Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2005
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2005, 13:26
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
Ten eerste: Ook al weet je dat je niet geslaagd bent, ALTIJD je CE's wel maken! Doe ook nog altijd je uiterste best als je denkt dat je gaat zakken, misschien heb je een meevaller en slaag je alsnog!

Stel je bent niet geslaagd:

Hier is een lijstje overgetypt uit de examenkrant:

Opnieuw doen:



Je doet volgend jaar opnieuw examen op je eigen school. Je moet dan in ieder geval het complete centraal examen overdoen. Je school bepaalt, in overleg met jou, of je het schoolexamen helemaal overdoet of alleen een of meer onderdelen. Heb je een mooi cijfer voor vakken die alleen met een schoolexamen worden afgesloten, dan is het logisch dat je dat laat staan. Van een onvoldoende kun je natuurlijk beter een voldoende proberen te maken. Je mentor of de coördinator tweede fase kunnen je bij je keuze adviseren.





Volwassenenonderwijs volgen:



Je kunt ook naar het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) gaan, als je achttien bent. Ben je jonger dan kan je school een ontheffing aanvragen. Je kunt ook je opleiding aan een erkende particuliere school. Je krijgt op het vavo in ieder geval vrijstelling voor de vakken met een voldoende op je cijferlijst. Omdat hier dezelfde slaag-zakregeling geldt als op een gewone school, zou je ook voor onvoldoende cijfers een vrijstelling kunnen vragen. Maar het is natuurlijk slimmer als je eerst probeert alle onvoldoendes weg te werken. Het vavo is meestal verbonden aan een roc. Zoek via www.roc.nl





Staatsexamen doen:



Om alsnog je diploma te halen, kun je ook staatexamen doen. Je krijgt in ieder geval vrijstelling voor de vakken met een voldoende op je cijferlijst. Omdat hier dezelfde slaag-zakregeling geldt als op een gewone school, zou je ook voor onvoldoende cijfers een vrijstelling kunnen vragen.

Voor een staatexamen studeer je helemaal zelfstandig (met hulp van je ouders of een slimme kennis) of je volgt bijvoorbeeld erkend schriftelijk onderwijs. Je kunt ook naar een particuliere school die opleidt voor het staatexamen.

Je kunt je vanaf 1 oktober aanmelden voor het staatexamen bij de Informatie Beheer Groep in Groningen. Dit kan elektronisch via www.ib-groep.nl. Of vraag het aanmeldingsformulier aan via 050-5998933 of staatexamen@ibgroep.nl. Het ingevulde formulier moet voor 1 januari 2006 binnen zijn.



Beroepsopleiding volgen:



Je vergeet het diploma en zoekt een beroepsopleiding, waarop je wordt toegelaten met een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo of vwo. Je kunt dan instromen op niveau 2 of 3 van een secundaire beroepsopleiding (voorheen mbo). Als je het mbo hebt gehaald, kun je doorstromen en toch nog in het hbo terechtkomen. Informatie kun je krijgen bij je decaan, bij het roc in de buurt, via www.roc.nl of www.vmbo.kennisnet.nl en www.havovwo.kennisnet.nl.





Gaan werken:



Denk goed na voor je besluit te gaan werken. Een baan in een café, callcenter of winkel is nu misschien nog leuk. Maar over een paar jaar ben je dat werk waarschijnlijk hartstikke beu. Zonder diploma kun je tegenwoordig geen kant meer op. Wil je toch perse gaan werken, zoek dan een werkgever die je intern verder wil opleiden. Of wat je denk je van een combinatie van werken en leren in het secundair beroepsonderwijs via een roc (zie hierboven)
Advertentie
Oud 12-04-2005, 13:31
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
En als toevoeging bij Beroepsonderwijs:

Als je vwo doet kan je d8 ik instromen bij hbo
of is dat gewoon een illusie die ik heb?
__________________
WOEi !
Oud 12-04-2005, 13:36
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Smobbo schreef op 12-04-2005 @ 14:31 :
En als toevoeging bij Beroepsonderwijs:

Als je vwo doet kan je d8 ik instromen bij hbo
of is dat gewoon een illusie die ik heb?
Geen idee, ik zei het toch al "Hier is een lijstje overgetypt uit de examenkrant:"
Oud 12-04-2005, 13:58
Linda1985
Linda1985 is offline
Citaat:
Smobbo schreef op 12-04-2005 @ 14:31 :
En als toevoeging bij Beroepsonderwijs:

Als je vwo doet kan je d8 ik instromen bij hbo
of is dat gewoon een illusie die ik heb?
Nee, dat kan in principe niet. Sommige hbo-opleidingen staan t echter wel toe, maar ze zijn niet verplicht om je toe te laten.
__________________
Eej...Houdoe he!
Oud 12-04-2005, 15:42
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
Smobbo schreef op 12-04-2005 @ 14:31 :
En als toevoeging bij Beroepsonderwijs:

Als je vwo doet kan je d8 ik instromen bij hbo
of is dat gewoon een illusie die ik heb?
dat kan niet. je moet echt een examen hebben afgelegd voor HBO
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Oud 12-04-2005, 16:15
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Zoals de topicstarter al zegt, gewoon je best doen ook al lijkt het dat je gaat zakken. Als je dan toch zakt zijn de vakken die je wel gehaalt hebt mooi meegenomen.
Als optie bij wat te doen als ik gezakt ben staat ook de optie volwassenonderwijs, als je dat erna gaat doen dan hoef je alleen de vakken over te doen waarvoor je gezakt bent dus zul je er alleen maar profijt van hebben dat je nog eventjes doorgezet hebt met de andere vakken
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 12-04-2005, 16:25
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Liss schreef op 12-04-2005 @ 17:15 :
Zoals de topicstarter al zegt, gewoon je best doen ook al lijkt het dat je gaat zakken. Als je dan toch zakt zijn de vakken die je wel gehaalt hebt mooi meegenomen.
Als optie bij wat te doen als ik gezakt ben staat ook de optie volwassenonderwijs, als je dat erna gaat doen dan hoef je alleen de vakken over te doen waarvoor je gezakt bent dus zul je er alleen maar profijt van hebben dat je nog eventjes doorgezet hebt met de andere vakken
Juist, heb je dus in principe veel meer tijd om bijvoorbeeld te werken... kun je wat geld sparen voor het dure studenten leven
Oud 12-04-2005, 16:46
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je zakt voor vwo (en ik dacht ook havo) kan je alleen toegelaten worden op het mbo, niet tot het hbo.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 12-04-2005, 18:38
grensgeval
Avatar van grensgeval
grensgeval is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 12-04-2005 @ 17:46 :
Als je zakt voor vwo (en ik dacht ook havo) kan je alleen toegelaten worden op het mbo, niet tot het hbo.
Doorstromen is uiteraard wel mogelijk, al kost het je wat jaartjes...
Oud 12-04-2005, 18:50
Luna
Avatar van Luna
Luna is offline
ik eis dat ik slaag
__________________
liep een man in de woestijn en vond een kameel, de kameel vond van niet.
Oud 12-04-2005, 21:30
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
oke tnx dan weet ik dat ook weer zeker
__________________
WOEi !
Oud 14-04-2005, 14:43
Aflorence
Aflorence is offline
Voor HBO hoef je niet per dé een examen hebben afgelegd hoor mits je 21 jaar of ouder bent kun je gewoon een soort testje maken, waarvoor de meesten slagen. Dan mag je die studie gewoon volgen. Dit geld trouwens ook voor MBO alleen hoef je hier maar 18 voor te zijn.
Oud 14-04-2005, 15:14
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Aflorence schreef op 14-04-2005 @ 15:43 :
Dit geld trouwens ook voor MBO alleen hoef je hier maar 18 voor te zijn.
Daar geldt zelfs voor dat een overgangsbewijs van 4 naar 5 havo voldoende is.
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Oud 14-04-2005, 15:30
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
Aflorence schreef op 14-04-2005 @ 15:43 :
Voor HBO hoef je niet per dé een examen hebben afgelegd hoor mits je 21 jaar of ouder bent kun je gewoon een soort testje maken, waarvoor de meesten slagen. Dan mag je die studie gewoon volgen. Dit geld trouwens ook voor MBO alleen hoef je hier maar 18 voor te zijn.
dat geldt ook voor uni, niet?
Oud 14-04-2005, 15:31
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
Aragnabite schreef op 14-04-2005 @ 16:14 :
Daar geldt zelfs voor dat een overgangsbewijs van 4 naar 5 havo voldoende is.
niet 3 naar 4?
Oud 14-04-2005, 16:52
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Citaat:
Global schreef op 14-04-2005 @ 16:31 :
niet 3 naar 4?
van 3 naar 4 idd
Oud 14-04-2005, 16:59
engeltje
engeltje is offline
Als ik niet slaag... dan word ik gek!!!
Oud 15-04-2005, 11:14
Linda1985
Linda1985 is offline
Citaat:
Aflorence schreef op 14-04-2005 @ 15:43 :
Voor HBO hoef je niet per dé een examen hebben afgelegd hoor mits je 21 jaar of ouder bent kun je gewoon een soort testje maken, waarvoor de meesten slagen. Dan mag je die studie gewoon volgen. Dit geld trouwens ook voor MBO alleen hoef je hier maar 18 voor te zijn.
Ik denk dat de meesten hier die eindexamen doen nog geen 21 jaar of ouder zijn... Dus geen relevante optie lijkt me, maar verder; het is waar wat je zegt.
__________________
Eej...Houdoe he!
Ads door Google
Oud 15-04-2005, 12:10
Global
Avatar van Global
Global is offline
en ook al slaag je niet als je 21 bent dan nog zou ik twee keer denken voordat ik besluit om een toelatingexamen t emaken. Want ik denk dat toelatingsexamens bij elk studie weer anders is? Dus vind je na een half jaar de gekozen studie niks, dan moet je weer opnieuw een examen maken?
Oud 16-04-2005, 08:15
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
als ik niet slaag ben ik 'gejost', dan moet ik terug naar het 5de jaar
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Oud 16-04-2005, 08:49
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
moet er niet aan denken om te blijven zitten, niet omdat ik het niet zie zitten om met "jongeren" in de klas te zitten, maar ik ben gewoon toe aan iets nieuws
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Oud 16-04-2005, 10:11
ArtemisQ
Avatar van ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
woezel schreef op 16-04-2005 @ 09:15 :
als ik niet slaag ben ik 'gejost', dan moet ik terug naar het 5de jaar
Een jaar terug?
__________________
On the internet, no one can hear you scream...
Oud 16-04-2005, 10:17
woezel
Avatar van woezel
woezel is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 16-04-2005 @ 11:11 :
Een jaar terug?
als ik niet slaag blijf ik niet in dezelfde school ( wil ik niet) en ga ik waarschijnlijk een andere richting doen en je moet in Belgie de laatste 2 jaarin dezelfde richting doen
__________________
if you think you're too small to make a difference,try sleeping in a room with a mosquito.
Oud 16-04-2005, 12:52
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
woezel schreef op 16-04-2005 @ 11:17 :
als ik niet slaag blijf ik niet in dezelfde school ( wil ik niet) en ga ik waarschijnlijk een andere richting doen en je moet in Belgie de laatste 2 jaarin dezelfde richting doen
Damn, dat is serieus verneukt!
__________________
WOEi !
Oud 17-04-2005, 14:19
Rippin Kittin
Avatar van Rippin Kittin
Rippin Kittin is offline
vorig jaar ben ik gezakt, en samen met de decanen en m'n ouders heb ik besloten dat het het beste was om het jaar nog een keer over te doen.
Alleen de examenvakken (7) hoefde ik nog maar te volgen, dus daarom heb ik het hele jaar genoeg tijd gehad om geld te verdienen zodat ik in de toekomst niet zoveel hoef te lenen voor mijn vervolgopleiding (en omdat ik nog op middelbaar onderwijs zit, heb ik ook nog eens recht op geld van de IB-groep) Dus heb ik, al zeg ik het zelf, mijn tijd toch nog tamelijk nuttig besteed.... maar deze keer ga ik wel slagen
__________________
I'm insane, what's YOUR excuse?!
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Rijles- en Rijbewijstopic #16!
KIET
313 13-01-2012 19:31
Verhalen & Gedichten De uitzondering die geen regel bevestigt
Anathema
2 11-05-2006 21:34
Eindexamens 2005 niet slagen door 1 vak. wat nu?
hellas_verona
24 17-05-2005 17:13
Eindexamens 2004 Graag hoge cijfers?
Xaira
55 01-06-2004 10:44
Eindexamens 2003 Wat ga ik doen als ik niet slaag?!?!
gijsgans
7 13-05-2003 15:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:20.