Oud 14-12-2005, 19:45
hans01
hans01 is offline
Hallo,

Ik ben een student architectuur (1ste jaar) en voor filosofie moeten we een stelling kunnen uitleggen van een filosoof. Hiervan moeten we een (bekende) stelling kunnen uitleggen en kunnen argumenteren (voor of tegen). Ik ben echter nog niet echt thuis in die zaken en heb al een paar boeken geraadpleegd, maar zonder dat enige stellingen echt door me doordringen (waarschijnlijk ook mede door het moeilijkere taalgebruik). Zijn er mensen die een stelling van Nietzsche kunnen verduidelijken? U zou mij hiermee een enorme dienst bewijzen.




Alvast bedankt,

Hans
__________________
/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2005, 20:36
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Welke wil je hebben? Nietzsche had namelijk wel een behoorlijk aantal stellingen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-12-2005, 09:23
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
God is dood.

Nihilisme (filosofie)
Ga naar: navigatie, zoek
Nihilisme is een filosofische visie die inhoudt dat het bestaan niet alleen geen betekenis, doel, kenbare waarheid of waarde heeft, maar ook dat er geen betekenis of doel aan te geven is. Ze wordt vaak verbonden met de Duitse filosoof Friedrich Nietzsche, die eens schreef dat "waarheden illusies (zijn), waarvan we vergeten zijn dat ze het zijn". Overigens was Nietzsche geen nihilist, hij vond zelfs dat het christendom de ultieme vorm van nihilisme was. Volgens Nietzsche wordt het nihilisme gekenmerkt door:

ongeldigheid van moraal, in de zin dat morele waarden geen absolute geldigheid hebben; moraal is subjectief.
ongeldigheid van waarheidbjectieve eeuwige waarheden zijn niet kenbaar; waarheid is subjectief.
God is dood: een eeuwige macht bestaat niet; de mens staat alleen.
Eeuwige herhaling: de geschiedenis heeft geen doel.