Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2007, 20:53
Hempo
Hempo is offline
Beste forumleden,

Hoe zit het precies met de deeltijdstudies. Waar moet je rekening mee houden?

Hoe zit het bijvoorbeeld met het collegegeld?

Momenteel doe ik een WO studie voltijd, maar ik wil dit gaan combineren met een Hbo deeltijd studie (één avond in de week + zelfstudie).

Ook zit ik met de vraag of het uberhaupt mogelijk is om een voltijd en deeltijdstudie te combineren qua werkdruk.

Alle reacties zijn welkom!

(Het gaat trouwens om de combinatie WO Kunstmatige Intelligentie en Hbo Journalistiek)


Groeten,
Hempo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2007, 21:46
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Over het algemeen is het zo dat een deeltijdopleiding minder tijd kost omdat je al veel (werk)ervaring hebt of kennis van zaken. Als je dat níet hebt, lijkt het mij niet te doen.

Maar het is natuurlijk persoonlijk. Als jij alleen nog maar wilt studeren en geen tijd hebt voor andere dingen, moet je dat zelf weten. Of misschien ben je een slimme student die sowieso weinig tijd nodig heeft voor zelfstudie.
__________________
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 03:17
Hempo
Hempo is offline
Het gaat dus om de opleiding journalistiek in deeltijd. Ik heb vorig jaar journalistiek gedaan, maar gestopt omdat het gewoon té simpel was. Toch wil ik later iets doen in de journalistiek en daar heb je óf een journalistiek diploma voor nodig óf werkervaring in het vakgebied (wat ik niet heb).

Ikzelf denk dat het me wel gaat lukken met een superstrakke weekindeling en weinig andere dingen ernaast. Waarom? Omdat journalistiek deeltijd waarschijnlijk minder tijd kost dan voltijd, en voltijd had ik aan 20 uur per week al genoeg. Mijn huidige studie doe ik ongeveer 25 uur per week wat aan, de som is 45 uur.

Wellicht een te simpele kijk op deze dingen, maar ik zie wel mogelijkheden zelf zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 07:19
Verwijderd
Of het lukt ligt aan zoveel verschillende dingen, maar vooral aan of jij het aan kunt en aan hoe je colleges vallen (die zijn op het hbo meestal verplicht en op de universiteit soms ook). Collegegeld is geen probleem, als het collegeld bij beide opleidingen gelijk is betaal je dat maar één keer (anders ook, maar dan wordt het volgens mij wel het duurste dat je betaald), je moet een bewijs van betaald collegegeld aanvragen en die bij je tweede opleiding overhandigen.

Je hebt toch ook universitaire studies met als master iets 'journalisitieks'? Of niet?

Als je zelf de mogelijkheden ziet, waarom zou je het dan niet proberen?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 07:19
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Edit: Er was iets met het collegegeld als je voltijd en deeltijd tegelijk deed, maar ik weet niet meer wat. Dat wat Leonoor zegt, kan best eens kloppen.

Ik doe zelf een deeltijd studie, waar ik ongeveer 35 uur per week mee bezig ben. Zo 'deeltijd' is die studie dus niet, als ik de tijd voor het volgen van de lessen, stage, voorbereiden en het leren voor tentamens en maken van werkstukken optel. Maar dat zal per deeltijdstudie verschillen en moet je dus even navragen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 07:40
Gunkan
Gunkan is offline
/me is met HaWaHaai...

Ik doe ook een deeltijdstudie, waar ik zo'n 35 uur per week aan kwijt ben. Daarnaast heb ik een full-time baan van 32 uur in de week. Dat past -net- en dan kan ik eens in de twee weken eens in het weekend 'savonds weg. Je houdt dus echt geen social life over.

In mijn geval kan ik het allemaal net aan, omdat ik voor mijn werk geen huiswerk enzo hoef te doen. Nou ja, eigenlijk wel, maar dat mag ik uitstellen tot de zomer.

Als je voor je voltijd studie maar 25 uur per week kwijt bent dan ben je, OF niet goed bezig, OF heel erg goed Mij lijkt het, gezien de hoeveelheid huiswerk die je gaat krijgen, wel erg veel. Zeker als je in latere jaren stages en/of afstuderen moet gaan combineren.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 08:55
Nyawa
Interessant topic, want dit is waar ik zelf ook over zit te twijfelen, maar dan in combinatie met IO/IB en ik heb nog niet eerder Journalistiek gestudeerd.

45 uur is een hele redelijke belasting, zeker als je het echt graag wilt. Voor jou hoeft die opleiding dan ook helemaal niet zo lang te duren, want ik neem aan dat je je vrije ruimte/EVC's misschien ook wel met je universitaire studie op kunt vullen en je propedeuse heb je denk ik al. Ik denk alleen niet dat je moet verwachten dat je Journalistiek deeltijd ook daadwerkelijk in de helft van de tijd van de voltijd studie kunt doen, dus dat je wel meer dan 10 uur eraan zal besteden, maar zelfs als je voltijd ernaast zou doen zou de belasting nog te doen zijn.

Wat ik me dan wel afvraag: hoe ga je het oplossen met aanwezigheidsplicht als je die donderdagmiddag/avond WO-college blijkt te hebben? Want ik geloof dat veel RuG-studies bij werkcolleges soms 80% aanwezigheidsplicht hebben en ik neem aan dat bij het HBO de meeste colleges verplicht zijn, of niet? En is het je plan om dan tegelijkertijd de RuG minor Journalistiek te gaan doen en de toelatingstest voor de master te doen?

Wat misschien ook nog een optie zou kunnen zijn, maar ik weet niet of dat mogelijk is, is dat je het pre-mastertraject voor de VU Master Journalistiek aan Windesheim doet. Dat traject is 30 ECTS en wordt geloof ik over een geheel jaar uitgesmeerd. De VU-master heeft namelijk geen selectie zoals de RuG/EUR/etc, maar dan moet je uiteraard wel naar Amsterdam en ik weet niet of dat een probleem voor je is. En ik weet niet of dat toegankelijk is met alleen een WO-propedeuse - ik meen me te herinneren dat je tweedejaars KI bent en dus nog geen bachelor hebt, klopt dat? Het zou in ieder geval nog een optie zijn als je in Groningen niet wordt toegelaten.

In ieder geval, ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Collegegeld betaal je toch maar één keer en veel boeken zul je al hebben, en je kunt er zo weer mee stoppen, dus wat houd je tegen?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 10:33
Verwijderd
Citaat:

Wat ik me dan wel afvraag: hoe ga je het oplossen met aanwezigheidsplicht als je die donderdagmiddag/avond WO-college blijkt te hebben? Want ik geloof dat veel RuG-studies bij werkcolleges soms 80% aanwezigheidsplicht hebben en ik neem aan dat bij het HBO de meeste colleges verplicht zijn, of niet?
Daar valt wel wat mee te regelen, in ieder geval op de universiteit.
Citaat:
Edit: Er was iets met het collegegeld als je voltijd en deeltijd tegelijk deed, maar ik weet niet meer wat. Dat wat Leonoor zegt, kan best eens kloppen.
Dat dacht ik ook, of iets met HBO-WO. Maar ik weet het niet zeker. Edit: op de site van de Erasmus universiteit hebben ze het over 2 voltijd studies als eis voor het maar eenmalig betalen van collegegeld.

Laatst gewijzigd op 05-12-2007 om 10:39.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 10:50
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
bij een deeltijd opleiding moet je zo snel mogelijk relevant werk vinden, zodat je ook leert in praktijk. lijkt me dus niet te combineren met een andere opleiding
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 13:56
Crimson
Crimson is offline
Ik studeer ook aan de RuG en ik ga gewoon een minor journalistiek volgen, lijkt me een veel beter plan, aangezien je dan hetzelfde leert als op het hbo en verder vragen ze die minor als eis voor de master.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 14:50
Hempo
Hempo is offline
Bedankt voor alle reacties voor zover. Is er hier trouwens iemand die deeltijd journalistiek doet?
Met citaat reageren
Oud 05-12-2007, 20:40
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
ik heb niet alle reacties gelezen..

op dit moment doe ik een hbo deeltijdopleiding. Iedere week volg ik één dag per week van 13.00 uur t/m 21.00 uur lessen. Daarnaast staat er officieel nog 20 uur zelfstudie. Ikzelf kom daar nooit aan. Persoonlijk vind ik het wel lastig te combineren, maar dat komt omdat ik er fulltime naast werk en bijna nooit een vrije dag overhoud. Het werk wat ik doe, vormt enige overlap met de studie. (Studie staat wel los van het werk, ik financier zelf de opleiding). Ik heb overigens genoeg klasgenoten die werk hebben wat totaal niet relevant is t.o.v. opleiding.

De leeftijd ligt hoger dan in een voltijdklas, dat sprak mij wel aan.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 06:51
Hempo
Hempo is offline
Redenen dat ik overweeg een deeltijdstudie ernaast probeer te doen zijn de volgende:
  • Ik heb Hbo Journalistiek voltijd gedaan en was er weinig tijd mee kwijt, omdat het vrij makkelijk was. Toch wil ik een diploma journalistiek, omdat het werk wat je ermee kan doen me erg leuk lijkt, en tegelijkertijd wil ik een academische graad hebben.
  • De master Journalistiek in Groningen duurt voor mij nog minstens 2,5 jaar. En dan is het ook nog de vraag of ik uberhaupt toegelaten wordt (slechts 40-50% wordt 'aangenomen' bij de selectie).
  • Mijn huidige studie is te doen. Ik zal het zwaar krijgen, al helemaal omdat het elke week naar Zwolle reizen is. Bovendien moet ik natuurlijk rekening houden met veel praktische opdrachten.

Het bericht over relevant werk naast de deeltijdstudie komt mij in ieder geval niet bekend voor, en uit de vorige reactie bleek ook dat dat dus niet zo hoeft te zijn. Verder denk ik inderdaad dat collegeld niet nogmaals betaald hoeft te worden. De boeken heb ik helaas verkocht, maar kan ze wel via marktplaats.nl kopen.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 09:05
Verwijderd
Waarschijnlijk bieden ze op jouw universiteit ook wel journalistieke vakken aan, dat staat net zo goed op je CV als je deze erbij volgt. Misschien wel op een andere faculteit maar ik denk dat je je gewoon kan inschrijven als bijvakstudent.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 14:46
Verwijderd
Volgens mij kun je geen deeltijd doen als je geen diploma hebt van een andere studie.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 16:45
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij kun je geen deeltijd doen als je geen diploma hebt van een andere studie.
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Het bericht over relevant werk naast de deeltijdstudie komt mij in ieder geval niet bekend voor, en uit de vorige reactie bleek ook dat dat dus niet zo hoeft te zijn
Misschien is dat studie afhankelijk. Want bij mijn studie is dat wel zo. (SB&RM)
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord.
Is ook niet waar.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-12-2007, 19:26
Gunkan
Gunkan is offline
Citaat:
Misschien is dat studie afhankelijk. Want bij mijn studie is dat wel zo. (SB&RM)
En bij de mijne (docentenopleiding) helemaal. Er wordt van je verwacht dat je minstens eens per blok een keer voor de klas gaat staan. En dat is precies waar het bij mij fout op gaat
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Daar heb ik nou nog nooit van gehoord.
k wou vorig jaar beginnen met pabo naast mijn opleiding en dan pabo in deeltijd. Konniet want ik moest eerst een ander diploma hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 21:21
Verwijderd
Nou, dan is het én studie afhankelijk én instelling afhankelijk, want op sites van verschillende hogescholen staat daar niets over.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2007, 23:19
Hempo
Hempo is offline
Bij journalistiek deeltijd is die eis er niet, dus dat is in mijn topic niet echt van belang.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 08:49
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
k wou vorig jaar beginnen met pabo naast mijn opleiding en dan pabo in deeltijd. Konniet want ik moest eerst een ander diploma hebben.
Wilde je dan de verkorte pabo doen? Want bij 'mijn' pabo kun je met een v.o.-diploma gewoon de vierjarige deeltijdopleiding pabo doen, alleen voor de verkorte moet je een diploma van HBO/WO hebben.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 12:37
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Volgens mij kun je geen deeltijd doen als je geen diploma hebt van een andere studie.
zover ik weet volstaat een havo diploma?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 13:09
Hempo
Hempo is offline
Als iemand Journalistiek deeltijd studeert (Zwolle) of iemand kent zo iemand, ik zou graag in contact komen met die persoon, zodat ik wat meer er over te weten kan komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2007, 17:19
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
je kan ook gewoon even die school bellen?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2007, 17:29
Hempo
Hempo is offline
Doe ik sowieso inderdaad. Van een student de ervaringen aanhoren is beter dan de 'deeltijdcoördinator'. Vandaar
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 16:52
Hempo
Hempo is offline
Graag nog meer reacties van mensen die dit gedaan hebben / willen doen / waarbij het wel of niet gelukt is!
Met citaat reageren
Oud 09-12-2007, 14:58
Crimson
Crimson is offline
Waarom volg je niet gewoon de minor journalistiek dan?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2007, 20:32
Hempo
Hempo is offline
Dat is pas in jaar 3 (zit nu in jaar 1), en bestaat uit 30ECTS vakken. Ofwel een half jaar universiteitsvakken. Dat is volgens mij zwaarder en minder makkelijk te combineren dan Deeltijd Hbo. Ook past het niet in mijn studie qua uren, mijn huidige studie heeft veel collegeuren en past zich zeer waarschijnlijk niet aan aan de uren van de minor Journalistiek.

Bovendien heb je niet heel veel aan een minor, ja het is een criterium om toegelaten te worden aan de master journalistiek in Groningen. Ik heb dus liever een volledig Hbo-diploma journalistiek erbij dan een zootje vakken die ik niet kan combineren met mijn studie.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 08:50
Verwijderd
Als het goed is is er in je studie rekening gehouden met dat je dan een minor volgt en is het om die reden dus beter te combineren (je hebt dan vaak minder/geen vakken van je 'eigen studie').

En je wilt per se HBO journalistiek doen en geen universitaire master journalistiek? Een master journalistiek lijkt mij minstens zoveel waard als een 'volledig hbo-diploma journalistiek'?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 10:21
Nyawa
Citaat:
Als het goed is is er in je studie rekening gehouden met dat je dan een minor volgt en is het om die reden dus beter te combineren (je hebt dan vaak minder/geen vakken van je 'eigen studie').
Dat is dus het probleem bij veel studies aan de RuG in combinatie met die minor: ik krijg bijvoorbeeld ook maar 10 ECTS aan Vrije Ruimte, de rest is gewoon extra. Bovendien moet je alle 120 ECTS gehaald hebben om je in te mogen schrijven, wat in de praktijk kan betekenen dat je al je vakken van je tweede semester in één keer moet halen. In principe is dat niet zo'n probleem want het zijn tenslotte maar twintig punten extra, maar als je je opties wilt verbreden door er nog een (deeltijd)studie naast wilt doen zoals Hempo kun je wel in de knel komen qua tijd. Maar ik begrijp dat het óf óf is, en dus niet én én? Dan zou ik het helemaal gewoon doen. En mocht het niet bevallen, kun je je in je derde jaar altijd nog inschrijven voor de minor.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2007, 15:37
Hempo
Hempo is offline
Citaat:
Als het goed is is er in je studie rekening gehouden met dat je dan een minor volgt en is het om die reden dus beter te combineren (je hebt dan vaak minder/geen vakken van je 'eigen studie').

En je wilt per se HBO journalistiek doen en geen universitaire master journalistiek? Een master journalistiek lijkt mij minstens zoveel waard als een 'volledig hbo-diploma journalistiek'?
Ik zei al, dat is pas over 3 jaar, én je moet er nog aan toegelaten worden. Criterium is o.a. ook dat je de minor gaat volgen, en dat gaat niet zo goed lukken. De minor past niet in mijn eigen studie (het is ook vooral bedoeld voor letteren, niet voor technische / exacte studies).

@Nyawa:
Ja ik heb eigenlijk ook besloten om er gewoon heen te gaan op dinsdagavond. Enige waar ik nog mee zit is of ik een achterstand heb t.o.v. de rest. Ik heb namelijk wel de voltijd studie een half jaar gevolgd, en goede cijfers behaald / practische opdrachten ingeleverd. De vraag is nu nog even of er een heel groot verschil is tussen deeltijd en voltijd opdrachten / studieinhoud / tentamenstof.

Maar ik zal even Windesheim bellen.

Laatst gewijzigd op 10-12-2007 om 16:02. Reden: Toevoegen extra info
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken SPH combineren met een andere studie?
Balance
9 09-01-2004 22:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.