Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2013, 00:12
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
XTC is de laatste tijd veel in het nieuws. Er zijn op het moment veel slechte pillen in omloop die de dood tot gevolg kunnen hebben. Afgelopen tijd hebben 6 mensen de dood gevonden door het gebruik van vervuilde xtc pillen.

De discussie over het legaliseren van de harddrug laait weer op, er zijn zowel heel veel voorstanders als heel veel tegenstanders. Daarnaast wil de D66 het (weer) mogelijk maken om xtc pillen te kunnen testen tijdens festivals.

Nu ben ik benieuwd: wat is jullie mening hierover?

Citaat:
Het voorstel van D66 om xtc weer te kunnen testen tijdens dancefeesten heeft meer tegenstanders dan je misschien zou verwachten.

De xtc-markt op dit moment levensgevaarlijk. Dat stelt Roel Kerssemakers van verslavingskliniek Jellinek. De afgelopen maanden stierven er al zes jongeren na het gebruik van slechte xtc. Reden voor D66 om met het voorstel te komen om de tests op dancefeesten weer terug te laten keren.

Deze tests werden afgeschaft door het eerste kabinet-Balkenende, maar niet alleen conservatieve politici zien niets in het voorstel. Bob Wisman, organisator van het festival Buitenverblijf, zegt tegen AT5: 'Als je communiceert aan de deur "geen drugs binnen", moet je het binnen ook niet laten testen.'

Ook Kerssemakers van Jellinek is niet heel enthousiast. Hij noemt het 'een sympathiek idee'. 'Maar het is eigenlijk niet nodig', zegt hij. 'Want we hebben in Nederland genoeg faciliteiten om die pillen te laten testen op kantoor.'

De Amsterdamse D66'er Ivar Manuel zou xtc het liefst legaliseren ('net als alcohol'), maar ziet daar geen meerderheid voor. 'En dan is testen misschien een goede oplossing.'
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2013, 00:28
Prospect
Avatar van Prospect
Prospect is offline
Ik zeg legaliseren. Natuurlijk zitten hier ook genoeg nadelen aan, maar het is tegenwoordig bijna onmogelijk om nog ergens aan pillen te kunnen komen die < 200mg MDMA zitten. Daarbij komt het feit dat er op dit moment nou eenmaal veel vervuilde pillen in omloop zijn. De meeste mensen kunnen normaal, recreatief en met hun verstand met xtc omgaan maar helaas zijn er nog altijd mensen die niet nadenken maar gewoon een pil van 220 mg heel naar binnen werken of die hun pillen op een festival van een volledig onbekende kopen waardoor ze geen besef hebben van wat voor stoffen er allemaal in hun pil zit. Hierdoor vallen er slachtoffers en dat kost handen vol geld.

Een (hele) goede rede om het niet te legaliseren is dat het dan zo makkelijk is om eraan te komen. De grens om het te gebruiken is veel lager, en 16-jarigen zullen onderhand net zo snel 's weekends een pilletje wegtikken als dat ze een biertje pakken, zullen tegenstanders zeggen. Maar veel mensen weten niet dat heel veel jongeren dit nu ook al doen nu het nog illegaal is. Het is heel makkelijk om eraan te komen, bijna iedereen kent wel iemand die binnen no time een pilletje voor je kan fixen. Ik ken zelf ook heel veel personen in de leeftijdscategorie 16-20 jaar die drugs gebruiken (en dat ligt niet aan de mensen met wie ik om ga, mijn 'vaste' vrienden gebruiken op af en toe een jointje of truffels na geen drugs).

Nog een groot voordeel van het legaliseren is dat je één van de meest lucratieve bedrijfstakken van de criminele wereld in één klap de nek om kan draaien. Dealers zullen verdwijnen (niet helemaal, maar grotendeels) en de staatskas wordt flink gespekt door het heffen van belasting/accijnzen. Ook zal het aantal slachtoffers heel sterk afnemen. De kwaliteit van de xtc pillen kan perfect gecontroleerd worden en de dosissen kunnen ook in normale hoeveelheid worden aangebracht.

Het invoeren van testcentra op festivals is wel weer een beetje krom met de regels zoals ze nu zijn. Je mag geen drugs mee naar binnen nemen, maar vervolgens kun je ze wel laten testen? Kunnen ze meteen iedereen oppakken die richting het testkraampje loopt. Wel goed als ze het invoeren though, maar dan moet het eerst maar eens worden toegestaan om gebruikershoeveelheden (max. 3 pillen) mee te mogen nemen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2013, 09:56
huntingyade
Avatar van huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
Ik zeg legaliseren. Natuurlijk zitten hier ook genoeg nadelen aan, maar het is tegenwoordig bijna onmogelijk om nog ergens aan pillen te kunnen komen die < 200mg MDMA zitten. Daarbij komt het feit dat er op dit moment nou eenmaal veel vervuilde pillen in omloop zijn. De meeste mensen kunnen normaal, recreatief en met hun verstand met xtc omgaan maar helaas zijn er nog altijd mensen die niet nadenken maar gewoon een pil van 220 mg heel naar binnen werken of die hun pillen op een festival van een volledig onbekende kopen waardoor ze geen besef hebben van wat voor stoffen er allemaal in hun pil zit. Hierdoor vallen er slachtoffers en dat kost handen vol geld.

Een (hele) goede rede om het niet te legaliseren is dat het dan zo makkelijk is om eraan te komen. De grens om het te gebruiken is veel lager, en 16-jarigen zullen onderhand net zo snel 's weekends een pilletje wegtikken als dat ze een biertje pakken, zullen tegenstanders zeggen. Maar veel mensen weten niet dat heel veel jongeren dit nu ook al doen nu het nog illegaal is. Het is heel makkelijk om eraan te komen, bijna iedereen kent wel iemand die binnen no time een pilletje voor je kan fixen. Ik ken zelf ook heel veel personen in de leeftijdscategorie 16-20 jaar die drugs gebruiken (en dat ligt niet aan de mensen met wie ik om ga, mijn 'vaste' vrienden gebruiken op af en toe een jointje of truffels na geen drugs).

Nog een groot voordeel van het legaliseren is dat je één van de meest lucratieve bedrijfstakken van de criminele wereld in één klap de nek om kan draaien. Dealers zullen verdwijnen (niet helemaal, maar grotendeels) en de staatskas wordt flink gespekt door het heffen van belasting/accijnzen. Ook zal het aantal slachtoffers heel sterk afnemen. De kwaliteit van de xtc pillen kan perfect gecontroleerd worden en de dosissen kunnen ook in normale hoeveelheid worden aangebracht.

Het invoeren van testcentra op festivals is wel weer een beetje krom met de regels zoals ze nu zijn. Je mag geen drugs mee naar binnen nemen, maar vervolgens kun je ze wel laten testen? Kunnen ze meteen iedereen oppakken die richting het testkraampje loopt. Wel goed als ze het invoeren though, maar dan moet het eerst maar eens worden toegestaan om gebruikershoeveelheden (max. 3 pillen) mee te mogen nemen.
het is mischien wel krom om testcenters te hebben op een festival. maar ik denk dan wel dat zowel de organisatie van het festival als ouders en de overheid liever heeft dat als mensen het dan toch mee naar binnen nemen of het daar kopen dat het snel getest kan worden om situaties zoals vervuilde XTC pillen of hoge dosissen te kunnen spotten. zodat er geen doden vallen en mischien minder mensen bij een eerste hulp eindigen.

het probleem is als ze het legaliseren waar zou deze verkoop toegestaan worden (anders word het moeilijk belasting of aczijns over te heffen). verder zou het wel zorgen dat er wat werkgelegenheid bij komt. het probleem is dan wel weer dat dit waarschijnlijk terug te zien zal zijn in de prijs.

verder ben ik wel voor het legaliseren en reguleren van de drugs. maar ik denk wel dat dan bijvoorbeeld de voorlichting erover op scholen enzo beter moet worden om om te gaan met de nog makkelijkere beschikbaarheid.
__________________
"this is of no offence but... you are a robot aren't you?"
Met citaat reageren
Oud 17-09-2013, 14:42
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Testen van pillen is waarschijnlijk wel goed idee maar de kans dat XTC gelegaliseerd gaat worden schat ik in op 0,00000000001%. Zeker als je het kromme beleid t.o.v. de handel in wiet bekijkt.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 18-09-2013, 21:31
Zamorak
Zamorak is offline
Maar is XTC nog wel XTC als de stof die erinzit MCPP of PMMA is, en geen MDMA? In mijn ogen dus niet, dat het onder de naam van XTC wordt verkocht is iets anders. De Media bericht over vervuilde XTC-pillen, waardoor XTC al in een slecht daglicht wordt gezet, terwijl het eigenlijk niet eens XTC-pillen waren/zijn omdat ze de stof MDMA niet bevatten of in combinatie met de stof MCPP of PMMA waardoor het dus geen XTC meer is. Ik vind dat ze het zo in de media moeten zetten: Jongeman overleden door PMMA of MCPP? En vervolgens in het bericht melden dat de jongen dacht dat hij XTC gekocht had, maar dit niet zo was.

Maargoed, onder de slachtoffers zat toch ook een meisje die wel daadwerkelijk MDMA had gepakt, en door een watervergiftiging overleed. Maar komt dit dan door de MDMA? Je drinkt wel makkelijker door MDMA, maar je kan toch ook wel zelf nadenken hoeveel je drinkt, want dit kan je echt wel bijhouden hoor? Verder lezen mensen over het gevaar van uitdroging, omdat je veel beweegt en lekker los gaat als je XTC op hebt, zal de bloeddruk hoger worden en is de kans natuurlijk aanwezig. Daarom is waarschijnlijk het meisje overleden, ze was bang voor uitdroging. Hou het gewoon op 1 a 2 glazen per uur, meer is echt niet nodig mensen.

In mijn ogen is XTC een veilig middel, zolang je maar weet waar je mee bezig bent, laat je vooral goed inlichten voor je gaat gebruiken. Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat XTC nooit zonder risico's is, want risico is er altijd! Je kan heel veilig autorijden, maar kans op een ongeluk is er altijd. Zo is dat met XTC ook, veilig gebruiken kan, maar kans op een ongeluk is er altijd! Want als jij namelijk een slecht hard hebt, of last van suikerzieten etc. kan dit zeer gevraarlijk voor je zijn, en meestal ben je niet op de hoogte van je aandoening en kan het al telaat zijn!

Verder ben ik voor de legalisering van XTC, het huidige wetsysteem van drugs klopt totaal niet, zeker als je kijkt naar deze informatie: http://www.jellinek.nl/vraag-antwoor...gevaarlijkste/
Met citaat reageren
Oud 19-09-2013, 00:57
Verwijderd
MDMA is met slim gebruik best veilig. XTC is een verzamelnaam voor pillen, het is naïef om dit direct gelijk te stellen aan MDMA, we mogen ons in Nederland daarmee erg gelukkig stellen dat er in onze XTC pillen 9/10 keer MDMA in zit, maar als je XTC in mondiale context ziet dan is dat een heel ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2013, 17:26
Patataap
Avatar van Patataap
Patataap is offline
Teringzooi dat verboden moet blijven.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2013, 21:12
Zamorak
Zamorak is offline
Citaat:
Teringzooi dat verboden moet blijven.
Argumenten? Bekijk dit is even: http://www.jellinek.nl/vraag-antwoor...gevaarlijkste/
Ik ben benieuwd hoe je dan staat tegenover het gebruik van alcohol/tabak?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.