Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-05-2004, 00:24
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Een van de meest populaire soorten computerspellen zijn de spellen die gaan over oorlog. De bekendste veldslagen uit de historie kunnen worden nagespeeld in verscheidene games. Het werk van een hooggeplaatste strateeg, een simpele soldaat of een koelbloedige moordenaar kan worden gesimuleerd.

Ook de filmindustrie speelt dankbaar in op dit genre. In menig film wordt een partij Vietnamezen, Russen of Duitsers afgeslacht, tot vermaak van een groot publiek.

Waarom is de mens zo geïnteresseerd in oorlog, terwijl het juist een grote bedreiging is voor dezelfde mensheid? Waarom vindt men dit zo aantrekkelijk?
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-05-2004, 07:30
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Interessante vraag, ik denk dat het vooral met macht te maken heeft. Het zijn vaak spelletjes waarbij je voor god speelt en over leven en dood beslist en dit spreekt veel mensen aan, want die houden wel van controle.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 07:57
Verwijderd
Oorlog zit in de mens.

Je kan een kind wel uit een oorlog halen, maar hoe haal je de oorlog uit een kind? Wie kan tegenwoordig nog zeggen dat ie geen oorlog heeft meegemaakt? Niemand toch? We zien alles op tv, en alles word sensatie en mooi gemaakt. Al die oorlogfilms, games en dergelijke weerspiegelen niks van de gruwelen die echt gebeurt zijn. Op die manier is oorlog actie, spanning, ect.

Mensen beseffen niet dat in elke oorlog gruweldaden worden verricht. Kijk maar naar Irak met dat beruchte filmpje, en de martelingen die de Amerikanen op hun geweten hebben. DAT is oorlog. Mensen hebben de illusie dat oorlog ook "eerlijk" kan. En zon "eerlijke" oorlog zie je altijd op het bioscoop scherm of game.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 08:26
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
de spanning. hoe haal je de oorlog uit een kind? door van oorlog te houden en geen angst aan te jagen.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 08:28
Verwijderd
Citaat:
Isa schreef op 18-05-2004 @ 09:26 :
de spanning. hoe haal je de oorlog uit een kind? door van oorlog te houden en geen angst aan te jagen.
Ik zat net te denken. Wie heeft als kind nou NIET met een namaak-pistool oorlogje gespeeld? Raar eigenlijk, je groeit er gewoon helemaal mee op.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 11:59
metallicpatrick
Avatar van metallicpatrick
metallicpatrick is offline
ik..en dat ga ik mijn kinderen ook niet laten doen...


maar bij oorlogsgames gaat het om de spanning denk ik..

maartis totaal niet zoals in het echt
__________________
zware symphonische kracht metaal
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 12:09
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Volgens mij is het meer dan alleen de spanning rond de film of de game. Bijvoorbeeld wapens alleen al zijn erg geliefd, terwijl er aan een wapen op zich geen spanning zit.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 19:34
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
een spel spelen betekend meestal competitie
en oorlog is een zeer goed voorbeeld van competitie.
verder is het niet erg moeilijk meestal, ik heb nog nooit een strategie gezien met echte puzzels (wcIII, maar dat is niet echt een uitdaging)

en dan denk ik dat het ook nog zo is dat kinderen met een soort van oorlogsrollenpatroon opgroeien, zoals jongens en meisjes zeg maar. kinderen schijnen te dromen van heldhaftig zijn ofzo, zich willen bewijzen. en misschien hangt het wel samen met het rollenpatroon, want ik ken veel minder meisjes die oorlog spellen spelen, dan jongens eigenlijk.

films idem
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 10:20
metallicpatrick
Avatar van metallicpatrick
metallicpatrick is offline
denk dat het op een of andere manier ingeburgerd zit in de cultuur

maar idd wat boogie zegt.....mensen vinden wapens ook interesant....nou moet ik zeggen dat ik ook wel gefascineerd kan raken over middeleeuws wapentuig...

maar geweren niet..
ik denk dat het een soort "beter zijn dan iemand anders" inhoudt...

en dat staat dan weer in verband met iemand doodschieten..
__________________
zware symphonische kracht metaal
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 12:49
Shai-Hulud
Avatar van Shai-Hulud
Shai-Hulud is offline
Ik denk dat met die nieuwe technologieen van tegenwoordig, mensen minder buitenshuis komen om te spelen. Tegenwoordig spelen veel meer mensen spelletjes via het internet met anderen. Dit is alleen mogelijk bij competitie (zoals JaJ heeft gezegt) of cooperatie. Dan kom je dus bijna altijd uit op oorlogsspelletjes, of zijn er andere spellen die je cooperatief kan spelen? (je hebt ook race spellen natuurlijk)

Verder geloof ik dat er in de geschiedenis iemand was die had gezegt dat oorlog voeren een mannelijke bezigheid was (dat is misschien een van de redenen waarom vrouwen er niet zoveel voor voelen). We komen in een steeds softere maatschappij waarin je wel vrijheden hebt maar ook veel fysieke beperkingen. Ik denk dat het belangrijk is dat we ons kunnen afreageren en ik zie zogauw niet een betere oplossing dan wargames spelen.
__________________
Shai-Hulud heerst over het zand
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 14:14
Verwijderd
gesimuleerd gevoel van macht
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 21:10
Kuiop
Avatar van Kuiop
Kuiop is offline
Ik denk dat de intresse voor oorlog aantrekkelijk is vanwege een stukje natuur wat nog in de mens zit.
Het jagen op dieren, zoals wij heel vroeger op dieren gingen jagen.
Met flink geweld deden we dat, waarschijnlijk mist de mens toch dat toch een beetje en maakt de interesse voor oorlog zo groot.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Saddam is dood!
AmiMoi
286 06-01-2007 19:24
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Het communisme topic
Joostje
441 22-05-2004 09:20
Liefde & Relatie LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde.
Rerisen Phoenix
58 13-06-2003 07:23
Verhalen & Gedichten mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje
Verwijderd
15 17-05-2003 22:55
Levensbeschouwing & Filosofie kerstofobie: IK HAAT KERST!
frankzinnig
71 30-03-2003 07:46
Flora & Fauna Het broeikaseffect is een verzinsel
Verwijderd
49 26-03-2003 10:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.