Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-08-2010, 15:23
eefalina
eefalina is offline
Hallo iedereen,

ik zit in de knoop met 2 vragen over mijn werkcolleges statistiek.
Het werkcollege bij deze oefening handelt over de centrale limietstelling.

Allereerst een oefening over het cholesterolgehalte bij jongeren van 14 jaar die normaal verdeeld is met verwachte waarde 170 en variantie 900. Een gehalte van meer dan 230 is ongezond hoog voor deze jongeren.

Nu, de eerste vraag is om de kans te berekenen dat het gehalte ve willekeurig gekozen jongen van 14 niet ongezond hoog is, waarbij ik uitkom op 98 procent(afgerond).

Nu is het de tweede vraag die ik niet kan oplossen, nl.de kans berekenen dat het gemiddeld gehalte ve willekeurige groep van 10 14-jarige jongens niet ongezond hoog is.
Hoe moet ik deze uitwerken want het lukt me echt niet.

Een andere oefening handelt over het onderhoud van een machine waarbij X de tijdsduur(in uren) voorstelt voor de onderhoudsbeurt.
Er wordt een functie gegeven, nl.
fx(x) = 1-ax met x tussen 0 en 2(beiden inbegrepen) en x = 0 elders

Hierbij vraagt men oa.om de tijdsduur zodanig te kiezen dat er slechts 5% kans is dat het onderhoud niet binnen de voorziene tijd uitgevoerd wordt. Hoeveel tijd moet de monteur dan voorzien?
Ik weet hierbij dat je dus de kans moet berekenen dat (X groter of gelijk is aan t) = 0.05.
De oplossing staat erbij maar ik kom er niet bij, nl. t=1.56 of t=2.45 (maar aangezien deze groter is dan 2,is dit onmogelijk)
Iemand die hiermee raad weet??

Alvast bedankt!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2010, 18:59
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Ik zal alvast je eerste vraag beantwoorden, eneerzijds zit je met die 98% volgens mij goed (ik kom uit het hoofd uit op 97.5%).

Voor het tweede deel van die vraag, moet je de CLS (centrale limietstelling) toepassen. Als je naar het cholesterolgehalte C van een willekeurige jongere kijkt, heb je gekregen dat dat normaalverdeeld is met gemiddelde 170 en variantie 900 (standaardafwijking 30 dus). Dat wordt soms wel eens genoteerd als: .
Oftewel, de verwachtingswaarde van C: en de variantie .

Uit de CLS weet je dat de som van een hele hoop onafhankelijke variabelen normaalverdeeld is. Wat de CLS niet zegt, zijn de exacte eigenschappen van die normaalverdeling (welk gemiddelde en welke spreiding), maar daarvoor bestaan andere eigenschappen, beter gekend als de wortel-n-wet.

Als je zegt dat G het gemiddelde is van het cholesterolgehalte C van n (=10) jongeren, heb je in de wortel-n-wet gezien dat:

en

of


Het gemiddelde van 10 cholesterolgehaltes is dus normaalverdeeld: .

Als je dan opnieuw zoals voor het vorige de toets doet, kom je de uitkomst uit (deze keer kan ik het niet uit het hoofd doen, maar MATLAB zegt dat het is).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Statistiek Communicatiewetenschap
Keith21
4 28-11-2011 14:08
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Statistiek
Mekkie
7 16-02-2009 17:46
Studeren Master in de statistiek
Axel11
6 07-06-2008 22:25
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Statistiek voor sukkels
*oma*
14 02-12-2007 19:25
Algemene schoolzaken Statistiek
deurwaarder
5 07-06-2004 20:44
Huiswerkvragen: Exacte vakken statistiek
Poepe
2 02-03-2001 21:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:04.