Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2009, 16:49
nickyHAYDEN
nickyHAYDEN is offline
Heeft iemand wel eens een minor gedaan in het buitenland?
Ik wil namelijk graag in m'n derde jaar ergens anders heen, liefst ergens in het buitenland. Ik zit te denken aan België of Zweden, of in ieder geval een land in Europa want ik durf niet te vliegen. Hoe is het jullie bevallen in het buitenland? Zijn lessen in het Engels goed te volgen? Kom je in een klas met meerdere buitenlanders, of wordt je tussen de inheemse bevolking gegooid? En in welk land/plaats ben je geweest? Is het moeilijk om het allemaal te regelen, veel extra geld kwijt?

Het liefst ga ik denk ik toch naar Belgie, heeft iemand daar ervaring mee?

Dankjewel alvast!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2009, 23:02
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik doe een master in Belgie, het is niet moeilijk hier alles te regelen, kamer etc heb je zo, het is goedkoper (studeren dan, leven op zich niet), leuven is een gezellige stad, met mijn internationale studenten kan ik het goed vinden maar om eerlijk te zeggen kan ik niet zo leuk met belgen zelf opschieten. Lessen in het engels zijn trouwens prima want de docenten kunnen vaak ook geen gecompliceerd engels dus dat is makkelijk te volgen.

in belgie is het trouwens wel veel meer stampen, in nederland meer toepassen. maar ligt ook aan je studie.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 10:24
kweety
Avatar van kweety
kweety is offline
ik heb mijn Minor in Zweden gedaan.

Ik ben via een erasmuscontract van een andere faculteit daarheen gegaan. Voor erasmus studenten wordt over het algemeen alles goed geregeld. Ik had een kamer met eigen badkamer en de rest deelde ik met 6 mensen.

Verder hangt het een beetje van het vak af, met hoeveel buitenlandse studenten je zit. Ik zat meestal bij 1 of twee andere buitenlanders en dan nog iets van 20 Zweden.

Omdat ik via een Erasmuscontact ging, was het niet heel moeilijk om te regelen, even bij de buitenlandcoordinator van mijn opleiding langs gaan, vakken uitzoeken en dan aanmelden. HIerdoor kreeg ik ook nog een beurs van 350 euro per maand, plus nog ov vergoeding van (ik geloof) ongeveer 80 euro. En wanneer je je kamer in Nederland onderverhuurt was het prima te doen. Zweden is overigens het goedkoopste Scandinavische land en de prijzen (uitgezondert alcohol) zijn te vergelijken met Nederland.

Het niveau van de vakken vond ik vrij laag. Ik heb ik het eerste kwartliel 22,5 punt gehaald en dus na 10 weken had ik mijn hele minor binnen en ben ik de rest van de tijd nog maar wat gaan rondreizen enzo.
__________________
i'm not ignoring you, i'm just deaf
Met citaat reageren
Oud 23-09-2009, 10:57
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik studeer in Zweden, al doe ik mn master hier en doe dus geen uitwisseling. Ik ben het grotendeels eens met wat kweety zegt, behalve:
Citaat:
Zweden is overigens het goedkoopste Scandinavische land en de prijzen (uitgezondert alcohol) zijn te vergelijken met Nederland.
Ik ben aan dagelijkse boodschappen hier toch echt veel meer geld kwijt dan in Nederland. Prijzen voor kleding en dergelijke zijn wel vergelijkbaar, en alcohol valt op zich ook nog wel mee als je uitgaat in de studentenkroegen/clubs, maar boodschappen zijn gewoon duur!
Over de verdeling internationale/Zweedse studenten: als ik mijn vrienden zo hoor ligt dat echt heel erg aan het vak. Bij sommige vakken heb je bijna alleen maar internationale studenten en dan misschien nog 2 of 3 Zweden en bij andere vakken is het andersom.

Ik zou zeggen: zeker doen! Studeren in het buitenland is een ontzettend leuke ervaring, en het staat ook erg goed op je cv. Als je het via erasmus kunt doen zul je niet zo heel veel geld kwijt zijn, al ben je meestal wel meer kwijt dan als je in Nederland zou studeren (aangezien je bijvoorbeeld niet kunt werken en je waarschijnlijk ook wat van het land wilt zien en dus veel uitstapjes maakt enzo).

Overigens zou ik niet naar België gaan als ik jou was, dat is toch eigenlijk maar half buitenland . Het draagt wel bij aan de ervaring als je in een land komt waar je de taal niet spreekt en je niet elk weekend terug naar huis kan.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 16:16
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Ik heb een minor in Italie gedaan. Dat was mij erg goed bevallen, het is een ervaring die je niet snel vergeet!
Om even de antwoorden op jouw vragen te geven:
- De lessen in het Engels waren redelijk te volgen. Veel Italianen hebben een zeer sterk accent, waardoor het wel eens lastig kan zijn om ze te verstaan. Ik denk dat je in andere landen hier minder last van zult hebben.
- De klassen bestonden uit voornamelijk internationale studenten. Ik denk dat dit bij de meeste andere universiteiten ook zo is.
- Ik ben in Milaan geweest.
- Het kost wat tijd om alles te regelen. Belangrijkste is ervoor zorgen dat je op tijd ingeschreven staat bij de universiteit waar je naar toe gaat, op tijd registreren voor de vakken etc. Daarnaast moet je natuurlijk ook op tijd op zoek gaan naar een kamer (soms worden deze door de universiteit aangeboden. Let wel op dat je dan vaak in speciale residences zit voor internationale studenten. Het kan ook leuk zijn om zelf een kamer te zoeken in een huis met locals).
- Een half jaar in Italie studeren kostte mij ongeveer 2600 euro extra. Dit komt vooral omdat Milaan één van de duurste steden van Europa is. Ik denk dat je in andere steden niet meer dan 1000 euro extra kwijt hoeft te zijn (gegeven dat je wel een beurs van je universiteit krijgt, meestal rond de 250 euro per maand).

Trouwens, als je niet durft te vliegen dan kun je natuurlijk ook met de trein naar alle delen van Europa.
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 16:57
Verwijderd
Als het nu niet lukt om je minor in het buitenland te doen kan je natuurlijk altijd overwegen om je bacheloropdracht (vaak extern) in het buitenland te doen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 17:05
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
- Het kost wat tijd om alles te regelen. Belangrijkste is ervoor zorgen dat je op tijd ingeschreven staat bij de universiteit waar je naar toe gaat, op tijd registreren voor de vakken etc. Daarnaast moet je natuurlijk ook op tijd op zoek gaan naar een kamer (soms worden deze door de universiteit aangeboden. Let wel op dat je dan vaak in speciale residences zit voor internationale studenten. Het kan ook leuk zijn om zelf een kamer te zoeken in een huis met locals).
- Een half jaar in Italie studeren kostte mij ongeveer 2600 euro extra. Dit komt vooral omdat Milaan één van de duurste steden van Europa is. Ik denk dat je in andere steden niet meer dan 1000 euro extra kwijt hoeft te zijn (gegeven dat je wel een beurs van je universiteit krijgt, meestal rond de 250 euro per maand).
Zelf een kamer zoeken lijkt me niet echt aan te raden, zeker niet als je maar voor een half jaar gaat. In veel studentensteden is de kamersituatie niet echt ideaal, en ook als dat niet zo is is een kamer zoeken vanuit het buitenland ontzettend moeilijk, en het pas doen als je daar bent is nogal stressvol. Dus als je een kamer krijgt aangeboden via de universiteit, nemen die hap! Hier in Uppsala heb je de keuze uit verschillende kamers, je krijgt niet gegarandeerd de kamer die je wilt maar vaak wel. En de meeste opties zijn mét lokale studenten. Er is maar een plek waar je in een huis met alleen maar internationale studenten zit, maar dan zitten er wel Zweden op de andere verdiepingen.
En eh, 1000 euro extra? Als in, bovenop wat je in Nederland kwijt bent? Per maand? Hoeveel geld geef je dan in hemelsnaam uit? Natuurlijk ligt het er ontzettend aan waar je heen gaat, Londen is natuurlijk veel duurder dan Spanje, maar volgens mij is het nergens in Europa zo duur dat je 1000 euro extra uitgeeft. 1000 euro voor alles per maand is al heel erg ruim op de meeste plekken. Oh en ik ken niemand die een beurs krijgt/kreeg van de universiteit, de meesten krijgen een erasmus beurs.

Citaat:
Als het nu niet lukt om je minor in het buitenland te doen kan je natuurlijk altijd overwegen om je bacheloropdracht (vaak extern) in het buitenland te doen.
Ligt er een beetje aan wat je moet doen natuurlijk, mijn bachelorscriptie was literatuuronderzoek van 10 punten die ik moest doen terwijl ik gewoon met vakken bezig was, dan kun je dat natuurlijk niet in het buitenland doen.

Overigens vraag ik me af of de TS dit topic wel volgt, aangezien er al bijna een maand geen reactie is geweest...
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 19:25
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
Zelf een kamer zoeken lijkt me niet echt aan te raden, zeker niet als je maar voor een half jaar gaat. In veel studentensteden is de kamersituatie niet echt ideaal, en ook als dat niet zo is is een kamer zoeken vanuit het buitenland ontzettend moeilijk, en het pas doen als je daar bent is nogal stressvol. Dus als je een kamer krijgt aangeboden via de universiteit, nemen die hap! Hier in Uppsala heb je de keuze uit verschillende kamers, je krijgt niet gegarandeerd de kamer die je wilt maar vaak wel. En de meeste opties zijn mét lokale studenten. Er is maar een plek waar je in een huis met alleen maar internationale studenten zit, maar dan zitten er wel Zweden op de andere verdiepingen.
En eh, 1000 euro extra? Als in, bovenop wat je in Nederland kwijt bent? Per maand? Hoeveel geld geef je dan in hemelsnaam uit? Natuurlijk ligt het er ontzettend aan waar je heen gaat, Londen is natuurlijk veel duurder dan Spanje, maar volgens mij is het nergens in Europa zo duur dat je 1000 euro extra uitgeeft. 1000 euro voor alles per maand is al heel erg ruim op de meeste plekken. Oh en ik ken niemand die een beurs krijgt/kreeg van de universiteit, de meesten krijgen een erasmus beurs.
Het ligt er inderdaad aan naar welke stad je gaat. Het ligt er verder natuurlijk ook erg aan wat je wilt: als je vooral met internationale studenten om wilt gaan, is een residence ideaal. Als je liever met locals woont (om bijv. een taal te leren) kun je beter zelf op zoek gaan naar een kamer. In Milaan was dit wel redelijk te doen.

De 1000 euro is natuurlijk voor de hele periode. In tegenstelling tot wat jij eerder aangaf worden Erasmus beurzen wel door de universiteit uitbetaald. De hoogte van deze beurs is ongeveer 250 euro per maand.
__________________
Alles maximaal!!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2009, 19:37
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Het ligt er inderdaad aan naar welke stad je gaat. Het ligt er verder natuurlijk ook erg aan wat je wilt: als je vooral met internationale studenten om wilt gaan, is een residence ideaal. Als je liever met locals woont (om bijv. een taal te leren) kun je beter zelf op zoek gaan naar een kamer. In Milaan was dit wel redelijk te doen.

De 1000 euro is natuurlijk voor de hele periode. In tegenstelling tot wat jij eerder aangaf worden Erasmus beurzen wel door de universiteit uitbetaald. De hoogte van deze beurs is ongeveer 250 euro per maand.
Ja ik zag dat ik idd verkeerd had gelezen. Ook een beetje stom omdat te denken natuurlijk

En zoals ik al zei, hier in Uppsala woon je eigenlijk altijd samen met Zweedse studenten. En is het bovendien echt onmogelijk zelf in korte tijd een kamer te vinden, zeker in augustus/september.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 19-10-2009, 04:21
newmapsofhell
newmapsofhell is offline
Ik doe nu mijn opleidingsgebonden minor in de VS. Maar daar wil je niet heen, want je durft niet te vliegen... Ik lag trouwens wel even 10 minuten dubbel om 'inheemse bevolking' net alsof het over een stam in Afrika gaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Hoe voel je je op relationeel gebied #107
Changshan
500 15-03-2010 16:25
Studeren International Business and Management hbo
annoniempje
5 19-06-2008 10:47
Studeren wat ben je nog van plan tijdens je studie?
Verwijderd
57 28-10-2007 16:08
Algemene schoolzaken Stage/minor in buitenland
SJL
4 06-11-2005 11:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:50.