Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-07-2009, 09:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Doden door explosie Filipijnen
Uitgegeven: 5 juli 2009 09:45
Laatst gewijzigd: 5 juli 2009 10:16
ANILA - In het zuiden van de Filipijnen zijn zondagochtend vijf mensen omgekomen door een bomexplosie voor een kerk. Onder hen is een 3-jarig jongetje. Circa 35 personen raakten gewond, liet een legerwoordvoerder weten.

Volgens de zegsman zitten rebellen van het Moro Islamitisch Bevrijdingsfront (MILF) achter de aanslag. Zij zouden de bom tot ontploffing hebben gebracht toen een legertruck voorbijreed.

MILF, de grootste islamitische rebellengroep in het hoofdzakelijk katholieke land, ontkende betrokkenheid. MILF-strijders vechten echter tegen het leger sinds augustus.

Toen beëindigde de regering vredesgesprekken met de rebellen, nadat het hooggerechtshof een akkoord ongedaan had gemaakt om een bestaande autonome moslimregio op het zuidelijke eiland Mindanao uit te breiden. Sindsdien zijn ruim zeshonderd mensen gedood.

De gevechten rondom de moeraslanden van centraal Mindanao namen afgelopen weken fors toe. Meer dan 350.000 mensen sloegen op de vlucht.
http://www.nu.nl/algemeen/2035813/do...ilipijnen.html
wtf zitten die teringlijers daar ook al de boel te verzieken
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-07-2009, 10:12
Verwijderd
Moro Islamitisch Bevrijdingsfront (MILF)
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 14:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Nee met zo'n afkorting van je naam word je erg serieus genomen als terreurbeweging.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 05-07-2009, 22:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
de filipijnen naar de filestijnen
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 07:53
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
wtf zitten die teringlijers daar ook al de boel te verzieken
Lees je eerst eens in, over de situatie in de Filipijnen wil je?

Het is trouwens helemaal niet zeker of de MILF (ja I know) erachter zit. De leider van de Milf (blijft grappig) heeft dit tegen gesproken, met als onderbouwing dat de MILF geen religieuze oorlog voert tegen andere geloven.
Een oorlog tegen de corrupte rechtse dictatuur in de Filipijnen is volledig gerechtvaardigd overigens

Nog twee weken en ik zit in die stad trouwens
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 09:02
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Het is trouwens helemaal niet zeker of de MILF (ja I know) erachter zit.
Dan zijn het andere teringlijers, what's the difference? (oppassen voordat dit een apart topic gaat worden)
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 10:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De leider van de Milf (blijft grappig) heeft dit tegen gesproken, met als onderbouwing dat de MILF geen religieuze oorlog voert tegen andere geloven. Een oorlog tegen de corrupte rechtse dictatuur in de Filipijnen is volledig gerechtvaardigd overigens
Als je dat gelooft, dan kan men je echt alles wijsmaken.

Het MILF werd in 1981 opgericht door Salamat Hashim en zijn aanhangers naar aanleiding van het feit dat de grootste bestaande islamitische afscheidingsbeweging op dat moment, het MNLF, geen grootschalige gewapende opstand tegen de Filipijnse regering wilde beginnen en zelfs voorzichtig aankoerste op vredesbesprekingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moro_Is...beration_Front

Mensen die hun eigen terreurbeweging beginnen omdat ze vrezen dat er anders vrede komt. Dikke vriendjes met Abu Sayyaf en erger... Past perfect in het plaatje van de gemiddelde islamitische 'bevrijdings' beweging die vooral zoveel mogelijk zielen wil scheiden van de lichamen waarin ze tot op dat moment huisden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 10:40
Verwijderd
Citaat:
Lees je eerst eens in, over de situatie in de Filipijnen wil je?

Het is trouwens helemaal niet zeker of de MILF (ja I know) erachter zit. De leider van de Milf (blijft grappig) heeft dit tegen gesproken, met als onderbouwing dat de MILF geen religieuze oorlog voert tegen andere geloven.
Een oorlog tegen de corrupte rechtse dictatuur in de Filipijnen is volledig gerechtvaardigd overigens

Nog twee weken en ik zit in die stad trouwens
Ach wat er ook gebeurd is, het is nooit een rechtvaardiging voor de aanslag. Dus in zekere zin zijn het wel gewoon "teringlijers". Maar het is inderdaad interessant om je te verdiepen in de geschiedenis van het conflict.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 14:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Lees je eerst eens in, over de situatie in de Filipijnen wil je?

Het is trouwens helemaal niet zeker of de MILF (ja I know) erachter zit. De leider van de Milf (blijft grappig) heeft dit tegen gesproken, met als onderbouwing dat de MILF geen religieuze oorlog voert tegen andere geloven.
Een oorlog tegen de corrupte rechtse dictatuur in de Filipijnen is volledig gerechtvaardigd overigens

Nog twee weken en ik zit in die stad trouwens
een ieder die een bom plaatst met het doel burgers te doden is een teringlijer. Maakt niet uit hoe het beestje erachter heet. Ik hoef me daarvoor niet eens in te lezen
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 14:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ach wat er ook gebeurd is, het is nooit een rechtvaardiging voor de aanslag. Dus in zekere zin zijn het wel gewoon "teringlijers". Maar het is inderdaad interessant om je te verdiepen in de geschiedenis van het conflict.
je was me voor
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 15:19
BendeBen
Avatar van BendeBen
BendeBen is offline
wie belt de milfhunter even?
__________________
man, it must be great being you watching me.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 15:55
Verwijderd
Bijna moeilijk om dit serieus te nemen, met zo'n afkorting, lol.
Echte teringlijers inderdaad. Sigh, een 3-jarig jongetje..
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 16:14
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Ach wat er ook gebeurd is, het is nooit een rechtvaardiging voor de aanslag. Dus in zekere zin zijn het wel gewoon "teringlijers". Maar het is inderdaad interessant om je te verdiepen in de geschiedenis van het conflict.
Je hebt helemaal gelijk. Het ging me meer om het "daar ook al de boel te verzieken".
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 16:15
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Als je dat gelooft, dan kan men je echt alles wijsmaken.

Het MILF werd in 1981 opgericht door Salamat Hashim en zijn aanhangers naar aanleiding van het feit dat de grootste bestaande islamitische afscheidingsbeweging op dat moment, het MNLF, geen grootschalige gewapende opstand tegen de Filipijnse regering wilde beginnen en zelfs voorzichtig aankoerste op vredesbesprekingen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Moro_Is...beration_Front

Mensen die hun eigen terreurbeweging beginnen omdat ze vrezen dat er anders vrede komt. Dikke vriendjes met Abu Sayyaf en erger... Past perfect in het plaatje van de gemiddelde islamitische 'bevrijdings' beweging die vooral zoveel mogelijk zielen wil scheiden van de lichamen waarin ze tot op dat moment huisden.
Ja dude, als jij blind de Filipijnse regering gelooft ben je net zo naief als ik. Je weet simpelweg niet of de MILF erachter zit, jij niet en ik niet.

Overigens heeft het MILF in 1997 )als ik me niet vergis) meegewerkt aan een staakt het vuren, dit is destijds door de Filipijnse regering geschonden.

Ik zeg niet dat de MILF de goede partij is in dit conflict, maar dat is de Filipijnse overheid zeker ook niet.
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 16:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Je hebt helemaal gelijk. Het ging me meer om het "daar ook al de boel te verzieken".
het is niet zo dat het alleen op de filipijnen gebeurt, hoor
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 17:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MILF, an acronym for "Mother I'd Like to Fuck" is a common colloquial term generally regarded as vulgar when spelled out. Slight variations include mom I'd like to fuck, or the non-vulgar mother I'd like to find or mother I'd like to fool-around-with.
http://en.wikipedia.org/wiki/MILF_(slang)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 19:03
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
het is niet zo dat het alleen op de filipijnen gebeurt, hoor
hence: "daar ook al"
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 19:06
Verwijderd
Als Gatara maar niet de MILF gelijk stelt met Hamas, omdat het beiden "teringlijers" zijn, want dat zou een versimpeling zijn van beide conflicten, die totaal niet op elkaar lijken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-07-2009, 19:08
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Als Gatara maar niet de MILF gelijk stelt met Hamas, omdat het beiden "teringlijers" zijn, want dat zou een versimpeling zijn van beide conflicten, die totaal niet op elkaar lijken.
Nee ze kunnen best beiden teringlijers zijn zonder hetzelfde te zijn,
overigens zie ik het verschil niet zo...

"gang wars ... here we are fighting over terratory which isn't even our to begin with"
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Nee ze kunnen best beiden teringlijers zijn zonder hetzelfde te zijn,
overigens zie ik het verschil niet zo...

"gang wars ... here we are fighting over terratory which isn't even our to begin with"
Maar heb jij je verdiept in het conflict?
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 19:56
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Jeetje, zijn ze gerelateerd aan de Southern Lebanese Unit of Terror?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 06-07-2009, 23:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als Gatara maar niet de MILF gelijk stelt met Hamas, omdat het beiden "teringlijers" zijn, want dat zou een versimpeling zijn van beide conflicten, die totaal niet op elkaar lijken.
Beiden blazen onschuldige burgers op en motiveren zichzelf door religie en intrinsieke moordlust. Niet op elkaar lijken? Ze zijn vrijwel identiek.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 09:03
Verwijderd
Citaat:
Maar heb jij je verdiept in het conflict?
Is dat belangrijk?

Overeenkomst; Opblazende moslims.

'Nuff said.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 13:48
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Maar heb jij je verdiept in het conflict?
Irrelevant zoals ik zei:
"gang wars... here we are, fighting over terratory that isn't even ours to begin with"
de motieven zijn altijd hetzelfde, het geweld is altijd hetzelfde, of je het nu over een "seperatisten" groep hebt of over je lokale crips, slechts het excuus naar de buitenwereld is marginaal anders (vaak binnen hetzelfde thema, politiek of religie)

want tja, waarom zou je een succesvol concept voor geweld veranderen.

maar eigenlijk hoopte ik erop dat jij me zou proberen te duiden op het verschil in de 2 conflicten
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 07-07-2009 om 13:56.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 16:12
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Identitiek aan al dat soort organisaties, waaronder inderdaad Hamas. Maar ook IRA, ETA, RAF, etcetera
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2009, 20:27
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Beiden blazen onschuldige burgers op en motiveren zichzelf door religie en intrinsieke moordlust. Niet op elkaar lijken? Ze zijn vrijwel identiek.
MILF is niet gemotiveer door religieuze overtuiging maar eerder door de sociale achterstand die de moslim en boerenbevolking heeft in Mindanoa.
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2009, 21:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MILF is niet gemotiveer door religieuze overtuiging maar eerder door de sociale achterstand die de moslim en boerenbevolking heeft in Mindanoa.
Ze plegen hun geweld anders met als doel een islamitische staat. Bovendien is hun haat zoals je al stelde langs sektarische lijnen afgebakend. Het is dus zonder meer vergelijkbaar met andere religieuze terreurbewegingen als de Hamas.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 02:33
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Natuurlijk gaat het om geld...

en natuurlijk gebruiken ze als excuus politiek en/of religie...


verassend...
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 15:57
Verwijderd
Sinds kolonialisme hebben de Moro mensen zich verzet tegen buitenlandse invloeden. Immers Mindanao bestond uit diverse onafhankelijke sultanaten. Na de onafhankelijkheid van de Filippijnen, werd Mindanao ook zomaar geannexeerd. In die jaren die volgden voerde de Filippijnse overheid een heftige strijd tegen Moro groeperingen. In 1976 waren er al 120.000 mensen gedood en 300,000 mensen waren ontheemd van hun huizen en land. Een andere tactiek die de Filippijnse overheid uitvoerde was een massa emigratie van christelijke Filippino's naar Mindanao. Vanzelfsprekend kregen zij betere functies en ontstond er een economische kloof tussen de allochtone en autochtone bevolking. De moro mensen bedroegen nog 70% van de totale populatie in Mindanao in 1903, in 1999 is het slechts 19%. 80% van de Moro mensen zijn "landless tenants" (kan het Nederlands woord ff niet vinden). Door internationale druk was de Filipijnse regering genoodzaakt om met de Moro mensen in onderhandeling te gaan. Zij kozen ervoor om met de MNLF in onderhandeling te gaan, waardoor ze de andere grote Moro beweging de MILF negeerden en geen stem gaven. Zij bleven dus geweld gebruiken. Doordat de Filippijnse regering nog steeds een repressief beleid uitvoert (schendingen van mensenrechten en in 2001 alleen al waren er 150,000 mensen van hun land onteigend), groeit de support voor het MILF en de veel radicalere Abu Sayyaf. Hoewel moro mensen nu autonomie is gegeven, heeft het weinig de situatie voor hen veranderd. Zij kregen de armste delen (de 4 armste provincies van de 13 provincies die de moro groeperingen eigenlijk zouden willen hebben) van Mindanao, en krijgen niet genoeg middelen en revenues om echt autonoom te zijn en goed te functioneren. Andere factoren die bijdragen aan het falen, zijn corruptie en incompetentie van de lokale overheid. Dus het is in feite geen oorlog tegen christendom - islam (heb in de Filippijnen zelf met talloze Filippinos gesproken die mij hetzelfde vertellen, veel moslims en christenen kunnen het goed met elkaar vinden), maar een oorlog van de Filippijnse regering tegen gewapende moro groeperingen. En zoals je hebt kunnen lezen, weet je nu waarom deze strijd tot op de dag van vandaag woedt.

Bron:

Dictaan-Bang E. & J. G. L. Medrana, Chapter 7: The Question of Peace in Mindanao, Southern Philippines. <http://www.undp.org/cso/resource/CSO_perspectives/beyondSG/chapter7.pdf>
Gershman, J. (2002), Is Southeast Asia the Second Front? Foreign Affairs, 81(4): pp. 60 - 74
Hill, F. (1996), Ethnic Cleansing In Mindanao, Philippines. < http://www.twf.org/News/Y1997/Mindanao.html>
Limaye, S. P. (2004), Minding the Gaps: The Bush Administration and US-Southeast Asia Relations. Contemporary Southeast Asia: A Journal of International and Strategic Affairs, 26(1): pp. 73 - 94
Turner, M. (2003), The Management of Violence in a Conflict Organization: The Case of the Abu Sayyaf. A Global Journal 3: pp. 387–401
Met citaat reageren
Oud 08-07-2009, 20:09
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
"landless tenants" (kan het Nederlands woord ff niet vinden).
zigeuners
landloze huurders/gebruikers.

Citaat:
Zij kregen de armste delen (de 4 armste provincies van de 13 provincies die de moro groeperingen eigenlijk zouden willen hebben) van Mindanao, en krijgen niet genoeg middelen en revenues om echt autonoom te zijn en goed te functioneren.
...
Dus het is in feite geen oorlog tegen christendom - islam
ok dus het gaat om geld en er worden zieltjes gewonnen door het gebruik van religieuze of in dit geval vooral politieke beweringen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2009, 18:18
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Boeiend artikel voor hen die zich (een beetje) verdiept hebben in de politieke situatie in de Filipijnen en Mindanao

http://www.mindanaotimes.com.ph/?p=2151
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2009, 07:50
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Tsja, Wikipedia kan er ook wat van.
Wat me opviel is deze zin:
Citaat:
Modern day Islamic Insurgency in the Philippines began between the 1960s, and 1980s. During that period, the Philippine government envisioned a new country in which Christians, and Muslims would be assimilated into the dominant culture. This vision, however, was generally rejected by both groups who feared that it was just a euphemistic equivalent of assimilation
Wie denkt dat dit in NL wel gaat werken?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2009, 12:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Op de niet-geïntegreerde uitvreters na heeft dat model in Nederland al gewerkt lijkt me. Mensen die consequent tegenstander zijn van meedoen in de samenleving doen het altijd voorkomen alsof assimileren zou betekenen dat iedereen die hier komt wonen op klompen moet gaan lopen en kaasblokjes uit moet delen, zodat hun standpunt minder onverdedigbaar wordt.

Dat terwijl kenmerken als kankeren op een vertraagde trein, of voor alles een wet of regel willen, eigenlijk betere tekenen zijn dat iemand in de Nederlandse samenleving is opgenomen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-07-2009, 02:00
Verwijderd
Je moet een onderscheid maken tussen integratie en assimilatie. Dat laatste is gewoon iets verderfelijks, puur en alleen omdat je iedereens achtergrond moet respecteren en erkennen.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2009, 02:23
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
lijkt me fysiek onmogelijk maar los daarvan verbeter de wereld begin bij jezelf lieve asielzoekers
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 10:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je moet een onderscheid maken tussen integratie en assimilatie. Dat laatste is gewoon iets verderfelijks, puur en alleen omdat je iedereens achtergrond moet respecteren en erkennen.
Heel simpel binnen een jaar of tien Nederlands leren op dezelfde hoop gooien als de Borg...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-07-2009, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Heel simpel binnen een jaar of tien Nederlands leren op dezelfde hoop gooien als de Borg...
op dezelfde hoop gooien als de Borg?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2009, 11:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
op dezelfde hoop gooien als de Borg?
Nooit Star Trek gekeken? Verplicht deel van je opvoeding. Culturele bagage. Niemand kan zonder.
Nou goed: De Borg

De Borg zijn een perfecte metafoor voor hoe jij basale integratie probeert af te schilderen. Maar goed, vragen dat iemand Nederlands leert, niet zijn vrouw met een bijl bewerkt omdat ze een eigen mening heeft, niet mensen vanuit racistische motieven wegpesten, dat soort dingen blijft toch iets heel anders. Dat is heel simpel, heel basaal, weinig anders dan een absoluut vereiste om je te kunnen handhaven in een samenleving.

Met als consequentie dat wie dat niet wil net zo goed kan vertrekken, en voor zover ze dat niet doen daar toe aangemoedigd kan worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-07-2009, 20:51
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
zouden ze gelieerd zijn aan het M.L.F.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.