Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2012, 21:49
napoleonzuurtje
Avatar van napoleonzuurtje
napoleonzuurtje is offline
In sommige gemeenten is het verboden om de naam van god vloekend te gebruiken.
Bedoeld men hiermee alleen de Christelijke god, of zou het gebruik van "Allah verdomme" of "Vliegend Spaghettimonster" verdomme ook verboden zijn?
__________________
Seid bereit
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2012, 22:06
Verwijderd
Nee, het gaat alleen om de christelijke god weet ik uit ervaring.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 22:08
lalalalie
Avatar van lalalalie
lalalalie is offline
En aan wat voor een straf moet ik denken als je je er niet aan houdt?
__________________
Nobody really cares if you're miserable, so you might as well be happy
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Nee, het gaat alleen om de christelijke god weet ik uit ervaring.
Weet ik uit ervaring, hahaha. Nou ben ik wel benieuwd
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 22:12
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
En aan wat voor een straf moet ik denken als je je er niet aan houdt?
Een dergelijk verbod is volgens mij vooral symbolisch bedoeld. De gemeenten zouden hun autoriteit overschrijden wanneer ze mensen gaan oppakken omdat ze "godverdomme" zeggen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 22:24
Verwijderd
De laatste boete is in 2004 uitgeschreven geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 22:24
Verwijderd
Citaat:
En aan wat voor een straf moet ik denken als je je er niet aan houdt?
Geldboete/schikkingsvoorstel.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 22:42
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
De laatste boete is in 2004 uitgeschreven geloof ik.
Aha. Nou ja, ik denk dat je die boete wel zou kunnen laten kwijtschelden als je naar de rechter stapt, of niet?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 23:14
Verwijderd
Geen idee, het was m'n neef.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2012, 23:31
Verwijderd
Citaat:
Aha. Nou ja, ik denk dat je die boete wel zou kunnen laten kwijtschelden als je naar de rechter stapt, of niet?
Ze zullen 'm vast niet kwijtvloeken voor je, inderdaad
Met citaat reageren
Oud 11-07-2012, 00:32
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Ik denk dat een netjes ondertekend briefje met 'haha ga ik natuurlijk niet betalen vriend' wel voldoende is om onder die boete uit te komen.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2012, 12:54
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Ik vind het sowieso vreemd. Wanneer ik "godverdomme" zeg, weet niemand over welke god (if any) ik het heb, dus waar geven ze me dan precies een boete voor?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2012, 13:04
Verwijderd
Citaat:
Ik vind het sowieso vreemd. Wanneer ik "godverdomme" zeg, weet niemand over welke god (if any) ik het heb, dus waar geven ze me dan precies een boete voor?
Misschien is dat juist wel de ellende; iedere religekkie denkt tenslotte dat er maar één god bestaat (en wel: die van hem/haar). En daar 'kwets' () je die persoon dan mee.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2012, 13:54
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Citaat:
Misschien is dat juist wel de ellende; iedere religekkie denkt tenslotte dat er maar één god bestaat (en wel: die van hem/haar). En daar 'kwets' () je die persoon dan mee.
Oh, dus het gaat om het verbaal "kwetsen" van iemand? Nou, dan kun je net zo goed een algemeen spreekverbod gaan opleggen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2012, 14:10
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
En aan wat voor een straf moet ik denken als je je er niet aan houdt?
Je post wordt verwijderd door de gedachtepolitie.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2012, 22:40
Verwijderd
Citaat:
Oh, dus het gaat om het verbaal "kwetsen" van iemand? Nou, dan kun je net zo goed een algemeen spreekverbod gaan opleggen.
Zo heb ik het altijd wel begrepen, ja. Religekkies identificeren zichzelf nogal met de ene ware god, dus je doet naast die ene ware god ook nog eens de persoon die van die ene ware god houdt zeer. Je zou kunnen spreken van twee-voor-de-prijs-van-één. Een welgemikte "godverdomme" voelt bijna als een geseling. Althans, bij de religekkies, dan. Zo doen ze het tenminste voorkomen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2012, 23:32
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
En aan wat voor een straf moet ik denken als je je er niet aan houdt?
Je krijgt boze blikken en niemand groet je nog.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 18:39
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik gebruik het wanneer ik wil...
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-07-2012, 18:40
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Citaat:
Je krijgt boze blikken en niemand groet je nog.
Alleen in de Bible Belt?
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 23:16
Linda Prins
Avatar van Linda Prins
Linda Prins is offline
Maar de meeste mensen vloeken uit fustratie, omdat ze tijdens het klussen. Bijvoorbeeld tijdens het timmeren op hun duim hebben geslagen, of op de rotste momenten met de fiets of brommer een lekke band krijgen, en daardoor een heel rot-eind moeten lopen, met de fiets of brommer aan de hand. of de auto of brommer wil niet starten. Meestal vloeken mensen uit fustratie omdat een activiteit niet helemaal volgens plan blijkt te verlopen. Ja en dan heeft God het natuurlijk gedaan volgens de persoon die op zo'n moment vloekt. De meeste mensen vloeken dan om zich af te reageren op God alsof hij de oorzaak zou zijn geweest van een misgelopen plan.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Maar de meeste mensen vloeken uit fustratie, omdat ze tijdens het klussen. Bijvoorbeeld tijdens het timmeren op hun duim hebben geslagen, of op de rotste momenten met de fiets of brommer een lekke band krijgen, en daardoor een heel rot-eind moeten lopen, met de fiets of brommer aan de hand. of de auto of brommer wil niet starten. Meestal vloeken mensen uit fustratie omdat een activiteit niet helemaal volgens plan blijkt te verlopen. Ja en dan heeft God het natuurlijk gedaan volgens de persoon die op zo'n moment vloekt. De meeste mensen vloeken dan om zich af te reageren op God alsof hij de oorzaak zou zijn geweest van een misgelopen plan.
Weer zo'n lulkoek verhaal
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 23:30
Linda Prins
Avatar van Linda Prins
Linda Prins is offline
Heb jij dan een beter argument, vertel.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 23:32
Verwijderd
Citaat:
Heb jij dan een beter argument, vertel.
Godverdomme wordt tegenwoordig door bijna niemand meer geassocieerd met God, het is gewoon een scheldwoord
Alleen sommige gekke gelovigen reageren zich op die manier af op God. En daar zullen er niet zo heel veel van zijn, want de meeste van zulke gekke gelovigen zullen niet zo gauw schelden met hun God.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 23:35
Linda Prins
Avatar van Linda Prins
Linda Prins is offline
Maar het gaat erom dat het woord wel gebruikt wordt, en men gaat niet vloeken als alles naar wens gaat, men vloek pas als iets fout gaat.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2012, 23:36
Verwijderd
Citaat:
Maar het gaat erom dat het woord wel gebruikt wordt, en men gaat niet vloeken als alles naar wens gaat, men vloek pas als iets fout gaat.
Ja maar iedereen weet dat je pas scheld als er iets kuts gebeurt, en dan kom jij weer met zo'n overdreven lang voorbeeld terwijl het allang duidelijk is wat je bedoelt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2012, 00:38
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Maar het gaat erom dat het woord wel gebruikt wordt, en men gaat niet vloeken als alles naar wens gaat, men vloek pas als iets fout gaat.
Nee hoor. Ik vloek ook uit positief enthousiasme. Ik vloek ook weleens als ik tijdens het tekenen. Bijvoorbeeld opeens iets teken dat heel erg goed lijkt op datgene waarop het moet lijken. Of als ik kook en het is heel lekker, zoals een ei. Een ei dat goed gelukt is en lekker smaakt in mijn mond. Met zout en/of peper. Of bléékselderij, hoewel ik dat zelden kook, maar mocht het gebeuren, dan gebeurt het.

Maar ik denk nooit dat God het gedaan heeft, want die bestaat natuurlijk niet.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2012, 06:43
Verwijderd
Citaat:
Maar het gaat erom dat het woord wel gebruikt wordt, en men gaat niet vloeken als alles naar wens gaat, men vloek pas als iets fout gaat.
Godverdomme nou.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2012, 20:52
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Maar het gaat erom dat het woord wel gebruikt wordt, en men gaat niet vloeken als alles naar wens gaat, men vloek pas als iets fout gaat.
Eh... in mijn omgeving is het vrij normaal om godverdomme te roepen als iets goed gaat. Zo had ik vanmorgen godverdomme goeie seks. Of, Jezus wat een lekkere koffie.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2012, 21:27
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
"Godverdomme, had ik me daar even geluk."
Ik denk dat het in principe een uitlaatklep is, frustraties of juist blijheid. Je kunt net zo goed 'yay' roepen, laat ik maar zeggen.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2012, 21:39
Verwijderd
Ik vloek als ik mijn teen stoot ofzo, of als ik heel boos of gefrustreerd ben. Maar niet omdat ik dan boos ben op God, maar gewoon omdat ik nou eenmaal gewend ben geraakt aan zulke woorden. Het gaat mij er niet zozeer om wat het betekent, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2012, 14:50
HFSH
Avatar van HFSH
HFSH is offline
Citaat:
Ja en dan heeft God het natuurlijk gedaan volgens de persoon die op zo'n moment vloekt. De meeste mensen vloeken dan om zich af te reageren op God alsof hij de oorzaak zou zijn geweest van een misgelopen plan.

Als mijn computer crasht haal ik god erbij om dezelfde reden dat ik geslachtsdelen erbij haal als ik mijn teen stoot. En het heeft geen verband met woede jegens god, of spontane lust.
__________________
"We shall dive down through black abysses…
and in that lair of the Deep Ones we shall dwell amidst wonder and glory forever."
Met citaat reageren
Oud 15-07-2012, 15:07
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Linda Prins is opgevoed als jehova's getuige, dus daarom denkt hij waarschijnlijk écht dat mensen vloeken omdat ze een probleem hebben met een god.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 11:58
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Godverdomme zou een verbastering zijn van "God, verdoe mij" wat vrij vertaald betekent: God, haal me van uw ledenlijst.
Ik zou niet weten waarom dat kwetsend zou zijn voor een ander of zelfs van een fictionele mogendheid (tenzij deze misschien contributie misloopt)
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 13:05
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Het komt toch gewoon van "God verdoeme", met deze betekenis als "god damn it"?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 15:40
Verwijderd
Citaat:
Het komt toch gewoon van "God verdoeme", met deze betekenis als "god damn it"?
Aye. Maar volgens religekkies niet. Althans, die indruk heb ik.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2012, 16:17
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Aye. Maar volgens religekkies niet. Althans, die indruk heb ik.
Jup, sommigen lijken uit te gaan van "moge God verdoemen", met God op de één of andere manier als object.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-07-2012, 08:58
Verwijderd
Om nou boetes te gaan geven als iemand vloekt, nou nee. Maar ik weet wel dat ik me altijd ontzettend stoor aan mensen die constant staan te vloeken.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 11:45
Verwijderd
Citaat:
Om nou boetes te gaan geven als iemand vloekt, nou nee. Maar ik weet wel dat ik me altijd ontzettend stoor aan mensen die constant staan te vloeken.
Ik stoor me altijd ontzettend aan mensen die zich storen aan het vloeken van anderen.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2012, 15:24
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Citaat:
Aye. Maar volgens religekkies niet. Althans, die indruk heb ik.
Jawel hoor, zij weten dat ook wel. Maar ja, je mag gods naam niet ijdel gebruiken.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 06:08
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Het komt toch gewoon van "God verdoeme", met deze betekenis als "god damn it"?
Zie jij het verschil met "me" en "it"? In het Nederlands vraag je dus om jezelf te "verdoen" (niet in de hemel te komen, oftewel; naar de hel gaat), in het Engels vraag je om iets anders te vervloeken (spijker, duim).
Geen van beiden zegt dat god vervloekt zou moeten worden, (maar, gij zult god natuurlijk nier verzoeken..)
Wat dan wel weer tegenstrijdig is, is dat als iemand zo vloekt, hij wel het bestaan van god aanneemt. Beter is al "verdomme", maar ook dan gaat hij uit van een mogendheid die een vloek zou kunnen uitvoeren.
Concreet zouden christenen dus juist blij moeten zijn als iemand de naam god roept.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 11:12
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Zie jij het verschil met "me" en "it"? In het Nederlands vraag je dus om jezelf te "verdoen" (niet in de hemel te komen, oftewel; naar de hel gaat), in het Engels vraag je om iets anders te vervloeken (spijker, duim).
Nee. 'Godverdomme' is aanvoegende wijs: 'God verdoeme deze spijker'. Vergelijk het met 'God zegene Amerika'.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2012, 20:37
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Als mensen vloeken uit frustraties, gaan ze niet eerst nadenken wat ze zeggen, maar roepen ze gewoon het eerste wat in hun opkomt. En godverdomme is inmiddels zo ingeburgerd, dat mensen het al automatisch zeggen. Ook al geloven ze niet in god. Zelfs de spellingcontrole ziet het als een bestaand woord.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Zie jij het verschil met "me" en "it"? In het Nederlands vraag je dus om jezelf te "verdoen" (niet in de hemel te komen, oftewel; naar de hel gaat), in het Engels vraag je om iets anders te vervloeken (spijker, duim).
Nee. Dammit is één woord net zoals verdoeme (waarbij dat dus ook geen samenvoegsel is van de woorden verdoe en me).
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 13:31
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
]
Citaat:
Nee. 'Godverdomme' is aanvoegende wijs: 'God verdoeme deze spijker'. Vergelijk het met 'God zegene Amerika'.
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dan zou ik er wel bij zeggen wat god zou moeten verdoemen.

Citaat:
En godverdomme is inmiddels zo ingeburgerd, dat mensen het al automatisch zeggen.
Ik vind het een veel te lang woord en gebruik dan ook liever "shit" of een vrouwelijk lichaamsdeel.

Vreemd wederom waarom Amerikanen aanstoot nemen aan het woord "shit". Anyone?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2012, 14:12
Verwijderd
Ik ken flink wat amerikanen maar heb nog nooit eentje aanstoot horen nemen aan shit?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2012, 19:12
Dasherman
Avatar van Dasherman
Dasherman is offline
Britten vinden het volgens mij net zo erg als 'kanker' in het Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2012, 19:43
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Britten vinden het volgens mij net zo erg als 'kanker' in het Nederlands.
Nee, natuurlijk niet. 'Cunt' vinden Britten 'erg', in die zin dat sommigen ervan er geschokt op reageren. Maar zelfs dat komt niet in de buurt van de reactie van bepaalde Nederlanders op 'kanker'.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2012, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Britten vinden het volgens mij net zo erg als 'kanker' in het Nederlands.
Nee. Gewoon nee.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2012, 05:03
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik ken flink wat amerikanen maar heb nog nooit eentje aanstoot horen nemen aan shit?
Misschien meer de oudere generaties
Waar ik me meer aan erger zijn de vervangende pieptoontjes op TV.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2012, 00:15
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
Ik ken flink wat amerikanen maar heb nog nooit eentje aanstoot horen nemen aan shit?
Het is een stuk onbeleefder om het daar te gebruiken dan hier. Hier betekent het meer "jammer" , daar betekent het "tyfuszooi".
Het is niet zozeer aanstootgevend, maar gewoon zeer onbeleefd om het te gebruiken, omdat amerikanen (vaak/in veel delen) een stuk beleefder zijn in de omgang met onbekenden dan hier. Al helemaal in de dienstverlening.
Ze zullen er ook niet snel wat van zeggen (ze zijn minder direct, vermijden confrontaties meer dan hier), dus kom je er ook niet snel achter wat ze aanstootgevend of onbeleefd vinden.
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Forumdomme!
Verwijderd
76 04-01-2009 20:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bond tegen Vloeken bestraft bewoners Gouden Kooi
Verwijderd
105 15-01-2007 17:09
Levensbeschouwing & Filosofie Wat vinden jullie van vloeken?
Verwijderd
295 01-08-2006 18:13
Levensbeschouwing & Filosofie Moet je zwaar tillen aan vloeken door anderen?
Verwijderd
154 21-04-2005 19:14
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe diep jij je geloof uit?
Verwijderd
100 06-09-2004 16:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.