Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2009, 00:07
Verwijderd
Omstreden abortusarts gedood in Amerika
Uitgegeven: 31 mei 2009 19:51
Laatst gewijzigd: 31 mei 2009 23:49

WICHITA - George Tiller, een omstreden Amerikaanse abortusarts, is zondagmorgen (lokale tijd) doodgeschoten. De dokter bezocht een kerkdienst in de stad Wichita toen hij werd aangevallen.

De onbekende dader is voortvluchtig, meldden Amerikaanse media.

Tiller had een kliniek in de staat Kansas. Het was een van de weinige plekken in de VS waar vrouwen hun zwangerschap in een laat stadium konden laten beëindigen.




De arts was al vele jaren het favoriete doelwit van antiabortusactivisten. Onder tegenstanders van abortus stond hij bekend als 'Tiller the Killer'.

In 1993 werd Tiller ook al beschoten. Hij liep toen verwondingen op aan zijn armen. De dader, een vrouw, werd aangehouden en zit nog altijd in de gevangenis.


Bomexplosie

In de zomer van 1991 demonstreerden enkele duizenden activisten wekenlang voor de kliniek van Tiller in Wichita. In 1986 raakte het gebouw zwaar beschadigd door een bomexplosie.

Tiller was ook meerdere keren onderwerp van onderzoek door het openbaar ministerie. In maart werd hij nog ontslagen van rechtsvervolging na een eerdere melding dat hij negentien illegale abortussen zou hebben uitgevoerd in 2003.


Laffe actie

De antiabortusgroep Operation Rescue, die vaak protesteerde tegen de praktijken van Tiller, veroordeelde de schietpartij als een ''laffe actie''. Op hun website is een dossier over de abortusarts te vinden waarin hij een ''monster'' wordt genoemd ''dat wegkomt met moord''.

Tiller is al de vierde arts sinds 1993 die is vermoord door antiabortusfanaten. De antiabortusbeweging beleefde hoogtijdagen onder de voormalige Amerikaanse president George Bush, maar voelt zich in het defensief gedrongen onder zijn opvolger Barack Obama.
-----------------------------------------------------

Moet men anti-terrorisme maatregelen nou ook op dit soort fanaten toepassen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2009, 00:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Volgens mij is dat al zo hoor. De FBI monitort hen onder de afdeling 'domestic terrorism'.

Ze hadden er een speciale wet voor, zelfs.

Edit: dat was dus de Freedom of Access to Clinic Entrances Act

De FBI heeft de National Task Force on Violence Against Health Care Providers, die hier dus zonder twijfel een modderfiguur mee slaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-06-2009, 08:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Moet men anti-terrorisme maatregelen nou ook op dit soort fanaten toepassen?
Natuurlijk. Als je tegen abortus bent, moet je dat uitvechten via de wet en niet het recht in eigen hand nemen. Ik weet echter niet of dit onder terrorisme valt, omdat het hier om een executie op een man was (dat klinkt dan "gewoon" als moord). Maar misschien ook wel vanwege de functie van het slachtoffer en het doel van de aanslag,

Affijn dit:
Citaat:
In 1986 raakte het gebouw zwaar beschadigd door een bomexplosie.
is zeker wel terrorisme.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2009, 08:50
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Moet men anti-terrorisme maatregelen nou ook op dit soort fanaten toepassen?
Niet als het een op zichzelf staand incident was. Als het bijvoorbeeld zo een brainwashed gereformeerde betreft, die handelde vanuit indoctrinatie en er aanwijzingen voor recidivering zijn dan wel uiteraard.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2009, 18:19
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Gelukkig zijn er nog tienduizenden abortusartsen.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2009, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Gelukkig zijn er nog tienduizenden abortusartsen.
Dit soort incidenten maakt wel dat sommige abortusartsen hun klinieken sluiten, waardoor mensen in dubieuze klinieken illegale abortussen laten plegen, wat weer flink wat dode moeders oplevert.

Pro-life.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 08:55
Verwijderd
Tienermoeders zijn sexy
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 16:49
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Tienermoeders zijn sexy
Je moeder is toevallig 42?
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 22:10
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 23:33
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Gefeli Bas!
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2009, 23:34
Verwijderd
wtf jongens slow chat?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 12:14
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Moet men anti-terrorisme maatregelen nou ook op dit soort fanaten toepassen?
En hoe pas je een anti-terrorisme maatregel op dit soort fanaten toe? Heb je misschien een concreet voorbeeld van iets dat je zou kunnen 'toepassen' op een fanaat dat onder de anti-terrorisme maatregelen zou kunnen vallen, geen vloeistof in het vliegtuig valt al af lijkt me.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 16:38
Verwijderd
Citaat:
En hoe pas je een anti-terrorisme maatregel op dit soort fanaten toe? Heb je misschien een concreet voorbeeld van iets dat je zou kunnen 'toepassen' op een fanaat dat onder de anti-terrorisme maatregelen zou kunnen vallen, geen vloeistof in het vliegtuig valt al af lijkt me.
Bijbels verbieden?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2009, 23:52
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Dit soort incidenten maakt wel dat sommige abortusartsen hun klinieken sluiten
Ik denk dat het wel meevalt. Directe dreigbrieven, kleine aanslagen etc. sorteren waarschijnlijk groter effect. Een kliniek sluiten is nogal een grote stap en de schrik lijkt me het groots als de ''acties'' daadwerkelijk zelf beleeft.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.

Laatst gewijzigd op 03-06-2009 om 23:58.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 06:56
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Wanneer iemand in mijn werkgebied vermoord wordt gooi ik het bijltje er ook niet bij neer.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 17:21
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat het wel meevalt. Directe dreigbrieven, kleine aanslagen etc. sorteren waarschijnlijk groter effect. Een kliniek sluiten is nogal een grote stap en de schrik lijkt me het groots als de ''acties'' daadwerkelijk zelf beleeft.
Er zijn wel degelijk artsen die hun klinieken gesloten hebben, hoor, vooral in de jaren '90 toen Clinton aan de macht was. Ik zou een bron voor je zoeken, maar daar ben ik te lui voor.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 17:54
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Er zijn wel degelijk artsen die hun klinieken gesloten hebben, hoor, vooral in de jaren '90 toen Clinton aan de macht was. Ik zou een bron voor je zoeken, maar daar ben ik te lui voor.
En dat had direct verband met moord en bedreiging?
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 17:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wanneer iemand in mijn werkgebied vermoord wordt gooi ik het bijltje er ook niet bij neer.
En als de jongerenbrigade van de Christenunie bij je thuis op de stoep staat, en je een dodenlijst overhandigt waar jouw naam op staat?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-06-2009, 17:55
Verwijderd
Citaat:
En dat had direct verband met moord en bedreiging?
ja
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 17:56
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Dan stap eens van die luiheid af en geef die bronnen.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 18:19
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Er zijn wel degelijk artsen die hun klinieken gesloten hebben, hoor, vooral in de jaren '90 toen Clinton aan de macht was. Ik zou een bron voor je zoeken, maar daar ben ik te lui voor.
Lees de eerste zin van het bericht dat je quote anders nog eens.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Dan stap eens van die luiheid af en geef die bronnen.
Hij heeft wel gelijk. Het wordt ook aangehaald als bron in Dawkins' The God Delusion, referentienummer tussen de 85 en de 90 ergens.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 19:17
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Nu weer genoeg over bronnen. Dit is geen wetenschapsforum.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 19:30
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik dacht dat die gasten pro-life waren.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 21:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ik dacht dat die gasten pro-life waren.
hehe, ja, maar zij zien het natuurlijk zo dat met de dood van 1 er 10.000 gered worden.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2009, 21:10
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
hehe, ja, maar zij zien het natuurlijk zo dat met de dood van 1 er 10.000 gered worden.
Moorden blijft disproportioneel. Het afhakken van zijn handen en tong zou hem ook lam hebben gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 21:13
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Moorden blijft disproportioneel. Het afhakken van zijn handen en tong zou hem ook lam hebben gemaakt.
Modewoord... disproportioneel

Maar waarom lijfstraffen als je m ook gewoon kan opsluiten (als blijkt dat ie illegaal gehandeld heeft, heet dat).

En als het allemaal legaal was, wat ie deed, dan moet je daar bij de politiek voor zijn.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 21:15
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Modewoord... disproportioneel

Maar waarom lijfstraffen als je m ook gewoon kan opsluiten (als blijkt dat ie illegaal gehandeld heeft, heet dat).

En als het allemaal legaal was, wat ie deed, dan moet je daar bij de politiek voor zijn.
Anders ga je er even serieus op in.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 21:27
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Anders ga je er even serieus op in.
Waarom zou ik niet? In sommige landen worden lijfstraffen gehanteerd in dit soort zaken.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2009, 21:55
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Waarom zou ik niet? In sommige landen worden lijfstraffen gehanteerd in dit soort zaken.
Sinds wanneer ben ik de woordvoerder van sommige landen?
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 01:52
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Sinds wanneer ben ik de woordvoerder van sommige landen?
ik zou het niet durven te beweren...
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 14:15
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Bijbels verbieden?
Mwah, we hebben nog altijd hitlerfanaten in nederland terwijl zijn boek niet verkrijgbaar is.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 15:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mwah, we hebben nog altijd hitlerfanaten in nederland terwijl zijn boek niet verkrijgbaar is.
Ligt netjes in de UB anders, en ook bij de centrale bibliotheken van de provincies kun je het aanvragen. Hoewel er nog net niet letterlijk een AIVD agent over je schouder meekijkt bij het lezen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 18:32
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
het bezitten is ook niet strafbaar, hoor.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2009, 21:42
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Ik heb ooit op het huis van een platenbaas gepast, op zijn slaapkamer lagen ruim honderd exemplaren. Als bezit strafbaar was, had hij nu levenslang.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2009, 13:07
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
het bezitten is ook niet strafbaar, hoor.
Nee maar verspreiding wel en ik denk dat een gemiddeld kaalkopje niet de capaciteiten bezit om het door T_ID voorgestelde traject naar behoren te volbrengen, dus zal het voor hun onbereikbaar zijn
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-06-2009, 13:48
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee maar verspreiding wel en ik denk dat een gemiddeld kaalkopje niet de capaciteiten bezit om het door T_ID voorgestelde traject naar behoren te volbrengen, dus zal het voor hun onbereikbaar zijn
Nou ja, als ze hard kunnen maken dat ze een 'educatief doel' hebben. Mij lukte dat destijds om geheel voor eigen rekening, om een aantal citaten en denkbeelden van Hitler omtrent het Christendom uit de eerste hand te controleren.

En destijds had ik nog geen studentenkaart om mee te zwaaien. Het is puur de manier van presenteren. Wat educatie in de vorm van instituties betreft had ik er geen enkel belang, maar toch had ik weinig problemen bij de aanvraag. Ik had net zo goed gewoon puur uit interesse dat kunnen lezen, want je naar binnen lullen lukt duidelijk wel.


Maar goed, slechte controle of niet, zo'n ramp is het niet. Het zou een waandenkbeeld zijn om te geloven dat het lezen van Mein Kampf mensen nazi-sympathieën kan geven, dus eigenlijk kunnen ze dat verbod net zo goed opheffen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-06-2009, 07:32
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:

De kliniek van de omstreden Amerikaanse abortusarts die eind mei werd vermoord, zal niet meer opengaan. Aanvankelijk zeiden de nabestaanden van dokter George Tiller dat de kliniek alleen in de rouwperiode zou sluiten, maar zojuist maakte de familie bekend de deuren definitief te sluiten. De kliniek van Tiller was een van de weinige plaatsen in de Verenigde Staten waar vrouwen hun zwangerschap in een laat stadium konden laten beëindigen.

De 67-jarige Tiller werd doodgeschoten in een kerk in de Amerikaanse stad Wichita. De arts met de bijnaam Tiller the Killer was al decennia het doelwit van antiabortusactivisten. In 1993 werd hij neergeschoten. Hij liep toen verwondingen op aan zijn armen. In de zomer van 1991 demonstreerden enkele duizenden activisten wekenlang voor de kliniek. In 1986 raakte het gebouw zwaar beschadigd door een bomexplosie.
Wat dus betekent dat het werkt om mensen om zeep te helpen als je het niet met ze eens bent
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-06-2009, 12:06
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Bijbels verbieden?
Ik ben bang dat bestaande (radicale) christenen daar alleen nog maar gevaarlijker van worden.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.