Oud 20-08-2006, 22:31
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
Als je vanaf 26 augustus een paspoort of ID kaart aanvraagt zal deze een chip bevatten met al je gegevens en pasfoto. Hier zal ook een gezichtsscan bijkomen en in 2009 zelfs vingerafdrukken.

Handig, kan op afstand je identiteit gelezen worden en het zou zorgen voor meer beveiliging. Toch zijn er nogal veel gevaren dat het paspoort met zich meebrengt.

hier bijv. een artikel van cvib.nl:

http://www.cvib.nl/cvibnew/2006/08/vanaf_die_dag_a.php

Je kunt zelf ook naar informatie googlen. Er staat zat over op internet.

wat vinden jullie van dit paspoort? Als je er nog een zonder chip wilt moet je voor de 25e een nieuwe halen.
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2006, 22:37
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Is het heel erg dan, die chip? Uit die site kan ik niet echt opmaken wat nou het probleem is. Ik krijg sowieso die chip, want mijn ID is al een jaar ongeldig bijna, en ik had hem 2 dagen geleden aan moeten vragen wilde ik er aan ontsnappen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 22:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Dit is Nederland, niet Amerika, ik verwacht niet dat ze op die chip bij gaan houden wat mijn bankrekening is, wat ik eet en wat voor kleur onderbroek in aan heb, dus ik heb er niet echt problemen mee. Paspoorten vervalsen wordt wel lastiger, dus ik vind het een vooruitgang.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 22:46
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
ik heb niks te verbergen.. dus prima
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 23:46
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 20-08-2006 @ 23:42 :
wat ik eet en wat voor kleur onderbroek in aan heb
Ik hoop het wel, dan kan ik in de supermarkt of kledingwinkel makkelijker geholpen worden.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2006, 23:55
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Veel gedoe over niks. Privacy is een groot goed, maar in dit artikel wordt wel erg overdreven. Er wordt net gedaan alsof je constant een badge op je borst moet dragen, terwijl het ontbreken van identificatie als er gevraagd wordt om het te tonen in Nederland alleen bestraft kan worden als er een reden is om om je identificatie te vragen (aanwezigheid bij misdrijf of overtreding), en dan wordt er vaak ook nog mild mee omgegaan. Net alsof de wereld er beter uit zou zien zonder identificatie...

Overigens snap ik niet wat het syndroom van Down nu precies met die id-kaarten te maken heeft. Je DNA komt er niet op te staan, alleen een vingerafdruk en foto, en daar kun je het nu ook al op zien.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 01:56
MB
Avatar van MB
MB is offline
Van mij hoeft het allemaal niet zo, ik vind dat het nu wel goed genoeg is. Ik wil in ieder geval niet door een willekeurige camera vastgelegd worden waarna iedereen kan zien waar ik wanneer geweest ben... Maar zo ver is het nog lang niet volgens mij (al is dit wel weer een stapje in die richting). Het is niet alsof ik wat te verbergen heb, maar ik hecht wel waarde aan privacy.

Dit snapte ik trouwens niet:
Citaat:
Zijn collega Jaap-Henk Hoepman wijst op een ander gevaar. Zo zou het slechts een kwestie van tijd zijn voordat de politie inzage in de database krijgt om vingerafdrukken te zoeken.
Dit is toch juist een voordeel? In welk opzicht is dit een gevaar?
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 08:14
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
MB schreef op 21-08-2006 @ 02:56 :
... Ik wil in ieder geval niet door een willekeurige camera vastgelegd worden waarna iedereen kan zien waar ik wanneer geweest ben...
Ik ben anders blij dat ze die Libanese student in Duitsland zo hebben kunnen pakken. Die had ongetwijfeld nog een poging gedaan.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 08:36
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
MB schreef op 21-08-2006 @ 02:56 :
Dit snapte ik trouwens niet:

Dit is toch juist een voordeel? In welk opzicht is dit een gevaar?
corrupte agenten die het volk onderdrukken in deze politiestaat
jeweettoch

echt persoonlijk zal het me worst wezen al kunnen ze elke stap van me nagaan

beter zelfs ik vind het makkelijker aangezien ik veel zal moeten reizen in mijn toekomstige vak en je met die chipscan sneller klaar bent
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 10:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MB schreef op 21-08-2006 @ 02:56 :
Dit is toch juist een voordeel? In welk opzicht is dit een gevaar?
Ik denk dat mensen bang zijn voor willekeur en ongrondwettelijke wetgeving. Dat soort dingen zie je nu aan het werk in Amerika en in mindere mate in Engeland. Terrorisme is daar een noemer geworden waaronder de juridische ligging van zaken zo veel veranderd, dat je je nog af kunt vragen of het nog een volledige rechtstaat is.

Ik zie dat in Nederland niet gebeuren, dus de ophef over dit soort maatregelen zoals het biometrisch paspoort is onterecht.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 10:44
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
ik ben het wel met T_ID eens
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 10:45
juno
Avatar van juno
juno is offline
Het gekke is dast juist de VS aansturen op een dergelijk biometrisch paspoort, maar er voor hun eigen onderdanen niet aanwillen....
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 10:45
Duplo - Dos
Avatar van Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
juno schreef op 21-08-2006 @ 11:45 :
Het gekke is dast juist de VS aansturen op een dergelijk biometrisch paspoort, maar er voor hun eigen onderdanen niet aanwillen....
De VS is toch een hopeloos iets
__________________
Zeeuwse meziek: sitterdags luuster ik meziek, sondags draai ik meziek en smeandags meld ik meziek. || Aôles op z'n tied, zei Prediker
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 11:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
juno schreef op 21-08-2006 @ 11:45 :
Het gekke is dast juist de VS aansturen op een dergelijk biometrisch paspoort, maar er voor hun eigen onderdanen niet aanwillen....
Hey, dan moeten ze ergens in investeren. Dat is vloeken in de kerk in de VS.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 11:22
juno
Avatar van juno
juno is offline
De database om de gegevens van het biometrische paspoort van alle niet VS onderdanen in op te slaan is er wel. Daar wordt wel in geinvesteerd.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 11:41
Relief
Avatar van Relief
Relief is offline
Citaat:
hookee schreef op 21-08-2006 @ 09:14 :
Ik ben anders blij dat ze die Libanese student in Duitsland zo hebben kunnen pakken. Die had ongetwijfeld nog een poging gedaan.
Grappig trouwens dat je posts altijd moeten verwijzen naar Libanon/islam

Ontopic: Het schijnt dat de chips in je paspoort makkelijk te kraken zijn en dat dus die extra chip geen extra beveiliging geeft.
__________________
"Mijn psychiater zegt dat ik schizofreen ben. Wij vinden van niet!"
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Relief schreef op 21-08-2006 @ 12:41 :
Ontopic: Het schijnt dat de chips in je paspoort makkelijk te kraken zijn en dat dus die extra chip geen extra beveiliging geeft.
Dat valt wel mee. Op de VU hebben ze alleen heel knap zelf een RFID-chip in elkaar gezet die sommige readers van slag brengt, maar dat kan verholpen worden.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 13:02
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Relief schreef op 21-08-2006 @ 12:41 :
Grappig trouwens dat je posts altijd moeten verwijzen naar Libanon/islam
Die man die is gearresteerd was een Libanees, dus als je dat Juno wilt verwijten dan zou je echt spoken zien...

Je meende die opmerking hopelijk dus niet serieus?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-08-2006, 15:07
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Er stond in de krant een tijdje geleden een artikel dat hackers er achter zijn gekomen dat je via zo'n paspoort een bom kan activeren. Dus wanneer iemand een bom plaatst en laten we zeggen een Amerikaans paspoort in de buurt is dat die bom dus afgaat. JE kan dus op afkomst die bom activeren via die chip in t paspoort.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 15:24
Verwijderd
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 21-08-2006 @ 16:07 :
Er stond in de krant een tijdje geleden een artikel dat hackers er achter zijn gekomen dat je via zo'n paspoort een bom kan activeren. Dus wanneer iemand een bom plaatst en laten we zeggen een Amerikaans paspoort in de buurt is dat die bom dus afgaat. JE kan dus op afkomst die bom activeren via die chip in t paspoort.
Natuurlijk kan dat, het is alleen een onnodig dure en moeilijke oplossing.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 21-08-2006 @ 16:24 :
Natuurlijk kan dat, het is alleen een onnodig dure en moeilijke oplossing.
Het was juist extreem makkelijk, aangezien de nationaliteit niet encrypted wordt bewaard in de RFID. Met een simpele RFID-lezer kun je dus de nationaliteit uitlezen.

Extreem goedkoop en extreem makkelijk.

http://tweakers.net/nieuws/43817/
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 16:40
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef op 21-08-2006 @ 17:19 :
Het was juist extreem makkelijk, aangezien de nationaliteit niet encrypted wordt bewaard in de RFID. Met een simpele RFID-lezer kun je dus de nationaliteit uitlezen.

Extreem goedkoop en extreem makkelijk.

http://tweakers.net/nieuws/43817/
Maar waarom zou je dat willen? Als een terrorist een hekel heeft aan bv. Duitsers, dan legt hij toch een bom bij de ambassade of een Duits station/vliegveld/... met een timer? Waarom je als evil-do'er dan een plek kiezen waar weinig Duitsers komen?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 21-08-2006 @ 17:40 :
Maar waarom zou je dat willen? Als een terrorist een hekel heeft aan bv. Duitsers, dan legt hij toch een bom bij de ambassade of een Duits station/vliegveld/... met een timer? Waarom je als evil-do'er dan een plek kiezen waar weinig Duitsers komen?
Het is een Proof Of Concept; aantonen dat het kan.

Dit opent nieuwe mogelijkheden voor 'terroristen': ze kunnen nog gerichter aanslagen plegen. De bom kan bijvoorbeeld niet afgaan als er een Nederlander in de buurt is.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 18:33
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Dus het is erger als terroristen het op een bepaalde bevolkingsgroep kunnen voorzien?

Die bom moet daar sowieso niet liggen, en als ie niet via het paspoort afgaat, dan wel op een andere manier.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 19:52
Verwijderd
Het gaat hier natuurlijk niet specifiek om een bom laten afgaan, maar meer om het feit dat 'men' (politie bijv) op 3 meter afstand de nationaliteit van personen kan bepalen. En dat vind ik veel gevaarlijker dan een 'terrorist'.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2006, 20:06
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
wat het probleem hiervan is dat we bouwen aan een wereld waarin je altijd vol vertrouwen moet hebben in de overheid. Dat kan nu misschien wel, maar als de overheid strax plannen heeft en jij bent het er niet mee eens kunnen ze je aardig in de nesten werken met al die controle. Je kunt wel zeggen niks te verbergen hebben, maar op dat moment is dat heel anders.

Dit is een stap in de verkeerde richting. We hechten teveel aan controle. Vroeger was er meer sociale controle. Ik denk toch dat dat beter werkt en daar zouden we meer aan moeten doen.

We kunnen wel alles steeds moderner en gecontroleerder maken, maar een goede overheid vind ik dan toch belangrijker. En dan moet je niet gaan bouwen aan een wereld waarin je altijd in de overheid moet vertrouwen.
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Oud 21-08-2006, 22:00
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Relief schreef op 21-08-2006 @ 12:41 :
Grappig trouwens dat je posts altijd moeten verwijzen naar Libanon/islam
Was anders geheel on topic een reactie op MB: "Ik wil in ieder geval niet door een willekeurige camera vastgelegd worden waarna iedereen kan zien waar ik wanneer geweest ben... "

Maar dat het een moslim was wist ik nog niet..

Overigens, waarom denk je dat de paspoorten steeds ingewikkelder worden de laatste tijd? Zou dat iets met terrorisme te maken hebben?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 11:31
RodeKrab
Avatar van RodeKrab
RodeKrab is offline
Is het ook zo, als iemand bijvoorbeeld vermist is, dat deze opgespoord kan worden d.m.v zo'n biometrisch paspoort of id-kaart?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 11:39
Verwijderd
Citaat:
RodeKrab schreef op 22-08-2006 @ 12:31 :
Is het ook zo, als iemand bijvoorbeeld vermist is, dat deze opgespoord kan worden d.m.v zo'n biometrisch paspoort of id-kaart?
Nauwelijks, helaas (of je moet een idee hebben waar je moet zoeken).
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 11:52
RodeKrab
Avatar van RodeKrab
RodeKrab is offline
Hmm jammer, dat leek me nou juist een handigheid aan zo'n geval. Njah misschien voor de toekomst..
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 11:55
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
Citaat:
RodeKrab schreef op 22-08-2006 @ 12:31 :
Is het ook zo, als iemand bijvoorbeeld vermist is, dat deze opgespoord kan worden d.m.v zo'n biometrisch paspoort of id-kaart?
Ik denk wel dat we daar naartoe werken. Er zijn al chips voor onder je huid. In rotterdam bij discotheken kun je ze al krijgen. Dan krijg je dikke korting en je hoeft niet te betalen omdat al die data in die chip zit. Verichip heet 't ding. Komen nu ook meer in de zorg. Kunnen ze er data op zetten over jou gezondheid enzo. Toch blijkt het dat die dingen zelf ook een gevaar voor je lichaam kunnen vormen. Ik weet niet hoe het daarmee zit, maar er zal vast wel een manier zijn of komen om zulke dingen mee op te sporen.
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 13:09
Verwijderd
Een biometrisch paspoort om terroristen tegen te gaan, wat een onzin. Allemaal stemmings- en bangmakerij.

Wel wordt het moeilijker om zo'n ding na te maken, dat zou je als positief kunnen zien.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 13:32
Verwijderd
Citaat:
RodeKrab schreef op 22-08-2006 @ 12:52 :
Hmm jammer, dat leek me nou juist een handigheid aan zo'n geval. Njah misschien voor de toekomst..
Thuis zou het wel makkelijk zijn: aan je pinpas, portemonnee, ID-kaart en sleutels maak je zo'n chip vast, en voordat je uitgaat pak je een soort metaaldetector en strompel je door het huis heen
Of: bij het boodschappen doen maak je aan elk product een chip vast. Als je klaar bent loop je door een poortje en wordt het geld automatisch van je rekening afgeschreven.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 22-08-2006 @ 14:09 :
Wel wordt het moeilijker om zo'n ding na te maken, dat zou je als positief kunnen zien.
Dat is natuurlijk een vertraging van 5 jaar tops...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 22-08-2006 @ 14:33 :
Dat is natuurlijk een vertraging van 5 jaar tops...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 17:17
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
maxman schreef op 21-08-2006 @ 21:06 :
wat het probleem hiervan is dat we bouwen aan een wereld waarin je altijd vol vertrouwen moet hebben in de overheid. Dat kan nu misschien wel, maar als de overheid strax plannen heeft en jij bent het er niet mee eens kunnen ze je aardig in de nesten werken met al die controle. Je kunt wel zeggen niks te verbergen hebben, maar op dat moment is dat heel anders.

Dit is een stap in de verkeerde richting. We hechten teveel aan controle. Vroeger was er meer sociale controle. Ik denk toch dat dat beter werkt en daar zouden we meer aan moeten doen.

We kunnen wel alles steeds moderner en gecontroleerder maken, maar een goede overheid vind ik dan toch belangrijker. En dan moet je niet gaan bouwen aan een wereld waarin je altijd in de overheid moet vertrouwen.
JA ben ik het wel mee eens, maar helaas leven we in een wereld waar sociale controle niet meer kan.. We verpesten onze eigen wereld met van alles en nog wat. Sociale controle werkt niet meer.. dat blijkt dus al dat als je opmerking maakt als iemand iets verkeerds doet dat je zo dood geslagen wordt bij wijze van. We gaan steeds meer de richting een politie staat. En ja dan heb ik ook niks te verbergen maar het idee dat het straks echt doorslaat ben ik ook bang voor. Een chip in je paspoort hoeveel gaan we daar nou op vooruit? Dan komt er alleen meer handel in paspoorten en zullen ze meer gestolen gaan worden. Dan loopt een potentiele crimineel o.i.d. met een paspoort van een ander op zak zodat ze van afstand niet weten wie het is.


Citaat:
Is het ook zo, als iemand bijvoorbeeld vermist is, dat deze opgespoord kan worden d.m.v zo'n biometrisch paspoort of id-kaart?


Zelfs als dat zo zou zijn dan gooit de ontvoerder het paspoort toch weg. Of de persoon zelf als die niet meer gevonden wilt worden.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-08-2006, 18:57
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
RodeKrab schreef op 22-08-2006 @ 12:31 :
Is het ook zo, als iemand bijvoorbeeld vermist is, dat deze opgespoord kan worden d.m.v zo'n biometrisch paspoort of id-kaart?
In dat geval kan misschien bij iedereen een GPS chipje ingebracht worden, dat zou een hoop moeders minder ongerust maken
Bij sommige dure auto's schijnen ze dat ergens onder de laklaag aan te kunnen brengen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 21:42
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
Citaat:
MissCzechMeOut schreef op 22-08-2006 @ 18:17 :
JA ben ik het wel mee eens, maar helaas leven we in een wereld waar sociale controle niet meer kan.. We verpesten onze eigen wereld met van alles en nog wat. Sociale controle werkt niet meer.. dat blijkt dus al dat als je opmerking maakt als iemand iets verkeerds doet dat je zo dood geslagen wordt bij wijze van. We gaan steeds meer de richting een politie staat. En ja dan heb ik ook niks te verbergen maar het idee dat het straks echt doorslaat ben ik ook bang voor. Een chip in je paspoort hoeveel gaan we daar nou op vooruit? Dan komt er alleen meer handel in paspoorten en zullen ze meer gestolen gaan worden. Dan loopt een potentiele crimineel o.i.d. met een paspoort van een ander op zak zodat ze van afstand niet weten wie het is.




Zelfs als dat zo zou zijn dan gooit de ontvoerder het paspoort toch weg. Of de persoon zelf als die niet meer gevonden wilt worden. [/B]
Ja, sociale controle is niet meer terug te krijgen zoals het was. Wel zouden we veel meer hieraan kunnen doen. Mensen bewust maken van dingen. Mensen dingen laten doen waarbij ze zichzelf tegenkomen. Dan merken ze zelf hoe ze zijn en wat ze doen. Ik vind dat ze hier ook veel meer aandacht moeten besteden op scholen en in de opvoeding.

Zelf zou ik taiji een goede manier vinden om sociale controle weer terug te krijgen en een beter leefbare wereld te maken. Maargoed om dat nou voor iedereens neus te schuiven zal niet zo 123 gaan, iedereen heeft tenslotte zijn eigen dingen. Toch ga ik er zelf wel mee door om mensen bewust vanzichzelf te maken via dingen als taiji. Iedereen zal niet lukken, maar beter iemand dan niemand.
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Toestaan fouten bij allochtone scholieren
T_ID
114 11-07-2009 18:50
De Kantine SaaiK Meet #637
TopDrop
500 29-06-2009 18:55
Studeren C&m
loves_dogs
119 30-03-2007 07:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Man omzeilt Wet Identificatieplicht
kalinho
41 31-01-2007 16:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Gelaatsscans alle Nederlanders in databank
Love & Peace
24 26-02-2006 07:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Aanslag op metro in londen deel 2
Gimme more beer
500 07-07-2005 16:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.