dat inderdaad al kort door de bocht. Ik had daar eigenlijk nog niet eens over nagedacht. Maar m'n punt blijft, als je dood bent ben je dood en merk je daar ook zelf niks meer van omdat je er dus niet meer bent. of je nou wel ziel hebt of niet.
__________________
ik zeg maar wat
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Het Meisje en de Dood
flyaway
0 01-12-2011 21:16
Verhalen & Gedichten O, zoete dood
Liwin
1 14-07-2008 17:37
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Al Zarqawi dood
Hulk
309 11-06-2006 14:55
Verhalen & Gedichten [verhaal] Een leven na de dood
duivelaartje
9 22-01-2006 12:52
Levensbeschouwing & Filosofie Wanneer mag iemand gedood worden?
Rerisen Phoenix
36 05-10-2002 21:50
Levensbeschouwing & Filosofie Bewijzen tegen de kruisiging (doden) van Jezus.
Mujahideen
56 29-01-2002 14:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.