Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2009, 16:12
sharpay098
sharpay098 is offline
Hallo allemaal,

ik zit met een probleem en ik vroeg me af of jullie me misschien kunnen helpen of advies kunnen geven ofzo...
Ik ben een meisje van 18 jaar en ik zit in het tweede jaar van een MBO-opleiding. Het is een vrij pittige opleiding met veel huiswerk en lange dagen. Op zich vind ik het een hele leuke opleiding, maar het is heel erg zwaar.

Nu heb ik het advies gekregen om te stoppen met school, vanwege gezondheidsredenen. Ik ga verder niet vertellen wat ik heb, want dat vind ik wat persoonlijk, maar hierdoor vind ik het erg zwaar om naar school te gaan. Ik krijg onder andere last van huilbuien, voel me altijd super gestresst, krijg nu zelfs haaruitval, heb last van slapeloosheid, etc...
Nu ga ik hiervoor regelmatig naar de dokter, maar ook hij heeft mij geadviseerd om gewoon rustiger te gaan leven en om dus eventueel te gaan stoppen met school, maar hier dus wel goed over na te denken.

Ik vind mijn opleiding erg leuk en ik vind het super jammer dat ik dus waarschijnlijk ga stoppen, maar het is nou eenmaal te zwaar voor mij.
Ik heb met een maatschappelijk werkster gepraat en zij zegt dat het waarschijnlijk een goed idee is om te stoppen met school, op zoek te gaan naar een baan en eerst een tijdje te gaan werken en wat dingen te doen die ik leuk vind, zoals op vakantie gaan enzo, zodat ik even wat tot rust kan komen.
En dat ik na een tijdje (bijv. een paar jaar) weer zou kunnen kijken of ik eventueel weer zou kunnen beginnen met een cursus, thuisstudie of een deeltijd- of avondopleiding om te zien hoe dat dan gaat.

Ik kan echt niet beslissen wat ik moet doen. De opleiding wordt nu steeds zwaarder en ik heb nog twee en een half jaar te gaan, dat trek ik dus waarschijnlijk niet... Ik heb wel mijn MAVO 4 diploma, dus ik heb in ieder geval een diploma.
Aan de andere kant wil ik eigenlijk niet stoppen, omdat ik het wel een leuke opleiding vind, maar ik moet wel om mijn gezondheid denken.

Nu is mijn vraag: hoe denken jullie hier over? Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Ik weet dat ik uiteindelijk zelf moet beslissen, maar ik zou toch even wat meningen en misschien ervaringen van anderen willen horen. Het zou me echt super veel helpen!

Alvast bedankt,

Ilse P.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2009, 18:51
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Heeft je opleiding geen aangepast programma voor mensen die met gezondheidsklachten zitten? Het rustiger aandoen en toch je opleiding, op aangepast tempo, afmaken kan dan tot de mogelijkheden behoren. Bij een goede opleiding zou dat mogelijk moeten zijn. Ik zou zeggen: praat eens met je studieadviseur of decaan. Die kan je vast meer vertellen over de mogelijkheden tot geplande vertraging, en het is altijd handig om aan te geven dat je bepaalde klachten hebt, dan kunnen je docenten daar ook rekening mee houden.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 18:55
Verwijderd
Ik zou doorgaan. Je moet van je maatschappelijk werkster wel op zoek naar een baan terwijl je school niet volhoudt? Hoe kun je dan ooit wel die baan volhouden? En dan zou je later je je eigen de tering moeten werken als je avondschool gaat doen. (als er nog een later is) Blijf desnoods een jaar zitten ofzo, maar stop niet. School zal zeker wel met je ziekte rekening houden en het onderwijsprogramma wellicht aanpassen aan jouw omstandigheden als het zeer ernstig is.

Mocht je kanker hebben, sterkte. Als ik die ziekte had en er was geen of nauwelijks uitzicht op genezing zou ik stoppen met school en alleen dingen doen die ik echt leuk vond. Een opleiding is voor later en later is er niet meer.

Als je aan de chemo's bent en de chemische drankjes, heb ik nog wel één tip wat de pijn aanzienlijk kan verdragen: Wiet. Neem regelmatig wiet-thee of steek er eens eentje op totdat je net niet stoned wordt; het zal de pijn aanzienlijk verlichten. Sterkte.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 19:07
sharpay098
sharpay098 is offline
"Ik zou doorgaan. Je moet van je maatschappelijk werkster wel op zoek naar een baan terwijl je school niet volhoudt? Hoe kun je dan ooit wel die baan volhouden?"

Omdat ik dan ook parttime kan gaan werken, of maar een paar dagen in de week.
Op school zit ik van half 9 tot 4 of 5, wat inhoudt dat ik pas om 6 uur/half 7 thuis ben. Daarnaast heb ik nog een hell aan huiswerk. Zoiets is dus veel vermoeiender dan bijv 4 uurtjes op een dag werken.

"Blijf desnoods een jaar zitten ofzo, maar stop niet. School zal zeker wel met je ziekte rekening houden en het onderwijsprogramma wellicht aanpassen aan jouw omstandigheden als het zeer ernstig is."

Ik ben al anderhalf jaar blijven zitten hierdoor, ik mag er niet nog langer over doen, heb er al over gesproken met mijn tutor en ze kunnen mijn lesrooster niet verder aanpassen, het enige wat ik mag is 's ochtends een half uurtje later beginnen en 's middags een half uurtje eerder naar huis. Mijn tutor had mij gezegd dat ik wat praktijkopdrachten kon laten vallen, maar dat kan dus ook niet.

Snap je misschien nu wat er zo lastig is aan deze keuze? Ik kan niet gewoon doorgaan met de opleiding. Ik moet óf volledig mee doen óf volledig stoppen. Daarom vind ik het ook zo'n stomme situatie want ik weet dat ik niet volledig mee kán doen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 19:12
Verwijderd
Citaat:
"Ik zou doorgaan. Je moet van je maatschappelijk werkster wel op zoek naar een baan terwijl je school niet volhoudt? Hoe kun je dan ooit wel die baan volhouden?"

Omdat ik dan ook parttime kan gaan werken, of maar een paar dagen in de week.
Op school zit ik van half 9 tot 4 of 5, wat inhoudt dat ik pas om 6 uur/half 7 thuis ben. Daarnaast heb ik nog een hell aan huiswerk. Zoiets is dus veel vermoeiender dan bijv 4 uurtjes op een dag werken.

"Blijf desnoods een jaar zitten ofzo, maar stop niet. School zal zeker wel met je ziekte rekening houden en het onderwijsprogramma wellicht aanpassen aan jouw omstandigheden als het zeer ernstig is."

Ik ben al anderhalf jaar blijven zitten hierdoor, ik mag er niet nog langer over doen, heb er al over gesproken met mijn tutor en ze kunnen mijn lesrooster niet verder aanpassen, het enige wat ik mag is 's ochtends een half uurtje later beginnen en 's middags een half uurtje eerder naar huis. Mijn tutor had mij gezegd dat ik wat praktijkopdrachten kon laten vallen, maar dat kan dus ook niet.

Snap je misschien nu wat er zo lastig is aan deze keuze? Ik kan niet gewoon doorgaan met de opleiding. Ik moet óf volledig mee doen óf volledig stoppen. Daarom vind ik het ook zo'n stomme situatie want ik weet dat ik niet volledig mee kán doen.
Dan was je in eerste instantie niet geschikt of goed genoeg voor die opleiding. Om studiekosten en schulden te besparen/voor te zijn zou ik stoppen.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 19:16
sharpay098
sharpay098 is offline
Nou ja ik weet dat ik het wel zou moeten kunnen, ik ben hoogbegaafd en ik heb een beroepskeuze test gedaan... Dus goed genoeg voor de opleiding ben ik wel.
Het komt door mijn toestand dat ik het nu niet vol kan houden, zoals ik al zei: het zijn echt lange lesdagen en veel praktijkopdrachten en huiswerk, en als het goed is hoef ik je niet uit te leggen dat het waarschijnlijk daardoor komt, lijkt me logisch.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Nou ja ik weet dat ik het wel zou moeten kunnen, ik ben hoogbegaafd en ik heb een beroepskeuze test gedaan... Dus goed genoeg voor de opleiding ben ik wel.
Het komt door mijn toestand dat ik het nu niet vol kan houden, zoals ik al zei: het zijn echt lange lesdagen en veel praktijkopdrachten en huiswerk, en als het goed is hoef ik je niet uit te leggen dat het waarschijnlijk daardoor komt, lijkt me logisch.
Hoe kun je in godsnaam hoogbegaafd zijn als je van de 2 jaar die je bezig bent aan die opleiding 1.5 jaar bent blijven zitten. Dit is nog maar het begin van de opleiding! Dan ben je toch in eerste instantie niet geschikt voor die opleiding? Je hebt mijn mening: STOPPEN. Hecht aan die mening zelf zoveel waarde aan als je zelf wilt.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 19:28
sharpay098
sharpay098 is offline
Ik ben wel geschikt voor de opleiding, dat lijkt me wel duidelijk. Maar luister je uberhaupt wel naar wat ik zeg? Ben ik blijven zitten omdat ik het moeilijk vind? Uhh even denken.. NEE! Ik ben blijven zitten omdat ik LANG op school moet zitten, omdat ik VEEL PRAKTIJK opdrachten heb, dat kan ik niet aan. Ik kan de helft niet doen, omdat ik veel moet rusten. Ik blijf zitten omdat ik mn praktijk opdrachten niet af kan krijgen en omdat ik de helft van de tijd niet op school kan zijn!!! Duidelijk genoeg zo? Of moet ik het nog een keertje uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Ik ben wel geschikt voor de opleiding, dat lijkt me wel duidelijk. Maar luister je uberhaupt wel naar wat ik zeg? Ben ik blijven zitten omdat ik het moeilijk vind? Uhh even denken.. NEE! Ik ben blijven zitten omdat ik LANG op school moet zitten, omdat ik VEEL PRAKTIJK opdrachten heb, dat kan ik niet aan. Ik kan de helft niet doen, omdat ik veel moet rusten. Ik blijf zitten omdat ik mn praktijk opdrachten niet af kan krijgen en omdat ik de helft van de tijd niet op school kan zijn!!! Duidelijk genoeg zo? Of moet ik het nog een keertje uitleggen?
Nee, duidelijk. ok.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 19:36
sharpay098
sharpay098 is offline
En trouwens, heel veel hoogbegaafde mensen blijven zitten, omdat ze zich vervelen, dus blijven zitten heeft niets te maken met of je hoogbegaafd bent of niet.

Alleen bij mij sowieso niet want bij mij heeft het dus ergens anders mee te maken...
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 22:24
REETSJ
REETSJ is offline
Ik ben zelf ook een tijd gestopt met school om dat mijn thuissituatie soort van klote was, en ik me nergens op kon concentreren en ik voelde me er letterlijk ziek door. Maar als ik achteraf eerlijk ben, was het op dat moment beter voor mij geweest voor me om gewoon op school te blijven voor de stuctuur en de afleiding. Maar dit hangt helemaal van jou als persoon af, en van wat je preciese achtergrond is. In ieder geval veel succes, maar als ik jou was zou ik niet te snel stoppen met je opleiding..
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 00:20
sharpay098
sharpay098 is offline
Nou ja, ik heb zelf al het gevoel dat ik er veel voor heb gegeven: ben gestopt met sporten en met werken etc...
Ik doe er al anderhalf jaar langer over... En ik heb simpelweg gewoon veel rust nodig, wat ik met deze opleiding op geen enkele manier kan krijgen
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 16:32
brands
Avatar van brands
brands is offline
Ik kan hier niet duidelijk uit opmaken welke opleiding dit precies is. Maar dat is voor deze kwestie ook niet noodzakelijk.

Meestal is bij een MBO-opleiding wel mogelijk om werken-leren traject te doen. Dat houd in dat je een aantal dagen aan het werk bent en 1 dag naar school gaat. En misschien is dan in overleg met je werkgever waar je gaat werken wel wat mogelijk dat je korter werkt.

Dit zou nog een aanrader kunnen zijn. Hierdoor krijg je rust en ga je toch 1 lange dag naar school. Ik weet niet of je hier wat mee kan & ik weet ook niet of het mogelijk is bij de opleiding die jij doet. Dit zou je bespreekbaar kunnen maken bij de decaan/tutor/studieadviseur.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 18:00
Villain
Avatar van Villain
Villain is offline
Als ik jou was zou ik naar de dokter en maatschappelijk werker luisteren, waarschijnlijk zeggen ze zoiets niet voor niets. Ga lekker op vakantie, neem een rustig baantje en kijk na een tijdje of je je studie weer kan oppakken. En misschien een goed idee om te kijken naar een thuis studie, zodat je zelf wat meer de tijd in de hand hebt? Succes ermee!
__________________
Konichiwa, bitches.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 18:35
REETSJ
REETSJ is offline
Nouja als je zelf zegt ik ga met deze opleiding sowieso geen rust krijgen. Tja, dan heb je je keuze denk ik zelf al gezegd? Maar hoe dan ook, succes met je keuze en alles erna!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2009, 22:06
sharpay098
sharpay098 is offline
Bedankt voor jullie reacties. Maar jullie hebben gelijk: ik ken mezelf het beste en weet wat het beste voor mezelf is.
Veel mensen vinden het waarschijnlijk stom, maar ik heb besloten dat ik wel ga stoppen. Ik heb veel rust nodig wat ik gewoon niet kan krijgen op deze manier. Ik ga een paar dagen in de week werken en voor de rest rustig aan doen. Na de zomer probeer ik weer een cursus en als dat lukt, ga ik misschien weer terug naar school. Dit lijkt mij het beste.
Toch bedankt voor jullie advies!
Met citaat reageren
Oud 06-01-2009, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Nou ja ik weet dat ik het wel zou moeten kunnen, ik ben hoogbegaafd en ik heb een beroepskeuze test gedaan... Dus goed genoeg voor de opleiding ben ik wel.
Het komt door mijn toestand dat ik het nu niet vol kan houden, zoals ik al zei: het zijn echt lange lesdagen en veel praktijkopdrachten en huiswerk, en als het goed is hoef ik je niet uit te leggen dat het waarschijnlijk daardoor komt, lijkt me logisch.
Als ik vragen mag: wat doet een hoogbegaafd persoon op het MBO? Zit je niet gewoon op een te laag niveau waardoor je moe wordt van dat het te simpel en te praktisch is

Ik wil niet zeggen dat MBO simpel is maar voor een hoogbegaafd iemand.....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren 17 jaar stoppen met school tot nieuwe schooljaar
Repsajman
2 04-04-2016 13:42
Studeren stoppen met school?
xSunshinex
6 26-02-2011 19:45
Algemene schoolzaken vroegtijdig stoppen met school
Mr.Ed.
8 26-08-2005 06:01
Algemene schoolzaken stoppen met school
Verwijderd
23 22-12-2004 14:42
Algemene schoolzaken (tijdelijk) stoppen met school?
SilentFairy
22 08-12-2003 13:34
Algemene schoolzaken stoppen met school
Liselotje
4 12-12-2001 19:25


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.