Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2013, 09:10
Verwijderd
Citaat:
The Thin Red Line/Een Handvol Helden van James Jones.

Een erg sterk oorlogsverhaal, maar vrij zwaar om doorheen te komen. Jones gebruikt niet alleen beeldende, uitgebreide schrijverstaal uit de jaren '50, maar zijn hoofdstukken zijn gemiddeld 65 pagina's lang en gaan ononderbroken door met alinea's van soms een hele pagina. Daarbij verschuift hij naar veel sterk uitgewerkte personages en hun gedachten/motivaties die in korte tijd veel - gelijktijdig - doen en dat maakt het soms wat onoverzichtelijk om bij te houden wie wat waar doet. Al is die chaos natuurlijk wel erg toepasselijk.
Ik heb het boek niet gelezen, maar het is ook echt prachtig verfilmd
Advertentie
Oud 19-09-2013, 14:41
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik heb het boek niet gelezen, maar het is ook echt prachtig verfilmd
Die was ik ook van plan om daarna te kijken Het boek kwam ik toevallig in een kringloopwinkel tegen voor 2 euro.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 19-09-2013, 15:48
HybridTheory
HybridTheory is offline
Nu bezig in Alle Verhalen van Arthur Japin <3

Heeft iemand Stad van Beenderen (City of Bones) gelezen? Hoe vond je het?
Oud 19-09-2013, 20:39
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Thomas Mann, Buddenbrooks
__________________
Lophophanes cristatus
Oud 19-09-2013, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Die was ik ook van plan om daarna te kijken Het boek kwam ik toevallig in een kringloopwinkel tegen voor 2 euro.
Hij hoort denk ik wel in mijn top 3 van oorlogsfilms die ik gezien heb.
Oud 22-09-2013, 16:05
Oezem
Avatar van Oezem
Oezem is offline
The Name of the Wind - Patrick Rothfuss
__________________
pin·gu·ïn (de ~ (m.), ~s) 1 familie van niet-vliegende, rechtop lopende zeevogels op het zuidelijk halfrond||Lieti in de orde van de Pinguin||Quantes
Oud 23-09-2013, 19:09
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Hij hoort denk ik wel in mijn top 3 van oorlogsfilms die ik gezien heb.
Het is denk ik één van de weinige (grote) WOII films die ik niet gezien heb, maar ik houd niet zo van de zweverige stijl van Terrence Malick dus erg warm loop ik er ook niet voor - zeker niet nu ik dit ijzersterke boek heb gelezen Ik heb wel From Here to Eternity van dezelfde schrijver op mijn leeslijstje gezet, die schijnt nog sterker te zijn.

Nu ben ik bezig in Het Janson Dilemma van Robert Ludlum, omdat mijn ouders die dubbel in de kast hebben staan. Beetje overdadig en complex met zijn achtergronden of detaillering, maar de actiedelen zijn grondig uitgewerkt en tonen wel veel kennis van zaken - en ze lezen lekker door Ik was er altijd wat huiverig voor omdat ik dacht dat het droge juridische thrillers waren en het sowieso dikke pillen zijn, maar in de toekomst wil ik mij nog wel vaker aan zijn boeken wagen
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 23-09-2013, 20:08
rkooiker
rkooiker is offline
De ontdekking van de hemel van de heer Mulisch. Ik vind het echt geweldig. Daarnaast ook The Painted Bird van Jerzy Kosinski.
Oud 26-09-2013, 17:01
Oezem
Avatar van Oezem
Oezem is offline
Citaat:
The Name of the Wind - Patrick Rothfuss
Tweede deel: The Wise Man's Fear
__________________
pin·gu·ïn (de ~ (m.), ~s) 1 familie van niet-vliegende, rechtop lopende zeevogels op het zuidelijk halfrond||Lieti in de orde van de Pinguin||Quantes
Oud 15-10-2013, 10:40
Verwijderd
Ik ben weer vertraagd en het tweede boek van GoT schiet wat minder op, maar nu ga ik mezelf aansporen, want Gevangen van Stephen King ligt te wachten. Vroeger las ik meerdere boeken tegelijk, maar ik heb al geen tijd meer voor eentje, dus laat maar ^^

En wat is Sansa een schurftig irritant personage om te lezen, net haar pa wat dat betreft (niet qua character, maar OMS hou op met dom/naïef zijn/doen, zoiets).
Oud 17-10-2013, 21:42
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Eindelijk een behoorlijk stom boek uit (The woman who stayed in bed for a year, Sue Townsend), dat ik maar bleef lezen in de hoop dat het beter zou worden (nee). En ja, dat is die schrijfster van The secret diary of Adrien Mole, dat wel leuk was. Nu begin ik in Sherlock Holmes deel 1, Sir Arthur Conan Doyle.
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Oud 18-10-2013, 15:55
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Net Huid en haar uit van Grunberg. Wat een slecht boek. Ik snap op zich waarom de schrijfstijl zo koud is, want dat past bij het thema van het boek, maar het lijkt wel alsof Grunberg met alle macht probeert te voorkomen dat het boek je meesleept. Een enorme afrader.

Nu bezig met Walden van Thoreau. Ik was al een tijdje van plan om dit te lezen (want het komt niet alleen voor in Into The Wild, maar plotseling ook in allemaal boeken die ik goed vind) en ik moet zeggen dat het me helemaal meevalt. Ik had half en half wat onbegrijpelijk archaïsch gezwets verwacht maar zelfs als Thoreau slap lult is het toch leuk om te lezen, hij is gewoon een goede schrijver. Veel mooie zinnen die me echt 'raken'. En ik leer wat negentiende-eeuws Engels bij.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Oud 19-10-2013, 12:18
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Nu begin ik in Sherlock Holmes deel 1, Sir Arthur Conan Doyle.
Is dat die witte, Engelse pocket van Bantam? Want daar ben ik nu ook in bezig. A Study in Scarlet vond ik verrassend goed, en de rest ben ik toen met veel plezier gaan lezen. Maar na The Sign of the Four, The Adventures of Sherlock Holmes, The Memoirs of Sherlock Holmes, en nu halverwege The Return of Sherlock Holmes is één boek (1060 pagina's) achter elkaar aan korter verhalen van dezelfde materie wel een beetje vermoeiend Beetje als een tv-serie; leuke afleveringen, maar je moet in de meeste gevallen geen heel seizoen in 2 dagen willen kijken Volume 2 ga ik daarom nog maar even tot de zomer of zo laten liggen.

En tussendoor heb ik even een ander boek nog gelezen; Wilde Paarden van Dick Francis. Prima simpel tussendoortje.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 20-10-2013, 10:53
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Nee, een andere uitgave, en Nederlands. Er zijn zo uit m'n hoofd een stuk of 10 delen (die bij mijn ouders in de kast staan). In deel 1 staan de eerste twee verhalen.
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Oud 20-10-2013, 23:36
Verwijderd
HhhH van Laurent Binet. Gekregen, kijken of het wat is.
Oud 21-10-2013, 01:26
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Nee, een andere uitgave, en Nederlands. Er zijn zo uit m'n hoofd een stuk of 10 delen (die bij mijn ouders in de kast staan). In deel 1 staan de eerste twee verhalen.
Ah, dat is iets overzichtelijker - en handzamer
Ik ben wel een beetje benieuwd naar de (moderne) vertalingen, want het Engels is sindsdien nauwelijks veranderd dus het gebruikte Engels in de pockets die ik lees nog gewoon de originele druk. Wel nogal formeel. Een Nederlandse vertaling, heb ik het idee, zou daar iets vrij archaïsch van (kunnen) maken

Offtopic: En nog terugkomend op The Thin Red Line eerder in het topic; ik heb inmiddels ook de film gezien. Vooral het veroveren van 'de Olifant'-heuvel met alle chaos, spanning en wanhoop was erg goed gedaan, maar zoals ik al vreesde wilde Malick er met een boel esoterisch gezever (voice-overs en de omgang met de inheemsen, wat geheel zijn eigen inbreng is) er soms iets bijna romantisch van maken. Het loopt wel mee met het thema van Jones dat veel personages hun eigen inzicht vertonen, maar in het boek was dat inzicht gewoon niet zo diep Daarbij is het aantal personages - en het zijn er nogal veel - in het boek veel beter te volgen en beschrijft Jones aanzienlijk meer van het soldatenleven voor en na het vechten, waar hij dat juist tot een heel basaal en onpoëtisch niveau wil brengen. Bijna het tegenovergestelde van wat Malick heeft gedaan. Het boek was aanzienlijk sterker en meer aangrijpend. Als oorlogsfilm op zichzelf zou ik het zeer sterk gevonden hebben, waar het niet dat die zweverige stijl van Malick teveel op mijn zenuwen werkt
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 21-10-2013, 13:25
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Citaat:
HhhH van Laurent Binet. Gekregen, kijken of het wat is.
Die vond ik enorm indrukwekkend.

Ik lees nu The Sense of an Ending van Julian Barnes. Tot nu toe leuk en intrigerend.
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Oud 24-10-2013, 20:03
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Nog bezig met Walden (ik lees het niet zo lang achter elkaar, een hoofdstukje per keer). Daarnaast ook begonnen in Mr Vertigo van Paul Auster. Het bevestigt maar weer wie m'n favoriete schrijver is.
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Oud 28-10-2013, 10:47
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Ik ben net begonnen in The Invisible Circus van Jennifer Egan. Hopelijk net zo goed als A Visit from the Goon Squad!
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Oud 28-10-2013, 20:47
Issun
Avatar van Issun
Issun is offline
Citaat:
Ik ben net begonnen in The Invisible Circus van Jennifer Egan. Hopelijk net zo goed als A Visit from the Goon Squad!
A Visit from the Goon Squad was wel mooi, lijkt dit boek erop?
__________________
Death is coming! Quick, put on the gold hat!
Oud 29-10-2013, 13:18
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Citaat:
A Visit from the Goon Squad was wel mooi, lijkt dit boek erop?
Ik ben nog niet zover, dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Maar het is wel fijn geschreven!
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Oud 11-11-2013, 14:51
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Citaat:
Ik ben nog niet zover, dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Maar het is wel fijn geschreven!
Bij nader inzien was het best een prutsboek. Stom hoofdpersoon, en gewoon geen boeiend verhaal. Jammer.

Ik ga beginnen in High Rise van JG Ballard. Ondertussen ook nog steeds bezig in A place of greater safety van Hilary Mantel. Supermooi, maar moeilijk te volgen door de enorme hoeveelheid personages.
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Oud 11-11-2013, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Die vond ik enorm indrukwekkend.

Ik lees nu The Sense of an Ending van Julian Barnes. Tot nu toe leuk en intrigerend.
Indrukwekkend is het zeker ja, maar ook gewoon een prachtig verhaal.

Nu lees ik Huizen Zonder Vaders van Heinrich Böll
Oud 12-11-2013, 11:27
Oezem
Avatar van Oezem
Oezem is offline
Ik lees nu Wolf Hall van Hilary Mantel.
__________________
pin·gu·ïn (de ~ (m.), ~s) 1 familie van niet-vliegende, rechtop lopende zeevogels op het zuidelijk halfrond||Lieti in de orde van de Pinguin||Quantes
Oud 12-11-2013, 20:26
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Citaat:
Ik lees nu Wolf Hall van Hilary Mantel.
Wat vind je ervan?
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Oud 14-11-2013, 11:05
Verwijderd
Het Behouden Huis van WF Hermans. Wat een thematiek!

Ik had 'm zo uit dus ik ben maar meteen aan Nooit Meer Slapen begonnen. Hermans.
Oud 03-12-2013, 12:34
Oezem
Avatar van Oezem
Oezem is offline
Citaat:
Wat vind je ervan?
Ik vond het een leuk boek, ben inmiddels met deel twee bezig (Bring up the bodies).

Ik heb geschiedenis nooit zo boeiend gevonden op de middelbare school en volgens mij heb ik ook alleen maar wat basiskennis gekregen daar, maar door deze boeken leer je toch weer heel veel.
__________________
pin·gu·ïn (de ~ (m.), ~s) 1 familie van niet-vliegende, rechtop lopende zeevogels op het zuidelijk halfrond||Lieti in de orde van de Pinguin||Quantes
Oud 03-12-2013, 13:03
Verwijderd
Citaat:
Het Behouden Huis van WF Hermans. Wat een thematiek!

Ik had 'm zo uit dus ik ben maar meteen aan Nooit Meer Slapen begonnen. Hermans.
En nu maar door met 'Uit Talloos Veel Miljoenen.'
Oud 03-12-2013, 19:14
Verwijderd
Soms denk ik wel eens dat het goed is om alles wat ik lees hier te posten, al was het maar voor mezelf. Maar ik doe het nooit.

Nouja, blabla, nu lees ik Caesarion van Tommy Wieringa.
Oud 03-12-2013, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Soms denk ik wel eens dat het goed is om alles wat ik lees hier te posten, al was het maar voor mezelf. Maar ik doe het nooit.

Nouja, blabla, nu lees ik Caesarion van Tommy Wieringa.
Hou je ook geen Goodreads bij?
Oud 03-12-2013, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Hou je ook geen Goodreads bij?
Nee. Niks. Zelfs geen schriftje met titels.

Misschien ga ik dat wel doen, trouwens.
Oud 04-12-2013, 11:04
Marcelo91
Avatar van Marcelo91
Marcelo91 is offline
Morgen zijn we in Pamplona, Jan van Mersbergen.
Ik kreeg dit boek voorgehouden omdat ik een tijdje in die regio geweest was. Lekker boekje, leest gemakkelijk weg.
Oud 04-12-2013, 19:40
Mustangcobra
Mustangcobra is offline
ik lees geen boek haat lezen ben dyslectisch
Oud 05-12-2013, 13:09
Verwijderd
Een storm van zwaarden: Staal en sneeuw.

Ik vind het wel fijn dat de trend van de tv-serie in de boeken nog veel verder gaat, dat mensen ook mensen zijn, met fouten en stompzinnigheden en ergerlijke trekken. Ik vind sommige Starks echt zo irritant, terwijl ze in de tv-serie de 'helden' zijn. En ik vind het ook gaaf dat er visioenen, dromen, toekomstbeelden, verhalen uit het verleden verweven worden die veel meer vertellen dan je op dat moment in de gaten hebt. En als je dan een tijdje gestopt ben met lezen, snap je het plots
Oud 05-12-2013, 21:15
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik heb eindelijk het eerste volume van de Sherlock Holmes-verhalen uit, al is mijn leesactiviteit wel behoorlijk gedaald Wel heb ik op vakantie Zwarte Donderdag van Thomas Harris gelezen, en ben ik nu bezig met Scottish Ghosts, een stevige verhalenbundel van Schotse spookverhalen door diverse schrijvers. Nogal lastig om doorheen te komen omdat de ouderwetse schrijfstijl nogal omvangrijk is, zeker als er ook nog in het Schots geschreven wordt.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Oud 07-12-2013, 16:00
Oezem
Avatar van Oezem
Oezem is offline
Inmiddels ben ik begonnen aan The unlikely pilgrimage of Harold Fry.
__________________
pin·gu·ïn (de ~ (m.), ~s) 1 familie van niet-vliegende, rechtop lopende zeevogels op het zuidelijk halfrond||Lieti in de orde van de Pinguin||Quantes
Oud 08-12-2013, 18:08
Verwijderd
Donald Duck 50
Oud 23-12-2013, 15:19
Verwijderd
Net begonnen aan Dune. Bevalt vooralsnog goed.
Oud 29-12-2013, 20:40
rkooiker
rkooiker is offline
Atlas Shrugged van Ayn Rand. Ik ben nu in een paar dagen al bij pagina 400, ik vind het erg fascinerend en spannend!
Oud 29-12-2013, 20:52
Verwijderd
Citaat:
Net begonnen aan Dune. Bevalt vooralsnog goed.


Al uit of bevalt het nog steeds?

Ik heb Een feestmaal voor kraaien uit en ik zou de twee laatste boeken nu nog moeten kopen. Ik twijfel aan gewoon morgen naar de boekhandel gaan (kans dat ik ze daar ook moest bestellen) of via Bol waar een aanbieding is van 2+1, maar ik hoef er maar twee, dan moet ik even rondvragen of iemand hier nog eentje nodig heeft

En dan is er de twijfel, wacht ik tot ik Martin in handen heb, of begin ik aan Gevangen van King, iets anders tussendoor. Zoveel boeken die liggen te wachten!
Oud 30-12-2013, 11:17
Verwijderd
Citaat:


Al uit of bevalt het nog steeds?
Halverwege en ja, hij bevalt goed. Heb jij de andere delen ook gelezen? Zijn die het ook waard?

Citaat:
Ik heb Een feestmaal voor kraaien uit
Ga eens snel alles in het Engels herlezen.
Citaat:
en ik zou de twee laatste boeken nu nog moeten kopen. Ik twijfel aan gewoon morgen naar de boekhandel gaan (kans dat ik ze daar ook moest bestellen) of via Bol waar een aanbieding is van 2+1, maar ik hoef er maar twee, dan moet ik even rondvragen of iemand hier nog eentje nodig heeft
Ik heb A dance with dragons gewoon in één boek hier. Hardcover in perfecte staat voor een tientje uit een tweedehands-boekwinkel getrokken.
Citaat:
En dan is er de twijfel, wacht ik tot ik Martin in handen heb, of begin ik aan Gevangen van King, iets anders tussendoor. Zoveel boeken die liggen te wachten!
Ik zou even doorzetten gezien A feast for crows en Dance with dragons ongeveer tegelijkertijd afspelen. Dan heb je de chronologische volgorde tenminste nog een beetje goed in je hoofd zitten want A dance with dragons is relatief gezien het meest gecompliceerde boek van de serie.
Oud 30-12-2013, 11:22
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik ben pas begonnen in The Glass Castle.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Oud 30-12-2013, 12:10
Verwijderd
Citaat:
Halverwege en ja, hij bevalt goed. Heb jij de andere delen ook gelezen? Zijn die het ook waard?
Allemaal in bezit, ook de zoonsdelen en gelezen. Enkel de nevenboeken over de huizen en dingen als de Butlerse Jihad niet. En er zijn alweer nieuwe boeken aan het uitkomen, persoonsboeken over Paul en Alia enzo. Zucht. Uitmelken.
Duin zelf is gewoon af, alles erna kan er voor mij niet meer aan tippen. Qua verhaal en nog enigszins interessant zijn de twee opvolgers, Duin Messias en Kinderen van Duin. Daarna... Vaagheid. En die 2 die achteraf nog zijn uitgebracht, ook al horen ze volgens de zoon bij het verhaal dat Frank voor ogen had, tja.
Duin heb ik minstens 20 keer gelezen, lees ik nog steeds in een dag in één adem uit. Messias en Kinderen heb ik een aantal keer gelezen. De rest één keer...


Citaat:
Ga eens snel alles in het Engels herlezen.
Ik acht mijn Engels nooit voldoende Maar ik heb op de planning om boeken die ik voldoende ken (Dune ^^ die heb ik ook staan) eens aan te pakken. En ik ben de eerste seizoenen van Dr. Who ook zonder ondertiteling aan het kijken, ik vind het zelf ook een flauw excuus (al is het probleem met tv wel dat ik het niet goed genoeg kan horen).

Citaat:
Ik heb A dance with dragons gewoon in één boek hier. Hardcover in perfecte staat voor een tientje uit een tweedehands-boekwinkel getrokken.

Ik zou even doorzetten gezien A feast for crows en Dance with dragons ongeveer tegelijkertijd afspelen. Dan heb je de chronologische volgorde tenminste nog een beetje goed in je hoofd zitten want A dance with dragons is relatief gezien het meest gecompliceerde boek van de serie.
Ik wil ze sowieso snel in huis halen, maar nu met de feestdagen loopt dat wat moeilijk. Ik denk dat ik ze over een week wel heb. Intussen ben ik Het bottenseizoen aan het lezen. Leest al makkelijk weg en is totaal iets anders dus gaat me niet verwarren (scifi).
Oud 30-12-2013, 19:00
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Nachttrein naar Lissabon
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Oud 30-12-2013, 22:12
Pleun.
Avatar van Pleun.
Pleun. is offline
De verborgen geschiedenis van Donna Tartt. Ik weet het nog niet, veel moeilijk taalgebruik, maar hee ik ga het uitlezen
__________________
Life doesn't have to be perfect to be wonderful. Always remember that.
Oud 01-01-2014, 17:17
Verwijderd
Het bottenseizoen is uit. Blij dat ik dat in een opwelling heb gekocht, ik ben benieuwd naar een vervolg.
Oud 01-01-2014, 23:51
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
de Dreigroschenroman - Bertold Brecht
Oud 02-01-2014, 00:58
Verwijderd
Gevangen - Stephen King
Oud 03-01-2014, 15:55
mariecke123
mariecke123 is offline
Het Wonderkabinet - Brian Selznick

Het is een mooi boek, 1 verhaallijn geschreven en de andere getekend!
Oud 05-01-2014, 09:32
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Net Robbie en de Kruiper van Feist uit. Eigenlijk een herhaling van zetten en op die manier voorspelbaar
Spoiler

Maar omdat Robbie mijn favoriete personage is vind ik het toch ook gewoon leuk en eigenlijk gaat het me daarom, ik lees vooral voor mijn eigen plezier.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.