Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-08-2004, 01:01
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 01:58 :
*knip*
Maar in België gaat het denk ik ook gewoon wat anders. Ik ben alleen bekend met het Nederlandse systeem, maar ik geloof niet dat ze je op je dyslexie kunnen weigeren. Nog nooit van gehoort hier.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2004, 01:06
Verwijderd
ik ben daar nu eerlijk gezegd zelf ook al niet supper zeker van hoor, maar sommige scholen zijn zo dyslexie-onvriendelijk.. ik kan me best voorstellen dat ze zelfs lln weigeren.

toen me ouders me gingen inschrijven en vermeldde dat ik adhd heb reageerde de directeur nogal 'gelaten', 'negatief' eigelijk.. uiteindelijk ben ik nog een jaar in mn oude school gebleven.. goede keuze!


verder zeggen internationale indicatoren, onderzoeken en tests dat het Vlaamse onderwijs tot de wereldtop behoort en het Nederlandse ver achter zich laat
het is zelfs zo dat in de grensgebieden (waar ik woon ) bijzonder veel Nederlanders naar Vlaamse scholen gaan. Bv. in mijn school zijn dr van de pakweg 1000 lln 100 nederlanders!

niet dat ik hier onnodig mee wil opscheppen.. maar het is bewezen..
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:07
Verwijderd
Is I love stars soms al naar bed?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:12
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Hier zijn sommige ook dyslexie onvriendelijk, maar die kom je overal tegen denk ik. Daarom zijn vastgelegde normen fijn, dan kan je daarmee aan komen zetten als ze niks willen doen.

Weet ik, Belgische zijn gewoon heel anders. Maar ach, dat is al lang bekent en heeft hier denk ik niet veel mee te maken.

Offtopic: Ik denk dat ze naar bed is, ze is in ieder geval offline. Ik geef haar groot gelijk en ik ga nu zelf ook, anders is het wel heel erg laat. Slaap lekker.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:17
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 12-08-2004 @ 02:12 :
Hier zijn sommige ook dyslexie onvriendelijk, maar die kom je overal tegen denk ik. Daarom zijn vastgelegde normen fijn, dan kan je daarmee aan komen zetten als ze niks willen doen.

Weet ik, Belgische zijn gewoon heel anders. Maar ach, dat is al lang bekent en heeft hier denk ik niet veel mee te maken.

Offtopic: Ik denk dat ze naar bed is, ze is in ieder geval offline. Ik geef haar groot gelijk en ik ga nu zelf ook, anders is het wel heel erg laat. Slaap lekker.
Ik zei dat maar omdat je zei dat het in België nu eenmaal anders gaat.. vandaar die bijdrage

Misschien eerder scholen verplichten rekening te houden met dyslexie leerlingen en maatregelen te treffen, dat zou al goed zijn.. maar dan moeten de manieren om de diagnoses te stellen wel dezelfde zijn of zoiets.. over vastgelegde normen ben ik niet echt enthousiast, ik ben voor de persoonlijke aanpak.. op maat, want niet iedereen heeft even veel tijd nodig, niet voor iedereen hoeft het dat de examenvragen worden voorgelezen, enz.. ah, ik ga dr is over nadenken en discussiëren hier thuis, we zullen wel zien..

Slaap lekker!!!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 01:18
Verwijderd
zoo.. die Lotte heeft nu wel aardig wat leesmateriaal! 2 pg's!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 08:30
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 12-08-2004 @ 00:39 :
omfg

ik heb hierbij echt het gevoel alsof een paar mensen hier denken dat dyslectische mensen dom zijn.
alles behalve dat.
Sterker nog, je kan niet eens dom zijn als je dyslexie hebt (als je bij iemand slim of dom vinden afgaat op IQ dan iig), als je IQ lager dan gemiddeld is, dan wordt er geen diagnose dyslexie gesteld. Die wordt alleen gesteld als je IQ gemiddeld of hoger is, anders niet.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 08:33
Verwijderd
Scholen zijn volgens mij btw verplicht leerlingen met een dyslexieverklaring die dat willen dingen als extra tijd te geven, dat is (dacht ik) wettelijk geregeld.

Er zijn in Nederland ook projecten als 'Weer Samen Naar School' en het Rugzakproject (nr. 2 geldt alleen niet zo voor kinderen met dyslexie, jammer genoeg), die zich ook oa inzetten voor kinderen met een handicap/achterstand/enz. Maar volgens mij richten zij zich voornamelijk op het basisonderwijs, jammer genoeg.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 08:42
swie
swie is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 02:06 :
ik ben daar nu eerlijk gezegd zelf ook al niet supper zeker van hoor, maar sommige scholen zijn zo dyslexie-onvriendelijk.. ik kan me best voorstellen dat ze zelfs lln weigeren.

toen me ouders me gingen inschrijven en vermeldde dat ik adhd heb reageerde de directeur nogal 'gelaten', 'negatief' eigelijk.. uiteindelijk ben ik nog een jaar in mn oude school gebleven.. goede keuze!


verder zeggen internationale indicatoren, onderzoeken en tests dat het Vlaamse onderwijs tot de wereldtop behoort en het Nederlandse ver achter zich laat
het is zelfs zo dat in de grensgebieden (waar ik woon ) bijzonder veel Nederlanders naar Vlaamse scholen gaan. Bv. in mijn school zijn dr van de pakweg 1000 lln 100 nederlanders!

niet dat ik hier onnodig mee wil opscheppen.. maar het is bewezen..
Nee ze weigeren u nooit. Mij heben ze zelf niet geweigerd toen ze hoorden hier BLO diploma met een probleem van woordblindheid laat maar TSO doen. Maar ik heb wel altijd last gehad dat ze mij wouden laten zaken en kreeg dat constant te horen tot in het 4de. Heb nu mijn diploma van 6 chemie (tso) zelf met onderscheiding gehaald
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 08:58
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 02:17 :
Ik zei dat maar omdat je zei dat het in België nu eenmaal anders gaat.. vandaar die bijdrage

Misschien eerder scholen verplichten rekening te houden met dyslexie leerlingen en maatregelen te treffen, dat zou al goed zijn.. maar dan moeten de manieren om de diagnoses te stellen wel dezelfde zijn of zoiets.. over vastgelegde normen ben ik niet echt enthousiast, ik ben voor de persoonlijke aanpak.. op maat, want niet iedereen heeft even veel tijd nodig, niet voor iedereen hoeft het dat de examenvragen worden voorgelezen, enz.. ah, ik ga dr is over nadenken en discussiëren hier thuis, we zullen wel zien..

Slaap lekker!!!

Ja, dat kan je wel zeggen, maar dan heb je de vraag wat is rekening houden? Wat zou er dan moeten gebeuren? Ik ben wel voor toch een vaste norm van wat er mogelijk is. Daardoor stel je ook een niveau vast wat je toch moet hebben zodat je niet krijgt dat men maar eindeloos hun gang mag gaan. Als je het te erg maakt kan iemand die bijvoorbeeld op havo niveau zit dan misschien het vwo net wel halen door belachelijk veel maatregelen.
Op maat kan je het dan binnen die regels maken. Maar aan de andere kant is het zo dat er niet eens zoveel op maat te maken valt. Langere of kortere extra tijd is lastig omdat het niet echt in klasses is in te delen van die is erg en die is heel licht. Daar is het te gecompliceert voor. Het is dus makkelijker om gewoon te zeggen we doen die extra tijd wel of niet. Voor dyslexie is dat vrij makkelijk, allemaal wel. En voor andere dingen (bijv. ADHD) kijken naar of het kind het nodig heeft. Een andere reden waarom ik denk dat er een wettelijke norm moet zijn staat na de quote van Leonoor.

Er zijn in Nederland een aantal vaste dingen die gedaan kunnen worden. Extra tijd, groter lettertype, mondelingen, dingen op band ect. Je krijgt het alleen maar als je er toch wel om vraagt. (Het beste is natuurlijk een gesprek met de begleider en dan samen kijken wat jij nodig hebt) en zo bedoel ik die regels ook.


Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 09:33 :
Scholen zijn volgens mij btw verplicht leerlingen met een dyslexieverklaring die dat willen dingen als extra tijd te geven, dat is (dacht ik) wettelijk geregeld.
Zijn ze ook. Maar als je dat zelf niet weet en ze vertellen je ook niks schiet je er niets mee op. Ik kreeg het pas nadat ik het zelf ergens ontdekt had en ermee naar de school ging. Het is dus fijn dat die dingen vast liggen zodat je als je problemen hebt om het te krijgen kan zeggen van maar ik heb er volgens de wet recht op.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 09:08
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 12-08-2004 @ 09:58 :
Zijn ze ook. Maar als je dat zelf niet weet en ze vertellen je ook niks schiet je er niets mee op. Ik kreeg het pas nadat ik het zelf ergens ontdekt had en ermee naar de school ging. Het is dus fijn dat die dingen vast liggen zodat je als je problemen hebt om het te krijgen kan zeggen van maar ik heb er volgens de wet recht op.
Op zich snap ik ook wel dat scholen er zelf niet te koop mee lopen...dan krijgen ze waarschijnlijk allemaal ouders over zich heen van kinderen die niet dyslectisch zijn, maar die wel lage cijfers halen van 'ik wil ook dat mijn kind die extra tijd krijgt' ed. Op zich een logische reactie, maar zo werkt het natuurlijk niet. En ik kan me voorstellen dat niet alle scholen zin hebben om die discussie aan te gaan.

En een beetje eigen verantwoordelijkheid (van de ouders in het geval van jonge kinderen) is ook niet slecht. En het zal soms ook wel besproken worden door degene die de test heeft afgenomen en/of degene die begeleiding geeft oid. (En heel misschien staat iets dergelijks ook wel op de dyslexieverklaring...maar dat kan net zo goed niet zo zijn, dat weet ik niet. Als het er niet op staat, dan zou het iig handig zijn om het er wel op te zetten. )

Maar dat het duidelijker kan, dat ben ik wel met je eens.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 09:17
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Ieke schreef op 12-08-2004 @ 01:52 :
Ik vind die grote vellen niet practisch (alleen dat ik meer ruimte heb om te schrijven en dat was met een paar tentamens het afgelopen jaar wel erg handig). Je ogen hebben ook maar een beperkt zicht en dit kan te groot zijn zodat het juist moeilijker maken. Ik geloof dat die A3 te groot zijn.
Maar een wat groter lettertype leest wel fijner af en toe vind ik. Sommige docenten willen echt van die minidingen gebruiken. Het afgelopen jaar had ik samen met een paar andere mensen die dyslectisch waren aan de docenten gevraagt of ze de tentamens voor ons in lettergrote 14 (als je het over times new roman hebt) wilde printen voor ons. Dat is net wat groter en leest wat gemakkelijker en is niet zo irritant als de A3 vellen. (en leest vind ik ook beter dan A3.)
Ja, dat had ik ook gedaan. Ik had met een ander meisje om lettertype 14 gevraagd. Maar ik kreeg A3 en bij één proefwerk gewoon normaal A4 papier (lett. 12) . Hoewel A3 bij s wel fijn was. Vind ik het omslaan enzo lastig. En is A3 is 2 keer zo groot als A4 formaat. Moet er dan meteen een vergroting zijn van 2 keer!? Daarom ben ik ook voor lettertype 14.

edit : De zinnen beter geformuleerd.
@geilespook Dat over A3 formulier heb ik niet van een profesionele bron gehoord , maar gewoon van iemand op school!
Dus als het straks vraagt en het klopt niet , dan weet je waar het van daan komt.

[QUOTE]
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 02:07 :
Idd ront half 3 uur lag ik me bedje. Maar was nog wel wakker hoor! Mijn ouders kwamen is na 2 thuis
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 12-08-2004 om 09:36.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 09:22
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 10:17 :
En is A3 wel een vergroting van 2 keer ik ben voor letterype 14
Een normaal proefwerk is vrijwel altijd op A4-formaat, A3 is dus een vergroting van precies twee keer van het normale proefwerk.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 09:24
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 10:22 :
Een normaal proefwerk is vrijwel altijd op A4-formaat, A3 is dus een vergroting van precies twee keer van het normale proefwerk.
Dat wou ik nou precies zeggen. Ik heb alleen een beetje verkeerd geformuleert. Ik zal het veranderen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 11:02
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 12-08-2004 @ 02:17 :
Ik zei dat maar omdat je zei dat het in België nu eenmaal anders gaat.. vandaar die bijdrage

Misschien eerder scholen verplichten rekening te houden met dyslexie leerlingen en maatregelen te treffen, dat zou al goed zijn.. maar dan moeten de manieren om de diagnoses te stellen wel dezelfde zijn of zoiets.. over vastgelegde normen ben ik niet echt enthousiast, ik ben voor de persoonlijke aanpak.. op maat, want niet iedereen heeft even veel tijd nodig, niet voor iedereen hoeft het dat de examenvragen worden voorgelezen, enz.. ah, ik ga dr is over nadenken en discussiëren hier thuis, we zullen wel zien..

Slaap lekker!!!
`

Voor sommige dyslecten is het juist moeilijker dat de vragen worden voorgelezen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:39
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
autodropje schreef op 12-08-2004 @ 00:47 :
Dat wil toch niet zeggen dat je bij alle vakken op je leesvermogen afgerekend moet worden? Beetje lullig als je wel goed bent in geschiedenis, maar alleen meer tijd nodig hebt dan de rest om alle bronnen te lezen en je antwoord goed te formuleren. Als je het daardoor niet afkrijgt heeft dat toch niets te maken met hoe goed je bent in geschiedenis.
Nee dat heeft te maken met hoeveel tijd je krijgt. Ik ben soms ook nog niet klaar in de tijd die ik krijg, of ik lees over sommige vragen En dan merk ik bij het uitdelen dat ik heel veel goed zou hebben gehad omdat ik het wel allemaal wist. Dus ik word wel op mijn leesvermogen afgerekend.

Citaat:
Nee, zij hoeven alles wat ze schrijven niet twee keer na te kijken. Zij zouden dan meer tijd voor de test krijgen, terwijl mensen met dyslectie meer tijd krijgen voor lezen en schrijven en niet voor nadenken over de vragen.
Wat ik bedoelde was dat ik mijn repetitie soms ook niet af krijg omdat ik te lang over het begrijpen van de vragen etc. doe. Zou ik dan ook meer tijd moeten hebben om de vragen goed te kunnen lezen? Zelfs mensen zonder dyslexie kunnen moeite met lezen hebben.

Edit: ik ben trouwens niet onvriendelijk tegen dyslectische mensen. Mijn broer heeft het ook en ik kan heel goed met hem opschieten. Ik weet daarom ook hoe moeilijk het is als je met dyslexie niet goed in b-vakken bent, want dan ben je eigenlijk nergens meer echt goed in. Ik vind gewoon dat er een beetje gediscrimineerd word op basis van de aandoeningen die je hebt.

Laatst gewijzigd op 12-08-2004 om 14:42.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:45
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Ik had trouwens nog een vraag. Kunnen dyslectische kinderen niet gewoon net als 'normale' kinderen behandeld worden. Dus dat bij taalvakken niet met het aantal fouten word gesjoemeld. Dan kunnen de leraren bij de eindbeoordeling rekening houden met de dyslexie en als het kind dan duidelijk heel goed is in b-vakken dat het kind dan de b-richting in mag. Dat zou in mijn ogen veel eerlijker zijn, weet je als dyslectisch iemand dat je ook eerlijk beoordeeld word. Ik zou namelijk niet bij een wedstrijd extra punten voor mijn handicap willen krijgen, beoordeel me dan maar eerlijk.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:48
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
@ lotte
Citaat:
Wat ik bedoelde was dat ik mijn repetitie soms ook niet af krijg omdat ik te lang over het begrijpen van de vragen etc. doe. Zou ik dan ook meer tijd moeten hebben om de vragen goed te kunnen lezen? Zelfs mensen zonder dyslexie kunnen moeite met lezen hebben.
Hoe weet je dat je geen dyslexie heb. Ja mensen zonder dyslexie kunnen ook moeite hebben met lezen. Maar dat gaat dacht ik over naar extra begleiding en bij dyslexie is het hardnekkig.

(zoiets dacht ik tenminste)
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:49
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 12-08-2004 @ 00:39 :
omfg

ik heb hierbij echt het gevoel alsof een paar mensen hier denken dat dyslectische mensen dom zijn.
alles behalve dat.

Het feit dat ze minder snel kunnen lezen en sneller spelfouten maken is in hun geval niet een kwestie van domheid maar van een afwijking waar nou eenmaal weinig aan is te doen, dat leer je niet zomaar af.

Als die mensen geen extra tijd krijgen en dus onzorgvuldig hun werk moeten doen, komen ze waarschijnlijk op een opleidingsniveau terecht wat onder hun niveau is, terwijl hun denkvermogen wel prima is. Beetje lullig vind je niet?

dus ja ik vind dat ze meer tijd moeten krijgen.

(mijn broer heeft btw dyslexie)
Vind jij dan niet dat het logica in iets zien ook bij je iq hoort? Bij iq-test worden namelijk ook veel logica-vragen gesteld. Als je hoe dan ook de logica ergens van niet kan inzien heb je dus een probleem. Er word vaak ook gevraagd hoe je dingen moet spellen. Dat is dus ook algemeen geaccepteerd bij tests over hoe slim je bent. Het gaat er niet om wat je persoonlijke mening over slimheid is, want er bestaan ook een emotionele iq en een sociale, maar wat er algemeen bij intelligentie gevraagd word.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:51
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 15:48 :
@ lotte

Hoe weet je dat je geen dyslexie heb. Ja mensen zonder dyslexie kunnen ook moeite hebben met lezen. Maar dat gaat dacht ik over naar extra begleiding en bij dyslexie is het hardnekkig.

(zoiets dacht ik tenminste)
Ik weet dat omdat ik wel heel goed kan leren en ik snel teksten en woordjes kan instuderen. En ook omdat meerdere kinderen in mijn klas het dan niet afkrijgt. Er bestaat namelijk een vast groepje dat wat langer over proefwerken doet, en normaal gesproken hoor ik daar niet bij. Maar ik heb ook soms dagen waarop ik het moeilijk heb te concentreren.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:53
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 15:39 :
Ik vind gewoon dat er een beetje gediscrimineerd word op basis van de aandoeningen die je hebt.
Ik ruik meer iets van jaloezie.

Ik zie het omgekeerd, ik zou het oneerlijk vinden als een heel intelligent iemand niks zou kunnen bereiken door die dyslexie. Ik hoop dat ik iemand als Ieke een beetje als 'voorbeeld' mag gebruiken. (Voor de duidelijkheid: Ieke heeft dus niet niks bereikt, maar juist wel heel veel. )
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 15:45 :
Ik had trouwens nog een vraag. Kunnen dyslectische kinderen niet gewoon net als 'normale' kinderen behandeld worden. Dus dat bij taalvakken niet met het aantal fouten word gesjoemeld. Dan kunnen de leraren bij de eindbeoordeling rekening houden met de dyslexie en als het kind dan duidelijk heel goed is in b-vakken dat het kind dan de b-richting in mag. Dat zou in mijn ogen veel eerlijker zijn, weet je als dyslectisch iemand dat je ook eerlijk beoordeeld word. Ik zou namelijk niet bij een wedstrijd extra punten voor mijn handicap willen krijgen, beoordeel me dan maar eerlijk.
Tuurlijk kan dat, alles kan. Maar zie wat ik hierboven zei. En zoals jij het zegt, dan wordt er wel rekening gehouden met die dyslexie. En meteen in een b-richting kan meestal niet.

Ik vind rekening met een handicap een eerlijke beoordeling. Eerlijker dan er geen rekening mee houden.

Laatst gewijzigd op 12-08-2004 om 15:10.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:54
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 15:45 :
Ik had trouwens nog een vraag. Kunnen dyslectische kinderen niet gewoon net als 'normale' kinderen behandeld worden. Dus dat bij taalvakken niet met het aantal fouten word gesjoemeld. Dan kunnen de leraren bij de eindbeoordeling rekening houden met de dyslexie en als het kind dan duidelijk heel goed is in b-vakken dat het kind dan de b-richting in mag. Dat zou in mijn ogen veel eerlijker zijn, weet je als dyslectisch iemand dat je ook eerlijk beoordeeld word. Ik zou namelijk niet bij een wedstrijd extra punten voor mijn handicap willen krijgen, beoordeel me dan maar eerlijk.
Stel je voor je hebt een proefwerk engels 3 fout een punt. Schrijffouten dacht ik halve fouten en erge schrijffouten een hele punt.
Stel je voor dat je 8 kleine schrijffouten heb gemaakt en 4 grote. dan kost dat al zo'n 2,3 punt van je cijver. Bovendien krijg je het proefwerk niet af. Je moest nog 3 zinnen maken per zin 3 fout , ja nog eens 3 punten eraf.
Je zou een 7 hebben met extra tijd en spellingsfouten niet meegerekent en nu heb je een 1,7.

Dus nee, extra tijd en spellingsfouten milder /niet meegerekent moet blijven.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 15:49 :
Vind jij dan niet dat het logica in iets zien ook bij je iq hoort? Bij iq-test worden namelijk ook veel logica-vragen gesteld. Als je hoe dan ook de logica ergens van niet kan inzien heb je dus een probleem. Er word vaak ook gevraagd hoe je dingen moet spellen. Dat is dus ook algemeen geaccepteerd bij tests over hoe slim je bent. Het gaat er niet om wat je persoonlijke mening over slimheid is, want er bestaan ook een emotionele iq en een sociale, maar wat er algemeen bij intelligentie gevraagd word.
IQ is slechts gebaseerd op een aantal gebieden van de intelligentie.

Verder snap ik je reply niet helemaal...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 15:51 :
Ik weet dat omdat ik wel heel goed kan leren
Iemand met dyslexie kan niet per definitie niet goed leren...
Dat is absoluut geen kenmerk van dyslexie.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:01
Verwijderd
En btw, voor mensen met echte concentratieproblemen zijn vaak ook best regelingen te treffen, alleen moeten die concentratieproblemen dan wel zijn vast gesteld. Maar af en toe ergens last van hebben, dat heeft iedereen wel. Ook iemand met dyslexie (dus niet af en toe last van die dyslexie, maar naast die dyslexie af en toe ook bv. moeite met concentreren (al is dat wel weer iets wat bij dyslexie kan horen, maar zeg iets als 'andere dingen aan je hoofd')).
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:05
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Dat mensen in dit geval extra tijd krijgen vind ik prima; gebeurt ook bij mijn studie. Mensen kunnen er immers niks aan doen dat zij een bepaalde afwijking hebben en als je dat op een eerlijke wijze op kan lossen is dat in mijn ogen een goede zaak.

Het enige waar ik mij aan stoor bij dyslexie, is dat het door sommige mensen wordt gebruikt als excuus voor het feit dat ze gewoon niet zo goed meekunnen. Dat valt mij in ieder geval erg op in mijn omgeving. Inzicht en logica is immers wat anders dan dyslexie. Uiteraard heb je verschillende degradaties en ik heb er voor de rest ook geen verstand van, maar dat moest ik ff kwijt
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:19
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 15:57 :
Iemand met dyslexie kan niet per definitie niet goed leren...
Dat is absoluut geen kenmerk van dyslexie.
Met goed leren bedoel ik: goed teksten/woorden onthouden. Als je bij ons op school iets moet leren betekent dat dat je definities of iets dergelijks uit je hoofd moet leren. Mijn broer had daar als dyslectisch iemand heel erg moeite mee, of hij vergat er heel veel.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:21
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 12-08-2004 @ 16:05 :
Dat mensen in dit geval extra tijd krijgen vind ik prima; gebeurt ook bij mijn studie. Mensen kunnen er immers niks aan doen dat zij een bepaalde afwijking hebben en als je dat op een eerlijke wijze op kan lossen is dat in mijn ogen een goede zaak.

Het enige waar ik mij aan stoor bij dyslexie, is dat het door sommige mensen wordt gebruikt als excuus voor het feit dat ze gewoon niet zo goed meekunnen. Dat valt mij in ieder geval erg op in mijn omgeving. Inzicht en logica is immers wat anders dan dyslexie. Uiteraard heb je verschillende degradaties en ik heb er voor de rest ook geen verstand van, maar dat moest ik ff kwijt
Ik kan er ook niks aan doen dat ik een afwijking heb waardoor ik totaal niet goed in b-vakken ben. Maar dat betekent niet dat ik daardoor anders behandeld wil worden.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:22
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 15:56 :
IQ is slechts gebaseerd op een aantal gebieden van de intelligentie.

Verder snap ik je reply niet helemaal...
Dat er heel veel aspecten in intelligentie zitten die bij mensen met dyslexie ontbreken omdat ze dus die aandoening hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:24
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 12-08-2004 @ 16:05 :
Het enige waar ik mij aan stoor bij dyslexie, is dat het door sommige mensen wordt gebruikt als excuus voor het feit dat ze gewoon niet zo goed meekunnen. Dat valt mij in ieder geval erg op in mijn omgeving. Inzicht en logica is immers wat anders dan dyslexie. Uiteraard heb je verschillende degradaties en ik heb er voor de rest ook geen verstand van, maar dat moest ik ff kwijt
Helemaal meeeens, inzichtsfouten en logica fouten zijn geen dyslectische fouten. Hoewel de vraag enzo wel verkeerd gelezen kan worden en dergelijke. Maar als je bij een oppervlakte berekening 10+10 doet inplaats van 10 keer 10 , is het geen dyslectische fout.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:19 :
Met goed leren bedoel ik: goed teksten/woorden onthouden. Als je bij ons op school iets moet leren betekent dat dat je definities of iets dergelijks uit je hoofd moet leren. Mijn broer had daar als dyslectisch iemand heel erg moeite mee, of hij vergat er heel veel.
Ik dacht dat vwo meer van het inzicht hebben dan van het dingen uit je hoofd leren was...? Dat is mij iig altijd verteld. Maar goed, dingen moeilijk uit je hoofd kunnen leren kan idd een kenmerk van dyslexie zijn. Maar ik versta onder leren toch eigenlijk wel (veel) meer dan dat. Bv. door dingen te doen en door ervaring leer je ook.

Ligt er maar net aan welke betekenis je aan 'leren' verbind.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:22 :
Dat er heel veel aspecten in intelligentie zitten die bij mensen met dyslexie ontbreken omdat ze dus die aandoening hebben.
Er ontbreekt niet zo heel veel, hoor... En veel dingen worden ook weer gecompenseerd en er zijn dus ook zat dingen die ze meer hebben dan andere mensen. Het zal elkaar wel ongeveer opheffen, vermoed ik.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:21 :
Ik kan er ook niks aan doen dat ik een afwijking heb waardoor ik totaal niet goed in b-vakken ben. Maar dat betekent niet dat ik daardoor anders behandeld wil worden.
Maar niet iedereen is het zelfde. Wat jij niet wilt, kan een ander wel willen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:27
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:19 :
Met goed leren bedoel ik: goed teksten/woorden onthouden. Als je bij ons op school iets moet leren betekent dat dat je definities of iets dergelijks uit je hoofd moet leren. Mijn broer had daar als dyslectisch iemand heel erg moeite mee, of hij vergat er heel veel.
Hoe zouden ze je dan anders kunnen behandelen? Je meer tijd geven. Problemen met je inzicht zijn problemen die je zelf moet oplossen. Problemen die buiten het inzicht gaan moeten wel met extra tijd opgelost worden , het is toch belachelijk dat je een onvoldoende haalt omdat, je te weinig tijd of te veel spellingsfouten maak.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:28
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 15:53 :
Ik ruik meer iets van jaloezie.
Inderdaad, ik wil ook wel een hoger cijfer voor wiskunde of extra tijd bij een groot proefwerk Vind trouwens ook echt dat je mensen niet moet voortrekken.

Citaat:
Ik zie het omgekeerd, ik zou het oneerlijk vinden als een heel intelligent iemand niks zou kunnen bereiken door die dyslexie. Ik hoop dat ik iemand als Ieke een beetje als 'voorbeeld' mag gebruiken. (Voor de duidelijkheid: Ieke heeft dus niet niks bereikt, maar juist wel heel veel. )
Het is maar wat je als definitie voor intilligentie hebt. Sommige mensen met dyslexie zijn heel goed in bijvoorbeeld de b-kant en die moeten dus inderdaad een kans krijgen daarin verder te gaan. Maar daarbij moet niet extra tijd gegeven worden bij taalvakken, misschien meer hulp om beter om te gaan met reps. En wat ik ook al heb gezegd, dat er word 'vergeten' dat ze slechte cijfers voor taalvakken hebben.

Citaat:
Tuurlijk kan dat, alles kan. Maar zie wat ik hierboven zei. En zoals jij het zegt, dan wordt er wel rekening gehouden met die dyslexie. En meteen in een b-richting kan meestal niet.
Op mijn manier is het eerlijk, de ware resultaten worden niet achtergehouden. Er moet rekening gehouden met dyslexie maar niet op de manier die men nu gebruikt. Meteen in een b-richting kan niet. Maar als je de eerste jaren gewoon op mijn manier rekening houd, de slechte taalcijfers niet meetrekken in de beslissing tot overgaan, dan is het mogelijk daarna een b-richting op te gaan.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:28
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 16:24 :
Helemaal meeeens, inzichtsfouten en logica fouten zijn geen dyslectische fouten. Hoewel de vraag enzo wel verkeerd gelezen kan worden en dergelijke. Maar als je bij een oppervlakte berekening 10+10 doet inplaats van 10 keer 10 , is het geen dyslectische fout.
Gelukkig; ik word begrepen.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:31
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 16:27 :
Hoe zouden ze je dan anders kunnen behandelen? Je meer tijd geven. Problemen met je inzicht zijn problemen die je zelf moet oplossen. Problemen die buiten het inzicht gaan moeten wel met extra tijd opgelost worden , het is toch belachelijk dat je een onvoldoende haalt omdat, je te weinig tijd of te veel spellingsfouten maak.
Dan vind ik dat iedereen extra tijd moet krijgen, wij hebben ook te maken met onvoldoendes door te weinig tijd.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:28 :
Inderdaad, ik wil ook wel een hoger cijfer voor wiskunde of extra tijd bij een groot proefwerk Vind trouwens ook echt dat je mensen niet moet voortrekken.
Je kunt het als voortrekkerij zien, je kunt het ook anders zien.

Laat dyscalculie vaststellen en wie weet krijg je die extra tijd voor wiskunde.

Citaat:
Maar daarbij moet niet extra tijd gegeven worden bij taalvakken, misschien meer hulp om beter om te gaan met reps. En wat ik ook al heb gezegd, dat er word 'vergeten' dat ze slechte cijfers voor taalvakken hebben.
Taalvakken zijn helaas nog steeds verplicht en zonder extra tijd red je het daar als dyslecticus dus vaak niet bij en dan blijf je dus zitten of je moet een niveau lager. En dan heb je er erg weinig aan dat je goed bent in de b-vakken.

Waarom slechte cijfers 'vergeten'? (Dat noem jij geen voortrekkerij? Beetje krom.) Dan kan je, als je het mij vraagt, beter extra tijd geven en gewoon cijfers geven, dat heeft dan veel meer zin en is eerlijker, denk ik.

Citaat:
Op mijn manier is het eerlijk, de ware resultaten worden niet achtergehouden. Er moet rekening gehouden met dyslexie maar niet op de manier die men nu gebruikt. Meteen in een b-richting kan niet. Maar als je de eerste jaren gewoon op mijn manier rekening houd, de slechte taalcijfers niet meetrekken in de beslissing tot overgaan, dan is het mogelijk daarna een b-richting op te gaan.
Op jou manier vind jij het eerlijk, dat is iets anders.

Ik denk dat de mensen die het bedacht hebben, alles echt wel goed overwogen hebben. En zoals ik al zei, ik vind de manier die er nu is eerlijker. Meningen verschillen nou eenmaal.

Door taalcijfers wel mee te rekenen, maar ze op een andere manier tot stand te laten komen, wordt er toch ook aandacht aan de taalkant besteed (wat HEEL belangrijk is), maar iemand kan wel doen waar hij of zij goed in is. Lijkt mij toch eerlijker en bovendien ook zinniger.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:33
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:28 :Op mijn manier is het eerlijk, de ware resultaten worden niet achtergehouden. Er moet rekening gehouden met dyslexie maar niet op de manier die men nu gebruikt. Meteen in een b-richting kan niet. Maar als je de eerste jaren gewoon op mijn manier rekening houd, de slechte taalcijfers niet meetrekken in de beslissing tot overgaan, dan is het mogelijk daarna een b-richting op te gaan.
Geen dyslect zal dan meer leren voor de talen. Waarom zou je?

En bovendien leert een dyslect nu de talen. Het gaat erom dat je het leert! Niet wat je cijver is. (hoewel dat op school juist wel geld )
Maar wat er vele wordt vergeten, dat je door de talen ook lagerder cijvers kan halen voor andere vakken. Als je 8 uur leert voor een repititie frans, dan heb je nog maar weinig tijd voor de repititie scheikunde , die je dan maar ff snel doorleest.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 12-08-2004 om 15:35.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:34
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:31 :
Dan vind ik dat iedereen extra tijd moet krijgen, wij hebben ook te maken met onvoldoendes door te weinig tijd.
Maar je hebt niet te maken met de problemen waar een dyslecticus tegen aan loopt. Ik denk dat er best mensen met je willen ruilen, jij dyslexie en de extra tijd en zij jouw situatie.

Het is onzin dat de problemen van dyslexie op te lossen is met alleen een beetje extra tijd, wat jij toch wel schijnt te denken. ook met extra tijd heeft iemand met dyslexie het nog extra moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:34
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 16:24 :
Ik dacht dat vwo meer van het inzicht hebben dan van het dingen uit je hoofd leren was...? Dat is mij iig altijd verteld. Maar goed, dingen moeilijk uit je hoofd kunnen leren kan idd een kenmerk van dyslexie zijn. Maar ik versta onder leren toch eigenlijk wel (veel) meer dan dat. Bv. door dingen te doen en door ervaring leer je ook.

Ligt er maar net aan welke betekenis je aan 'leren' verbind.
O nee hoor, we worden volgepompt met definities en woordjes Net zo erg als bij het vmbo denk ik. Alleen zijn de hoofdstukken bij ons wat langer en moeten we er sneller over doen.

Ik had het verkeerd gebruikt doordat wij dat op school altijd zo gebruiken. Op een of andere manier vergeet je dan dat je het ook anders kan opvatten.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:36
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 16:26 :
Maar niet iedereen is het zelfde. Wat jij niet wilt, kan een ander wel willen.
Het gaat erom wat juist is, in de grondwet staat bijvoorbeeld dat je mensen niet mag achterstellen. Ik word raar genoeg in dit geval achtergesteld
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:37
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:34 :
O nee hoor, we worden volgepompt met definities en woordjes Net zo erg als bij het vmbo denk ik. Alleen zijn de hoofdstukken bij ons wat langer en moeten we er sneller over doen.

Ik had het verkeerd gebruikt doordat wij dat op school altijd zo gebruiken. Op een of andere manier vergeet je dan dat je het ook anders kan opvatten.
Leren wel maar op een VWO proefwerk krijg je niet snel de vraag, Hoe heet dat begrip terwijl dat op het VMBO wel het geval is.
Op het VMBO zal dan de hele vraag fout zijn en op het VWO de vraag slechts gedeeltelijk omdat je de verkeerde naam gebruikt of niet meer weet.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:36 :
Het gaat erom wat juist is, in de grondwet staat bijvoorbeeld dat je mensen niet mag achterstellen. Ik word raar genoeg in dit geval achtergesteld
Zoals ik in een andere post al zei:

Citaat:
Maar je hebt niet te maken met de problemen waar een dyslecticus tegen aan loopt. Ik denk dat er best mensen met je willen ruilen, jij dyslexie en de extra tijd en zij jouw situatie.

Het is onzin dat de problemen van dyslexie op te lossen is met alleen een beetje extra tijd, wat jij toch wel schijnt te denken. ook met extra tijd heeft iemand met dyslexie het nog extra moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:39
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:36 :
Het gaat erom wat juist is, in de grondwet staat bijvoorbeeld dat je mensen niet mag achterstellen. Ik word raar genoeg in dit geval achtergesteld
Dus jij word achtergesteld bij een stukje wandelingen als, een persoon zonder benen een rolstoel krijgt en voorgeduwt word?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:42
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 16:32 :
Je kunt het als voortrekkerij zien, je kunt het ook anders zien.

Laat dyscalculie vaststellen en wie weet krijg je die extra tijd voor wiskunde.
Wou ik ook doen maar de leraren leek het niet handig. Dr was iets negatiefs aan, mocht dan bepaalde dingen niet ofzo. Heb het wel denk ik, maak van 2x3 altijd 5 enzow Ik wil trouwens zelf ook niet anders behandeld worden Het ging meer om het zeker weten.

Citaat:
Taalvakken zijn helaas nog steeds verplicht en zonder extra tijd red je het daar als dyslecticus dus vaak niet bij en dan blijf je dus zitten of je moet een niveau lager. En dan heb je er erg weinig aan dat je goed bent in de b-vakken.

Waarom slechte cijfers 'vergeten'? (Dat noem jij geen voortrekkerij? Beetje krom.) Dan kan je, als je het mij vraagt, beter extra tijd geven en gewoon cijfers geven, dat heeft dan veel meer zin en is eerlijker, denk ik.
Het ging meer om eerlijke beoordeling.

Citaat:
Ik denk dat de mensen die het bedacht hebben, alles echt wel goed overwogen hebben. En zoals ik al zei, ik vind de manier die er nu is eerlijker. Meningen verschillen nou eenmaal.
Inderdaad, ik weet ook wel dat deze manier zo vastgeworteld zit dat niemand het zal veranderen. Het ging meer om een discussie uitlokken en mensen erover laten nadenken
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:44
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
I love stars schreef op 12-08-2004 @ 16:39 :
Dus jij word achtergesteld bij een stukje wandelingen als, een persoon zonder benen een rolstoel krijgt en voorgeduwt word?
Nee het gaat om beoordelingen. Ik vind wel dat dyslectische mensen de kans moeten krijgen de b-kant op te gaan. Zie mijn vorige posts.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:42 :
Wou ik ook doen maar de leraren leek het niet handig. Dr was iets negatiefs aan, mocht dan bepaalde dingen niet ofzo. Heb het wel denk ik, maak van 2x3 altijd 5 enzow Ik wil trouwens zelf ook niet anders behandeld worden Het ging meer om het zeker weten.
Of je anders behandeld wordt, dat is aan jezelf. En als jij het zeker wilt weten, waarom dan luisteren naar wat de leraren zeggen? Het gaat toch niet over hun? En je hoeft ze het niet eens te vertellen als je het hebt en je niet wilt dat ze het weten.

Citaat:
Het ging meer om eerlijke beoordeling.
Dat had ik ook wel door, maar ik vind de manier die jij geeft dus eerder erg oneerlijk.

Citaat:
Inderdaad, ik weet ook wel dat deze manier zo vastgeworteld zit dat niemand het zal veranderen. Het ging meer om een discussie uitlokken en mensen erover laten nadenken
Ik denk dat veel mensen er al wel over nadenken, mede doordat er in de omgeving van mensen ook echt wel op- en aanmerkingen over gemaakt worden. Maar ook omdat mensen met dyslexie ook echt niet uit een ei komen en bepaalde dingen zelf ook wel bedenken en er over nadenken ed.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:46
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2004 @ 16:38 :
Zoals ik in een andere post al zei:
Weet ik ook. Ik zou soms ook wel willen ruilen met iemand die bijvoorbeeld wel goed is in rekenen enzo. Maar ik accepteer ook gewoon dat dat er niet in zit. Mensen met dyslexie kunnen een heel fijn leven leiden, dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 12-08-2004 @ 16:44 :
Nee het gaat om beoordelingen. Ik vind wel dat dyslectische mensen de kans moeten krijgen de b-kant op te gaan. Zie mijn vorige posts.
Die krijgen ze dus ook, bv. door extra tijd en een iets andere manier van beoordelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken profielwerkstuk dyslexie
eline1234
0 18-02-2016 17:45
Algemene schoolzaken PWS dyslexie
Verwijderd
0 24-10-2012 13:07
Psychologie Oorzaak of gevolg van dyslexie?
Verwijderd
31 04-02-2006 12:19
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Dyslexie
Go active!
5 13-11-2004 19:53
Algemene schoolzaken dyslexie
Miracle
43 04-04-2004 12:19
Psychologie Angst voor dyslexie
light fighter
12 09-01-2002 13:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15.