Oud 20-08-2020, 11:29
anoniem678
anoniem678 is offline
Hoi allemaal,

Ik heb de afgelopen tijd best wel wat meegemaakt. Er was veel gedoe thuis/stress thuis. Mijn vader en moeder zijn nu al een tijdje uit elkaar en het is nu thuis veel beter, zoals het hoort. Opluchting natuurlijk.

Maar ik heb nu sinds een maand zonder echte aanleiding last van inwendige onrustigheid, dat ik mijn hart voel kloppen (snellere hartslag vaak ook dan), concentratieproblemen (dingen worden me al snel te veel) en ik merk dat ik ook minder aankan dan voorheen (ik heb wel de energie en kracht om dingen te doen, maar word er een soort moe van).
Ook heb ik soms dat ik me opfok met negatieve dingen en dat die onrust/hartslag dan nog erger wordt, wat elkaar dan weer versterkt. Daar kom ik wel uit, maar is heel lastig. Door rustig te blijven, goed te ademen en positief te blijven lukt het dan om eruit te komen.

Ik ben hiermee naar de huisarts geweest, er is bloed afgenomen en naar mijn hart en longen geluisterd. Er schijnt niks lichamelijks mis te zijn, het schijnt te komen door wat er thuis gebeurd is en dat dit daarvan de naklap is. Ik ben doorverwezen naar de GGZ hiervoor, heb volgende week daar een afspraak.

Mijn vraag is nu of jullie mijn advies kunnen geven hoe hiermee om te gaan. En misschien dat mensen dit herkennen. Ik doe nu gewoon wat het beste voelt, rustig aan maar ook wel dingen blijven doen die goed voelen. Vooral naar mijn lichaam luisteren dus. Het voelt alsof ik wat er gebeurd is moet zien te verwerken, maar hoe?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2020, 11:32
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
dat ga je dus leren bij de GGZ. die gaan je daarmee helpen
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2020, 11:51
anoniem678
anoniem678 is offline
Ja dat lijkt me ook inderdaad. Maar in de tussentijd? Gewoon doen wat ik al doe, rustig aan doen?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2020, 12:17
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Weet je al wanneer je intake is? of sta je op de wachtlijst?
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2020, 12:18
anoniem678
anoniem678 is offline
Volgende week is mijn eerste afspraak
Met citaat reageren
Oud 20-08-2020, 12:20
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
dat scheelt al. Ik denk niet dat je heel veel anders moet doen. Wat misschien wel helpt, is als je dagelijks een halfuurtje-uurtje gaat lopen. Alleen. Zo kan je alle gedachten rustig op een rijtje zetten, en word je rustiger in je hoofd. Als je een beetje fan bent van sport, kan je dat ook doen om je gedachten te verzetten
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2020, 12:28
anoniem678
anoniem678 is offline
Afleiding zien te zoeken dus. Ben ik al mee bezig en merk ook wel dat dat helpt inderdaad. Bedankt voor het meedenken!
Met citaat reageren
Oud 20-08-2020, 12:29
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Graag gedaan hoor
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2020, 12:55
Struilhuik
Struilhuik is offline
Citaat:
Afleiding zien te zoeken dus. Ben ik al mee bezig en merk ook wel dat dat helpt inderdaad. Bedankt voor het meedenken!
Niet alleen afleiding, maar fysieke inspanning zorgt ook voor de (natuurlijke) aanmaak van endorfines. Endorfines zorgen voor een fijner gevoel. Voorwaarde is wel dat je minimaal een half uur bezig bent, op een tempo dat stevig maar niet té stevig is (voor jou).

Overigens kan je dit ook stimuleren met >70% cacao-chocolade en capsaïcine (pepers) te eten. Lachen en seks werken ook prima.
__________________
44d88612fea8a8f36de82e1278abb02f
Met citaat reageren
Oud 15-09-2020, 12:04
Jongerencoach
Avatar van Jongerencoach
Jongerencoach is offline
Heb je inmiddels al een afspraak staan bij de GGZ, ze kunnen je vast ook goed helpen.
Ga voor jezelf eens na wanneer krijg je die klachten, wat ben je aan het doen of wat heb je gedaan of misschien wel gedachtens. Scheiding van ouders is ook niet niks, het hele gezin moet dit gaan verwerken en ieder doet dat op zijn eigen manier.

Om je hoofd “leeg” te maken kun je kijken wat jouw rustig maakt, bijvoorbeeld wandelen, lezen, film kijken, mediteren, fietsen, zingen enz Die dit dan ook wanneer voordat je fles overloopt

Heel veel sterkte
Met citaat reageren
Oud 23-09-2020, 08:55
anoniem678
anoniem678 is offline
Het gaat ondertussen al een stuk beter. Ik kan al veel meer en langer dingen doen. Die onrust/gejaagdheid/gevoel van hart kloppen is nu niet meer permanent aanwezig, alleen nog soms als ik me ergens zorgen of druk over maak heb ik het idee. Heel soms ook zonder aanwijsbare reden, maar dat zal waarschijnlijk ook door gedachtes komen. Het lukt me ook steeds beter om deze onrust dan weer weg te krijgen door afleiding te zoeken of echt proberen rustig te blijven en "me niet gek laten maken".

Ik heb ook al twee keer een afspraak bij de GGZ gehad, die zegt in feite hetzelfde als jullie. Veel bewegen en de tijd gunnen. Dan verbeter je je "draagkracht" die bij mij uit balans is.

Wat de scheiding betreft, het is geen normale situatie. Het is heel lastig uit te leggen zo, want het is een ingewikkeld verhaal. Ik ben juist blij dat mijn moeder weg is, want die heeft jaren lang voor stress en gedoe gezorgd in huis. Viel ook haast niet mee te praten als je gedoe met haar had. Veel beter nu zo dus hier in huis. Wat me ook is opgevallen is dat ik heel af en toe ook nare dromen heb over mijn moeder en dingen waar ik me zorgen over maak. Denk dus echt dat het nog verwerkt moet worden wat er gebeurd is die jaren.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Seneca
happiegirl
6 27-09-2006 18:57
Lichaam & Gezondheid Wat heb je nou altijd al willen weten over het menselijk lichaam? deel 2
Miracle
499 21-08-2006 12:07
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Er is niet altijd kans. Er is altijd hoop.
Ieke
0 03-08-2005 21:54
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 17:53
Levensbeschouwing & Filosofie Je ideale samenleving
Rerisen Phoenix
35 16-02-2003 14:42
Verhalen & Gedichten Gewichtloosheid?
Anne
5 03-07-2002 16:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50.