Oud 28-04-2008, 13:47
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Schatjes, hoe gaan jullie biologie leren?
Alledrie de boeken uit je hoofd leren? Examens maken? Moeilijke dingen terugzoeken? Allemaal misschien ?
Want ik ben paniekerig; het is zoveel dat ik geen idee heb waar ik moet beginnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2008, 14:37
Verwijderd
Ik heb eigenlijk ook geen idee en ben daarom maar begonnen met het eerste boek. Sowieso zijn de eerste hoofdstukken makkelijk, valt uit boek 2 één heel hoofdstuk weg en zijn h1 & 2 daarvan niet belangrijk en heb ik boek 3 net dit jaar gedaan... eigenlijk lijkt het me het beste om die boeken nog een keer door te nemen dus. Ik weet niet of het gaat lukken alles langs te lopen, maar ik probeer het eerst zo.

Ik neem aan dat je ook 'biologie voor jou' hebt?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2008, 20:42
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Niet veel uit je hoofd leren! Als je recente eindexamens maakt zie je dat ze vrij veel inzicht vragen, die natuurlijk wel gebasseerd is op kennis. Ik zou vooral samenvattingen goed doornemen (die uit het boek - ookal vond ik die zelf persoonlijk niet goed - en uit samengevat). Dingen die je moeilijk vindt of die je nog niet helemaal begrijpt zou ik uit het boek halen en wat meer mee oefenen.

Begin maar eens met een eindexamen uit 2004 ofzo. Klinkt raar om zo te beginnen, maar dan test je een beetje wat je al kent en niet. Daarna zou ik stap voor stap alles doornemen en vooral je focussen op wat je niet kent. Je weet namelijk al veel wel als je een beetje redelijk mee komt met biologie.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2008, 08:41
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Inderdaad handig om eerst een examen door te kijken, zodat je weet wat ze ongeveer van je willen. Daarna Samengevat gaan lezen en dan wat examens maken. Tenminste, dat is mijn plan.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2008, 11:51
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Mijn leraar zegt altijd: Als je gemiddeld 7 of hoger sta voor biologie: gewoon niet leren. Ik sta iets lager van een 7 dus ik heb samengevat een keer goed doorgenomen en ik ga nog een examen oefenen en dan vind ik het wel best. Ik zou zeggen: ontspan!
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 30-04-2008, 12:22
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Mijn leraar zegt altijd: Als je gemiddeld 7 of hoger sta voor biologie: gewoon niet leren. Ik sta iets lager van een 7 dus ik heb samengevat een keer goed doorgenomen en ik ga nog een examen oefenen en dan vind ik het wel best. Ik zou zeggen: ontspan!
Dat vind ik echt een slechte tip. Een 7 gemiddeld is helemaal niet zo goed dat je zonder leren een examen goed kan maken. Met een 7 laat je namelijk zien dat je het kan, maar niet echt goed bent. Ik zou met een 7 echt nog leren en vooral veel examens maken.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2008, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Dat vind ik echt een slechte tip. Een 7 gemiddeld is helemaal niet zo goed dat je zonder leren een examen goed kan maken. Met een 7 laat je namelijk zien dat je het kan, maar niet echt goed bent. Ik zou met een 7 echt nog leren en vooral veel examens maken.
Het idee dat je je niet te veel moet opfokken vind ik wel oke, maar verder.. nee. Vind het meer een tip voor Engels, ofzo, want het examen daarvan toetst maar één vaardigheid. Biologie is volgens mij het vak met het grootste aantal verschillende onderwerpen erin, dus niet leren lijkt me niet verstandig.

(Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je aan die 7 gekomen bent en sowieso hoe je zelf bent, maar over algemeen vind ik het ook niet zo'n slim plan)
Met citaat reageren
Oud 30-04-2008, 22:37
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Vallen er nog onderwerpen af met betrekking tot Biologie voor VWO?
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 01-05-2008, 10:29
Verwijderd
ja, ordening en planten geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2008, 12:34
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Dat vind ik echt een slechte tip. Een 7 gemiddeld is helemaal niet zo goed dat je zonder leren een examen goed kan maken. Met een 7 laat je namelijk zien dat je het kan, maar niet echt goed bent. Ik zou met een 7 echt nog leren en vooral veel examens maken.

Wij hebben het voordeel dat we echt een super biologie leraar hebben. Al jaren lang wordt er super hoog gescoort voor biologie. Bovendien bestaat een groot gedeelte van onze tentamens van afgelopen jaren uit examenvragen. Dus dat gaat wel goed komen.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 02-05-2008, 18:37
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Wat ik zelf van plan was en waar ik ook al mee bezig ben, is oefenexamens maken en oefenopdrachten (die ik van school heb gekregen) en de dingen die ik fout had/niet snapte/niet wist opnieuw bekijken in het boek. Zo selecteer je de stof die je niet weet. Ofzo Anders is het echt teveel. Maar ik hoor mensen van mijn school die alle boeken van alle vakken gaan doorwerken en dan proefexamens maken. En het lukt ze nog ook ?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2008, 19:28
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Wat ik zelf van plan was en waar ik ook al mee bezig ben, is oefenexamens maken en oefenopdrachten (die ik van school heb gekregen) en de dingen die ik fout had/niet snapte/niet wist opnieuw bekijken in het boek. Zo selecteer je de stof die je niet weet. Ofzo Anders is het echt teveel. Maar ik hoor mensen van mijn school die alle boeken van alle vakken gaan doorwerken en dan proefexamens maken. En het lukt ze nog ook ?
Doe ik ook (van sommige vakken dan). Is aardig te doen hoor. Ik maak alleen geen vragen. Alleen van de hoofdstukken die ik echt moeilijk vond.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 05-05-2008, 11:07
Verwijderd
Examens maken, kijken waar je vastloopt, herhalen en OPNIEUW.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 08:23
weetweinig
weetweinig is offline
ging 2006-II bij jullie ook zo slecht?
Ik had een onvoldoende.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2008, 09:31
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
ik vond hem ook best wel pittig, maar ik heb niet met puntentelling gemaakt dus ik zou niet weten wat ik had. 2007 I was in iedergeval een stuk makkelijker!
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 10:08
weetweinig
weetweinig is offline
2006-1 ging niet beter.
Hebben julie ook dat jullie antwoorden verkeerd formuleren?
Dat je het eigenlijk wel weet, maar dat je dingen die je wel zou moeten noemen, niet noemt?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 10:57
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ja dat heb ik ook snel. Maar misschien komt het ook omdat je als je een examen oefent dat je dan minder secuur werkt. Dat heb ik tenminste wel. Dat scheelt al snel een paar punten.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 16:00
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
@ weetweinig: Mijn leraar zegt dat het examen van 2007 goed te doen was en die van de jaren daarvoor relatief moeilijker waren. Er waren daar veel klachten over, dus toen hebben ze het examen aangepast (toen kwam 2007) en hij verwacht dat dit jaar het examen vergelijkbaar is met die van 2007.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-05-2008, 17:04
weetweinig
weetweinig is offline
Citaat:
Ja dat heb ik ook snel. Maar misschien komt het ook omdat je als je een examen oefent dat je dan minder secuur werkt. Dat heb ik tenminste wel. Dat scheelt al snel een paar punten.
Heb je gelijk in. Maar veel zal het niet schelen.
Bovendien heb ik last van enorme tegenzin.


Citaat:
@ weetweinig: Mijn leraar zegt dat het examen van 2007 goed te doen was en die van de jaren daarvoor relatief moeilijker waren. Er waren daar veel klachten over, dus toen hebben ze het examen aangepast (toen kwam 2007) en hij verwacht dat dit jaar het examen vergelijkbaar is met die van 2007.
Dat kun je nooit zeker weten en daar moet je ook niet vanuitgaan. Bovendien wordt de normering altijd aangepast aan de moeilijkheid van het examen, dus je cijfer wordt er niet hoger van.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 19:10
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Dat kun je nooit zeker weten en daar moet je ook niet vanuitgaan. Bovendien wordt de normering altijd aangepast aan de moeilijkheid van het examen, dus je cijfer wordt er niet hoger van.
Dat begrijp ik ook wel natuurlijk, maar 2007 schijnt een betere afspiegeling te zijn van hoe het gaat worden. Ik hoor het van meer scholen. Maar natuurlijk moet je er niet vanuit gaan, maar je moet je ook niet onnodig veel zorgen gaan maken.

En wat je zegt over de normering: dat is feitelijk waar, maar ik vind het altijd oneerlijk als het examen (te) moeilijk is, want ik vind dat de normering wordt aangepast eigenlijk niet toereikend, omdat een moeilijk examen voor veel meer stress en problemen zorgt dan een normaal examen, waardoor je het relatief toch slechter maakt. Ook met een aangepaste normering.
Zo werkt het bij mij in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 22:24
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik vond 2006 en 2007 er op elkaar lijken qua manier van vraagstelling, diepgang en inzicht. Ik zou niet teveel oude examens oefenen, ook omdat hier stof naar voren komt die niet tot de examenstof behoren en het vooral veel meerkeuze is en dat is (helaas?) niet meer wat het nu is. (Ik zag dat vanaf de examens van 2005 een beetje de omschakeling kwam.)
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 22:41
Verwijderd
ik heb compex bio, dat is volgens mij wel een voordeel.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 06:34
weetweinig
weetweinig is offline
Citaat:
ik heb compex bio, dat is volgens mij wel een voordeel.
Is dat niet vreselijk irritant?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 12:26
Verwijderd
hoezo irritant?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 18:11
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
En zien we het zitten morgen?
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2008, 18:16
Lauwie101
Lauwie101 is offline
nope. zekers niet om nu nog te gaan leren na dat natuurkunde ding
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Ik vond 2006 en 2007 er op elkaar lijken qua manier van vraagstelling, diepgang en inzicht. Ik zou niet teveel oude examens oefenen, ook omdat hier stof naar voren komt die niet tot de examenstof behoren en het vooral veel meerkeuze is en dat is (helaas?) niet meer wat het nu is. (Ik zag dat vanaf de examens van 2005 een beetje de omschakeling kwam.)
Die omslag zie ik ook! Weet niet of dat nou zo gunstig is.. het is nu wat meer..verzin zelf iets biologieachtigs.. zoiets.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 12:16
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Ik weet dat het last minute is. Maar kan iemand mij helpen ?!?!
Bio --> Vraag 30
Kan iemand mij uitleggen waarom het antwoord B is?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 12:48
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
Ik zal je ff snel helpen: Je begint bij opa, die heeft 2 dochters/zonen maakt niet uit, de kans dat zij een gen (is de vraag) van opa krijgen is 0,5, zo ook bij de kleinzoon van opa (dochter van dochter) dus de kans dat een kleindochter ZIJN gen heeft is 0,5 * 0,5 = 0,5 ^2 Dit is ook zo voor de neef/nicht van de kleindochter dus uiteindelijke antwoord dat zij allebei een gen van opa hebben is: 0,5^2 * 0,5 ^2 = 0,5^4 = 1/16, ik hoop dat je het zo snapt en alvast succes ik heb em ook zo..! Sorry voor de snelle uitleg anders

nja succes iedereen voor bio!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 12:48
Chocolademelk
Chocolademelk is offline
Dankje!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 16:47
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Nou, dat was wel te doen. Toch? Ga het niet nakijken though. (a)
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 16:54
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Nou ik vond het behoorlijk moeilijk, en met mij de rest van 6V biologie (behalve de allerbeste van de klas, die vond het "te doen")
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:04
Verwijderd
Moeilijjjjjk en volgens mij had je heel veel voordeel van biodata? Het was gewoon een groot ecologieexamen. Arrrgh ik baal echt, heb er zoveel tijd aan besteed (om het leren) en ik had er bijna niks aan.. en als je toevallig ergens opkwam dan had je er wel wat aan. Ik kom nooit toevallig ergens op..
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:04
Elfe
Avatar van Elfe
Elfe is offline
Ik vond hem ook niet makkelijk
__________________
hanging out the window with a bottle full of rain
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:04
tonio
tonio is offline
Citaat:
Nou, dat was wel te doen. Toch? Ga het niet nakijken though. (a)
Volgens mij gaat bij jou alles wel goed.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:06
Verwijderd
Ik had compex en shit was verrassend moeilijk. Vooral die poep over repeats in DNA bladiebla en stikstof in het loofbos. Maarja weet niet of jullie dat ook hadden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-05-2008, 17:08
Verwijderd
Citaat:
Ik had compex en shit was verrassend moeilijk. Vooral die poep over repeats in DNA bladiebla en stikstof in het loofbos. Maarja weet niet of jullie dat ook hadden.
Ja, en vooral dat ja
De meerkeuze gingen goed, en alles voor 1 puntje ook. :/
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:08
Verwijderd
Citaat:
Moeilijjjjjk en volgens mij had je heel veel voordeel van biodata? Het was gewoon een groot ecologieexamen. Arrrgh ik baal echt, heb er zoveel tijd aan besteed (om het leren) en ik had er bijna niks aan.. en als je toevallig ergens opkwam dan had je er wel wat aan. Ik kom nooit toevallig ergens op..
Erfelijkheidsleer, populatiegenetica, afweersystemen, zenuwgeleiding en impuls.

Makkelijke onderwerpen maar niet verwerkt in het examen. Ik baal echt. Ik heb minstens 29 punten, geweldig.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:14
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik heb minstens 38 punten van de 71, das genoeg voor een 6 op mn eindlijst. Wat een kutvragen. Maarja ging beter dan mn proefexamen (3.2XD)
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:23
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Ja die repeats in het DNA! En ik vond die celcyclus ook lastig joh. Pfff. Ik hoop op in ieder geval een 4.7 Dan sta ik een 5.5
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:26
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
O die repeats vond ik simpel. Maar dat andere gezeik snap ik juist geen hol van.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:35
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Oja?

Ik heb het even nagekeken. In het ongunstigste geval (denk ik) had ik 37 punten en dat is tussen de 4.7 (precies wat ik nodig heb voor een 5,5 gemiddeld) en 6.7 (wat ik nodig heb voor een 6,5 gemiddeld). In wat ik zelf denk behaald te hebben, was de score 42 punten ofzo en dat is tussen de 5.6 en 7.6.
Dus. Misschien valt het wel mee. Hopelijk.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:40
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Ik vond hem wel mwah. Maar ga um zo nakijken en ga hem dan vast vinden tegenvallen. Iedereen vond hem bij ons moeilijk en bagger enzow.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:40
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik vond hem echt super moeilijk, heb tussen de 4,2 en de 6,2 en ik moet een 4,4 hebben dus even hopen erop.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 17:42
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
iedereen vond hem ook bij ons moeilijk, ik had 39 punten, dus iets van klein zesje, maar ik hoop op een 6,3! sta ik een 7 afgerond. Dus maar kijken of onze leraar wat soepeler nakijkt dan ik en dat de norm ook nog eens meevalt..!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 18:17
Lauwie101
Lauwie101 is offline
tussen de 4.6 - 6.6.. valt dan nog mee.

Oh. En ik heb het LAKS gebeld om even te klagen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 18:21
Ic@n
Ic@n is offline
Ik vond hem in vergelijking met de afgelopen 2 jaar redelijk te doen, heb tussen de 52 en 56 punten. Wel belachelijk dat er zoveel onderwerpen niet werden getoetst. Volgens mij was er ook geen één vraag waarvoor je had moeten leren.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 18:37
lord_ralf
Avatar van lord_ralf
lord_ralf is offline
Citaat:
tussen de 4.6 - 6.6.. valt dan nog mee.

Oh. En ik heb het LAKS gebeld om even te klagen.
wat moet je hebben?

tussenstand qua klachten bij het laks om 18:31 - 1332 klachten
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 19:08
dark*dizzie*
Avatar van dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Nu al 1667 klachten, wel heel erg veel al zeg.
__________________
Foras exire Jippus ac Jannica non possunt
Met citaat reageren
Oud 21-05-2008, 19:10
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Waar kun je precies zien hoeveel klachten er voor biologie zijn gegeven?
Ik heb ook geklaagd, met name over sommige onduidelijkheden in sommige vragen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren biomedische wetenschappen en biologie samen?
blackflier
6 12-06-2012 07:47
Huiswerkvragen: Exacte vakken [BIO] Biologie leren
Nieuwsgierig
15 08-07-2010 15:28
Eindexamens 2003 biologie geleerd? examen 5havo...
Verwijderd
27 15-05-2003 23:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.