Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2009, 04:01
mooi_boy
mooi_boy is offline
Beste mensen wie kan mij helpen


Ik werk bij een Italiaanse restaurant.
En heb een 0 uren contract. Ik ben 23 jaar en moet krijgen € 8.40 bruto volgens horeca CAO.
Maar op mijn contract staat €8 bruto
Verder staat ook Op me nul uren contract dat ik 8% vakantie geld krijg.
Ik wordt gewoon elke avond € 8 handje contantje per uur betaald.
In mei vroeg ik om mijn vakantie geld en mijn werkgever zei dat ik geen vakantie geld krijg want ik krijg al 8 euro per uur betaald en hij hout dus eigenlijk niets voor mijn vakantie achter.
Hij zij nog ja als je vakantie geld wil dan betaal ik je niet 8euro contant meer maar wat minder dan krijg je wel vakantie geld.
Wat mijn vraag is mag hij mij die 8 euro wat ik bruto moet krijgen ook gewoon 8 euro uit betalen en dus geen vakantie geld? Ik hoorde laatst van vrienden dat mijn 8% vakantie geld los staat van mijn bruto uurloon.
Wat ik wel achter ben gekomen is dat hij mij al 0.40 euro minder betaalt dan wettelijk is vast gesteld.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen al vast bedankt.



P.s. ik krijg gewoon loonstrook en daar is wel mijn vakantie geld aan gegeven, en in december werk ik daar 1 jaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2009, 07:34
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Begin ten eerste met wat minder smileys en wat beter Nederlands.
Verder: als het minimumloon volgens de CAO EUR 8,40 is, moet je dit ook krijgen. Minder mag niet. Die 8 % vakantiegeld zou je gewoon nog extra moeten krijgen, of in een keer in mei, of het wordt bij ieder gewerkt uur uitbetaald (dan krijg je dus je loon + 8%).
Dat je een loonstrook krijgt, geeft aan dat je er wel wit werkt; het maakt volgens mij niet uit of je salaris op je bankrekening gestort wordt of dat je het contant krijgt.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 08:56
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Gecompliceer verhaal zeg.
Op je 0-uren contract staat dus je bruto salaris van 8,40 euro exclusief vakantiegeld? Of staat er al inclusief vakantiegeld?

Als ik je verhaal zo lees, klopt er iets niet. Heb je je werkgever al geconfronteerd met je contract? En heb je verhalen van collega's gehoord die hetzelfde probleem hebben?

Het lijkt me goed om contact op te nemen met een Rechtswinkel of het Juridisch Loket. Zij kunnen je met juridisch advies bij staan: www.juridischloket.nl of bel 0900-8020.
Een vakbond zou je ook kunnen helpen: www.fnvjong.nl of www.cnvjongeren.nl
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 09:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik wordt gewoon elke avond € 8 handje contantje per uur betaald.
Je werkt dus zwart. Dat is erg dom. Als werknemer heb je daar alleen maar nadeel van. Het voordeel van zwart werk zit hem vooral bij je werkgever, die allerlei belastingen en heffingen niet hoeft te betalen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 12:46
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Hij krijgt wel een loonstrook.

Werk je zwart: elk salaris dat je krijgt is 'geldig'. Zoals T_ID schijft is het vooral handig voor de werkgever, omdat die af kan zien van belastingen ed wat jou veel goedkoper (en vaak onverzekerd) maakt.

Volgens je CAO is het idd onmogelijk om 8 uur te verdienen. (exc. vakantiegeld), zelfs in functieschaal 1 zou je op 8,13 (excl vakantiegeld) uitkomen.

Vraag je baas of je zwart of wit werkt en welke functieschaal je hebt. Zonder die informatie kan ik iig niet meer zoeken. Bel ook niet de lui van de horeca CAO, deze zijn namelijk te retarded om functieschalen, berekening van 8% vakantiegeld en wachtperiodieken te te passen.

(Let op! 8% vakantiegeld is: Totaal aantal uur x 0,0996 x 8%!. Voor ongeveer elke 10 uur dat je werkt, krijg je net geen 1 vakantie uur. Voor elk vakantie uur krijg je 8% van je totale loon. Het is dus NIET zo dat je 8% van je totaal ontvangen loon krijgt!)
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 13:00
Verwijderd
Het is vast wel zo maar ik ga het toch maar vragen: is de horeca CAO algemeen verbindend verklaard en zo nee, is die wel van toepassing op de werkgever?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 14:17
mooi_boy
mooi_boy is offline
Beste Hawaai
Voor alle duidelijkheid heb ik dyslectie,en als je niet weet wat het is zou ik het even opzoeken. en wat betreft de smileys, ik zie nergens dat je geen smiley's mag gebruiken.

verder werk ik niet zwart. zo als ik heb aangegeven werk ik wit en ik krijg gewoon een loonstrok.
op mijn contract staat dat ik 8 euro krijg en er staat niets bij of het 8 % vakantietoeslag in begrepen is. als het wel erbij stond was ik niet hier om het aan jullie te vragen.

maar tog bedankt van jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 15:04
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Horeca CAO is algemeen bindend.

Als je niet zwart werkt dient je loon hoger te zijn, en dat hogere is je basisloon, dus exclusief toeslagen ed.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 15:44
Verwijderd
maar als je wit werkt, is het alsnog fiscaal voordeliger en financieel voordeliger dat je 8.50 krijgt, dan 8 euro zwart.

kan vast aan mij liggen?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 15:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
maar als je wit werkt, is het alsnog fiscaal voordeliger en financieel voordeliger dat je 8.50 krijgt, dan 8 euro zwart.
kan vast aan mij liggen?
Nee, je had het goed gezien. De belastingen zijn gewoon zo laag bij bijverdiensten dat je ze bijna kunt verwaarlozen. Met heffingskorting erbij is het puur premie van de volksverzekeringen.

Plus dat je ook geen recht hebt op die volksverzekeringen. Als de TS in de keuken uit zou glijden en een been zou breken betekend dat geen ziektewet of WAO, en dus gewoon € 0 inkomsten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Nee, je had het goed gezien. De belastingen zijn gewoon zo laag bij bijverdiensten dat je ze bijna kunt verwaarlozen. Met heffingskorting erbij is het puur premie van de volksverzekeringen.

Plus dat je ook geen recht hebt op die volksverzekeringen. Als de TS in de keuken uit zou glijden en een been zou breken betekend dat geen ziektewet of WAO, en dus gewoon € 0 inkomsten.
Dat klopt, 2007 euro loonheffingkorting, arbeidskorting(in zijn geval, 154 euro tot maximum)(hoofdstuk 8 inkomsten belasting).
Nou, ligt er aan hoeveel uur je werkt natuurlijk, maar denk ook er een break even is(maar dat bedrag ligt veelste hoog).

En daarnaast, als je zwart werkt en de fiscus komt er achter na de aanslag, krijg je nog is een boete. Dit ligt er natuurlijk aan of er opzet/schuld is of niet, dat verschilt wel.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Beste Hawaai
Voor alle duidelijkheid heb ik dyslectie,en als je niet weet wat het is zou ik het even opzoeken. en wat betreft de smileys, ik zie nergens dat je geen smiley's mag gebruiken.

verder werk ik niet zwart. zo als ik heb aangegeven werk ik wit en ik krijg gewoon een loonstrok.
op mijn contract staat dat ik 8 euro krijg en er staat niets bij of het 8 % vakantietoeslag in begrepen is. als het wel erbij stond was ik niet hier om het aan jullie te vragen.

maar tog bedankt van jullie reacties
als het er niet staat heb je gewoon pech, dan is je contract wel belachelijk maar jij hebt t getekend....
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 17:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
als het er niet staat heb je gewoon pech, dan is je contract wel belachelijk maar jij hebt t getekend....
Mwo, zo makkelijk gaat dat niet. Onwettige contracten zijn nietig. Ik kan wel een contract tekenen waarop een uurloon van € 1 staat, maar dat legitimeert dat onwettige loon nog niet. De vordering op de werkgever blijft ten allen tijden bestaan (hoewel zwarte uren natuurlijk niet worden geadministreerd, dus dat is vrij lastig).


Je kunt je wel afvragen of het zin heeft om een malafide restauranthouder die toch al belasting ontduikt te wijzen op zijn verplichtingen. Je loopt risico dat je niet meer welkom bent. Wat dat betreft kan de TS gewoon beter de Belastingdienst of de Arbeidsinspectie inseinen wat er gaande is. Over het algemeen worden de zaken in recordtempo netjes geregeld als een van die beiden op de stoep staat, en de TS riskeert geen ontslag-wggens-te-lastig.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-11-2009, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Je kunt je wel afvragen of het zin heeft om een malafide restauranthouder die toch al belasting ontduikt te wijzen op zijn verplichtingen. Je loopt risico dat je niet meer welkom bent. Wat dat betreft kan de TS gewoon beter de Belastingdienst of de Arbeidsinspectie inseinen wat er gaande is. Over het algemeen worden de zaken in recordtempo netjes geregeld als een van die beiden op de stoep staat, en de TS riskeert geen ontslag-wggens-te-lastig.
Dan krijg je een leuke boete als werkgever van de fiscus(ernstige overtredingen) of een leuke strafvervolging
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 07:53
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Waarschijnlijk een boete ja, en doorgaands is dat gewoon het als nog betalen wat je niet betaald hebt + dit jaar gewoon goed betalen en dat totaal bedrag x2.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2009, 09:51
Verwijderd
Citaat:
Waarschijnlijk een boete ja, en doorgaands is dat gewoon het als nog betalen wat je niet betaald hebt + dit jaar gewoon goed betalen en dat totaal bedrag x2.
In beginsel 50 procent zelfs(bij opzet). Het is niet meteen 100 procent
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht [Loon] Verdien ik genoeg volgens CAO?
Biertank 52
10 29-11-2010 08:24
Werk, Geld & Recht Vragen mbt horeca
Fosca
13 22-09-2010 11:12
Werk, Geld & Recht horeca cao
aim_and_fire
5 21-06-2010 12:32
Werk, Geld & Recht Loon in Horeca
NaamInGebruik
5 24-02-2010 18:40
Werk, Geld & Recht Horeca CAO - minimumloon?
Fosca
14 10-02-2009 13:03
Werk, Geld & Recht Horeca cao
Verwijderd
8 10-06-2004 20:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:37.