Oud 03-05-2004, 00:24
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-05-2004 @ 00:21 :
Nee, op zich niet. Je verschuilt je alleen achter het inkoppertje dat alle moslims die gruweldaden begaan 'geen goede moslims zijn'. Wel inventief, moet ik toegeven.
Dat mag jij vinden maar dat klopt inderdaad als een bus. De Islam predikt niet dat je in lijken een beetje maar moet inhakken als een dolle dwaas.
Advertentie
Oud 03-05-2004, 01:14
Irakees
Irakees is offline
Ik wil wel eens weten wie deze gevangenen zijn. (zonder plastic zak op hun hoofd) Als het dezelfde Saddam-loyalisten zijn die je op onderstaande video onschuldige jongens ziet afranselen, dan verdienen ze nog erger dan wat de Amerikanen met hun hebben gedaan.

http://www.sotaliraq.com/prisoners-abuse.html (schokkende beelden)
Oud 03-05-2004, 01:15
Verwijderd
Ik denk niet dat de Amerikanen daarop geselecteerd hebben. Misschien zijn het wel dezelfden, maar dan krijgen ze die klappen niet omdat ze zelf ook klappen hebben uitgedeeld.
Oud 03-05-2004, 01:23
Caballero
Avatar van Caballero
Caballero is offline
Citaat:
Irakees schreef op 03-05-2004 @ 01:14 :
Ik wil wel eens weten wie deze gevangenen zijn. (zonder plastic zak op hun hoofd) Als het dezelfde Saddam-loyalisten zijn die je op onderstaande video onschuldige jongens ziet afranselen, dan verdienen ze nog erger dan wat de Amerikanen met hun hebben gedaan.

http://www.sotaliraq.com/prisoners-abuse.html (schokkende beelden)
Barbaar
Oud 03-05-2004, 01:44
Irakees
Irakees is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-05-2004 @ 01:15 :
Ik denk niet dat de Amerikanen daarop geselecteerd hebben. Misschien zijn het wel dezelfden, maar dan krijgen ze die klappen niet omdat ze zelf ook klappen hebben uitgedeeld.
Ik zeg ook niet dat de Amerikanen daarop hebben geselecteerd maar dat ze het verdienen als blijkt dat het dezelfde Saddam-loyalisten zijn die dit zelf ook met gevangenen hebben gedaan.

Ik keur natuurlijk niet goed wat de Amerikanen hebben gedaan, maar wij weten niet onder welke omstandigheden dit voorval heeft plaatsgevonden. Misschien hebben deze gevangenen, Amerikaanse soldaten vermoord of geprobeerd te vermoorden en nemen de Amerikanen op deze manier wraak. Je moet echt iets heel ergs hebben begaan, wil je als Irakees in de "Abu-Ghraib" gevangenis" terechtkomen. Vooral omdat in deze gevangenis vroeger duizenden onschuldige Irakezen werden gemarteld en vermoord, is deze gevangenis nu speciaal voor de Saddam-loyalisten bestemd.
Oud 03-05-2004, 01:48
Irakees
Irakees is offline
Citaat:
Gatara schreef op 02-05-2004 @ 21:55 :
die van die verkrachting van die vrouwen zijn iig nieuw
Je moet albasrah.net niet serieus nemen. Het is een pro-Saddam site, gemaakt door Palestijnen die net doen of ze Irakees zijn. De foto's van die vrouwen zijn nog niet op TV verschenen (en er is nog helemaal niet over geschreven), en tot die tijd neem ik het niet serieus.
Oud 03-05-2004, 02:01
Caballero
Avatar van Caballero
Caballero is offline
Citaat:
Irakees schreef op 03-05-2004 @ 01:44 :
Ik zeg ook niet dat de Amerikanen daarop hebben geselecteerd maar dat ze het verdienen als blijkt dat het dezelfde Saddam-loyalisten zijn die dit zelf ook met gevangenen hebben gedaan.

Ik keur natuurlijk niet goed wat de Amerikanen hebben gedaan, maar wij weten niet onder welke omstandigheden dit voorval heeft plaatsgevonden. Misschien hebben deze gevangenen, Amerikaanse soldaten vermoord of geprobeerd te vermoorden en nemen de Amerikanen op deze manier wraak. Je moet echt iets heel ergs hebben begaan, wil je als Irakees in de "Abu-Ghraib" gevangenis" terechtkomen. Vooral omdat in deze gevangenis vroeger duizenden onschuldige Irakezen werden gemarteld en vermoord, is deze gevangenis nu speciaal voor de Saddam-loyalisten bestemd.
Onder welke omstandigheden, dat is een non argument om dit te rechtvaardigen, want dit is niet te rechtvaardigen

Ben jij Irakees?
Oud 03-05-2004, 02:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Irakees schreef op 03-05-2004 @ 01:14 :
Ik wil wel eens weten wie deze gevangenen zijn. (zonder plastic zak op hun hoofd) Als het dezelfde Saddam-loyalisten zijn die je op onderstaande video onschuldige jongens ziet afranselen, dan verdienen ze nog erger dan wat de Amerikanen met hun hebben gedaan.

http://www.sotaliraq.com/prisoners-abuse.html (schokkende beelden)
wat een nazis

Van wanneer zijn die beelden? Tijdens of na Saddam tijdperk?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-05-2004, 02:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Irakees schreef op 03-05-2004 @ 01:48 :
Je moet albasrah.net niet serieus nemen. Het is een pro-Saddam site, gemaakt door Palestijnen die net doen of ze Irakees zijn. De foto's van die vrouwen zijn nog niet op TV verschenen (en er is nog helemaal niet over geschreven), en tot die tijd neem ik het niet serieus.
Beginpagina ziet er niet heel objectief uit, nee. Desalniettemin is het niet kosjer wat er met die vrouwen gebeurt
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-05-2004, 02:23
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Irakees schreef op 03-05-2004 @ 01:44 :

Ik keur natuurlijk niet goed wat de Amerikanen hebben gedaan, maar wij weten niet onder welke omstandigheden dit voorval heeft plaatsgevonden. Misschien hebben deze gevangenen, Amerikaanse soldaten vermoord of geprobeerd te vermoorden en nemen de Amerikanen op deze manier wraak.
Dat is geen excuus!
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-05-2004, 02:55
Daevrem
Daevrem is offline
Saddam had ook goede excusen. Maar toch was hij fout.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Oud 03-05-2004, 08:52
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Mensen martelen omdat ze gemarteld hebben is fout. Je kunt het ook geen wraak noemen, omdat de amerikanen nauwelijks onder of niet te lijden hebben gehad onder het Saddam regime.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 03-05-2004, 10:21
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Irakees schreef op 03-05-2004 @ 01:14 :
Ik wil wel eens weten wie deze gevangenen zijn. (zonder plastic zak op hun hoofd) Als het dezelfde Saddam-loyalisten zijn die je op onderstaande video onschuldige jongens ziet afranselen, dan verdienen ze nog erger dan wat de Amerikanen met hun hebben gedaan.

http://www.sotaliraq.com/prisoners-abuse.html (schokkende beelden)
Er zitten ook vrouwen tussen.
Oud 03-05-2004, 10:43
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Je hoeft Saddam geen lieverdje te vinden om Bush een lul te vinden. Beide partijen zijn vies, van de laatste wordt het alleen nog niet even massaal toegegeven.


Mishandeling Irakezen / 'Ik zag de haat in hun ogen'

Irakees vertelt over behandeling door Amerikanen tijdens gevangenschap

door Minka Nijhuis

2004-05-03

BAGDAD - ,,Dit is de ergste vorm van marteling. Het tonen van naaktheid is in onze cultuur de ultieme vernedering'', zegt een Iraakse medewerker van het persbureau AP die met afschuw naar de beelden uit de beruchte Aboe Ghraib gevangenis zit te kijken. Net als veel andere Irakezen is hij geschokt over de wandaden waarvan de foto's blijk geven.


Soeheib Badr Albaz, een Iraakse medewerker van het televisiestation Al Jazeera is niet verrast. Hij ondervond de wreedheid aan den lijve, nadat hij half november werd opgepakt toen hij Amerikaanse militaire voertuigen wilde filmen die waren aangevallen. Dat hij zijn werk deed kwam hem op een gevangenschap van ruim zeventig dagen te staan. Een formele beschuldiging kreeg hij niet te horen, maar herhaaldelijk zeiden de Amerikaanse militairen die hem oppakten dat hij met terroristen samenwerkte.

Albaz is een stevig gebouwde man van midden dertig. Hij vertelt zijn verhaal alsof het over iemand anders gaat. Alleen het nerveuze lachje dat hij af en toe laat horen duidt op emotie.

,,Ik had nog geen opname gemaakt toen de militairen al mijn handen boeiden en een zwarte kap over mijn hoofd trokken. Ze zeiden: 'We weten dat je verslaggever bent, maar we respecteren je niet. Jij en je collega's verdraaien de waarheid','' zegt hij. ,,Ik zag de haat in hun ogen.''

Eerst werd hij voor ondervraging meegenomen naar een legerbasis, daarna kwam hij terecht bij de luchthaven in Bagdad waar naar schatting tweeduizend gevangenen verblijven. 'Vergeet het maar, jouw bestemming is Guantánamo Bay', kreeg hij te horen toen hij verzocht een telefoontje naar zijn familie te mogen plegen.

Regelmatig sloegen zijn ondervragers zijn hoofd zo hard tegen de muur dat hij vreesde dat hij zijn gezichtsvermogen zou verliezen. De handboeien zaten zo strak dat hij na een tijdje het bloed langs zijn polsen voelde sijpelen. Af en toe werd hij gedwongen zich uit te kleden. ,,De ondervraging was niet bedoeld om de waarheid aan de weet te komen. Ze wilden me straffen'', zegt hij. Er werd op hem gespuugd en als hij een poging deed tot slapen werd hij wakker geschreeuwd.

Het ergst vond hij de wanhoopskreten die vanuit andere ruimtes zijn cel binnendrongen terwijl hij geboeid en met de kap op zijn hoofd ineengekrompen op de koude vloer lag.


,,Sommigen schreeuwden om hulp'', zegt Albaz over die wanhoopskreten, ,,anderen riepen dat ze onschuldig waren, ze verklaarden dat Bush goed was en Saddam slecht. Weer anderen smeekten God om genade.''

Vanwege het gebrek aan slaap en de voortdurende duisternis onder de kap raakte hij zijn besef van tijd kwijt, maar hij denkt dat een dag of twee later naar de gevangenis van Aboe Ghraib gebracht werd. Daar belandde hij in een cel van een paar vierkante meter. De ondervragingen hielden op, maar wat hij om zich heen zag kan hij maar nauwelijks beschrijven. Hij schuift heen en weer op de bank en zoekt naar woorden. ,,Ik zou weken nodig hebben om te vertellen hoe het er aan toeging'', zegt hij toonloos.

Vanuit de smalle spleet die uitzicht bood op andere cellen en een zandveld zag hij hoe een vader en een zoon -van een jaar of zestien- met ijskoud water overgoten werden totdat de jongen flauwviel. De vader stond twee dagen lang naakt buiten waar hij voor zijn medegevangenen zichtbaar was. Van anderen zag hij hoe hun handen aan de tralies waren geketend en hoe ze een kap over hun hoofd droegen. Honden werden gebruikt om gevangen te bedreigen en regelmatig werden er foto's gemaakt als gevangenen naar de wc gingen. Een keer kwam er een medewerkster van het Comité van het Internationale Kruis, die zei dat het haar speet dat ze verder niets kon doen.

Zijn collega die naast hem zit vertelt hoe Al-Jazeera een advocaat inschakelde en gesprekken aanvroeg met de coalitie-autoriteit in Irak. Ze kregen te horen dat er niets bekend was over hun collega. Op 25 januari werd Albaz uiteindelijk vanwege gebrek aan bewijs vrijgelaten.

De kwestie van Al-Jazeera ligt gevoelig, zeggen de autoriteiten in Irak en niemand geeft verder officieel commentaar op wat er is gebeurd. Ook Al-Jazeera, dat geregeld bedreigd wordt met verbanning, geeft verder niet veel ruchtbaarheid aan de zaak. Het verhaal van Albaz is waarschijnlijk een topje van de ijsberg. Amnesty International maakte vorig jaar al melding van martelingen door Amerikaanse militairen en schendingen van het Internationaal recht in Iraakse detentiecentra.

Rond de gevangenis Aboe Ghraib staan een paar honderd Irakezen te wachten op toestemming om gevangenen te bezoeken. Als die uitblijft heffen sommigen boos de Iraakse kranten met een foto van een jonge vrouwelijke Amerikaanse militair die lachend naar een naakte gevangene met een kap over zijn hoofd wijst. Het is een intimiderende omgeving van wachttorens met militairen achter zandzakken, prikkeldraad en waarschuwingsborden. ,,Onder Saddam was Aboe Ghraib een gevreesde naam, en nu is het weer een gevreesde naam'', zegt Rhazin Hlawi, wiens man een half jaar geleden werd opgepakt en van wie ze sindsdien niets heeft vernomen.

Bron: Trouw
__________________
I got a way with words, I use words in ways...

Laatst gewijzigd op 03-05-2004 om 10:45.
Oud 03-05-2004, 10:48
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
'Nog veel meer foto's van mishandeling Irakezen'

Foto's van Iraakse gevangenen die worden mishandeld en vernederd gaan van hand tot hand onder Britse soldaten in Irak. Dat beweert de Britse krant Daily Mirror maandag. De krant beroept zich op anonieme soldaten van het Queen's Lancashire Regiment.

De Daily Mirror heeft een schandaal doen losbreken door zaterdag foto's te publiceren van onder meer een soldaat die over een man heen plast. Het slachtoffer zou een Iraakse gevangene zijn. De authenticiteit van de foto's is in twijfel getrokken: de soldaten zouden hoofddeksels en geweren dragen die de Britse soldaten in Irak niet hebben. Ook ziet de 'gevangene' er opvallend schoon en ongehavend uit voor een slachtoffer van mishandeling, dat acht uur lang zou zijn verhoord en wiens kaak zou zijn gebroken.

De krant houdt vol dat de foto's echt zijn. Sterker nog, er zijn volgens de Daily Mirror honderden van zulke foto's, en Britse soldaten wisselen ze onderling uit. Wij staan achter ieder woord van ons verhaal, citeert de Daily Mirror de soldaten van wie de krant de foto's heeft gekregen. Dit is gebeurd, het is geen bedrog en het leger weet dat er nog veel meer is gebeurd.

Misschien weten de officieren niet wat er gaande is, maar verder is iedereen op de hoogte, zegt een van de soldaten in de krant van maandag. Ik heb letterlijk honderden foto's gezien. Een deel van de foto's zou zijn vernietigd in september, toen de soldaten terugkeerden naar huis en hun bagage werd doorzocht.

Het ministerie van defensie laat weten niet op de hoogte te zijn van andere foto's van gevangenen die mishandeld worden of van het onderling uitwisselen van zulke foto's door de troepen.

nieuws.nl 03-05
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Oud 03-05-2004, 12:01
Str0nk
Avatar van Str0nk
Str0nk is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 01-05-2004 @ 11:39 :
De link van Gatara werkt niet dus hierbij de foto's uit het betreffende artikel:

URINATED ON

GUN TO HEAD

BLEEDING

BUTT IN GROIN

Ik weet niet hoe ik dit weet, maar die geweren horen bij de standaard uitrusting van het Britse leger. En het verbaast me niks die martelingen, meer dat mensen zo goedgelovig zijn. Soldaten zijn kut mensen, opgeleid om andere mensen te doden duidelijk ?
__________________
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat de ander voor hij 't ziet.
Oud 03-05-2004, 13:01
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Martelpraktijk door VS de norm in Irak


AMSTERDAM - De voor Amerika toch al moeizame aanwezigheid in Irak wordt verder gecompliceerd door nieuwe, gedetailleerde verhalen over martelpraktijken.

De beroemde Amerikaanse onderzoeksjournalist Seymour Hersh doet in het weekblad The New Yorker verslag van gruwelen die het Amerikaanse leger zelf boekstaafde, maar niet publiceerde.

Irakese gevangenen in de Aboe Ghraib-gevangenis bij Bagdad vertelden de Amerikaanse onderzoekers over vernederingen en seksuele mishandelingen. In Irak en elders in de Arabische wereld neemt de haat jegens de Amerikanen zo mogelijk nog toe. Het verzet in Irak heeft nu nieuwe munitie om de VS nog harder te bestoken.

Hersh beschrijft hoe Amerikaanse militaire ondervragers Iraakse gevangenen mishandelen en martelen. De Amerikaanse generaal Antonio Taguba stelde het rapport van 53 pagina's samen. Hij vertelde Hersh te hebben afgezien van publicatie van foto's van gemartelde Irakezen, die waren te gruwelijk.

De praktijken duiden op systematische martelingen door, onder meer, de Amerikaanse militaire inlichtingendienst. De onthullingen zijn rampzalig voor het door Amerika nagestreefde imago van bevrijder van Irak. In eigen land komt president Bush nu nog meer onder vuur te liggen over zijn aanpak.

Het Pentagon heeft lang beweerd dat martelingen 'incidenten' waren. Uit het rapport komt een heel ander beeld naar voren, een beeld van martelingen als systeem.
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Oud 03-05-2004, 13:18
Franse imbeciel
Avatar van Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Het is een cliché, maar schone oorlogen bestaan niet.
__________________
un petit coup de chance, c'est toujours là.
Oud 03-05-2004, 13:53
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 03-05-2004 @ 13:18 :
Het is een cliché, maar schone oorlogen bestaan niet.
Dit is toch een bevrijdingsactie? Die soldaten zijn daar toch zogenaamd om de orde te bewaren zodat het land weer opgebouwd kan worden?
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Oud 03-05-2004, 13:55
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
hoorde dat een aantal amerikaanse militairen een berisping hebben gekregen. een berisping is dat alles wat ze krijgen?
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Oud 03-05-2004, 13:56
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 03-05-2004 @ 13:55 :
hoorde dat een aantal amerikaanse militairen een berisping hebben gekregen. een berisping is dat alles wat ze krijgen?
ja dat hoorde ik net ook op het nieuws voor een aantal officieren die erbij betrokken waren betekent het wel einde oefening.

Zeven Amerikanen berispt wegens mishandeling Irakezen

Zeven Amerikaanse militairen zijn met een officiële berisping gestraft voor de mishandeling van Iraakse gevangenen in de beruchte Abu Ghraib-gevangenis in Bagdad, heeft een Amerikaanse legerwoordvoerder maandag gezegd.


Tegen de zeven worden waarschijnlijk geen verdere stappen genomen. De officiële berispingen betekenen echter vermoedelijk het einde van hun militaire loopbaan. Tegen zes andere leden van de militaire politie loopt nog een strafrechtelijk onderzoek.

In de hele wereld is geschokt gereageerd nadat vorige week op de Amerikaanse televisie foto's waren getoond van Iraakse gevangenen die naakt en met kappen op door Amerikaanse militairen worden vernederd. De Amerikaanse opperbevelhebber, generaal Richard Myers, zei zondag dat het niet om stelselmatig misbruik gaat en dat het optreden van enkelen ten onrechte alle Amerikaanse militairen bezoedeld heeft.

Amnesty International zegt dat er wel degelijk sprake is van een patroon van foltering van Iraakse gevangenen en eist een onafhankelijk onderzoek.

Een voormalige Iraakse gevangene, Dhia al-Shweiri, zegt zich niet over de foto's te hebben verbaasd. Al-Shweiri moest na zijn arrestatie in oktober samen met zes anderen geheel ontkleed, licht voorovergebogen met de handen tegen een muur gaan staan. Ze kwamen ons bekijken terwijl wij zo stonden. Ze wisten dat dit ons zou vernederen. Ze probeerden onze trots te breken (...) Ze wilden ons laten voelen alsof we vrouwen waren (...) dat is de ergste belediging, je als een vrouw voelen.

bron: nieuws.nl
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Oud 03-05-2004, 14:41
stfuktnx
Avatar van stfuktnx
stfuktnx is offline
En ik ga zelf het Britse leger in over een paar maanden . Ik ben zelf een paar dagen op een Britse legerkazerne geweest in Noord-Ierland om wat tests af te leggen en ik heb daar veel soldaten gesproken (Schotten voornamelijk) die net terugkwamen uit Iraq (Basra). Ik kan me niet voorstellen dat zulke rustige en professionele mensen zo een daad zouden verrichten. Ik zat ongeveer anderhalf uur met een halve 'squad' (of hoe je het ook wilt noemen) te kletsen rond de pooltafel en het gesprek ging ook over oorlogsmisdaden, en zoals ik al werd verteld, overal ter wereld zul je rotte appels vinden. Om aan te nemen dat elke coalitie soldaat een heilig engeltje is gaat te ver maar dat een paar k**kerlijers het zo erg voor de rest verpesten en zelfs de levens van hun kammeraden in gevaar brengen door mensenrechten te schenden is gewoon heel erg laf. Ik als toekomstige-soldaat heb meer respect voor de rebellen in de sunnie driehoek als voor dit soort mensen. Of de fotos echt zijn of niet maakt niet meer uit, alle iraqezen hebben het toch al gezien en laten we het dan niet over de amerikaanse fotos hebben .

Maar we kunnen hier wel allemaal zitten typen over wat daar gebeurt maar ik denk dat geen één van ons de emoties en omstandigheden begrijpt van het oorlog-voeren, doden en in zo een gebied leven. Dat maakt het natuurlijk niet goed maar het zegt mij wel wat over de mentale toestand van de mensen die dit soort daden verrichten bij irakeze gevangenen.
Oud 03-05-2004, 15:30
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 03-05-2004 @ 13:55 :
hoorde dat een aantal amerikaanse militairen een berisping hebben gekregen. een berisping is dat alles wat ze krijgen?
Nee hoor, ze krijgen nog een medaille voor hun inzet en dapperheid.
Oud 03-05-2004, 15:32
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Gatara schreef op 03-05-2004 @ 02:20 :
wat een nazis
Dikke
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Oud 03-05-2004, 16:09
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Mujahideen schreef op 03-05-2004 @ 15:30 :
Nee hoor, ze krijgen nog een medaille voor hun inzet en dapperheid.


Zou wel erg sarcastisch zijn
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Oud 03-05-2004, 18:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
McCaine schreef op 03-05-2004 @ 15:32 :
Dikke
haha, ja sorry,... maar dat was t eerste woord wat me te binnen schoot
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 03-05-2004, 19:12
Verwijderd
Citaat:
LaResistance schreef op 03-05-2004 @ 13:56 :
Zeven Amerikanen berispt wegens mishandeling Irakezen
(...)
Ah, ze geven dus toe dat er inderdaad gemarteld wordt. Da's al heel wat, hoewel de gruweldaden van Amerikaanse soldaten of door hen getrainde soldaten niet nieuw zijn natuurlijk. In Zuid-Amerika hebben speciale eenheden van het Amerikaanse leger i.s.m de plaatselijke legers de meest smerige daden begaan die je kan bedenken. Maar het zal internationaal gezien wel weer allemaal zonder gevolgen blijven helaas.
Oud 03-05-2004, 19:16
Verwijderd
Ik vraag me vooral af hoe dom je kunt zijn, dit soort praktijken op foto's vastleggen
Oud 03-05-2004, 19:19
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 03-05-2004 @ 19:16 :
Ik vraag me vooral af hoe dom je kunt zijn, dit soort praktijken op foto's vastleggen
Hey het zijn Amerikaanse soldaten. Soldaten zijn al niet slim, Amerikanen zijn al niet slim, dus een Amerikaanse soldaat is wel het toppunt van domheid.
Oud 03-05-2004, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Le Socialiste schreef op 03-05-2004 @ 19:19 :
Hey het zijn Amerikaanse soldaten. Soldaten zijn al niet slim, Amerikanen zijn al niet slim, dus een Amerikaanse soldaat is wel het toppunt van domheid.
Te zien aan de foto's wilden ze het ook echt als aandenken bewaren, of inderdaad echt om stoer te doen. Hoe fucking hersenloos kun je zijn. Maarja, tis natuurlijk het leger, mindless drones

Moet je dat artikel nou nog btw?
Oud 03-05-2004, 19:39
Martian
Avatar van Martian
Martian is offline
Naar Den Haag met die lui, fuck die berisping

maarja, het zijn natuurlijk geen oorlogsmisdaden omdat er officieel geen oorlog is
__________________
http://www.johnkerryisadouchebagbutimvotingforhimanyway.com
Oud 03-05-2004, 19:39
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 03-05-2004 @ 19:19 :
Hey het zijn Amerikaanse soldaten. Soldaten zijn al niet slim, Amerikanen zijn al niet slim, dus een Amerikaanse soldaat is wel het toppunt van domheid.
hoezo generaliseren?
Oud 03-05-2004, 19:47
Verwijderd
ik vond de foto's er zeer fake uitzien
Oud 03-05-2004, 21:11
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 03-05-2004 @ 19:19 :
Hey het zijn Amerikaanse soldaten. Soldaten zijn al niet slim, Amerikanen zijn al niet slim, dus een Amerikaanse soldaat is wel het toppunt van domheid.
Is negatief plus negatief niet positief?
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Oud 03-05-2004, 21:27
Stephan202
Stephan202 is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 03-05-2004 @ 21:11 :
Is negatief plus negatief niet positief?
Nee, negatief maal negatief is positief.
Negatief plus negatief blijft negatief.

Twee slechte eigenschappen heffen elkaar helaas niet op. Doorgaans hebben ze cumultatief een versterkend effect.
__________________
So What
Oud 03-05-2004, 21:29
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Stephan202 schreef op 03-05-2004 @ 21:27 :
Nee, negatief maal negatief is positief.
Negatief plus negatief blijft negatief.

Twee slechte eigenschappen heffen elkaar helaas niet op. Doorgaans hebben ze cumultatief een versterkend effect.
Rekenen is nooit het sterkste punt van mensen die rechten studeren...
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Oud 03-05-2004, 22:40
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Irakees schreef op 03-05-2004 @ 01:44 :
Je moet echt iets heel ergs hebben begaan, wil je als Irakees in de "Abu-Ghraib" gevangenis" terechtkomen. Vooral omdat in deze gevangenis vroeger duizenden onschuldige Irakezen werden gemarteld en vermoord, is deze gevangenis nu speciaal voor de Saddam-loyalisten bestemd.
Eh, nee.
Abu Ghraib was now a U.S. military prison. Most of the prisoners, however—by the fall there were several thousand, including women and teen-agers—were civilians, many of whom had been picked up in random military sweeps and at highway checkpoints. They fell into three loosely defined categories: common criminals; security detainees suspected of “crimes against the coalition”; and a small number of suspected “high-value” leaders of the insurgency against the coalition forces.


Citaat:
LaResistance schreef op 03-05-2004 @ 13:01 :
Martelpraktijk door VS de norm in Irak


AMSTERDAM - De voor Amerika toch al moeizame aanwezigheid in Irak wordt verder gecompliceerd door nieuwe, gedetailleerde verhalen over martelpraktijken.

De beroemde Amerikaanse onderzoeksjournalist Seymour Hersh doet in het weekblad The New Yorker verslag van gruwelen die het Amerikaanse leger zelf boekstaafde, maar niet publiceerde.
http://www.newyorker.com/fact/content/?040510fa_fact

Paar stukjes:

Breaking chemical lights and pouring the phosphoric liquid on detainees; pouring cold water on naked detainees; beating detainees with a broom handle and a chair; threatening male detainees with rape; allowing a military police guard to stitch the wound of a detainee who was injured after being slammed against the wall in his cell; sodomizing a detainee with a chemical light and perhaps a broom stick, and using military working dogs to frighten and intimidate detainees with threats of attack, and in one instance actually biting a detainee.

...

Two Iraqi faces that do appear in the photographs are those of dead men. There is the battered face of prisoner No. 153399, and the bloodied body of another prisoner, wrapped in cellophane and packed in ice. There is a photograph of an empty room, splattered with blood.

...

Bobeck also testified that witnesses had said that Frederick, on one occasion, “had punched a detainee in the chest so hard that the detainee almost went into cardiac arrest.”

...

In November, Frederick wrote, an Iraqi prisoner under the control of what the Abu Ghraib guards called “O.G.A.,” or other government agencies—that is, the C.I.A. and its paramilitary employees—was brought to his unit for questioning. “They stressed him out so bad that the man passed away. They put his body in a body bag and packed him in ice for approximately twenty-four hours in the shower. . . . The next day the medics came and put his body on a stretcher, placed a fake IV in his arm and took him away.” The dead Iraqi was never entered into the prison’s inmate-control system, Frederick recounted, “and therefore never had a number.”

Frederick’s defense is, of course, highly self-serving. But the complaints in his letters and e-mails home were reinforced by two internal Army reports—Taguba’s and one by the Army’s chief law-enforcement officer, Provost Marshal Donald Ryder, a major general.

...

The problems inside the Army prison system in Iraq were not hidden from senior commanders. During Karpinski’s seven-month tour of duty, Taguba noted, there were at least a dozen officially reported incidents involving escapes, attempted escapes, and other serious security issues that were investigated by officers of the 800th M.P. Brigade. Some of the incidents had led to the killing or wounding of inmates and M.P.s, and resulted in a series of “lessons learned” inquiries within the brigade. Karpinski invariably approved the reports and signed orders calling for changes in day-to-day procedures. But Taguba found that she did not follow up, doing nothing to insure that the orders were carried out. Had she done so, he added, “cases of abuse may have been prevented.”

General Taguba further found that Abu Ghraib was filled beyond capacity, and that the M.P. guard force was significantly undermanned and short of resources. “This imbalance has contributed to the poor living conditions, escapes, and accountability lapses,” he wrote. There were gross differences, Taguba said, between the actual number of prisoners on hand and the number officially recorded. A lack of proper screening also meant that many innocent Iraqis were wrongly being detained—indefinitely, it seemed, in some cases. The Taguba study noted that more than sixty per cent of the civilian inmates at Abu Ghraib were deemed not to be a threat to society, which should have enabled them to be released. Karpinski’s defense, Taguba said, was that her superior officers “routinely” rejected her recommendations regarding the release of such prisoners.

...

As the international furor grew, senior military officers, and President Bush, insisted that the actions of a few did not reflect the conduct of the military as a whole. Taguba’s report, however, amounts to an unsparing study of collective wrongdoing and the failure of Army leadership at the highest levels. The picture he draws of Abu Ghraib is one in which Army regulations and the Geneva conventions were routinely violated, and in which much of the day-to-day management of the prisoners was abdicated to Army military-intelligence units and civilian contract employees. Interrogating prisoners and getting intelligence, including by intimidation and torture, was the priority.

...

Captain Robert Shuck, Frederick’s military attorney, closed his defense at the Article 32 hearing last month by saying that the Army was “attempting to have these six soldiers atone for its sins.” Similarly, Gary Myers, Frederick’s civilian attorney, told me that he would argue at the court-martial that culpability in the case extended far beyond his client. “I’m going to drag every involved intelligence officer and civilian contractor I can find into court,” he said. “Do you really believe the Army relieved a general officer because of six soldiers? Not a chance.”


Bush, ondertussen:

A year ago, I did give the speech from the carrier saying that we had achieved an important objective, that we had accomplished a mission, which was the removal of Saddam Hussein. And as a result, there are no longer torture chambers or rape rooms or mass graves in Iraq.

gg, idiot.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört

Laatst gewijzigd op 03-05-2004 om 22:47.
Oud 03-05-2004, 22:47
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 03-05-2004 @ 22:40 :
A year ago, I did give the speech from the carrier saying that we had achieved an important objective, that we had accomplished a mission, which was the removal of Saddam Hussein. And as a result, there are no longer torture chambers or rape rooms or mass graves in Iraq.

gg, idiot.
scherp
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Oud 03-05-2004, 23:47
LaResistance
Avatar van LaResistance
LaResistance is offline
Torture commonplace, say inmates' families

Luke Harding at Abu Ghraib prison, near Baghdad, where stories of US guards routinely abusing prisoners come as no surprise to Iraqis

Monday May 3, 2004
The Guardian

For the families standing in the dusty car park of Abu Ghraib prison yesterday, the revelations of torture and abuse came as no surprise. Every morning, relatives of Iraqi detainees inside the US prison, just west of Baghdad, gather in the hope that their loved ones might be released. They rarely are.
The photos of US soldiers abusing and humiliating Iraqi detainees may have provoked outrage across the world. But for Hiyam Abbas they merely confirmed what she already knew - that US guards had tortured her 22-year-old son Hassan.

Breaking down in tears, Mrs Abbas said US guards had refused to let her in. She had so far only managed to see Hassan once - two months ago - following his arrest last November.

"He told me: 'Mum, they are taking our clothes off. We are nude all the time. They are getting dogs to smell our arses. They are also beating us with cables.'

"It's completely humiliating," Mrs Abbas said. "My son is sick and suffering from hypertension. During the interview the American soldiers were standing so close to us. My son was crying."

Her son had been detained in the Baghdad suburb of Al-Dora, after a gang broke into their house. What did she think of the Americans now?

"They are rubbish," she said. "Saddam Hussein may have oppressed us but he was better than the Americans. They are garbage."

Yesterday other Iraqis gave similar accounts of what goes on inside Abu Ghraib, once a centre of torture and execution under Saddam.

The US military last week claimed that "no more than 20" US soldiers had been involved in abusing and humiliating inmates. The vast majority of US guards were not involved, Brigadier General Mark Kimmitt suggested.

Yesterday, however, Abu Salem, who spent six months inside Abu Ghraib between August and February, said abuse by US guards went on all the time.

Mr Salem, 41, said he had also known about the practice of US soldiers posing for pictures with Iraqi prisoners for five months. "This didn't take place in the general camp but in individual cells," he said.


Naked

Mr Salem said he had been in the jail shortly before a visit from the International Red Cross in January. Until then, detainees in the prison wing had been kept naked.

"The night before the Red Cross arrived, the American soldiers gave them some new clothes. They told us that if we complained to the Red Cross about our treatment we would be kept in prison forever. They said they would never let us out."

Mr Salem said he had come to the jail, a short drive from the town's chaotic vegetable market, to try to find out what had happened to his three brothers. They were still inside the prison, he said, behind its outer fence and a vast razor wire- topped inner wall.

Generally, detainees were only tortured in the days immediately after their arrest, during interrogation, he added.

Many of the allegations made by Mr Salem and other former detainees yesterday correspond with the damning internal US army report into Abu Ghraib obtained by the Guardian and the New Yorker magazine.

Yesterday the mother of one detainee, Samira Hassan, said the latest allegations were horribly familiar.

Her 22-year-old son Abbas had been arrested three months ago while walking past a US military base in the Baghdad suburb of Amariya.

She finally managed to see him in prison two weeks ago. "He told me they are using electric shocks against the prisoners and taking off their clothes. He also told me something I can hardly talk about - that the Americans are raping the Iraqi men.

"This is terrible," Mrs Hassan said. "This is shame for us. We have a different culture and different religion. They should not do that.

"We are not talking about one case but of thousands of cases," she said. "The Americans said they would bring us freedom. Is this what they mean?"

Not all the detainees inside Abu Ghraib were young men, it emerged yesterday, or even very plausible resistance fighters. Several relatives wearing flowing white dish-dashes had turned up to try to visit Qahta al-Salim, a prominent 70-year-old sheikh from the Sunni town of Samarra.

Mr al-Salim had been in American custody for four months, his son, Mutashar Qahtan, said. US soldiers arrested him at his home after a neighbour claimed he supported the resistance.

"My father is an old man. He has a heart complaint. The first thing they did was to make him stand up for 12 hours," he complained. "They then took him to Tikrit and finally to here."

Mr Qahtan said the allegations of abuse by US soldiers were "nothing new". He said he spent 47 days last year in US custody in Tikrit. "Personally they didn't do anything wrong to me," he said. "But I saw for myself what they did to others. They forced a group of prisoners to stand naked on the roof for seven days. They also told us that all Iraqis were shit."

There are around 8,000 Iraqi prisoners in US custody, held in camps across Iraq without trial or access to a lawyer. A tiny minority of those detained are high-ranking members of the former regime.


Victims

Relatives, however, insist that the majority of "security detainees" are innocent, and claim they are often victims of random arrest following attacks on coalition forces. Either way, the images of torture and humiliation would merely serve to fuel the armed struggle against US occupation, Majid al-Salim, the brother of the imprisoned sheikh, said.

"The Americans are driving people into the arms of the Maqawama [resistance]," he said. "We now look back at Saddam's era with nostalgia," he added. "He was a good leader. There was security. We hope he comes back."

http://www.guardian.co.uk/Iraq/Story...208408,00.html
__________________
I got a way with words, I use words in ways...
Oud 04-05-2004, 00:37
monkee
Avatar van monkee
monkee is offline
All the talk in the media about the treatment of Iraqi prisoners and the rape of Iraqi women has me remembering my days in the U.S. Marine Corps.

A couple things in particular struck me. Number one, the idea that the U.S. military is a "value-based organization". And the second thing being that the people who did what has been reported and photographed to the Iraqi prisoners were only a small deviant minority and in no way are representative of the majority of the military.

Back during my first year in the USMC, one thing stuck out in my mind that relates directly to the above topics. In all of our training, be it Boot Camp, Infantry School, or on-going regular unit training, we were taught two things in particular. Number one, we were taught to be extremely aggressive on command. The level of aggression taught is unprecedented in "civil" society where only the most violent criminals display the level expected from U.S. Marines. And second, we were taught to be smart while we were being aggressive. This latter teaching involved overcoming our own normal fears and instinctive reactions so that we could more efficiently channel our aggresion towards killing the enemy while sustaining minimal casualties ourselves. These two things combined make a truly deadly combination, even without "modern" weapons.

Sometime during our initial training, we were schooled in how to behave generally. We were told morals. We were told how to be "honorable" and "just". But what stuck out was that I could see that what we were being told about these things did not fit well at all with the aggression and the killing smarts that we were being taught elsewhere in our training. And probably you can guess where the emphasis lay. On one hand we should be deadly and savage killing machines, and on the other hand we should be polite, honorable, and reserved. Clearly these two worlds do not match. And the one that was tied to survival and "winning" would surely be the one that would "win out" over the other.

This was particularly clear to me when I spent about a year on a USMC base in Okinawa, Japan. You've probably all heard about the problems they've had with rapes and assaults on Japanese Nationals in Okinawa from U.S. servicemen. I watched myself and the other men in my unit as we trained hard on how to best kill the enemy, and then in the evenings we went out into town and were expected to behave like civil gentleman and treat others as human beings. Often I was shocked at the irony of the situation. The ONLY thing that deterred us from being MORE aggressive in town was the fact that the Japanese Police were as tough as we were and they had weapons and were allowed by law to use any amount of force they wanted to.

In Boot Camp, we were subjected to a great many humiliating experiences, including doing things in the nude. These things were a part of the brainwashing techniques applied to the recruits and also included things like sleep deprivation and severe stress. Please note, THESE THINGS WERE DONE TO RECRUITS! It is only natural that some of us would go on to use some of those same techniques on others, including on other Marines. To say that members of the military who do these things to others only represents a small number of deviants is hogwash. We were all TAUGHT these things by having them done to us!

And not only were we taught to do these kinds of things, in many cases we were encouraged, sometimes even by tradition. For instance, when an enlisted man gained rank, all other enlisted men of the same rank or higher in the unit were expected to abuse the newly promoted man in a certain way. For E-3 and E-2, we were to be punched in each shoulder. I became a Lance Corporal (E-3) while in Okinawa in a unit of about forty enlisted men with all but about a half dozen of them E- 3 or above. More than thirty Marines literally lined up in a double row while I walked down the middle and stood still while two of them punched me in the shoulder at the same time, one on each side. I have pictures of the bruises that literally wrapped around the top of my arms 360 degrees! And most men considered these bruises marks of honor! I couldn't move my arms for a week. When a Marine was promoted to Corporal (E-4), then not only was the shoulder punched, but the sides of the knees were kicked, too. It was normal for many newly promoted corporals to spend a week or two in the hospital right after being promoted. When I gained the rank of Corporal three months before leaving the USMC, I was willing to fight to keep from getting hit or kicked and so they mostly left me alone.

To further demonstrate the point, I would like to relate something graphic that was a weekly ritual for awhile in my last unit. Every week we went to the armory and checked out our weapons and cleaned them. During my first several months in this particular unit, there was a group of Marines in the unit who had been with each other for quite some time. I was a part of an influx of newer members to the unit and most all of us "newbies" were of less rank than the other guys and we had not formed a close bond with anyone else like the "older" ones had with each other. We would all take our weapons outside into a fenced-in area around the armory and disassemble them on wooden tables and clean them for an hour or more. During this time, the "older" guys decided it would be fun to humiliate the "newbies". Two of them would sneak up to one of us and hold the person bent over and prone across the table. A third Marine would run up and pretend to have sex with the held down Marine. After witnessing this behavior, I was mortified, to say the least. I did NOT want it to happen to me for obvious reasons. But there wasn't much we could do about it. Our leaders didn't care and considered it just "play" among the troops. I managed to avoid being targeted because I pretended to the perpetrators that I might actually enjoy it and for some reason that bothered them so they avoided me.

To make a long story longer, what I have said above is only the tip of the ice berg. I could go on for pages and pages and I was only a Marine for four years. Now consider that these were things that we did to EACH OTHER! And on a regular, EVERYDAY basis! These were not "isolated incidents" among a few deviants. These are the "values" that we put into practice on an organization-wide scale. This is the "inside story" behind all the flag waving and heroic tales of courage and valor. This is the real military man behind the red, white, and blue embroidered curtain. THESE are the people who are now handing out "freedom" and "liberation" and "democracy".

Now taking this all into account, just imagine for a minute what would happen with servicemen who had almost absolute power over a group of prisoners, people who are "foreigners" and considered enemies. Remember, military members are taught to kill enemies which means that enemies must be faceless lumps of flesh to be shot at, they are not real human beings. If the servicemen were trained to abuse each other who they saw as "brothers-in-arms", just imagine how they would treat those who were seen as foreigners and enemies and who they had real power over. It is truly chilling to consider. And with all the new reports, we don't even have to imagine anymore.
__________________
Courage is not the lack of fear. It is acting in spite of it.
Oud 04-05-2004, 06:26
stfuktnx
Avatar van stfuktnx
stfuktnx is offline
Citaat:
Le Socialiste schreef op 03-05-2004 @ 19:19 :
Hey het zijn Amerikaanse soldaten. Soldaten zijn al niet slim, Amerikanen zijn al niet slim, dus een Amerikaanse soldaat is wel het toppunt van domheid.
hm en aan die soldaten en ooknog amerikaanse soldaten heb jij te danken dat je nu geen duits spreekt.
Oud 04-05-2004, 08:51
Verwijderd
Citaat:
stfuktnx schreef op 04-05-2004 @ 06:26 :
hm en aan die soldaten en ooknog amerikaanse soldaten heb jij te danken dat je nu geen duits spreekt.
Oud 04-05-2004, 09:58
DvoorA
Avatar van DvoorA
DvoorA is offline
Wat ik hiervan vind...op zich niet zo vreemd, het is makkelijk voor te stellen dat mensen die constant oorlog, dood en mishandeling om zich heen zien, daaraan wennen, haat beginnen te voelen tegenover "de vijand", zij denken niet meer helemaal helder. Maar het gevaar is, dat mensen gaan generaliseren: "Zie je wel, Amerikanen doen daar helemaal niet iets goeds!" Want het gaat om een incident. Natuurlijk moeten de betreffende Amerikanen hard worden aangepakt, maar waarom moet dat een gevangenisstraf zijn? Ze zijn getraumatiseerd, ze moeten leren weer in een normale samenleving te passen, TBS oid krijgen.
__________________
There is nothing real outside our perception of reality, is there?
Oud 04-05-2004, 10:24
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
stfuktnx schreef op 04-05-2004 @ 06:26 :
hm en aan die soldaten en ooknog amerikaanse soldaten heb jij te danken dat je nu geen duits spreekt.
1) Duitsland verloor veel meer divisies in de sowjetunie
2) Wat wil je daarmee zeggen?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 04-05-2004, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 04-05-2004 @ 10:24 :
1) Duitsland verloor veel meer divisies in de sowjetunie
2) Wat wil je daarmee zeggen?
volgens Socialiste zijn alle amerikaanse soldaten dom
Oud 04-05-2004, 11:09
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
stfuktnx schreef op 04-05-2004 @ 06:26 :
hm en aan die soldaten en ooknog amerikaanse soldaten heb jij te danken dat je nu geen duits spreekt.
Eerder Russisch, maar goed.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 04-05-2004, 11:12
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 04-05-2004 @ 11:09 :
Eerder Russisch, maar goed.
dat viel ook wel weer mee, als Amerika er niet was geweest was rusland er niet doorgebroken hoor.
Oud 04-05-2004, 11:26
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Solero schreef op 04-05-2004 @ 11:12 :
dat viel ook wel weer mee, als Amerika er niet was geweest was rusland er niet doorgebroken hoor.
Denk je?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Oud 04-05-2004, 11:29
Verwijderd
Citaat:
stfuktnx schreef op 04-05-2004 @ 06:26 :
hm en aan die soldaten en ooknog amerikaanse soldaten heb jij te danken dat je nu geen duits spreekt.
Weleens van sarcasme gehoord?
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Mishandelingen/martelingen/inhumane behandeling gevangenen door o.a. Amerikanen, III
Gatara
64 07-06-2004 23:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Mishandelingen/martelingen/inhumane behandeling gevangenen door o.a. Amerikanen, d II
Gatara
10 23-05-2004 08:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:14.