Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-06-2007, 06:47
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ik ontdekte vanochtend dat je een betaversie van de windowsversie van apple's safari (3.0) kon downloaden (http://www.apple.com/safari/).
Ik kon het niet laten om het ff snel te reviewen:

Installatie:
snel en simpel.

Gebruik:
Het eerste wat mij opviel was de standaardlettertype, wat naar mijn smaak een beetje storend is.
Typte een adresje in en zag de laadbalk in de adressenbalk.
Ontdekte bij s.com een paar layout fouten (namen van subfora's worden niet weergegeven)
Ondersteund alle plugins.
De broncode word, net zoals firefox, weergegeven in een eigen venster (niet in klad).
Helaas ondersteund het hier geen coloursyntax.

Wou net een site bookmarken (linkje slepen naar bookmark ikoon), gaf het beestje een naam en zag opeens de leuke invouw-animatie van de mac!!
Linkjes slepen gaat nog, maar via de knop add bookmark & show bookmarks laat mijn browser chrashen.

Surfen gaat ook goed, geeft pagina's iets minder snel dan firefox weer.
Dingen downloaden gaat goed, maar je kan helaas niet zelf bepalen waar je bestanden komen te staan. Ze werken met een vaste download plek. (vind ik zelf zeer irritant)

Als je iets zoekt op een pagina, zie je ook een animatie.
En het zoekt veel leuker/beter dan internet explorer en firefox.

De instellingen:
Venster blijft niet op dezelfde grootte en heeft hier ook een animatie
Zie de standaardopties, maar mis ik bij privacy nog de optie om zooi automatisch te kunnen verwijderen. (dit kan wel bij edit -> empty cache of reset safari)
Ik mis ook opties voor gevorderde mensen, want bij firefox kon je met je favo editor (of about:config) nog veel meer instellen.
Jammer dat ik dit nog niet kon vinden bij safari.

Overige opties:
Hij ziet rss linkjes, maar heb nog niet ontdekt hoe je ze toe kan voegen en/of bekijken.
(iets mij window -> activity??)


Crashes:
Handmatig bookmarks maken en openen
Nieuwe tabblad openen

Tijdelijke conclusie:
is zeer gebruiksvriendelijk, maar als gevorderde mis ik toch een aantal opties (of kon ze nog niet vinden..)
Veel knopjes staan op andere plekken, waar ik erg aan moet wennen
Persoonlijk vind ik het jammer dat ik de standaard skin niet kan wijzigen.
Als je van eye-candy houd (qua animaties), dan zit je hier goed.
(wil zóó graag een mac'je kopen!!)


Wat vinden jullie, er tot nu toe, van?
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.

Laatst gewijzigd op 12-06-2007 om 06:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-06-2007, 06:58
Verwijderd
Op dott stond een art. over de bugs.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 10:33
Verwijderd
Waarom safari gebruiken als je firefox of avant kunt gebruiken...

Edit:
Na de demo gezien te hebben:
Firefox met apple skin is exact hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 10:46
LB06
LB06 is offline
Lijkt me niet. Ze gebruiken beide een heel andere rendering engine.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 11:27
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
freyk schreef op 12-06-2007 @ 07:47 :

Overige opties:
Hij ziet rss linkjes, maar heb nog niet ontdekt hoe je ze toe kan voegen en/of bekijken.
(iets mij window -> activity??)
Gewoon op 't RSSicoontje in de adresbalk klikken. Feeds kun je daarna gewoon bookmarken. Bookmark er meerdere in een map en je kunt ze allemaal tegelijk bekijken.

In ieder geval verschilt 'ie daar van FireFox, want live bookmarks zijn duf. :').
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 11:42
Manuzhai
Avatar van Manuzhai
Manuzhai is offline
Die font rendering van Safari is echt kut met peren.
__________________
Slechts beschikbaar via naamzoek/privebericht.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 11:42
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Vind het trouwens een zeer toffe zet van Apple. Persoonlijk heb ik d'r niets aan, aangezien ik niets met Windows doe, maar 'nog een' speler op de browsermarkt is altijd goed. Vooral omdat Webkit net als Gecko een toffe engine is. Hoe meer concurrentie, hoe beter, met een beetje mazzel gaat IE nou ook iets aan z'n standaarden doen. Het zijn goede dagen voor webstandards.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2007, 23:15
Boogy
Boogy is offline
ziet er wel mooi uit werkt aardig snel in ieder geval sneller dan IE 7 bij mij dan. alleen hij heeft moeite om sommige pagina's te weergeven en links wil die nog wel is weg laten. en java applets blijve bij mij ook wit. dus ik blijf tot nu toe IE 7 gebruike bij de volgende beta versie ga ik het nog is proberen. dit kan een goeie browser worden voor windows!
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 08:48
Kingofthemall
Avatar van Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Het werkt. Voor de rest zie ik alleen de problemen dat ik straks websites moet gaan maken voor een extra browser Zo blijven we aan de gang natuurlijk
__________________
Kingofthe.mall | Samurai op het toilet: (>_<) (o_o) (O_O) (^_^)
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 08:58
Verwijderd
Safari lekken
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 10:11
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
freyk schreef op 12-06-2007 @ 07:47 :
Ik ontdekte vanochtend dat je een betaversie van de windowsversie van apple's safari (3.0) kon downloaden
__________________
"Typefouten zijn gratis" | "Daar is vast wel een knopje voor" | "Ik weet, want ik zoek" | Powered by Firefox, Chromium, Mac OS X, OpenSuse, and Google.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 18:50
Verwijderd
Juh, heb hem hier ook en afgezien van de crashes en het niet-correct laden van Scholieren.com vind ik hem wel gaaf
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 19:40
pc nerd
pc nerd is offline
Ik weet niet of het aan mijn pc ligt maar Safari doet erg raar.

Veel links worden gewoon niet getoond (bijv op ad.nl, nu.nl, tweakers.net). Startpagina's zien er helemaal niet uit.

Ligt dit aan mij? Of kan ik er wat aan doen?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2007, 22:17
Verwijderd
Citaat:
pc nerd schreef op 13-06-2007 @ 20:40 :
Ik weet niet of het aan mijn pc ligt maar Safari doet erg raar.

Veel links worden gewoon niet getoond (bijv op ad.nl, nu.nl, tweakers.net). Startpagina's zien er helemaal niet uit.

Ligt dit aan mij? Of kan ik er wat aan doen?
Safari is nog niet bepaald klaar... De bold-tag wordt bijv. nog niet eens ondersteund.

Verder merk ik trouwens niet echt iets van verschil in snelheid tussen bijv. Firefox en Safari. Dan zou ik het echt moeten laten timen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2007, 16:21
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Luitzen schreef op 12-06-2007 @ 11:33 :
Waarom safari gebruiken als je firefox of avant kunt gebruiken...

Edit:
Na de demo gezien te hebben:
Firefox met apple skin is exact hetzelfde.
Er is een groot verschil tussen Safari, Avant en Firefox. Wat de gewone gebruikers misschien niet merken, maar technisch zitten ze alledrie anders in elkaar.

Avant Browser, gebruikt de internet explorer render engine. Gevolg: Avant is ook vrij gevoelig voor spyware en je systeem is makkelijk te besmetten via Avant.

Firefox maakt gebruikt van de Mozilla Gecko engine, gebaseerd op het oude Netscape. Vrij populair allemaal.

Safari daarentegen maakt gebruik van de renderer van Apple (Webcore als ik me niet vergis), wat gebaseerd is op KHTML, de renderer van KDE (voor de Windows-gebruikers zal dit niets zeggen), maar de kans dat je via Safari bv. spyware binnenhaalt zou ik momenteel miniem noemen.

En vermits ze allemaal andere engines gebruiken, werken ze ook alledrie anders bij het weergeven. Een site kan bv. wel werken op de ene engine en niet op de andere. Zo moet je bv. geen Windows update starten vanuit Firefox of Safari, want dat zal niet werken.



Je redenering gaat trouwens niet op: waarom Avant gebruiken als je ook firefox zou kunnen gebruiken. Kortom, kijk wat verder. En naast de technische verschillen, iedere browser shell werkt anders; voor IE bestaan er ontelbaar veel (waarvan Avant Browser er maar eentje is), en als laatste grote engine/shell bestaat er nog Opera. Vast zullen er nog wel render engines zijn (ik denk aan dingen als Lynx, Links, ...), maar daarvan is het marktaandeel zeer beperkt (door hun speciale gebruik). Browserkeuze is iets zeer persoonlijks geworden, vooral sinds Firebird wat populair werd. Laat iedereen toch gewoon vrij in die keuze.

Ik zeg hiermee niet dat je ook Safari moet gaan gebruiken, ik ga het zelf niet doen in ieder geval (geen Windows meer en te veel aan Firefox gewoon).

Zelf heb ik Safari nog niet geprobeerd (ben ik ook niet van plan, zo direct). Het huidige nut bestaat eruit dat alles voor de iPhone op de Safari-engine gaat moeten draaien. Daarnaast, maakt dit het mogelijk om als webdesigner ook je site op Safari te testen zonder daarvoor een Apple te moeten kopen.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 02:23
D
Avatar van D
D is offline
Als ik de browser wil opstarten wil dat niet eens, dus ik ben niet echt enthousiast over een browser die niet opstart!
__________________
I AM ERROR
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 16:14
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Kingofthemall schreef op 13-06-2007 @ 09:48 :
Het werkt. Voor de rest zie ik alleen de problemen dat ik straks websites moet gaan maken voor een extra browser Zo blijven we aan de gang natuurlijk
Nu kan je teminste zien hoe je website op Safari uit komt te zien. Overgens ben ik wel nieuwsgierig of de Windowsversie erg overeen komt met de MacOs X versie.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Browsers
WolterB
33 02-07-2010 12:38
Software & Hardware magister 5 silverlight probleem
jacobdb
13 27-03-2010 13:49
Software & Hardware [Nieuwe Browser] Google Chrome
Hulk
50 12-09-2008 08:51
Software & Hardware [Website] Hoe ziet het eruit in Safari (Mac)?
Verwijderd
10 14-06-2005 16:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.